Jump to content

Rambo

ArreliuS

Recommended Posts

Hehe ja jäklar! man blir imponerad av vad hollywood kan koka i hop. trots att "militär film" har rörts sig mot mer verkliga handlingar med mer verkligt våld så väljer dom att gör en klassiker hehe

Ta och passa på att svänga förbi här under sommarens bilsemester :banghead:

http://hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?Sear...PlaceId=2527833

Jo, men namnet "Rambo" kommer från Ramberget, som ligger på Hisingen i Göteborg..

http://www.slu.se/?id=1081

Stod berättat om denna historien i GP nyligen.

/E

En ny Rambo-film får en autmatiskt att längta efter en ny Hot Shots-film.

Hehe, jag tänkte samma sak :worthy:

Den här verkar vara betydligt mer "back to the roots" än dom filmer som ploppar ur hollywood nu. Slafsigt a'la 80-tal med andra ord, inget för frugan. Men grabbgänget kanske...

• 8 months later...
  • 1 year later...

Jesus, så dåligt som fyran var kan det väl inte komma en uppföljare ? Bara ettan som var bra faktiskt ...

Däremot kan man ju se fram emot Stallones nya film med Dolphan och Statham. Det blir action . :)

Men jösses... :):blink::uuh::eeh:

Undrar om det finns någon substans i ryktet?

http://www.imdb.com/title/tt1206885/

Om nu någon ska plöja ner många $$ i en ny rambo film så kan dom i alla fall köra på en nystart med en "prequel".

Som exempelvis utspelar sig under ifrån värvning till och med Vietnam perioden. Så klart med en ny skådespelare som Rambo.

• 4 weeks later...
Om nu någon ska plöja ner många $$ i en ny rambo film så kan dom i alla fall köra på en nystart med en "prequel".

Som exempelvis utspelar sig under ifrån värvning till och med Vietnam perioden. Så klart med en ny skådespelare som Rambo.

Man kan väl för bövelen inte byta ut Stallone som Rambo???

• 3 months later...

"Rambo 1" var såklart bra. Även tvåan hade sina kvaliteter, som den strama inledningsscenen med Rambo i ett stenbrott och översten som kommer och hämtar honom. Plus en del annat smått och gott. Skulle gärna se om den.

Trean var lite lam, den som utspelades i Afghanistan.

Rambo nr 1 "First Blood" går på TV4 22.40 ikväll.

EN scen har etsat sig fast: det är när han är skadad uppe i bergen och botar ett sår på något jägarmässigt vis. Han antänder en stubin dragen genom såret eller vad...? Desinficering...?

Det förklaras inte (of course, det skildras ju på film) men kan någon här förklara vad sjutton han gör?

Rambo nr 1 "First Blood" går på TV4 22.40 ikväll.

EN scen har etsat sig fast: det är när han är skadad uppe i bergen och botar ett sår på något jägarmässigt vis. Han antänder en stubin dragen genom såret eller vad...? Desinficering...?

Det förklaras inte (of course, det skildras ju på film) men kan någon här förklara vad sjutton han gör?

Han plockar isär en kula och häller krutet i ett sår. Därefter antänder han krutet, troligen för att stoppa blödningen och kanske lite för att desinficera. Om det är så bra att göra så IRL? Troligen inte...

Han plockar isär en kula och häller krutet i ett sår. Därefter antänder han krutet, troligen för att stoppa blödningen och kanske lite för att desinficera. Om det är så bra att göra så IRL? Troligen inte...

Tusen tack, en gammal gåta är löst.

Antagligen inte så bra att prova på sig själv, men som jägarmässig medicin måste man säga att det verkar trovärdigt.

Problemet torde ju vara att du byter blödning mot otäck brännskada.

Den risken finns. Om man prövar det i verkligheten.

Men som inslag i en film tycker jag det passar. Jag inspirerades av det hela till en scen i min egen roman "Camouflage" för övrigt. Det är i kapitel 2 när huvudpersonen är isolerad i en öde stad, han är sårad i armen och har det omlagt sedan länge men såret värker och han undrar vad det är. "Lagt förband ligger" minns han men till slut måste han öppna och kolla och i sin dagbok skriver han:

Jag kom hem. Till min etta. Och tog upp bandaget för att mötas av föga vacker syn: krälande larver i blått sår, varigt och kläggigt...

Då mindes jag vad en jägare en gång sagt mig, nämligen att sterilisering av sår lämpligast görs med stubintråd som dras igenom ’et och tänds på. Sådan hade jag dock inte. Men jag tänkte: om man tog lite tändsticksbrunt, kaliumklorid heter det väl, och strödde på och tände på för att rena såret på jägarvis, det skulle väl rena det och fördriva det onda...?

Så jag tog tändstickor och skar bort tändsatserna, finmalde dem, strödde på såret och tände på. Jag tände på, det flammade upp, jag svimmade av smärtan –

Senare får man veta att det hela läktes på detta vis, "ont ska med ont förgås". Såret renades och ett nytt förband las. Funkar det då? Tja, scenen var som sagt inspirerad av Ramboscenen vi diskuterar; där var det förvisso KRUT som användes, inte kaliumklorid, men va sjutton, det är ju bara en roman.

Som överkurs vore det intressant att se hur David Morrell, författaren till "First Blood", skildrar episoden i själva boken. Om ingen här äger den får jag väl köpa den på någon loppis vad det lider, kanske värt en tia...

Min roman finns förresten att hämta ner på http://www.fandom.se/svensson/Camo.pdf

Det du gör när du bränner såret är att du stoppar blödningen. Infektion riskerar du ändå.

Tack, härligt med sakkunskap. Sagt utan ironi.

För uppföljaren till "Camouflage" har jag nu ordentligt på fötterna om jag ska skildra hur man botar vissa sår utan sjukvårdare. "Stoppa blödning med krut" alltså. Kaliumklorids-episoden i "Camouflage" får dock vara som den är.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...