caridon Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 http://www.metro.se/se/article/2007/05/23/...12-48/index.xml raporterar att FOI och Du Point Powder Coatings Har börjat experimentera med IR blockande färg för hus. Vem sa att militären inte betalade tilbacka till samhället ? /C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Så grön 326M kommer bli den nya faluröda? Intressant, hursomhelst. /E, i energispararbranchen Link to comment Share on other sites More sharing options...
E-Sign Andersson Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Eller varför inte måla det grönt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Kommer väl kosta skjortan men annars låter de ju kanon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 Låter som det är ett relativt enkelt sätt att minska energikostanderna. Men troligtvis kostar det en hel del. Men det är många produkter som sett dagens ljus som militära innan de når den civila markanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip_88 Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 ja, faktum är ju att tekniken oftast går fortast fram under krig... iaf gällande vissa marknader Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Och jag som är till hälften färdig med min kåk......attans man inte visste detta innan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted June 26, 2007 Forumsledning Report Share Posted June 26, 2007 Tycker hela beräkningen verkar överoptimistiskt och utan förluster i olika led i betänkande. Allt för att få basunera ut FOIs förträfflighet i syfte att få mer forskningsanslag. FM vill inte forska lika mycket på sådant de inte vill ha direkt, flera har sagts upp och då måste FOI leta nya uppdragsgivare. Jag vill se riktiga test på hus som visar att besparingen skulle bli så avsevärd. Bara för värmesignaturen på stridsfordon blir mindre är inte det samma sak som pengarna för el i en eluppvärmd stuga betalas tillbaka i exakt samma grad. Har de ens provat på trä, tegel och betong? I de beräkningar som säger att värmen lämnar huset via väggarna är det väggar med fönster eller utan och hur mycjet går vägen via färgen? Dessutom har vi tak och fönster. Ska man måla taket och fönster med? En besparing på 2 000 kr/år är troligen för lite för att måla mer än ett par ynka m2 med denna färg och hur beständig är den? Måste man måla om oftare än dagens färg är besparingen uppäten väldigt fort. När det gäller att gömma sig för fi och därmed lösa uppgift samt spara dyrbar materiel för flera 10-tals miljoner samt människoliv är det självklart värt mycket pengar, men för att spara 2000 kr /år får inte kostnaderna öka nämvärt alls. Troligen enklare och billigare att kika på att lägga in lite mer vanlig isolering och tätningslister då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Det absolut billigaste sättet att spara större mängder energi är smartare styrning av värme och ventilation. Iallafall om vi snackar flerfamiljshus. Var på ett seminarie nyligen där en byggare visade på olika sätt att komma ner i energiförbrukning och tiden det tar för investeringen att löna sig. Om jag minns rätt var besparingen av att installera nya fönster 5kwh/m2, med en payoff-tid på 8 år. Att tilläggsisolera gav lika mycket, men med en pay off på 36 år. Ett fungerande styrsystem ger 10-15kwh/m2 med en payoff tid på 1-2 år. Detta säger jag inte för att jag jobbar inom fastighetsautomationsbranchen Jag tror nog inte att IR-dämpande färg kommer rädda världen. Särskillt inte om färgen skulle vara dyrare, svårare att tillverka och är mindre miljövänlig. Satsa hellre på att skaffa en bättre koll på energiförbrukningen. Låt inte varmvatten rinna i onödan. Släck alla lampor som inte behöver lysa och låt inte datorn mm stå på standby. Då sparar ni säkert tio gånger mer än all IR-färg i världen. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.