Jump to content

FBI - Möjligt för svenskar?


Börjesson

Recommended Posts

Hallå allihopa!

 

Jag skulle vilja bli en FBI Special Agent.

Ja, det låter smaskigt i munnen men det ligger mycket jobb bakom det.

Några av punkterna man ska uppfylla för att ens ha behörigheten till att söka är:

 

1

Step One

Be a U.S. citizen between 23 and 37 years of age and capable of meeting the Federal Bureau of Investigation's strict physical requirements. These include having a corrected vision of 20/20 in one eye and no worse than a corrected 20/40 vision in the other eye.

2

Step Two

Possess at least a bachelor's degree from a specially accredited college. Your major must thoroughly prepare you for law, accounting, science, language or a diversified FBI program. Visit the FBI's Web site (fbi.gov) for the specific degree requirements.

Bachelor's degree = Högskoleexamen 120 hp = 2 år

 

Man kan också räkna med att dom näst intill kräver att man har gjort någon militär tjänstegöring inom det amerikanska försvaret (vilket jag har tänkt på iallafall) även om det inte står i kraven men om vi jämför med svenska polisen som inte har det som krav men mer en norm att man ska "helst" ha gjort lumpen.

Rycker man in i amerikanska armén så är man aktiv i 3-8 år.

Även här kräver dom "Be a U.S. citizen" / Greencard.

 

Utöver tiden som det tar att ansöka om Greencard eller bli amerikansk medborgare, så är det snabbt räknat 2 år först med studier för att uppfylla kravet på skolgången, sedan 3-8 år inom det amerikanska försvaret.

 

Det som fortfarande är oklart för mig är om utlänningar ens har möjlighet att bli en FBI även om man blir en "U.S. citizen"?

 

*Jag finner ingen e-mail adress till något FBI kontor så jag kan inte direkt fråga dom*

Varför jag skrev här var för att jag bedömde att detta var det mest seriösa forumet där jag förhoppningsvis får ut mest kvalitéts svar.

 

Ha de gött!

Link to comment
Share on other sites

Vist kan du bli en FBI agent, bara du fixar med borgarskapet. men du måste ha ett green card i ca 5 ar innan du kan söka. beslutar du dej for söka till ex ARMY sa kan du fixa dit medborgarskap pa ca ett till två ar. Plus att din security investigation kan ta tid, upp till typ 12 månader.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju möjligt men det är nog inte så lätt med tanke på att du ska ha en amerikansk examen, medborgarskap och lite sånt som tar tid att fixa.

Sedan finns det visst ett antal disqualifiers som kan sätta käppar i hjulet.

 

Och eftersom en otroligt viktig punkt är medborgarskap så hänvisar jag till Tråden om Greencard och medborgarskap i USA.

 

 

*Flyttar till Markan eftersom det är ett icke-militärt ämne*

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden ska inte bli ännu en tråd om Greencards och medborgarskap. Här pratar vi FBI.

Därför har jag tagit bort inlägg som inte passat i den här tråden.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Bachelor's degree = Högskoleexamen 120 hp = 2 år

Snarare Bachelor's degree = kandidatexamen = 120 p = 180 hp = 3 år

Från Wikipedia:

In the U.S., bachelors' degrees typically require four years of full-time study, although some universities and colleges allow ambitious students to complete them in less time.
Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju möjligt men det är nog inte så lätt med tanke på att du ska ha en amerikansk examen.

Duger det inte med en svensk examen?

Att man ska ha gått i skolan och fått sin utbildning i USA känns lite extremt.

 

Sedan finns det visst ett antal disqualifiers som kan sätta käppar i hjulet.[/url].

Vilka då?

Link to comment
Share on other sites

Okej, ska vi sammanfatta då?

Du ska alltså (i någorlunda kronologisk ordning):

 

1. Skaffa dig ett greencard.

2. Studera på ett amerikanskt universitet inom ett relevant område samt få bra betyg.

3. Genomföra militärtjänstgöring med goda vitsord.

4. Få amerikanskt medborgarskap

5. Ha lärt dig uttrycka dig i det engelska språket lika bra som en duktig amerikan.

6. Ansöka till FBI, klara bakgrundskontrollen samt den hårda konurrensen.

 

Visst, det går. Jag skulle dock vilja införa en punkt till, framför ettan:

0. Bestämma sig för om detta är vad du vill.

Ska man flytta till USA, studera där, bli medborgare där, göra militärtjänstgöring så måste man vara målmedveten. Vad gör du om du 2 år in i militärtjänstgöringen ångrar dig?

 

Du ligger nu innan punkt 0, du har inte bestämt dig och funderar på vad som krävs för punkt 1.

 

/ignis

Link to comment
Share on other sites

@Börjesson.

Börja med att titta på FBI:s hemsida.

För att göra det lite lättare så har jag hittat följande info:

To become an FBI Special Agentyou must be a U.S. citizen or a citizen of the Northern Mariana Islands. You must be at least 23 years of age, but younger than 37 upon your appointment as a Special Agent. You must possess a four-year degree from a college or university accredited by one of the regional or national institutional associations recognized by the United States Secretary of Education. You must have at least three years of professional work experience. You must also possess a valid driver’s license and be completely available for assignment anywhere in the FBI's jurisdiction...........

 

ALL FBI JOB CANDIDATES UNDERGO A BACKGROUND INVESTIGATION

 

 

The mission of the FBI is vital to the safety and security of our nation and its citizens. Often, our work is very sensitive in nature. Therefore, all FBI positions require at least a Top Secret Security Clearance. How do you obtain such a clearance? Once you have received and accepted a conditional offer of employment, the FBI will initiate an intensive background investigation that you must pass before you can join the FBI. The investigation includes a polygraph examination; a test for illegal drugs; credit and records checks; and extensive interviews with former and current colleagues, neighbors, friends, professors, etc. There are also certain employment requirements that all candidates must meet in order to be eligible for consideration for employment with the FBI. Before applying for any FBI position, please make sure that the FBI Employment Disqualifiers do not apply to you. For details, please use the links listed here.

 

FBI Employment Disqualifiers

Men allt finns att hitta på fbi.gov

Link to comment
Share on other sites

Okej, ska vi sammanfatta då?

Du ska alltså (i någorlunda kronologisk ordning):

 

1. Skaffa dig ett greencard.

2. Studera på ett amerikanskt universitet inom ett relevant område samt få bra betyg.

3. Genomföra militärtjänstgöring med goda vitsord.

4. Få amerikanskt medborgarskap

5. Ha lärt dig uttrycka dig i det engelska språket lika bra som en duktig amerikan.

6. Ansöka till FBI, klara bakgrundskontrollen samt den hårda konurrensen.

 

Visst, det går. Jag skulle dock vilja införa en punkt till, framför ettan:

0. Bestämma sig för om detta är vad du vill.

Ska man flytta till USA, studera där, bli medborgare där, göra militärtjänstgöring så måste man vara målmedveten. Vad gör du om du 2 år in i militärtjänstgöringen ångrar dig?

 

Du ligger nu innan punkt 0, du har inte bestämt dig och funderar på vad som krävs för punkt 1.

 

/ignis

Det är ingen nyhet för mig, jag är mycket väl medveten om detta och jag kan ju inte säga att jag har bestämt mig i dagens läge men jag skummar fram vad man kan göra.

Men om jag ska göra något auktoritärt så gör jag det hellre i USA som är så mycket större än lilla Sverige.

Vi alla väljer våra vägar i livet och ibland får man offra mycket för att få det man vill i slutändan - men sedan har ju ingen heller sagt att livet alltid ska vara kul.

 

@Börjesson.

You must possess a four-year degree from a college or university accredited by one of the regional or national institutional associations recognized by the United States Secretary of Education.

Ja, det var tung fakta.

Jag har ju inte uteslutigt att plugga i USA iofs.

Men "bra", nu blir jag iallafall påläst om vad det innebär.

Link to comment
Share on other sites

Man kan också räkna med att dom näst intill kräver att man har gjort någon militär tjänstegöring inom det amerikanska försvaret (vilket jag har tänkt på iallafall) även om det inte står i kraven men om vi jämför med svenska polisen som inte har det som krav men mer en norm att man ska "helst" ha gjort lumpen.

 

Meriterande kanske - och självklart en snabbare väg till medborgarskap - men något krav tror jag knappast det handlar om. Jämför inte med Sverige eftersom militärtjänst är frivillig i USA.

Link to comment
Share on other sites

40hp = 1 års heltidsstudier

 

80 hp = Högskoleexamen (dimploma)

120 hp = Kandidatexamen (bachelors)

160 hp = Magisterexamen (masters)

60hp = 40p = 1år...

 

Hm, okej.. Vad är skillnaden (var några år sedan jag pluggade nu)?

 

EDIT:

HP = Högskolepoäng?

 

Högskolepoäng

Högskolepoäng kan ges av statliga universitet och högskolor samt av enskilda utbildningsanordnare som har fått tillstånd av regeringen att utfärda examen. En poäng motsvarar heltidsstudier under en vecka.

Link to comment
Share on other sites

40hp = 1 års heltidsstudier

 

80 hp = Högskoleexamen (dimploma)

120 hp = Kandidatexamen (bachelors)

160 hp = Magisterexamen (masters)

60hp = 40p = 1år...

 

Hm, okej.. Vad är skillnaden (var några år sedan jag pluggade nu)?

 

EDIT:

HP = Högskolepoäng?

 

Högskolepoäng

Högskolepoäng kan ges av statliga universitet och högskolor samt av enskilda utbildningsanordnare som har fått tillstånd av regeringen att utfärda examen. En poäng motsvarar heltidsstudier under en vecka.

 

Man har gjort om poängsystemet enligt Bolognaprocessen, så nu är en termin 30hp istället för 20. (Börjar gälla i höst)

 

http://www.hsv.se/densvenskahogskolan/fora...c800062698.html

Link to comment
Share on other sites

Exakt antal högskolepoäng är kanske inte det mest centrala för trådstartaren, utan det kan nog räcka med att konstatera att en svensk kandidatexamen på gott och ont översätts till bachelor. Att det sedan (generellt sett) tar fyra år till en bachelor i USA beror på ett annat upplägg på studierna och framförallt på terminernas längd.

 

Ett tips kan vara att kontakta FBI:s HR-avdelning och höra dig för om hur pass vanligt det är att "naturaliserade" (heter det så på svenska?) medborgare antas och sedan gå vidare på den info och kontakter du får den vägen. Då kan du även få veta hur de värderar utländsk högskoleutbildning.

 

Lycka till - verkar vara ett omständligt projekt, men kul om det går vägen.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips kan vara att kontakta FBI:s HR-avdelning och höra dig för om hur pass vanligt det är att "naturaliserade" (heter det så på svenska?) medborgare antas och sedan gå vidare på den info och kontakter du får den vägen. Då kan du även få veta hur de värderar utländsk högskoleutbildning.

Jag fann ingen mail eller något att fylla i för att fråga frågor till "FBI".

Annars hade jag vänt mig till dom direkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag fann ingen mail eller något att fylla i för att fråga frågor till "FBI".

Annars hade jag vänt mig till dom direkt.

 

Utöver de alternativ som nämns ovan kan du prova USA:s ambassad i Stockholm, det är inte omöjligt att de kan hjälpa till. Kom igen nu, skall du bli FBI-agent så måste du ju visa lite investigative skills! :-P

Link to comment
Share on other sites

Man behover inte ha genomfort militartjanst for att bli anstalld hos FBI. Jag har en god van som var en "Kentucky State Trooper" innan han sokte och blev antagen hos FBI. Dock hade han tva magistrar. I sakerhetspolitik och arkeologi. :banghead:

 

Det finns inga jobb i USA dar invandrare INTE har tilltrade (forutom presidentambetet). Daremot kan de krava att man avsager sig sitt eventuella andra medborgarskap - annars kan det bli trickigt med lojaliteten, osv.

 

Det kan ocksa bli ett foremal for utredning om man vill skaffa sig en "security clearance" (sakerhetsklassning), da man under den processen aven vill ha reda pa "foreign relations" (om man har slakt och nara vanner som bor utomlands eller har utlandska medborgarskap).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...