Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Avbryt!

5-skift schema?

Recommended Posts

Tjo! Nu är läget så att företaget jag jobbar på vill byta schema då det är mycket klagomål samt hög sjukfrånvaro på vårat nuvarande. Just nu har vi som sagt femskift och schemat lyder: Jobba 7 dagar, ledig 5, jobba 7, ledig 5, jobba 7 ledig 4, och så börjar det om. 7 dagars perioderna är uppdelade så att vi går både förmiddags, eftermiddags och nattpass. Alla är 8h.

Ledningen vill nu ha in förslag på nytt schema, men har som krav att vi ska behålla femskift.

Har någon av er erfarenhet av ett bra femskiftschema och känner för att dela med er så vore jag tacksam. Alla förslag är välkomna.

OBS! Skall kanske tillägga att vi har kontinuerlig drift, alltså 24/7. Dock inte storhelgsdrift.

Vi måste ha samma bemanning oavsett tid på dygnet eller veckodag.

Tack på förhand!

Hmm..

De alternativ som finns är att höja arbetstiden till 12 timmar.

Därefter arbeta 5 dagar, ledig 4, arbeta 4 dagar, ledig 5... Sk. 5-4 Schema (12 timmars pass). Mest lämplig för nattpersonal.

Nästa exempel är arbeta 3, ledig 2, arbeta 2 ledig 3 o.s.v. (v1, arbete: mån,tis, fre,lör,sönd, v2 arbete. ons,tors.) Mest lämplig för dagpersonal.

Jag förstår inte er krav på femskift.. varför inte lyssna på personalen om det nu är hög sjukfrånvaro.. ovanstående exempel är välkända hos bevakningsföretagen och jag vet att ingen är direkt missnöjd med de uppläggen.. Man jobbar för sin fritid..

Enklaste sättet är att höja arbetstiden.. 07-19.00 alt. 06-18.00 (jag föredrar 06-18..).. 19-07.00, 07-19.00..)..

Lycka till.

Tjo! Nu är läget så att företaget jag jobbar på vill byta schema då det är mycket klagomål samt hög sjukfrånvaro på vårat nuvarande. Just nu har vi som sagt femskift och schemat lyder: Jobba 7 dagar, ledig 5, jobba 7, ledig 5, jobba 7 ledig 4, och så börjar det om. 7 dagars perioderna är uppdelade så att vi går både förmiddags, eftermiddags och nattpass. Alla är 8h.

Ledningen vill nu ha in förslag på nytt schema, men har som krav att vi ska behålla femskift.

Har någon av er erfarenhet av ett bra femskiftschema och känner för att dela med er så vore jag tacksam. Alla förslag är välkomna.

OBS! Skall kanske tillägga att vi har kontinuerlig drift, alltså 24/7. Dock inte storhelgsdrift.

Vi måste ha samma bemanning oavsett tid på dygnet eller veckodag.

Tack på förhand!

Jag är heller inte glad i kraven på femskift. Sjukfrånvaron ligger på nästan 14%, detta är helt galet. 12 timmars pass är nog inte att tänka på, mer än kanske någon gång ibland. Detta gäller montörsarbete på fabrik, inte bevakningsjobb. Annars hade det varit helt ok =)

Jobbar ni 7 och är ledig 5 har ni det ju jäkligt bra. Ni lär knappast få det mycket bättre än så.

Vi jobbar så kallat 4.7 just för att vi stänger igen på storhelger. Det funkar så att: det man jobbar över helgen gör man 3st av. Om man kliver på fredag så är det Fre-sön FM, mån-tis EM och ons-tors N så kliver man av fredag morgon och börjar igen på onsdag då med 2 FM, 3 EM och 2 N ja du fattar galoppen.

Den enda avvikelsen är att vi jobbar 6 timmar lördag em och 10 timmar lördag natt.

FM 05.30-13.30

EM 13.30-21.30

N 21.30-05.30

Jag räknar inte dagen som vi kliver av på som ledig då man lär sova bort halva dagen för att vara som folk =)

Pappersbrukar här i stan har däremot mycket bättre skiftgång. Jag kan den inte till 100% men i stora drag jobbar dom 6 och är sen ledig 6 det låter väl bra? Dom har dock bara 3 veckors semester då och 3 månader under sommaren jobbar dom 4.7 skift. Det är fortfarande den överlägset bästa skiftgången jag sett iaf dom är ju ledig i stort sett varannan vecka!

Nackdelen för företaget om dom skulle gå upp till den från 5 skift är att dopm lär anställa 1 till lag så det blir 6st men sjukfrånvaron skulle nog garanterat sjunka. Det blev långt det här :D

/ Dan

Jobbar ni 7 och är ledig 5 har ni det ju jäkligt bra. Ni lär knappast få det mycket bättre än så.

Vi jobbar så kallat 4.7 just för att vi stänger igen på storhelger. Det funkar så att: det man jobbar över helgen gör man 3st av. Om man kliver på fredag så är det Fre-sön FM, mån-tis EM och ons-tors N så kliver man av fredag morgon och börjar igen på onsdag då med 2 FM, 3 EM och 2 N ja du fattar galoppen.

Den enda avvikelsen är att vi jobbar 6 timmar lördag em och 10 timmar lördag natt.

FM 05.30-13.30

EM 13.30-21.30

N 21.30-05.30

Jag räknar inte dagen som vi kliver av på som ledig då man lär sova bort halva dagen för att vara som folk =)

Pappersbrukar här i stan har däremot mycket bättre skiftgång. Jag kan den inte till 100% men i stora drag jobbar dom 6 och är sen ledig 6 det låter väl bra? Dom har dock bara 3 veckors semester då och 3 månader under sommaren jobbar dom 4.7 skift. Det är fortfarande den överlägset bästa skiftgången jag sett iaf dom är ju ledig i stort sett varannan vecka!

Nackdelen för företaget om dom skulle gå upp till den från 5 skift är att dopm lär anställa 1 till lag så det blir 6st men sjukfrånvaron skulle nog garanterat sjunka. Det blev långt det här :baskerHV:

/ Dan

Vårat nuvarande funkar också så att det är samma pass på helgerna, vi har dock alltid lika långa pass. Förutom 1,5h utfyllnadstid en gång var femte vecka eller vad det blir.

Och jodå, jag tycker vi har rätt ok schema, men det är väldigt många som inte klarar av skiftgången och detta leder till hög sjukfrånvaro. Anledningen att jag blandar mig i och vill hitta ett bättre schema är mest att jag är rädd att vi riskerar att få ett sämre än det nuvarande. 6-skift hade varit underbart och skulle ha funkat alldeles utmärkt, men ledningen är helt bestämda på att vi måste fortsätta med 5-skift i alla fall :happy:

Tror knappast det är arbetstiderna som gör att det är hög sjukfrånvaro. Har nästan ingen sjukfrånvaro alls på jobbet. Tror problemet mer ligger på Maslow. Se till att ni får så många behov som möjligt lösta, tex frukt, mat, fika, bra arbetsmiljö och en bra lön. Då kommer folk komma till jobbet igen

Vi går femskift hela året, oavsett storhelg eller liknande.

Jobbar 7 dagar, ledig 4-5 dagar, jobbar 7 osv

För närvarande har vi i princip ingen sjukfrånvaro alls. Tror hela mitt skift har 3 frånvarodagar totalt på 12 personer de senaste 6 månaderna. Men så har de som jobbet länge sett till att ställa rimliga, vettiga krav som gör att tiden på jobbet blir riktigt trevlig.

Det skall sägas att vi inte har montörsjobb utan teknisk övervakning/provtagning.

Ett annat tips är att införa arbetsrotation så man inte sitter och gör samma rörelse dag efter dag. Det sliter ut kroppen på nolltid.

Arbetsrotation har vi redan. Så det blir aldrig enformigt på det viset. Det som borde förbättras är rasterna, har nu bara 2 st på 15 min vardera. (dock betalt). Samt lönerna. De är bra men inte tillräckligt bra för femskift. Men detta är frågor som våra fackombud sköter, det vi själva just nu kan påverka är schemat. Måste finnas något vettigt alternativ.

Hej !

Vi kör 5-Skift på vår fabrik med ett antal varierande schemor beroende på vilken avdelning.

Men mina gubbar fick själva rösta fram sitt schema och dem valde följande:

Alla skift är på 12 timmar (vi har en god jobbrotation vilket gör att dem inte blir stående på samma punkt).

Vecka 1:

Måndag-Torsdag Dagtid 7-19 (4-pass)

Vecka 2/3:

Fredag-Onsdag Natt 19-7 (5 pass)

Vecka 4:

Fredag-Söndag Dag 7-19 (3 pass)

Vecka 5:

Onsdag-Fredag Natt 19-7 (2 pass)

Med detta schema gör man 14 pass på 35 dagar och det finns 2 långa ledigheter.

Då vi jobbar inom läkemedelsindustrin är det bara :rockon: när lönekuvertet kommer.

MVH//

Vi jobbar 0615-1500 eller 1430-2300 M-F, ofta 10-18 varannan lördag, en vecka morron, en vecka kväll, jämt. Rast, vad är det för fjams?

Jag drar mig till minnes ett sådant här skiftschema.

4 st förmiddagar.

1 st ledig.

4 st eftermiddagar.

1 st ledig.

4 st nätter.

6 st lediga.

sedan börjar det om igen.

perioden blir lite lång, men det är förhållandevis lätt att ställa om sin dygnsrytm när man har fyra lika skift på rad och ett ledigt mellanskift.

• Create New...