Finkel Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 Sökte men hittade ingen tråd om detta så därför startar jag en egen. Likaså visste jag inte riktigt var den skulle ligga då det forumet för krig och konflikter endast gäller aktuella stridigheter så jag tyckte att denna tråden gjorde sig bäst på luckan. Hursomhelst. Pratade lite med min morfar idag och enligt honom så ska det ha varit stridigheter vid den norska gränsen då tyskar försökte gå in i sverige. Han berättade att när han gjorde lumpen så kom ett befäl in på natten och sa att det var krig och att de skulle bege sig omgående till någon dal (han kom inte ihåg namnet på dalen) utmed norska gränsen. Jag har aldrig hört talas om att det har varit strider mellan svenskar och tyskar under ww2 och jag ska intervjua min morfar lite mer om det när tillfälle ges men är det någon som har hört talas om detta innan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 Jag sökte på "tyskar och svenskar i krig" och då hittade jag den här hemsidan http://www.uppsalafk.com/modell/museum_grovelsjon.htm. Liiiite hjälp kanske. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 Det finns ett väldigt bra historia forum Skalman.nu * *=Vet ej om man får länka till andra forum men, gör det så får ev BG ta bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 (edited) Vad jag har hört så ska svenskar ha skjutit ner fem tyska stridsflygplan som hämnd för att ett tyskt stridsflygplan, öppnade eld mot en grupp svenska soldater som bevakade ett stillastående militärtåg. En svensk soldat omkom i attacken. EDIT: http://www.mil.se/article.php?id=13677 EDIT2: Uttradg från den formidabla sidan Lars Gyllenahl har skapat: "On the 20th of May 1940 there was a soccer match among the Swedish rangers by the railway station of Vassijaure, when suddenly a German Dornier Do 26 amphibian airplane appeared, flying at a low altitude towards the station. The station was guarded by an AA-gun and "Kiruna", a brand new Swedish armoured train with several machine guns that could be used against aircraft. As the German plane was some six kilometres within Sweden, and flying towards the station and the armoured train, the AA-battery began firing at the German, who soon fired back. The onlooking soldiers and civilians in Abisko were fascinated by the exchange of fire but could not sense the great danger they were in from the hail of bullets. It seems as if no one took the firing for real Swedish ranger veteran Sten Brander still vividly remembers the moments that followed. He is of the opinion that it was a miracle that only one man was hit by the German bullets. That man was his friend Sven Sjöberg, an athletic 21-year old farm boy. Sven Sjöberg was taken by train to Kiruna´s hospital but his life could not be saved, he died some three hours after having been hit. It is said that his mother started to shrink from the deep grief that came over her from hearing of her son´s death. http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=12720 Edited May 20, 2007 by Psylocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 20, 2007 Forumsledning Report Share Posted May 20, 2007 Det finns ett väldigt bra historia forum Skalman.nu * *=Vet ej om man får länka till andra forum men, gör det så får ev BG ta bort. Tvärtom, vi är bara glada om ni använder Skalman till historiadiskussioner. Där finns kompetent och duktigt folk som kan historia. Vi har valt att inte ha just historieforum pga att det skulle bara bli för mycket när det finns så många andra bra svenska historieforum som t.ex. Skalman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 En äldre släkting som låg nere vid sydkusten under beredskapstiden har berättat att de brukade skjuta Mauser efter tyskt spaningflyg över sundet. Mest på skoj, om man nu kan uttrycka det så. Vid ett tillfälle valde dock den tyske akterskytten att besvara elden. Ingen kom till skada och svenskarna lugnade ned sig lite med prickskyttet efter det. Den sortens incidenter kan jag tänka mig inträffade allt som oftast, inte minst vid norska gränsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 När tyskarna invaderade Norge så tog de ju och tände eld på flyghangaren på Ljungbyhed där det spaningsplan stod som normalt skulle ha patrullerat över Öresund den dagen. För att lätta på bevakningen vid flygfältet den dagen ringde man och utgav sig för att vara staben i Malmö, och beordrade att man skulle flytta om soldaterna. Inte en direkt strid, men väl så nära en krigshandling man kan komma... man kan ju undra ifall det kanske hade gjort skillnad om de inte hade lyckats. Det var också andra tyska spioner däromkring, man fångade in åtminstone en. Min morfar var där, och har berättat om detta... önskar jag kunnat få höra mer om detta innan han dog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 det har florerat obekräftade rykten om gerilla-liknade verksamhet i norra bohuslän. att det fanns svenskar som slogs med norska motståndsrörelsen under hela kriget. samt att det var strider mellan svensk och tysk personal i samband med krigslutet. det sistnämda skulle ha vart små grper av tyskar som vägrade kapitulera, pga de inte nåtts av nyheten att vapenstillestånd hade inletts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 En äldre släkting som låg nere vid sydkusten under beredskapstiden har berättat att de brukade skjuta Mauser efter tyskt spaningflyg över sundet. Mest på skoj, om man nu kan uttrycka det så. Vid ett tillfälle valde dock den tyske akterskytten att besvara elden. Ingen kom till skada och svenskarna lugnade ned sig lite med prickskyttet efter det. Den sortens incidenter kan jag tänka mig inträffade allt som oftast, inte minst vid norska gränsen. Kan pilot eller skytt överhuvudtaget märka att det blir beskjutna av några enstaka gevärskyttar, om planet inte blir träffat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Kan pilot eller skytt överhuvudtaget märka att det blir beskjutna av några enstaka gevärskyttar, om planet inte blir träffat? Nu skall vi inte låta sanningen förstöra en bra historia. Men helt otänkbart är det väl inte att grabbarna vid något eller några tillfällen faktiskt träffade så det small till i plåten, alternativt markpersonalen i efterhand gjorde besättningen uppmärksam på eventuella kulhål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Kan pilot eller skytt överhuvudtaget märka att det blir beskjutna av några enstaka gevärskyttar, om planet inte blir träffat? De lär väl ha sett mynningsflammor en bra stund (bra för att fånga uppmärksamheten) och sedan hört en smäll i plåten när någon på skott tretusensjuhundrafamtinie fick in en lyckträff. Att då lägga ihop två plus sju och komma fram till att lite uppfostran kunde vara på sin plats lär då inte ha varit så svårt? Att det sedan inte direkt är en högoddsare för att vara en skröna är en annan femma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 OT: är jag inte helt ute och seglar sköts väl något argentinskt mirageplan ner av finkalibrig eld, från ett fartyg under falklandskriget. vi talar då om en hel besättning motsv som mannat reling, med då i UK-navy förekommande handhållen blyspruta. röde baronen blev väl bevisat nedskjuten av en irlänsk kspskytt? slut OT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Assar Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 (edited) OT:är jag inte helt ute och seglar sköts väl något argentinskt mirageplan ner av finkalibrig eld, från ett fartyg under falklandskriget. vi talar då om en hel besättning motsv som mannat reling, med då i UK-navy förekommande handhållen blyspruta. Vad som bevisligen har framkommit är att Engelsmännen va så framsynta att införskaffa "närluftvärn" en läxa från Vietnamkriget då man trodde att kulor inte var tidens melodi utan raketer skulle fixa allt, NV hade en helt annan strategi fylla luftrummet med bly. Inför Falklandskriget införskaffades/köptes in framför allt Browning .50 cal för att skapa ett paraply med bly. Edited May 21, 2007 by Krook Fixade quote-taggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Assar Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Sökte men hittade ingen tråd om detta så därför startar jag en egen. Likaså visste jag inte riktigt var den skulle ligga då det forumet för krig och konflikter endast gäller aktuella stridigheter så jag tyckte att denna tråden gjorde sig bäst på luckan. Hursomhelst. Pratade lite med min morfar idag och enligt honom så ska det ha varit stridigheter vid den norska gränsen då tyskar försökte gå in i sverige. Han berättade att när han gjorde lumpen så kom ett befäl in på natten och sa att det var krig och att de skulle bege sig omgående till någon dal (han kom inte ihåg namnet på dalen) utmed norska gränsen. Jag har aldrig hört talas om att det har varit strider mellan svenskar och tyskar under ww2 och jag ska intervjua min morfar lite mer om det när tillfälle ges men är det någon som har hört talas om detta innan? Min morfar sköt (M/96) mot både Tyskar och Ryssar under fortsättningskriget 1944 vid övergången vid Torneå när Finska flyktingar skulle ta sig över Torne älv mot Tyskarna mest för syns skull men mot Ryssarna på allvar. Min far som då var en spoling fick bevittna luftstrider mellan Ryssar/Tyskar/Svenskar vid övergången vid Torneå älv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Sökte men hittade ingen tråd om detta så därför startar jag en egen. Likaså visste jag inte riktigt var den skulle ligga då det forumet för krig och konflikter endast gäller aktuella stridigheter så jag tyckte att denna tråden gjorde sig bäst på luckan. Hursomhelst. Pratade lite med min morfar idag och enligt honom så ska det ha varit stridigheter vid den norska gränsen då tyskar försökte gå in i sverige. Han berättade att när han gjorde lumpen så kom ett befäl in på natten och sa att det var krig och att de skulle bege sig omgående till någon dal (han kom inte ihåg namnet på dalen) utmed norska gränsen. Jag har aldrig hört talas om att det har varit strider mellan svenskar och tyskar under ww2 och jag ska intervjua min morfar lite mer om det när tillfälle ges men är det någon som har hört talas om detta innan? Min morfar sköt (M/96) mot både Tyskar och Ryssar under fortsättningskriget 1944 vid övergången vid Torneå när Finska flyktingar skulle ta sig över Torne älv mot Tyskarna mest för syns skull men mot Ryssarna på allvar. Min far som då var en spoling fick bevittna luftstrider mellan Ryssar/Tyskar/Svenskar vid övergången vid Torneå älv Min mors fd sambo som gick bort 96 låg under kriget förlagd någonstans mot norska gränsen (troligen i Värmland). Hans förband hamnade i en skottväxling med ett tyskt förband när tyskarna sköt mot norrmän som försökte ta sig över. Han blev träffad av vad som troligen var tysk kulspruteeld, turligt nog bara i höger arm där han hade 3 tydliga ärr efter genomskjutningen. Om jag minns rätt så var det bara köttsår inga benskador. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finkel Posted May 22, 2007 Author Report Share Posted May 22, 2007 Det berättade morfar också. Han såg en dag en norsk bonde som hade lyckats ta sig över gränsen genom skogen med häst och vagn och en ko bunden efter vagnen. Som jag fattade på morfar så var det inte så många norrmän som klarade sig över till sverige, iaf inte där han var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts