Jump to content

Pistol88

Guest

Recommended Posts

Som med all materiel var det grundliga tester och jämförelser mellan olka medeller som gjordes.

Vilka modeller det handlade överlåter jag till bättre vetande.

En av anledningarna till att man valde 88:an var tydligen att den var funkis med M/39B vilket inte Berettan osv var...

Försöken genomfördes av FMV tillsammans med den norska motsvarigheten HFK. Följande vapen deltog i försöken:

H&K P7 och P7 M8,

Sig-Sauer P225,

Beretta 92 och 92B-F,

FN HP-DA,

S&W modell 539, 639, 459 och 469,

Glock 17 samt

Ruger Service Six Revolver.

Glock 17 uppfyllde de uppfyllda kraven bäst, och var dessutom billigast. Marinen var först att införa pistol 88 för vakt och beredskap.

Norge köpte 20 000 glockar.

• BlåGul -1

Tålde och tålde - det är mer frågan om livslängd. Vissa vapen är klent byggda - SIGen med sitt nitade slutstycke (ändrat nu vad jag vet) - Berettan vars låsblock spricker i tid och otid - S&W som har en halv miljard smådelar, varav många kräver inpassning hos vapensmed, i sig. 39B tenderar att öka slitaget & minska livslängden på många vapen.

USPn är ett bra vapen, men har inga särskilda fördelar över Glocken, och är dessutom dyrare. H&K tar bra betalt för sin logo.

Jag horde att Glocken valdes eftersom de andra inte talde patron 39B - som ju ar aningen upphottad gentemot vanliga 9mm. Ar det korrekt?

Nufortiden skulle val USP tankas passa.

Som vanligt måste jag påpeka att 39B inte är "upphottad" den ger högre tryck pga att manteln är hårdare än "normalt" vilket gör det trögare att få ut den ur pipan.

Högre tryck = mer slitage på vapnet. Men ingen +p+ eller mostv.

Kpistammunition är normalt sett något mer laddad än pistolammunition då Kpisten oftast har ungefär dubbelt så lång pipa.

Största problemet med m/39B är som 2sharp påpekar att den förutom högt tryck har en mantel av dubbel tjocklek (1,8mm om jag inte minns fel). Att manteln dessutom i de flesta partier under ett tunt tombaklager är av stål gör inte saken bättre (pröva med med en magnet. Magnetisk=stål).

m/39B vill helst att pipan formar sig efter kulan i stället för tvärtom.

Jag brukar raljera att inget vapen tål någon ammunition överhuvudtaget. Det är alltid en tidsfråga hur lång tid det tar innan något slitits ut och går sönder. m/39B förkortar denna tid markant för alla vapen. G17 har dock visat sig vara synnerligen stryktålig (även om jag personligen tycker den är tråkig och "själlös").

Förmodligen är G17 världens i särklass bästa armévapen om man sammanställer pris, stryktålighet, kapacitet och lätt handhavande. Men visst finns det charmigare pickor...

• BlåGul -1
2Sharp:

" +P+ " ??? Ser ut som du programmerar i Pascal..!?

Men det finns säkert någon rationell förklaring som jag är för pajad bakom pannbenet för att hajja just nu.. :)

Ammunition som är märkt +P eller +P+ överstiger det nominella kammartryck som är fastställt för kalibern av SAAMI.

För 9mm är SAAMI-specen 35.000 PSI. Kommer inte ihåg vad +P-trycket är, men det finns ett fastställt värde.

+P+ är ammunition som går över dessa specar.

2Sharp:

" +P+ " ??? Ser ut som du programmerar i Pascal..!?

Men det finns säkert någon rationell förklaring som jag är för pajad bakom pannbenet för att hajja just nu.. :/

ehh? sorry.. tänkte inte på att alla inte är lika insnöade som jag.. ;)

Tack till 9x19! :)

Unicorn, visst har du rätt, men 39B är det inte just att den ger ett högre tryck är tack vare den tjocka manteln, mer motstånd = längre tid i pipan vilket ger högre tryck.

jag satt å fundera lite när jag läste i denna tråd.....

finns det nåra somhelst funderingar på att byta pistol? alltså kanske inte byta till desert eagle lr nåt nu va utan kanske bara en nyare sort Glock tex.

Glocks pistoler har i princip samma mekanism undantag

Glock 18 så jag menar varför skulle man vilja byta? det ända som sklijer glock pistolerna åt är storleken ju.

Kevler varför visa du röven i den där filmen för?

Ps är det någon som vet fördelen med Glock 17L?

Med Fiolosofiska Hälsningar

Dagge

Enigt vad jag har hört är Glocken ett förbannat bra "Combatvapen", men inget precisionsvapen...

Vad missar grövst på 20 meter? Du eller glocken?

Det är m.a.o. knappast något problem inom det militära.

(om det nu är så taskig precision.. det kan nog 9x19 svara på. :) )

Det är det jag menar... Precisionsvapen tävlar man med... "combatvapen" strider man med... jämf:

Glock har fasta riktmedel... inte så populär bland tävlingsskyttar...

Beretta 92 har intälbara riktmedel... Hyfsat populär...

Det är det jag menar... Precisionsvapen tävlar man med... "combatvapen" strider man med... jämf:

Glock har fasta riktmedel... inte så populär bland tävlingsskyttar...

Beretta 92 har intälbara riktmedel... Hyfsat populär...

Med risk att bli brutalt tillrättavisad av mer kunniga herrar så skulle jag vilja påstå att Beretta 92 har i grundutförande också fasta riktmedel och att så gott som de flesta tjänstepistoler har det.

• BlåGul -1

Beretta 92 har i sitt standardutförande fasta riktmedel.

Det finns ingen anledning att ha ställbara riktmedel på ett tjänstevapen. Skjut in, se till att riktmedlena pekar åt rätt håll, och låt dem vara.

Båda vapnen har likvärdig precision, en Glock kommer att behålla sin precision längre än italienaren pga ett smartare reglingssystem.

Min omodifierade (inuti) G17 håller innertian på 25 meter, dvs en bråkdel av den typiska spridningen hos en normalkass beväring.