Jump to content

Finsk soldat dödad i Afghanistan

Recommended Posts

Satt och bolla om vad jag skulle lägga tråden, om BG anser att den hamna fel kan vi flytta.

Finsk soldat dödad i Afghanistan

En finländsk soldat dödades och fyra norska skadades i dag i ett bomb- attentat i nordvästra Afghanistan, rapporterar TT.

Norska försvaret uppgav att spräng- laddningen exploderade utanför grindarna till det norska lägret i staden Maimana omkring 20 mil sydväst om den svenska basen i MazariSharif. Finländaren dog cirka en timme efter attentatet av sina skador. De norska soldaterna ska ha fått lättare skador. Norge har de flesta av sina cirka 350 soldater i Faryabprovinsen.

SVT

TT (se utrikes)

DN

TV4

Så sent som i måndags så var det ett misslyckat attentat mot norska soldater i Faryabprovinsen.

www.mil.no

Inge bra det här, har flera vänner som ska iväg snart.

Edited by 3924

Den ökande hotbilden i Afghanistan har varit en aktuell fråga i ett års tid nu. Jag hoppas att våldet ändå inte sprider sig åt nordost i all sin kraft.

/K

*Meckar, flyttar till Luckan eftersom det inte rör den svenska insatsen primärt*

Otroligt synd. IED och VBIED skrämmer mig som f*n. Hur vanligt förekommande är det i ex Kosovo och Liberia? Skulle gärna åka på mission till Afghanistan om det inte vore för alla IED. Egentligen är det väl bara en annan form av minöverfall, fast mindre effektivt. Skrämmande än dock.

Är det ett alternativ att ändra uppträdande genom att ex inte köra på vägarna när man inte måste och att inte gå på vägarna när man patrullerar till fots?

Är det ett alternativ att ändra uppträdande genom att ex inte köra på vägarna när man inte måste och att inte gå på vägarna när man patrullerar till fots?

Affe är rätt bergigt, så det kan få en del operativa konsekvenser att inte nyttja vägnätet.

Dessutom ligger det väl en hel del minor i terrängen efter kriget med ryssarna

Var det en fråga eller ett påstående?

Det är lättare att förstå om man använder de gängse tecknen.

/K

Lite OT fråga: Vad står bokstäverna "VBIED" för?

/Stocken

Vehicle Borne Improvised Explosive Device. Sjalvmordsbombare i fordon - i princip.

Nej SVBIED är Självmordsbombare i fordon.

VBIED är bara en Fordons buren IED.

OK

Nu gör vi UPPHÖR på förkortningssnacket.

Jag har tagit bort inlägg som bara handlat om förkortningar som man lätt kunnat räkna ut om man läst inläggen innan noga. Det finns trådar om förkortningar, det här är inte en av dem!

/Krook

Blågul

Edit: Detta är ingen kondoleanstråd så "enradare" av typen "vila i frid" eller "basker av" lämnar vi i tankens värld.

Det finns många bra anledningar att hålla sig på vägarna, en av de bästa är att det är tillräckligt bökigt att ta sig fram på det som kallas "väg" i afghanistan. En annan är minor och oxa från flera årtionde av krigande...

Tragiskt det som hänt hur som helst. 8-/

Otroligt synd. IED och VBIED skrämmer mig som f*n. Hur vanligt förekommande är det i ex Kosovo och Liberia? Skulle gärna åka på mission till Afghanistan om det inte vore för alla IED. Egentligen är det väl bara en annan form av minöverfall, fast mindre effektivt. Skrämmande än dock.

IED:er är inte så vanliga i Kosovo och som svensk KFOR-soldat så är du ingen egentlig måltavla, till skillnad mot UNMIK-Police som titt som tätt får laddningar fastsatta under sina fordon, ofta då handgranater.

I Liberia har vi inte trupp längre så...

/K

samma enhet blev enligt mil.no utsatta för ett misslyckat attentat så sent som i måndags...

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=140757

tragiskt som bara den, det finns INGET som tyder på att läget i norra Af. håller på att bli säkrare, med tanke på hur mycket FS12 har varit med om och hur FS13 började så manar det till eftertanke om inte annat.

Är man där och löser dom uppgifterna man är satta att lösa med dom resurer man tilldelas så finns det inget sätt att ta bort riskerna helt.

mina tankar går främst till kamraterna som är kvar där nere, hoppas inte det som "alla" fruktar ska inträffa inträffar.

/b

jag undrar hur man ska vända på det hela... jag tror inte på att bara sitta där och upprätthålla freden, jag tror på att antingen offensivt jaga ner varenda motståndsgrupp eller lämna landet, jaga ner varenda motståndsgrupp skulle vara otroligt resurskrävande och mkt svårt, i princip omöjligt, men alla aktiva celler bort iaf...

att lämna lander skulle bistå i att låta det bli inbördeskrig antagligen, och det är inte heller bra... men att bara sitta i afghanistan och upprätthålla freden tror jag inte är någon lösning, för att dom har hat mot västvärlden i sin religion, i sina kroppar, överallt (motståndsgrupperna) dom har ett oändligt hat!

dom kommer inte bara lägga ner vapen och säga nae nu vill vi ha fred... tror jag iaf.

Jaga ner alla under 3-4 års tid med högteknologisk krigsföring tycker jag är bästa alternativet.

jag undrar hur man ska vända på det hela... jag tror inte på att bara sitta där och upprätthålla freden, jag tror på att antingen offensivt jaga ner varenda motståndsgrupp eller lämna landet, jaga ner varenda motståndsgrupp skulle vara otroligt resurskrävande och mkt svårt, i princip omöjligt, men alla aktiva celler bort iaf...

*klipp*

Jaga ner alla under 3-4 års tid med högteknologisk krigsföring tycker jag är bästa alternativet.

Vad tror du USA har sysslat med de senaste sex åren egentligen? Delat ut saft och bullar?

min fetstil

men att bara sitta i afghanistan och upprätthålla freden tror jag inte är någon lösning, för att dom har hat mot västvärlden i sin religion, i sina kroppar, överallt (motståndsgrupperna) dom har ett oändligt hat!

Om du inte kan utveckla det jag fetstilat så har du precis tappat all trovärdighet whatsoever i mina ögon. Det var nog något av det dummaste jag läst på länge.

Welly welly welly welly welly well.... står väl knappast i koranen att de ska hata väst men det står väl saker som att de som inte tror på "rätt gud" är otrogna hundar m.m.... det borde kanske räcka för att kunna påstå att det ingår i deras religion att se ner på väst (kanske inte hata?).

Kan jag be er alla att inte låta denna tråd blir något som mer förnedrar denna tragiska händelse och be er ha era korandiskutioner på annat håll. Diskutera gärna med en bra "nivå" om hur läget har och kommer att förändras.

Jag ber er snälla.

Mina tankar till de drabbade och deras familjer/vänner. :rodna:

Jag säjer :unsure: till de som gett sitt liv.

Welly welly welly welly welly well.... står väl knappast i koranen att de ska hata väst men det står väl saker som att de som inte tror på "rätt gud" är otrogna hundar m.m.... det borde kanske räcka för att kunna påstå att det ingår i deras religion att se ner på väst (kanske inte hata?).

Twintip, lägg ner.

Väx upp.

Vakna.

Afghanistan behöver tid med säkerhet.

Om en generation kommer det förmodligen vara en enorm skillnad. Men de förändringar i värderingar och ALLTING som krävs är ganska svårt att banka in i folk med bomber. Yngre människor vill leva, utbilda sig, och skaffa en hotmailadress de också, precis som vi. Inte spränga sig själva i en hop med "otrogna".

Hmm varför drar vi inte bara därifrån och låter dem ha sitt gerilla krig några år. Idioterna skjuter idioterna och vi slipper få våra soldater sårade för att vi vill(?) upprätthålla freden i ett land som inte tillför ett skit förutom terror och våld. Tycker de kan få klara sig själva och så kan USA få skuta lite långdistansare på dem.

Kanske inte det mest diplomatiska och korrkta men jag ser ingen anledning attv åra soldater ska dö i ett land som, vad jag vet, inte tillför eller hjälper till med något överhuvudtaget.

Det enda negativa är att vissa åker hit och har sönder hus med flygplan etc... Mycket tänkvärt problem... Kanske en extremistjakt skulle vara det enda rätta. Tror inte heller på att bara sitta och se snäll ut tills de kommer och bombar en...

Hur som helst, mössa av för soldaten från vårt vackra grannland :unsure::rodna:

Edited by Cesium

Hmm varför drar vi inte bara därifrån och låter dem ha sitt gerilla krig några år.

Vi (som i 'västvärlden') gjorde just detta under åren efter det att Sovjet dragit sig tillbaka, vilket ledde till att Talibaner och sedemera AQ fick ett rejält fotfäste utifrån vilket de kunde ställa till med en hel del elände.

visst kan man försöka ge dom säkerhet, men det dom har idag är långt ifrån säkerhet.... inte ens i städer där våra soldater vandrar kan dom känna sig säkra!

Och USA har inte kört 100% högteknologisk krigsföring mot talibanerna... om du kollar på va de har för någon teknik idag och vad de använder för något i afghanistan så förstår du. och det är inte bara USA som kan göra allt heller, måste man ju förstå! Lägger man allt i händerna på dom så kan man ju inte klamra dom för att dom agerar "världspoliser"

visst kan man försöka ge dom säkerhet, men det dom har idag är långt ifrån säkerhet.... inte ens i städer där våra soldater vandrar kan dom känna sig säkra!

Och USA har inte kört 100% högteknologisk krigsföring mot talibanerna... om du kollar på va de har för någon teknik idag och vad de använder för något i afghanistan så förstår du. och det är inte bara USA som kan göra allt heller, måste man ju förstå! Lägger man allt i händerna på dom så kan man ju inte klamra dom för att dom agerar "världspoliser"

Nej, det är inte säkert att vara afghan i afghanistan idag. Det är inte säkert att åka på mission till afghanistan idag. Så...?

Det är förhoppningsvis på väg att bli bättre.

Vad har "dom" för högteknologiska undermedel som skyddar mot IEDer och eldöverfall av olika slag som vi inte vet om och använder oss av tycker du?

Kolla sedan upp vilka länder som har trupp i (södra) afghanistan och fundera på om USA gör "allt".

Hmm varför drar vi inte bara därifrån och låter dem ha sitt gerilla krig några år. Idioterna skjuter idioterna och vi slipper få våra soldater sårade för att vi vill(?) upprätthålla freden i ett land som inte tillför ett skit förutom terror och våld. Tycker de kan få klara sig själva och så kan USA få skuta lite långdistansare på dem.

Kanske inte det mest diplomatiska och korrkta men jag ser ingen anledning attv åra soldater ska dö i ett land som, vad jag vet, inte tillför eller hjälper till med något överhuvudtaget.

Det enda negativa är att vissa åker hit och har sönder hus med flygplan etc... Mycket tänkvärt problem... Kanske en extremistjakt skulle vara det enda rätta. Tror inte heller på att bara sitta och se snäll ut tills de kommer och bombar en...

Hur som helst, mössa av för soldaten från vårt vackra grannland :lol::/

:happy:

Jag ser absolut inte att ett land måste bidra till något för att vi ska hjälpa dem. Det är ett ansvar vi har, att hjälpa den befolkning som inte kan hjälpa sig sjävla. Om internationell trupp skulle lämna Afghanistan så skulle läget knappast bli bättre för de flesta i landet. Du säger att landet tillför terror, du anser alltså att den Afghanka regeringen begår terrordåd? Jag skulle påstå att det är en minoritet som begår dessa dåd, de allra flesta är helt vanliga.

Om man nu skulle göra så som du säger att "låta USA skjuta långdistansare på dem" så skulle läget bli bra mycket sämre. Med bombningar så upplever jag att de civila förlusterna är avsevärt större än vid operationer med kängor på marken. Detta skulle skapa ett väldigt hat mot de som bombar, jag skulle bli j*vligt förbannad ifall en internationell trupp kommer hit och dödar mina kamrater med bomber. Men jag skulle inte ha något emot att de på marken verkar för ett bättre säkerhetsläge. Genom att bomba tror jag att vi främst skapar oss fler fiender.

För att kunna hjälpa den afghanska regeringen behövs befolkningens stöd, då kan man inte hålla på med massa åtgärder som får motsatt effekt. Vi skall vara där tills den afghanska regeringen är kapabel att kunna ta hand om sitt folks säkerhet.

Jag tycker att ISAF borde ha 3 huvuduppgifter:

1. Stödja den afghanska staten med utbildning av militära och polisiära styrkor.

2. Stödja den afghanska staten i operationer vars syfte är att gripa eller bekämpa sådana som med våld motsätter sig den afghanska regeringen och internationell trupp.

3. Skydda befolkningen och hjälparbetare från väpnat angrepp.

Har ISAF dessa uppgifter i dagsläget?

On topic: jag söker aktivt FS-missioner, och IED'er med flera är vad jag tänker mest på vad gäller påtagliga hot. All respekt åt alla deltagande som hjälper ett slitet land på fötter och om ett rejält antal år kanske in i en bättre verklighet. Vilka åtgärder finns det (som går att skriva öppet om) utom korpgluggarna finns det mot IED mm?

Off topic: Jag förstår att många har en bestämd åsikt i frågan, och vill inte peka fingrar, MEN: In med lite mera tankeverksamhet och ödmjukhet åt somliga på forumet tack. Här på forumet finns människor med lång erfarenhet, utbildning, samt direkta erfarenheter från just utlandstjänst. Lyssna och tänk, sedan gäller tänk igen, sedan skriv om jag får be. Självklart skall diskussioner hållas och fortgå, men utan att referera till källor eller egen erfarenhet går påståenden inte att bemöta och för därmed inte diskussionen framåt. Detta får mig att slita mitt hår och gäller STORA delar av forumet. Om BG finner detta inlägg helt uppåt väggarna så säg bara till.

/edit: Inkorgen tom, behövdes... Humhum... Skicka på Christer.

Edited by Toll

@Christer, läs hela inlägget :happy: Det var ETT förslag det andra var en terrorist jakt. Hela tanken bakom posten var att jag tycker vi ska göra nånting istället för att bara vara snälla och le. För många där hatar oss och många känar på krig(har jag hört?) och hjälper dem att kriga så om vi skall slippa att våra soldater blir dödade där resten av jordens tid så ska vi antingen dra hem eller faktiskt göra nånting mer radikalt. Börja jaga de dumma eller låta dem döda varandra, inte sitta still och se på. Visst vi ska inte kriga osv. osv. Men vi blir angripna! Som sagt så har flertalet laddningar hittats runt våra läger, är inte det ett hot mot våra landsmäns säkerhet och ett bevis på att de redan ligger i krig mot oss?

Visst kan det komma att dö folk i strid men sen kan vi i alla fall börja en ordentlig uppbyggnad av landet? Nu går det sakta och folk dör(inte bara utlänningar) ändå. Jag tycker att antingen skiter vi i dem eller så gör vi något seriöst coh bestämmt och visar vart skåpet ska stå.

EDIT: Tror egentligen vi menar samma sak men jag kanske uttryckte mig lite fel, my misstake. Skyller på den tidiga timmen då inlägget skrevs :/

Edited by Cesium

@Christer, läs hela inlägget :) Det var ETT förslag det andra var en terrorist jakt. Hela tanken bakom posten var att jag tycker vi ska göra nånting istället för att bara vara snälla och le. För många där hatar oss och många känar på krig(har jag hört?) och hjälper dem att kriga så om vi skall slippa att våra soldater blir dödade där resten av jordens tid så ska vi antingen dra hem eller faktiskt göra nånting mer radikalt. Börja jaga de dumma eller låta dem döda varandra, inte sitta still och se på. Visst vi ska inte kriga osv. osv. Men vi blir angripna! Som sagt så har flertalet laddningar hittats runt våra läger, är inte det ett hot mot våra landsmäns säkerhet och ett bevis på att de redan ligger i krig mot oss?

Visst kan det komma att dö folk i strid men sen kan vi i alla fall börja en ordentlig uppbyggnad av landet? Nu går det sakta och folk dör(inte bara utlänningar) ändå. Jag tycker att antingen skiter vi i dem eller så gör vi något seriöst coh bestämmt och visar vart skåpet ska stå.

EDIT: Tror egentligen vi menar samma sak men jag kanske uttryckte mig lite fel, my misstake. Skyller på den tidiga timmen då inlägget skrevs :)

Har bara två frågor: Vilka är dom dumma, definiera gärna vilka "de" är som ligger i krig mot oss? Mig veterligen har svenska styrkor tagit strid i Afghanistan. Och vad menas med "bara vara snälla och le"? Definiera gärna där också vad du menar.