Jump to content

Recommended Posts

Läste i senaste Insats & Försvar att den första hemvärns KFÖn nu ska ha genomförst på Västerbottengruppen i Umeå som även fått uppgift att utveckla övningsmetoden. Mig vetgirigen genomförde Sörmlands Insatskompani en 9 dagars KFÖ förra året. Jag deltog själv och det var uppmärksammat i de hemvärnska höjdarleden. I år har vi även genomfört en 5 dagars KFÖ.

Tycker det är väldigt mycket reportage norr ifrån i I & F och man tycks ofta vara dåligt uppdaterade om större övningar söderöver. Hur kan man ex missa en 9 dagars KFÖ förra året och sätta Västerborrningarna som föregångare för denna övningstyp?

Skärpning.

Kanske finns andra orsaker till det hela. Nu var detta en övning enl den gamla KFÖ-modellen. Där Högre befäl rycker in tidigare och får förstegsutbildning och där soldaterna rycker in sist av alla. Denna övning har planerats sedan 2004 och traskat i många olika instanser. Sedan var det en övning för en hel bataljon och inte enbart för insats. Slutligen kan det vara så att västerbottningarna är dukitga på att marknadsföra sig jmf med andra?

Detta kommer att bli föregångsmodellen för hur Hv-KFÖ kommer att se ut för övriga hemvärnet som det hela ser ut just nu. Bl.a. västernorrlandsgruppen har kört en KFÖ med samma upplägg. Ytterligare utbildningsgrupper kommer att prova detta upplägg nu under året. Vilket jag tror kommer att vara mycket nyttigt och det finns många lärdomar från de två KFÖ:erna som nu har varit.

Sedan så funderar jag över begreppet säkra... Hur ska en prickskytt säkra något? Är det då vapnet han säkrar? Men det är en annan diskussion...

Kanske finns andra orsaker till det hela. Nu var detta en övning enl den gamla KFÖ-modellen. Där Högre befäl rycker in tidigare och får förstegsutbildning och där soldaterna rycker in sist av alla. Denna övning har planerats sedan 2004 och traskat i många olika instanser. Sedan var det en övning för en hel bataljon och inte enbart för insats. Slutligen kan det vara så att västerbottningarna är dukitga på att marknadsföra sig jmf med andra?

Detta kommer att bli föregångsmodellen för hur Hv-KFÖ kommer att se ut för övriga hemvärnet som det hela ser ut just nu. Bl.a. västernorrlandsgruppen har kört en KFÖ med samma upplägg. Ytterligare utbildningsgrupper kommer att prova detta upplägg nu under året. Vilket jag tror kommer att vara mycket nyttigt och det finns många lärdomar från de två KFÖ:erna som nu har varit.

Sedan så funderar jag över begreppet säkra... Hur ska en prickskytt säkra något? Är det då vapnet han säkrar? Men det är en annan diskussion...

Vid förra årets samt årets KFÖ ryckte olika befattningar in olika tidpunkter. Stab och tross och chefer ryckte in (minns inte exakt antal) dagar innan sold.

Dvs uppenbarligen samma modell. Finns tidigare trådar om detta. Vi övade förra året mot ett helhetscenario. Ständigt uppdaterade om läget i stockholm kompletteringsutb vi förbandet i s-näs. Slutligen hade läget i sthlm eskalerat så pass att vi sattes in. Poliseskort genom centrala sthlm, bara rulla in på förband. Själv agerade jag just då plutCh och var redan uppe på plats på kavalerikasern när förbandet rullade in. Allt sattes genast i rullning, poster, camp osv osv. Dvs hade vi ett "på scenario" hela tiden. Helt suveränt. Hur som. Bortsätt fr att västerbottningarna kör bataljon så är de inte först med principen.

Men är det inte som alltid, ledningen anser att något är nytt... Men de på golvet anser att det är något gammalt. Ungefär som detta med MP inom hemvärnet, hemvärnsledningen anser att det inte finns någon MP-tropp (eller likande) men ett kompani anser att de har MP-uppgifter.

Kul för dom som får vara med på dessa KFÖ veckor. Här har bataljonens slutövning bantats ner från två dagar till en "längre" dag. Vissa tror att deltagande kommer bli högre...

Har fått höra att vi på Tingvalla bataljon skall ha KFÖ v821 som försöksbataljon. Känns ju aktuellt..... :surprise:

Kommer att pågå en hel del försöksverksamhet vad avser KFÖ inom hemvärnet både i år men även nästa år. Som det är tänkt nu så är tanken att det ska rulla igång på allvar 2009-2010. Och med en väl fastslagen mall om hur det ska gå till.

Även om jag förstår om man vill bli i hågkommen som först, är det inte hälsosammare att glädjas åt att verksamheten utvecklas och att vi förhoppningsvis går mot längre övningar? Sedan kommer det alltid vara en diskussion om vem som gjorde vad men det kan inte vara huvudfrågan när vi diskuterar övningar och dess upplägg.

:dribble:

Jag tycker det är jättekul. Eller kul och kul. Bra. Det är nog något Hv verkligen behöver för att kunna utvecklas till förband och inte bara en massa soldater som ses lite då och då när de kan komma från det civila livet.

Men hur länge kommer förbandet att vara helt samlat och öva? Med början på Bat-ledningen så kommer ju befälen att rycka in efter hand och komma igång. När kommer GB och soldater och man kör igång HELA förbandet?

Hur många dagar och vilka blir det?

Har fått höra att vi på Tingvalla bataljon skall ha KFÖ v821 som försöksbataljon. Känns ju aktuellt..... :banghead:

Men hur länge kommer förbandet att vara helt samlat och öva? Med början på Bat-ledningen så kommer ju befälen att rycka in efter hand och komma igång. När kommer GB och soldater och man kör igång HELA förbandet?

Hur många dagar och vilka blir det?

Enligt vad jag har hört om Tingvallas KFÖ, så kommer Batch, kompch och plutch rycka in på måndagen, grpch på onsdagen och soldaterna på torsdagen.

Det är det som utreds. Tyvärr så verkar det ju vara soldatperiod enbart över 2 dygn, något som många av oss redan gjort. 4 dygn är minimum i min värld för att kunna testat förbandet (särskilt eftersom sista 6 timmaran bör vara vård/återhämtning).

@ Hans

När vi hade övningen "bifrost" som HV-KFÖ:n hette så samspråkade jag med hemvärnsombudsmannen om detta att manskapet var inne så kort tid. Han svarade att det som vanligt är den stora bristen på pengar (och att det inte får kosta något) som gör att man vill hitta en modell som gör att man får mycket pang för pengarna. Ett resonemang som jag finner mycket märkligt då HV idag är en organisation som utgör 51% av landets militära styrka (numerärt) men endast förbrukar 1% av den totala budgeten, snacka om effektiv organisation.

Men som vanligt i det här landet är det väl så att alla vill ha men ingen är beredd att betala. Risken är annars att så länge det "bara" kostar 1% av budgeten så har man en låt gå mentalitet, men skulle det börja kosta några större summor så finns det besparingar att göra och då kan man lägga ner delar eller hela verksamheten.

II63

....

Ett resonemang som jag finner mycket märkligt då HV idag är en organisation som utgör 51% av landets militära styrka (numerärt) men endast förbrukar 1% av den totala budgeten, snacka om effektiv organisation.

Men som vanligt i det här landet är det väl så att alla vill ha men ingen är beredd att betala. Risken är annars att så länge det "bara" kostar 1% av budgeten så har man en låt gå mentalitet, men skulle det börja kosta några större summor så finns det besparingar att göra och då kan man lägga ner delar eller hela verksamheten.

II63

Tänk vad "man" då hade fått för ynka två procent. Ingen skillnad för övriga FM, en fördubbling för oss!

....

Ett resonemang som jag finner mycket märkligt då HV idag är en organisation som utgör 51% av landets militära styrka (numerärt) men endast förbrukar 1% av den totala budgeten, snacka om effektiv organisation.

II63

Tänk vad "man" då hade fått för ynka två procent. Ingen skillnad för övriga FM, en fördubbling för oss!

@ 709

Jag kan inte annat än hålla med dig om att det vore bra med ett fördubblat resurstillskott. men tyvärr är det nog en utopi.

II63

FM har dock inte löst problemet med att de som är tjl. inte får en anständig ersättning för sin insats. Jag är fortfarande inte särskilt sugen på att betala för att vara med i Hemvärnet.