roninn Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Jag har en fråga för er pansarexperter. Vad skyddar bäst, ett tjockt homogent pansar eller pansar med visst avstånd mellan plåtarna. Jag menar skydd ENBART mot pil och eller fullprojektiler inte mot RSV laddningar. Skyddar ex 25mm homogent pansar "bättre" eller "sämre" mot ex 20mm pansar och sedan 5mm pansarplåt några cm från den första plåten? Återigen enbart mot pilproj och fullproj, bortse från RSV laddningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Flyttar till TPC Mark. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Är ingen expert men jag har för mig att chobhampansar (moderna Västvagnar) inte är homogent i sin struktur...sen hur stora dessa luckor är kan ju också spela in... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Är ingen expert men jag har för mig att chobhampansar (moderna Västvagnar) inte är homogent i sin struktur...sen hur stora dessa luckor är kan ju också spela in... Chobham är inte homogent, men det är ingen luft i den av vikten att dömma. Om jag har förstått principen rätt så bygger skyddet på att de olika lagren stödjer varandra, dvs att blanda in luftspalter skulle bara försämra skyddet. Detta gäller, per request, enbart pilproj och andra solida projektiler. Hur RSV påverkar är jag osäker på, men luftspalter ger i alla fall bättre skydd mot HE och HESH då tryckvågen inte kan fortplanta sig på samma sätt som i homogent pansar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Jag har en fråga för er pansarexperter. Vad skyddar bäst, ett tjockt homogent pansar eller pansar med visst avstånd mellan plåtarna. Jag menar skydd ENBART mot pil och eller fullprojektiler inte mot RSV laddningar. Skyddar ex 25mm homogent pansar "bättre" eller "sämre" mot ex 20mm pansar och sedan 5mm pansarplåt några cm från den första plåten? Återigen enbart mot pilproj och fullproj, bortse från RSV laddningar. Rent spontant skulle jag säga att solit pansar står sig bättre mot pil. Avstånd mellan plåtarna -spaced armor- är endast, om jag förstått saken rätt, till för skydd mot RSV vapen då "glappet" mellan plåtarna har en tendens att sprida sprängstrålen över en större yta när den träffar pansarplåt nr. 2. Googla efter "Relikt" och "Kontakt-5" så borde du få en del svar. Bägge är tillägspansar som är framtagna för att främst skydda mot pilproj. Antar att TheSwede vill ha ett ord med i laget här... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mjölkchoklad Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Om jag fattat rätt, så skall det inte spela någon större roll om projektilen träffar 25mm pansar eller 20 + 5 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Flera tunna plåtar med en sammanlagd tjocklek motsvarande en tjockare skyddar bättre även mot pil. Detta beror på att pilen börjar fragmenteras när den passerar mellan de olika skikten och tappar därmed kraft. Nu får naturligtvis inte plåtarna vara hur tunna som helst och det bästa är en blandning av en stand off plåt, motsv. det spetsiga frontpansaret på tornet på strv 122, och ett kraftigt huvudpansar bestående av skiktat pansar typ Chobham. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 17, 2007 Report Share Posted May 17, 2007 Flera tunna plåtar med en sammanlagd tjocklek motsvarande en tjockare skyddar bättre även mot pil.Detta beror på att pilen börjar fragmenteras när den passerar mellan de olika skikten och tappar därmed kraft. Nu får naturligtvis inte plåtarna vara hur tunna som helst och det bästa är en blandning av en stand off plåt, motsv. det spetsiga frontpansaret på tornet på strv 122, och ett kraftigt huvudpansar bestående av skiktat pansar typ Chobham. Fragmenterar även moderna pilar? Jag trode att det var något som bara drabbade äldre projektiler av wolframkarbid. När det gäller spetspansaret på 122 så är det väl utformat på just det sättet för att inkomande projektiler ska rikochetera i stället för att penetrera? Ungefär samma tänk som på 103:an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted May 17, 2007 Report Share Posted May 17, 2007 Vad man hela tiden vill åstadkomma är energiförluster från vapnena som används. Så fort en pil måste byta medium förlorar den energi och vad jag blivit lärd så gäller samma sak för rsv-laddningar. Hmm fick lite Déjà vu känsla nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 17, 2007 Report Share Posted May 17, 2007 Flera tunna plåtar med en sammanlagd tjocklek motsvarande en tjockare skyddar bättre även mot pil.Detta beror på att pilen börjar fragmenteras när den passerar mellan de olika skikten och tappar därmed kraft. Nu får naturligtvis inte plåtarna vara hur tunna som helst och det bästa är en blandning av en stand off plåt, motsv. det spetsiga frontpansaret på tornet på strv 122, och ett kraftigt huvudpansar bestående av skiktat pansar typ Chobham. Fragmenterar även moderna pilar? Jag trode att det var något som bara drabbade äldre projektiler av wolframkarbid. När det gäller spetspansaret på 122 så är det väl utformat på just det sättet för att inkomande projektiler ska rikochetera i stället för att penetrera? Ungefär samma tänk som på 103:an. De flesta moderna pilar är fortfarande av wolframkarbid. Det är inte många om använder pil av DU. Alla projektiler tappar effekt när de tvingas gå genom olika medium omväxlande. Att få projektiler att studsa av istället för att penetrera fungerar inte längre, det gick med de gamla underkalibrerade projektilerna men inte med pil. Nu vill man ha en stand off-plåt innan huvudpansaret som dels tar ner effekten på pil samt minskar effekten på RSV. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kadhem Posted May 17, 2007 Report Share Posted May 17, 2007 Flera tunna plåtar med en sammanlagd tjocklek motsvarande en tjockare skyddar bättre även mot pil.Detta beror på att pilen börjar fragmenteras när den passerar mellan de olika skikten och tappar därmed kraft. Nu får naturligtvis inte plåtarna vara hur tunna som helst och det bästa är en blandning av en stand off plåt, motsv. det spetsiga frontpansaret på tornet på strv 122, och ett kraftigt huvudpansar bestående av skiktat pansar typ Chobham. Fragmenterar även moderna pilar? Jag trode att det var något som bara drabbade äldre projektiler av wolframkarbid. När det gäller spetspansaret på 122 så är det väl utformat på just det sättet för att inkomande projektiler ska rikochetera i stället för att penetrera? Ungefär samma tänk som på 103:an. De flesta moderna pilar är fortfarande av wolframkarbid. Det är inte många om använder pil av DU. Alla projektiler tappar effekt när de tvingas gå genom olika medium omväxlande. Att få projektiler att studsa av istället för att penetrera fungerar inte längre, det gick med de gamla underkalibrerade projektilerna men inte med pil. Nu vill man ha en stand off-plåt innan huvudpansaret som dels tar ner effekten på pil samt minskar effekten på RSV. The Swede Det är även så att (i alla fall i våra 122or) att det balistiska skyddet är byggd på olika vinklar (bildexempel: //||\\|| osv) så att projektilen "förvirras" när den träffar den nya blåten som den vill ta sig genom. Kan även tilläggas att 10 cm tjock pansar rakt upp och ner är mindre än 10 cm vinklad pansar för då måste den ta sig genom. Gör det praktiskt med 3 brödskivor och en kniv. Det är mycket lättare att förstå om man ser det i praktiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus242 Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 (edited) Kan även tilläggas att 10 cm tjock pansar rakt upp och ner är mindre än 10 cm vinklad pansar för då måste den ta sig genom. Gör det praktiskt med 3 brödskivor och en kniv. Det är mycket lättare att förstå om man ser det i praktiken. Detta är ett rätt dåligt exempel eftersom modern pilammunition beter sig mer som en vätska än som en fast kropp då den penetrerar pansar. Odermatt ekvationen beskriver rätt bra penetrationen hos modern pilammunition, den visar dessutom att penetrationen ökar vid en sned anslagsvinkel. Edited May 18, 2007 by magnus242 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tinglöf Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Lite SemiOT men here goes nothing :P Talade lite med en kamrat som jobbar på FOI, som sysslar just med detta - och han förklarade det hela på i princip exakt samma sätt som TheSwede, Genom att flertalet tunnare plattor vinklas så försvinner en enorm del av kraften hos projektilen redan efter den första skivan, Det har dessutom mycket att göra med vart på pansaret du träffar - Mitt i en plåt så är det till exempel lättare för en projektil att tränga igenom på grund av ytspänningen. Vad gäller RSV så är det ju som sagt så att hela idén går ut på att man kanaliserar all kraft till en mindre punkt, på ungefär samma sätt som vattnet ifrån kranen känns "hårdare" än vattnet från duschen, så kommer den riktade sprängverkningen att slå ett ganska rejält hål i vad man än skjuter på. Dock så är det så att om man har ett hålrum så försvinner såklart denna sprängverkan iväg till andra okända platser, och effekten är fatalt neddragen Hoppas att det var till någon hjälp! // Tinglöf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 De flesta moderna pilar är fortfarande av wolframkarbid.Det är inte många om använder pil av DU. Moderna pilproj är antingen i DU eller wolframlegering. Wolframkarbid var en fattigmanns-lösning som man använde innan man hade tekniken som krävdes för att faktiskt smälta och gjuta wolfram (wolfram slälter vid 3400 °C) fanns. Wolframkarbid är inte gjuten utan sintrad vilket ger den sämre materialegenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 De flesta moderna pilar är fortfarande av wolframkarbid.Det är inte många om använder pil av DU. Moderna pilproj är antingen i DU eller wolframlegering. Wolframkarbid var en fattigmanns-lösning som man använde innan man hade tekniken som krävdes för att faktiskt smälta och gjuta wolfram (wolfram slälter vid 3400 °C) fanns. Wolframkarbid är inte gjuten utan sintrad vilket ger den sämre materialegenskaper. Jaja, jag använde samma benämning som den jag citerade utan att tänka mig för. Det jag ville ha fram var dock att huvuddelen av alla användare INTE använder DU utan Wolfram. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 De flesta moderna pilar är fortfarande av wolframkarbid.Det är inte många om använder pil av DU. Moderna pilproj är antingen i DU eller wolframlegering. Wolframkarbid var en fattigmanns-lösning som man använde innan man hade tekniken som krävdes för att faktiskt smälta och gjuta wolfram (wolfram slälter vid 3400 °C) fanns. Wolframkarbid är inte gjuten utan sintrad vilket ger den sämre materialegenskaper. Och "sintrad" betder för den oinvigde....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Och "sintrad" betder för den oinvigde....? Hopbakad under högt tryck och/eller temperatur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 (edited) Här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sintring står det om vad sintring är för något. Mina fem öre... Edit: Pucktvåa /Stocken Edited May 18, 2007 by Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balt Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Som sockerkaka fast annorlunda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kadhem Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 (edited) I de moderna stridsvagnarna finns det oxå flera lager av ett annat matriell (vet ej om jag berätta vad det är) som har en annan brinntemp än pansar. Som gör att pilen och även RSV förlorar en enorm kraft då den tvingas ta sig genom lagret. Vid flera lager mellan pansar så har RSV och pil förlorat sin kraft helt och hållet, det är därför vi kan säga att 122orna tål allt i front. Edited May 18, 2007 by Kadhem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Jag trodde inget stod emot en pil från en modern strv? Inte ens fronten på 122:an. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Jag trodde inget stod emot en pil från en modern strv?Inte ens fronten på 122:an. /martinator Eftersom all viktig information om moderna pansar och pilar är hemlig så sitter alla (?) i detta forum och gissar. De som VET berättar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Jag trodde inget stod emot en pil från en modern strv?Inte ens fronten på 122:an. /martinator Vid provskjutningar på Leopard 2 HEL:s tornfront (ur minnet med tysk 12cm pil) så penetrerade 2 av 30 pilar. Leopard 2 A6, M1A2 SEP Abrams, Challenger 2 och Merkava 4 bedöms alla ha skyddsnivåer på 90-100cm mot pil i tornfront (bortsett från svaga punkter,såsom i anslutning till eldrör o.d.). Tyskarnas senaste pil, DM-63 bedöms ha ett pansargenomslag på 72cm på 2km, medan USA:s M829A3 lär klara av c:a 5cm mer. Ryska BM-42M och BM-46 bedöms klara av 60-65cm på 2km. De modernaste västvagnarna ska alltså klara en de modernaste pilprojektilerna i tornfront, sålänge träffen inte tar i en svag punkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kadhem Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 (edited) Eftersom all viktig information om moderna pansar och pilar är hemlig så sitter alla (?) i dettaforum och gissar. De som VET berättar inte. Och information som jag skrev har jag HÖRT av kontaktpersonen mellan KMW och sverige, jag tror nog att han kan mest om 122orna på P7 i alla fall. Jag TROR att även om vi blir träffade i front så skulle vi inte klara oss så jävla bra, det minsta som kan hända mig (skulle jag tro) är att okularen krossas och jag får ögonen fulla med glas, och det är inte så jävla trevligt för en skytt. Edited May 18, 2007 by Kadhem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 Eftersom all viktig information om moderna pansar och pilar är hemlig så sitter alla (?) i dettaforum och gissar. De som VET berättar inte. Och information som jag skrev har jag HÖRT av kontaktpersonen mellan KMW och sverige, jag tror nog att han kan mest om 122orna på P7 i alla fall. Jag TROR att även om vi blir träffade i front så skulle vi inte klara oss så jävla bra, det minsta som kan hända mig (skulle jag tro) är att okularen krossas och jag får ögonen fulla med glas, och det är inte så jävla trevligt för en skytt. Jaha? Att en strv 122 har laminterat pansar är inte på något sätt hemligt. Vad som möjligen kan vara hemligt är tjocklek och sammansättning av detta pansar. Vad gäller din farhåga om okularen får du gärna förklara dig lite. Hur menar du att träffen skulle ta och på vilket sätt skulle det få dina okular att byggas om till kontaktlinser? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 18, 2007 Report Share Posted May 18, 2007 I de moderna stridsvagnarna finns det oxå flera lager av ett annat matriell (vet ej om jag berätta vad det är) som har en annan brinntemp än pansar. Som gör att pilen och även RSV förlorar en enorm kraft då den tvingas ta sig genom lagret. Vid flera lager mellan pansar så har RSV och pil förlorat sin kraft helt och hållet, det är därför vi kan säga att 122orna tål allt i front. Fick du veta det under din vpltjänstgöring är det nog inga större hemligheter. Förmodligen handlar det om keramiska material som sägs vara en del av de material som ingår i kompositpansar i moderna stridsvagnar. Keramer är rätt duktiga på att stå emot hetta. Det är bland annat keramiska material som står för värmeskyddet av rymdfärjan. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted May 19, 2007 Report Share Posted May 19, 2007 Eftersom all viktig information om moderna pansar och pilar är hemlig så sitter alla (?) i dettaforum och gissar. De som VET berättar inte. Och information som jag skrev har jag HÖRT av kontaktpersonen mellan KMW och sverige, jag tror nog att han kan mest om 122orna på P7 i alla fall. Självklart finns det folk som vet lite mer och de som vet lite mindre men den exakta prestandan hos landets viktigare vapensystem avslöjar man inte, så enkelt är det. De skjutprov som görs på nya pilar och pansar är fett hemligstämplade, tro mig, jag känner flera av dem som utför dessa prov på FOI och FMV. Att pansaret är laminerat och innehåller keramer är inte hemligt men att en viss pil penetrerar X cm i fronten på strv 122 är hemligt. Tillverkarnas publika uppgifter är det en del marginal i men antyder en del om prestandan men den som berättar de exakta värdena begår oftast ett brott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 19, 2007 Report Share Posted May 19, 2007 Vad blir effekten av en icke-penetrerande träff med pil i pansar? Sitter pilen kvar och sticker ut som någon sorts fjäderprydd indianpil, eller fövandlas hela härligheten till smält metall som stänker åt alla håll och kanter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kadhem Posted May 19, 2007 Report Share Posted May 19, 2007 (edited) @The Swede. Om en bil krockar i front så går vindrutan sönder, av tryck och smäll. Det är inte helt omöjligt att okularen (som innhåller kväve mellan linserna) krossas och skickas utåt mot båda hållen. Alltså får jag de närmaste linserna i form av glaspulver i ögonen. Hettan som blir kan även göra att kväven expanderar och det sker en slags tryckutjämning genom att linserna krossas och torkpatronerna skickas ut! Du får gärna komma med motargument, detta är intressant ämne! Vad blir effekten av en icke-penetrerande träff med pil i pansar? Sitter pilen kvar och sticker ut som någon sorts fjäderprydd indianpil, eller fövandlas hela härligheten till smält metall som stänker åt alla håll och kanter? Jag tror att pilen försvinner i vilket fall, förutom om den har otilläckligt med energi frammåt att den inte "orkar" ta sig frammåt för att försvinna. Edited May 19, 2007 by Kadhem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted May 19, 2007 Report Share Posted May 19, 2007 Om en bil krockar i front så går vindrutan sönder, av tryck och smäll.Nä du, rutan går sönder för att den är en bärande del i chassiet som vrids och deformeras vid krock. Blir vridning/deformation nog stor spräcks rutan. Att prismorna skulle sprängas känns direkt otroligt utom vid direkträff eller träff mycket nära, i infattningarna eller liknande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts