Jump to content

I händelse av krig

Guest Predator

Recommended Posts

Guest Predator

Om Sverige var tvunget att gå med i ett krig, vilka skulle då i första hand kallas in? De som senast gjorde värnplikten? Och slipper de som har ett viktigt jobb att bli inkallade? Och vad klassas i såna fall som ett viktigt jobb, läkare och andra akademiska yrken? Om inte alla som gjort värnplikten räcker, skulle man då börja snabbutbilda de andra?

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest super Matrosen

Smart fråga..undrar om ens FM har koll på hur dom skulle lösa det.Tanken på att sverige skulle hamna i krig är så obefintlig så dom kanske inte ens tänkt på det hehe.

Guest Lillan

Hmmm verkligen intressant fråga, någon som vet riktigt?

Eller är det som matrosen säger? Att krig är så obefintligt att ingen tänkt på hur det ska bli?

Skulle nog tro att de har planer för alla (de flesta) tänkbara situationer. Sedan hur det skulle fungera är en annan sak. Verkligheten är rätt långt från deras datorsimulationer(sabotage, lönnmord på nykelpers. osv.), det går ju inte testa det på riktigt i full skala direkt.

Guest Lillan

Hehe och vad skulle det vara??

Skicka ut trettiofem förgiftade grisar, vänta tills de äts upp och sedan tar det bara 24 h tills giftet verkar? :P

De som är krigsplacerade kallas in i första hand.

Vid allmän mobilisering moblilseras hela krigsorganisationen. De som är krigsplacerade har en krigsplaceringsorder som talar om vart man skall. Sedan kommer säkert alla  militärt utbildade icke krigsplacerade medborgare (många) att försöka stoppas in i nyuppsatta förband.

Alternativt mobiliseras delar av krigsorganisationen genom användandet av förbandskoder.

Att "slippa undan" i ett sådant läge är nog inte att tänka på. Har du en krigsplaceringsorder åker du - punkt. Om det sedan utvisar sig att du behövs bättre i din civila tjänst så får du efter lite "red tape" frikallas och återgå.

Däremot kan ditt yrke göra att du redan i fredstid har avförts från din ursprungliga krigsplacering och istället krigsplacerats "i yrket". Exempelvis vissa Domare, Läkare och Posttjänstemän.

Guest Lillan

Troligen att du är rörelseförhindrad efter ngn olycka eller pga som EO4 sade att man kanske krigsplacerats i yrket.

Finns nog många goda anledningar, man kan vara för gammal också att man inte är fältduglig.

Ja, jo, det förstås. Jag fattade det som att man inte fick någon krigsplacering efter värnplikt, vilket verkar vara slöseri med tid och pengar. Men,men jag kanske bara missförstod det hela. ???

Guest Lillan

Jo, om det nu skulle bli krig, kan inte alla vänta på att folk i utbildningsreserven blir klara...

Måste ske some action så att säga...

Troligen får man placering om man anses vara lämpad och har genomfört GU

Anledningen till att man inte blir krigsplacerad kan väl vara att man varit RIKTIGT usel, att man haft en tjänst som de inte ser att den platsar in i krigsorg. för tillfället, eller att de helt enkelt inte bryr sig för stunden. Hörde genom någon att det var lite dåligt med krigsplaceringar för "min kull", p.g.a. något strul på Ing2.. jaja.

Angående lönnmord,

Om man läser Operation Garbo så kommer ju spetsnäsorna till t.ex. stridspiloter klädda som civila för att försöka mörda dem (i bokens fall med EHV).

Det kan tilläggas att detta inträffade (i boken) innan "Giv akt"(ung. högsta beredskap) beordrats.

I en förort till Stockholm finns ett hus som kallas ryss-villan, under 1920-talet (tror jag att det va) så kom ryska KGB (eller vad det kallades på den tiden) och mördade den familj med exilryssar som bodde där. Jag har hört två olika sätt som de sägs ha mördats på. Nr 1= Ihjälhuggna med yxa Nr 2= dränkta i en närliggande sjö.

Att Lillan:

Jo, missförstå mig inte, jag fattar allt att det flesta blir krigsplacerade, det var den del som EO 4 skrev om som hade genomfört GU men inte var krigsplacerad som jag pratade om.

Jag är inte SÅ dum som jag ser ut :) även om det var ett illa formulerat inlägg.

Guest Lillan
Jag har hört två olika sätt som de sägs ha mördats på. Nr 1= Ihjälhuggna med yxa Nr 2= dränkta i en närliggande sjö.

Dränkta i en närliggande sjö?

Kan det klassas lönnmord egentligen?

Definera lönnmord : mord i det fördolda.

Att dränkas i en sjö kan knappast klassas som lönnmord?

Eller så kan det vara så att jag inte tycker det...

Mattias: Det förstod vi med, att du inte var helt bakom flötet. <!--emo&:)

Min erfarenhet är att de som gjorde vpl:en under de turbulenta åren inom FM, säg 98-01 ofta inte fått någon krigsplacering.

Jag är det inte, har 2 st polare som gjorde vpl:en under samma period och dom är det inte heller.

Ett tilläg till mobiliseringsupplägget, vissa förband så som säk-förbanden ska ju mobiliseras INNAN det hettar till.

Även SSK mobiliseras i ett tidigt skede, jäg likaså.

att Lillan,

de blev tydligen försedda med "betongskor" och nersänkta i sjön under natten. Man hittade de inte förens ett par veckor (eller månader?) senare.

Men men, det här är vad jag har hört. Det kan vara sant men det kan också vara falskt.

Jag har läst om det i skolan.

Har gått förbi "ryssvillan" några gånger, efter man hade läst det så fick man ju lov att gå å titta på stället iaf.

Hur_som_helst så har jag nu frågat en som vet och den personen sa att exilryssarna först hade mördats och sedan hade liken dumpats i sjön, sjön som jag brukar bada i ibland... ???

Vid en mobilisering, (t o m innan), kallas HV in för att skydda moben. Glöm aldrig det! :P

Ang. krigsplacering: Resursbrist kan helt enkelt göra att FM väljer att inte krigsplacera viss personal. (Så var fallet när jag gjorde lumpen, det var bara de med vissa speciella tjänster som blev krigsplacerade, och en del av oss vanliga "sluskar")

Angående frågorna om krigsplacering tidigare i denna tråd:

Sverige har länge, av främst politiska skäl, överutbildat värnpliktiga och det pågår forfarande. Det är ganska många som utbildas som inte krigsplaceras, inte ens i reserver, vi pratar 100 000-tals här över tiden. Företrädare för försvarsmakten har vid ett flertal tillfällen från 50-talet och framåt förespråkat att behovet i krigsorganisationen skall styra antalet värnpliktiga som genomför GU för att på så sätt få pengarna att räcka till bättre utbildning och mer övning för de som behövs, dock utan resultat. Eftersom tillämpning av den allmänna (manliga) värnplikten har varit en helig ko så har man istället valt att satsa pengar på att ge för många en halvdålig eller dålig utbildning (kortare utbildningstider och indragna KFÖ/SBÖ i huvudsak).

Observera att detta gäller inte bara det senare årens "smalare men vassare" försvar. Även på den tiden då kriorg var 850000 pers skedde en betydande överutbildning av värnpliktiga om man ser till försvarsmaktens fastställda storlek i händelse av mobilisering!

Sedan så har den kraftiga reduktionen av kriorg medfört att personer som utbildades på 90-talet i avsikt att krigsplaceras har fått sina krigsplaceringar upphävda då deras krigsförband har lagts ned.