Jump to content

radiokommunikation

Recommended Posts

Hej alla!

Har sökt med blåslampa här på forumet utan att hitta en tråd om detta..

Ska hålla en liten lätt utbildning i radiokommuniktation v22, ska det grundläggande typ anrop avslut svenska,engelska och radiodisciplin. Bokstaverings alfabetet på svenska och engelska.

Om det finns nån som är bra på sånt hör gärna av er om ni har nåt dokument på datorn som kan vara bra att ha......

Tack på förhand

Carlsson

Ps om det finns en liknande tråd jag misstat så hänvisa dit o stäng denna i så fall.. Ds

Uppdaterad info

Det är för min grupp i NBG och de ska va en grundläggande kurs bara hur man pratar i radion... vi kommer få en mer utförliggare utbildning inom ett par veckor. Denna e bara för att just nu e radio disciplinen värdelös i pluton...

Edited by klarg carlsson

• BlåGul -1

Ska du göra det för NBG:s räkning? (Din avatar tyder på det)

Om så är fallet så tycker jag att du ska tala med dina befäl och se till att ni får en ordentlig sambandsutbildning.

Annars:

1. Grunder radiolära och radioteknik (isär och ihop RA) 8 h

2. Svensk signalering, metod A 8 h

3. Engelsk signalering 8 h

4. Tillämpning 8 h

5. Överkurs: Förande av M-blankett mm.

/K

FRO bör väl ha lite matrial om detta. Kanske du hittar något på http://www.fro.se/

Finns tyvärr inte mycket publicerat öppet på sidan.

Eventuellt om något FRO-förbund har på sina lokala sidor.

FRO har några kompendier som går att köpa via webshoppen, men det är kanske inte rätt.

Lycka till!

FRO bör väl ha lite matrial om detta. Kanske du hittar något på http://www.fro.se/

Finns tyvärr inte mycket publicerat öppet på sidan.

Eventuellt om något FRO-förbund har på sina lokala sidor.

FRO har några kompendier som går att köpa via webshoppen, men det är kanske inte rätt.

Lycka till!

Stort tips är att ringa till FRO, Annars finns det reglementen för just samband som du kan plöja igenom - testa att kolla efter dessa reglementen här http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/

Dom engelska samt svenska alfabetena samt en massa förkortningar finns att finna i SoldF

Då FM har dragit in alla SoldR från publik tillgång så är det här ungefär det enda stället där det går att hitta dom i .pdf-format

Dock så kan jag tycka att en NBG-Grp bör kunna grunderna inom signalering - träna mer på radiodisciplinen så att dom inte gaggar skit bara!

Så fort som dom snackar för mkt så tvingar du dom bara att omgruppera då "fi har pejlat in deras skitsnack"

Efter ett tag säger dom bara det som behöver sägas på radion ^^

Hoppas att det var till någon hjälp, om än liten!

//Tinglöf :unsure:

Edited by Tinglöf

• BlåGul -1

Om det är NBG-vht vi talar om så ska du inte behöva dra in frivilligförsvaret i det.

FM har själva bra utbmtrl för sbutb.

Jag vill då slå ett slag för de riktigt gamla reglementena som tex SbR Telefoni, som reglerar snacket helt enligt konstens alla regler.

"Trafikexempel" är också ett bra häfte för att hitta övningar och exempel på signalering.

Bra tips: Ring Sambandssystemlinjen på Ledningsskolan på Ledningsregementet och förklara din sits.

/K

Trevligt att du upprätthåller radiodisciplinen

Några tips på vägen

1. Nya SBRF Tfni suger fett, använd ACP-125 istället. Det motsäger inte det nya svenska reglementet, men är avsevärt bättre. SbRF tfni 2007 är svengelskt, kass och en värdelös kompromiss mellan vapenslagen. Dessutom är det så vi skall tala i radion utomlands, skippa svenskan och kör bara på Nato reglementen.

2. Förringa inte praktisk tillämpning.

3. Gå via Ledreg (din chef först dock) motsv

Underskatta inte de gamla svenska SBrf Tfni, tgf (986) de har bra förklaringar till tex trafikskydd och man förstår bakgrunden till en del luddiga begrepp osv.

Övriga reglementen som är bra att konsultera är ACP-121 och APP/MPP-7

Edited by Isgubbe
Vi håller oss till ämnet tack!

• Super Administrators
...

3. Skippa FRO och andra Åsa-Nisse lösningar, de har ingen koll, gå via Ledreg (din chef först dock) motsv

...

här skulle jag kunna säga: ...och det ska komma från en flottist, ni kan ju absolut inget om radio, kan ni något annat än och segla och fiska........... !!

Låter det vettigt ?

Jag ser att andra reagerade, men personligen blir jag uppriktigt irriterad. :angry: Psilander ge fan i att skriva sådana barnsliga inlägg, du är ju inte ett dugg bättre själv när du skriver så. Vem kommer vilja lyssna på dig sen?

Om FRO (eller någon annan organisation/enhet) är dåliga eller om de är mogna att hantera en sådan uppgift tänker jag inte ens försöka reda ut, men ingen förtjänar en sågning vid vaderna såvida man inte har något KONKRET att jämföra och berätta om VARFÖR man anser någon är så dålig. Om du har dåliga erfarenheter av dom så bör du öva i att formulera dig och hur man uttrycker sitt missnöje.

Ta och försök fundera vad §7 innebär, innan du fortsätter skriva på mitt forum.

Vad beträffar FROs lämplighet i frågan så drar vi inte det längre nu. Det är inte vad tråden handlar om.

/ Kimster

BlåGul

Trevligt att du upprätthåller radiodisciplinen

Några tips på vägen

1. Nya SBRF Tfni suger fett, använd ACP-125 istället. Det motsäger inte det nya svenska reglementet, men är avsevärt bättre. SbRF tfni 2007 är svengelskt, kass och en värdelös kompromiss mellan vapenslagen. Dessutom är det så vi skall tala i radion utomlands, skippa svenskan och kör bara på Nato reglementen.

2. Förringa inte praktisk tillämpning.

3. Gå via Ledreg (din chef först dock) motsv

Underskatta inte de gamla svenska SBrf Tfni, tgf (986) de har bra förklaringar till tex trafikskydd och man förstår bakgrunden till en del luddiga begrepp osv.

Övriga reglementen som är bra att konsultera är ACP-121 och APP/MPP-7

Nu är det väl andå så att det är i Försvarsmakten vi är verksamma i??

Då gäller svenskt reglemente!

Om annat reglemente skall användas skall denna order komma från Ledreg.

• BlåGul -1
Nu är det väl andå så att det är i Försvarsmakten vi är verksamma i??

Då gäller svenskt reglemente!

Om annat reglemente skall användas skall denna order komma från Ledreg.

Jo, men nog ska man väl kunna använda utländska skrifter som utbildningsmtrl om de är lämpliga för det? Så länge som de inte går emot svenska reglementen torde det vara i sin ordning.

/K

Det finns ett antal NATO reglementen som är fastställda att gälla för svensk verksamhet.

Varför man skall använda ACP-125 istället är just därför att det Svenska SBRF Tfni (2007) är i stort sett en översättning av ACP-125, men den är uselt gjord. Kan man det engelska så kan man även det svenska, de få ändringar som finns är betydligt lättare att tillämpa om man kan den riktiga grunden dvs ACP-125 och ACP-121.

Edited by Isgubbe
Detta är andra gången samma dag i samma tråd som jag tar bort spydiga och onödiga kommentarer från dig

Om man nu vill undvika frivilligstyrkor men kanske vill komplicera det för sig, så kan du ju alltid försöka få tag på någon på FRA - dom om några bör veta!

Men dom är tydligen väldigt skumma av sig ibland - mycket hemlighetsmakeri :P

Värt ett försök iallafall, annars finns det ju massvis med reglementen för Vpl på alla användbara regementen, hoppa in på förrådet o ta för dig ^^,

//Tinglöf :baskerKav:

Edited by Tinglöf