Jump to content

Laptop kontra stationär

panzerkampfwagen

Recommended Posts

Har en några år gammal stationär burk. Klarar av att spela BF2, men inte mycket mer.

Har gått i tankarna att köpa en ny dator, men så slog det mig, varför inte en laptop? Har aldrig ägt en laptop tidigare, men min sambo har en.

Vad jag begriper av de moderna laptopsen är deras prestanda vida överlägsna min stationära burks, och med tanke på hur mycket utrymme man spar... Ja, varför inte?

Vad tycker ni som har större datorvana av laptops? Vilka är för och nackdelarna med respektiva system?

Discuss.

Ska du ha samma prestanda i en laptop som i en stationär kostar laptopen i regel många gånger mer. Dessutom får man en mycket sämre arbetsställning, såvida du inte kopplar den till en extern skärm när du är hemma.

Fördelarna är som sagt att den är smidigare att ta med sig.

Fundera på om du behöver flytta på din dator ofta, behöver du inte det skulle jag rekommendera att du köper en stationär. Om du bara vid sällsynta tillfällen behöver ta med dig en dator kanske du kan låna din sambos.

Sen har den stationära fördelen att man kan uppgradera den, det du kan göra i bästa fall med en bärbar är att man kan peta in lite mera RAM minne eller om man har tur en större hårdisk. Sen så är det så att med prestanda kommer priset, så en bärbar som har lika mycket prestanda som en stationär kan kosta ex antal tusen mer. Men med den bärbara så har man mycket mera frihet, så länge batteriet räcker och batteritiderna idag klara inte en normal arbetsdag (8h) speciellt om man vill titta på film ist för att skriva i ett word doc.

Annars så är det en smaksak vad man vill ha.

Ska du ha en übergrym speldator som klarar nya spel även nästa år så kan du nog glömma en laptop(om du inte är snuskigt rik) men ska du lira lite cs och skriva lite och surfa så är laptop väldigt trevligt IMO. Var på dreamhack summer 05 och 06(vart stationär i vintras) och det gick bara fint:) Extra tangenbord och mus för att spela med laptop tangbord är kört. Sen kan du ju koppla in gammlaskärmen också om du känner för det.

Slutsats:

För lite mindre krävande spel, surf och arbete går laptop skitbra :-(

För avancerade spel även i framtiden och avancerade program och annat nerdigt så är stationär att föredra.

En annan bra sak jag ser med min stationära är att jag kan ha högra benet på den då den står under bordet vilket ger en väldigt bekväm ställning B-)

Tänkte bara klargöra litet:

Jag använder datorn primärt till att surfa och spela spel. Pysslar en del med bildredigering vid sidan av. Jag arbetar inte med data, utan är inom sjukvården. Har dock teknisk gymnasieutbildning, så ämnet är inte helt främmande för mig.

Avseende arbetsställning, jo, det blir ju meckigare. Men om man sätter laptopen på ett skrivbord borde den vara adekvat.

I förlängningen är den tilltänkt att användas som "mediacenter" och kopplas via docka till min LCD-TV. Köra film, surfa storbild etc. Allt med trådlöst tangentbord o mus.

Så en ökad flexibilitet är önskad.

Tänk först över vilka spel du spelar. Det finns cs 1.6 och det finns nya überspel.

Vilka spelar du?

Då vet du vilken prestanda du behöver. Sen är det bara att se om du kan få en laptop med rätt prestanda för de pengar du har, isf kör på laptop, det är alltid skönt att kunna kolla TV och surfa samtidigt :baskerPa:

I förlängningen är den tilltänkt att användas som "mediacenter" och kopplas via docka till min LCD-TV. Köra film, surfa storbild etc. Allt med trådlöst tangentbord o mus.

Så en ökad flexibilitet är önskad.

I så fall tycker jag att du ska satsa på en HTPC. De brukar inte vara särskilt skrymmande och det finns ingen direkt begränsning för prestandan när det gäller, CPU, grafik etc.

Jag skulle också rekommendera en stationär dator ifall du avser att ha den som mediapc.

Ska man ha en dator i vardagsrummet så är det en sak som är prioriterat över allt annat: att den saten är tyst!. Finns inget som är så irriterande som fläktljud när man tittar på film...

För att få datorn tyst så finns det i princip två vägar att gå: stora fläktar med lågt varvtal eller vattenkylning. Inget av dessa alternativ är genomförbara på en bärbar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...