Jump to content

INFO: Radiolänkman/gruppchef

Recommended Posts

Ok, ska rycka in i Januari08 och ska upp till I19 i boden.

Jag kommer att tjänstgöra som Radiolänkgruppchef

http://www.lumpen.nu/templates/asp/bitView...M800&fsgr=2

Har nu börjat söka runt om mer information angående det. Detta för att inte vara helt "grön" på allt när jag kommer det. Vore kul om personer som tjänstgjort/tjänstgör som radiolänkman/gruppchef kunde berätta lite mer om hur det har varit, vad ni fick göra mm. Gärna saker som kan vara bra att kunna innan man kommer dit. Är kul att ha lite mer kunskaper än andra när man kommer dit. Detta för att underlätta arbetet och inlärningen för mig själv och även för dem som jag ska lära ut det till.

Sökt både på det här forumet, andra forum och google utan några större svar.

mvh

DasBoot

Första tre månaderna kommer vara grundläggande soldatutbildning precis som alla andra tjänster, därefter börjar din befattningsutbildning. Kan inte komma på nåt trix du kan göra innan, du kommer lära dig allt eftersom.

Två tips däremot, när befattningsutbildningen väl börjar kommer du lära dig väldigt mycket på en gång. Trots att det är mycket repetioner kommer det att kännas ganska överväldigande men när det är dags att utföra uppgiften på första större övningen kommer allt klicka in och det är då man förstår hur allt funkar. Och anteckna flitigt under lektionerna.

Enda sättet du kan bättre lära ut är att vara flitigt under din egen utbildning.

Första tre månaderna kommer vara grundläggande soldatutbildning precis som alla andra tjänster, därefter börjar din befattningsutbildning. Kan inte komma på nåt trix du kan göra innan, du kommer lära dig allt eftersom.

Två tips däremot, när befattningsutbildningen väl börjar kommer du lära dig väldigt mycket på en gång. Trots att det är mycket repetioner kommer det att kännas ganska överväldigande men när det är dags att utföra uppgiften på första större övningen kommer allt klicka in och det är då man förstår hur allt funkar. Och anteckna flitigt under lektionerna.

Enda sättet du kan bättre lära ut är att vara flitigt under din egen utbildning.

Tack, jo vet att de första 3månaderna är grundutbildning och att jag kommer lära mig resten allt efter som. Vore dock kul om man kunde lite om vad man ska lära sig innan. ;)

Jag förstår hur du känner och din iver för att lära är bra.

Dock tror jag det är bäst om du får lära dig genom förbandet, dettta för att ibland kan det tyckas vara lite av ett irritationsmoment om man "går händelserna i förväg". Dessutom kanske någon ger ett tips som inte lämpar sig för just det utbildningsblocket just då.

Våga fråga och gör som föregående talare. Det kommer gå skitbra.

hehe då kanske vi syns, jag rycker in till i19 nu i juli.. på bevakning visserligen

aja till tråden igen, du kan kolla på befattnigsbeskrivningar, du lär ha fått ut ett sånt på mönstringen... annars finns det på en del av olika förbands hemsidor (beskrivningarna kan vara olika förband till förband, men i huvudsak bör dom ju vara likadana) på i19 verkar det däremot inte finnas befattningsbeskrvningar, det är ju lite trist tycker jag.... sen så kan du läsa på lumpen.nu på berättelser där det är bla ett par radiolänk som berättar om sin tid som det dom nu var inne som... mkt mer än det kan du nog inte få reda på om du inte frågar direkta frågor till någon som vart inne som radiolänk...

Man kan ju också göra en sökning på "Radiolänk" på forumet för att få fram en del info.

Resultatsida för sökning på Radiolänk

Och ur den sökningen tar vi exempel:

Radiolänkgruppchef S1

Radiolänkman i Skövde

Men sökt hade du väl redan gjort?

/K

w00t, när jag sköte på radiolänk så kom inte dem upp, wierd. :dribble:

Satt och läste igenom en massa trådar om bevaknings tjäns mm. Aja, tackar för länkara och läser igenom dem just nu.

Tanken är inte att jag ska kunna allt när jag kommer det, men tips så som "det vore bra om du kunde morsespråket", "det underlättar om du kan programera och förstå c++". Nu så har det sista förmodligen 0 med min utbildning att göra, men är ute efter saker som kan underlätta för min tid där.

Efter att ha läst igenom länkarna så blir man mer och mer sugen på att rycka in. Måste ju vänta tills januari08 :(

• 1 year later...

Det kan mycket väl stämma, men eftersom det inte finns någon som tjänstgjort som radiolänkman på både P4 och T2 så är det omöjligt att veta. Men min kvalificerade gissning är att en mekbataljons radiolänkgrupp omgrupperar oftare, vilket bör innebära mer arbete vilket innebär mer fysiskt arbete.

Det kan mycket väl stämma, men eftersom det inte finns någon som tjänstgjort som radiolänkman på både P4 och T2 så är det omöjligt att veta. Men min kvalificerade gissning är att en mekbataljons radiolänkgrupp omgrupperar oftare, vilket bör innebära mer arbete vilket innebär mer fysiskt arbete.

aa det är sant :) Aa ja vet inte riktigt hur ja ska göra riktigt. Ska gå t2 men känner verkligen för att försöka få in mig i p4:p Kan väl va lite lättare kanske o byta regemente än yrke? :P

aa det är sant ;-) Aa ja vet inte riktigt hur ja ska göra riktigt. Ska gå t2 men känner verkligen för att försöka få in mig i p4:p Kan väl va lite lättare kanske o byta regemente än yrke? :P

T2 och P4 är ju grannar så det borde inte vara några jätteproblem att få byta regemente, En tjänst som radiolänk skilljer sig enormt beroende på vilken typ av utrustning gruppen förfogar över. Om du vill få ut så mycket som möjligt av din värnplikt som radiolänk är LedR stället du borde söka dig till. Där finns Ett enormt sortiment av olika radiolänktjänster.. Allt från TS-patgb som grupperar på minuter till Tung länk som kan ta ett dygn att upprätta. Där har du större möjlighet att få en passande/hård Radiolänkutbildning

Dessutom kommer du få ett enormt mycket större helhetsintryck och mer förståelse hur allt hänger ihop eftersom att där utbildas ett helt kompani som är renodlat Radiolänk med alla tänkbara system.. Även satcom som är mycket eftertraktat i utlandstjänst kan man få utbildning på som radiolänk på Ledningsregementet :)

Bara ett litet tips

T2 och P4 är ju grannar så det borde inte vara några jätteproblem att få byta regemente.

Nej, så funkar det inte. Huruvida regementena ligger grannar eller i olika delar av landet spelar ingen roll. Det som styr är utbudet av soldatmaterial och vilka tjänster som inte är uppfyllda på förbanden. Denna process är dessutom inte ens styrd av förbanden utan ägs av Pliktverket till och med den dag den värnpliktige sätter sina fötter innanför grindarna för första gången, först då kan förbanden hantera sina soldater och då sker sällan till aldrig några flyttar mellan förband.

aa det är sant :) Aa ja vet inte riktigt hur ja ska göra riktigt. Ska gå t2 men känner verkligen för att försöka få in mig i p4:p Kan väl va lite lättare kanske o byta regemente än yrke? :P

T2 och P4 är ju grannar så det borde inte vara några jätteproblem att få byta regemente, En tjänst som radiolänk skilljer sig enormt beroende på vilken typ av utrustning gruppen förfogar över. Om du vill få ut så mycket som möjligt av din värnplikt som radiolänk är LedR stället du borde söka dig till. Där finns Ett enormt sortiment av olika radiolänktjänster.. Allt från TS-patgb som grupperar på minuter till Tung länk som kan ta ett dygn att upprätta. Där har du större möjlighet att få en passande/hård Radiolänkutbildning

Dessutom kommer du få ett enormt mycket större helhetsintryck och mer förståelse hur allt hänger ihop eftersom att där utbildas ett helt kompani som är renodlat Radiolänk med alla tänkbara system.. Även satcom som är mycket eftertraktat i utlandstjänst kan man få utbildning på som radiolänk på Ledningsregementet :happy:

Bara ett litet tips

Ett dygn för tung länk, detta måste vara otränad trupp, tidigare har kravet varit 8h, jag har sett repgubbar som har klarat det på 4 och en halv timme efter 3 dagars repövning (i dagsljus men ändå)

aa det är sant :unsure: Aa ja vet inte riktigt hur ja ska göra riktigt. Ska gå t2 men känner verkligen för att försöka få in mig i p4:p Kan väl va lite lättare kanske o byta regemente än yrke? :P

Dessutom kommer du få ett enormt mycket större helhetsintryck och mer förståelse hur allt hänger ihop eftersom att där utbildas ett helt kompani som är renodlat Radiolänk med alla tänkbara system.. Även satcom som är mycket eftertraktat i utlandstjänst kan man få utbildning på som radiolänk på Ledningsregementet :banghead:

Bara ett litet tips

Ett dygn för tung länk, detta måste vara otränad trupp, tidigare har kravet varit 8h, jag har sett repgubbar som har klarat det på 4 och en halv timme efter 3 dagars repövning (i dagsljus men ändå)

För den stora fackverksmasten som jag tror du syftar på så är kravet mycket riktigt 8h. men det är ju bara själva upprättandet av masten.. sen kan det ta en evighet för en stackars mastapa att sitta högst upp å försöka ratta in parabolen så att det blir bra sändning till nästa länk.. Och det tar sin tid beroende på avstånd och terräng och hur pass bra grovriktad parabolen och masten är.. Upprättandet är INTE klart förens man kan anmäla att man har ett stadigt och stabilt sambandsstråk reda att belastas...

/Elisson - Mastapa av guds nåde