Jump to content

Knepig helikopterflygning

Animal

Recommended Posts

Tro på vadå?

Det står ju på sidan vad vi ser:

The FPS on the video camera are exactly in sync with the rotation of the blades so it appears that they are not moving.

Eller menade du något annat?

Ha-ha... Ja, jäklars. Det missade jag helt! :D

Tur att det är nån som är vaken. Tack så mycket.

Tro på vadå?

The FPS on the video camera are exactly in sync with the rotation of the blades so it appears that they are not moving.

Eller menade du något annat?

Ha-ha... Ja, jäklars. Det missade jag helt! :)

Tur att det är nån som är vaken. Tack så mycket.

inte bara på tv, jag har för mig att även mänskliga ögon kan endast uppfatta 24 bilder i sekunden. om man åker i en bil och tittar på en annan bils rims ser man samma fenomen, den syns mest när man accelerar från t.ex. trafikljus

Guest J-Star
Tro på vadå?

Fenomenet kallas Wagon Wheel effect vilket är en slags aliasing och kan testas lätt genom att ställa slutartiden på en videokamera på 1/250 - 1/1000 sekund. Funkar bäst på en flyguppvisning en solig dag.

inte bara på tv, jag har för mig att även mänskliga ögon kan endast uppfatta 24 bilder i sekunden. om man åker i en bil och tittar på en annan bils rims ser man samma fenomen, den syns mest när man accelerar från t.ex. trafikljus

Nej... funkar inte så därför att det kameran gör är att öppna slutaren under bara en kort stund och ta ett "snapshot". Sedan håller den stängt under större delen av tiden fram till nästa ruta. Ögar har "öppet" hela tiden och därför smetas snabba rörelser alltid ut.

Skulle du däremot befinna dig någonstans där du har snabbt pulserande ljus (exempelvis orange trafikbelysning på natten), då skulle du kunna råka ut för det.

/J

Ungefär samma sak hände mig på P7 på regementets dag :rockon: Jag filmade helikoptern och stora rotorn ser ut att snurra i en alltför låg hastighet! Ser dock häftigt ut :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...