Jump to content

Vilken dialekt


Schmutte

Recommended Posts

Tja..

 

Jag börjar mer och mer undra hur alla andra pratar (dialekt)

 

Med tanke på min ringa ålder så känner jag inte till särskilt många dialekter..

 

Då fick jag idén att starta en tråd där vi samlar alla dialekter..

Jag som är från värmland kommer inom kort tid att lägga upp min dialekt ;-)

 

 

Tips: Det behövs inga program för detta (förutom standrad)

 

1. Kolla så att micken fungerar

2. Gå in på Start> Alla program> Tillbehör> Underhållning> Ljudinspelning..

3. Prata in någon mening eller mer, välj själv vad du ska säga..

4. Spara ljudfilen och lägg upp på Speedyshare

5. Kopiera länken och lägg in i ett inlägg i denna tråd

 

 

//Schmutte :)

 

 

(BlåGul; om tråden ligger fel så flytta gärna)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

@ Martinator, ska bli intressant att höra, har nämligen ingen aning om hur de pratar där..

 

Jag planerar att spela in en mening imorgon då jag är så förkyld just nu att ni nog inte kommer förstå ett ord om ni inte är av samma rötter :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag har så varierande dialekt (beroende på vilken del av Sverige jag längtar till :) och från vilken del av landet människor jag möter kommer; jag har väldigt lätt att ta efter olika dialekter jag hör pratas) att jag inte tycker det är idé att jag spelar in någonting här. Men jag kan ju berätta att min dialekt är en blandning av dalmål (jag bor i Dalarna sedan omkring fyra år), nord-småländska, sydväst-östgötska, värmländska, västerbottniska och lite norska(!). Och det händer faktiskt ibland att människor på fullt allvar frågar mig om jag är norrman. Och det tar jag som en komplimang :wub:.

 

/Stocken

Link to comment
Share on other sites

den som inte vet hur västgötska låter är nog knappt född än :rolleyes:

 

jo, jag pratar västgötska... och har fått komplimanger av en infödd västgöte att man knappt kan tro att jag bara bott här i 11 år och före det 12 år i Dalsland (fö fulaste dialekten i sverige)

Link to comment
Share on other sites

Pratar rätt grovt pitemål med mina vänner samt folk i härikring men försöker hålla ner pitemålet så mycket som möjligt när jag pratar med folk från andra delar av landet.

Link to comment
Share on other sites

Pratar rätt grovt pitemål med mina vänner samt folk i härikring men försöker hålla ner pitemålet så mycket som möjligt när jag pratar med folk från andra delar av landet.

 

Fast jag slår av dialekten så effektivt när jag inte är hemma att det är svårt att positionsbestämma mig...

 

http://swedia.ling.gu.se/Norrland/Norrbotten/Pitea/om.html

Link to comment
Share on other sites

Har många gånger fått frågan vilket land jag kommer ifrån. :blink:

Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma.

Fick senast frånga på en jobbintervjuv.

Link to comment
Share on other sites

Har många gånger fått frågan vilket land jag kommer ifrån. :dribble:

Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma.

Fick senast frånga på en jobbintervjuv.

 

Vilket land tror dom du kommer från då?

 

 

Eftersom min mik gått sönder så kommer ett ljudklipp inte upp på ett tag..

 

Kanske nån annan kan bli först med att lägga upp ett eget ljudklipp med sin dialekt..

Link to comment
Share on other sites

Själv e'ja föddå uppvuxen i Ståkkålm. Snackar nånform av Ståkkålmska övefylld me söderslang. Allså inge fina i elle rinkebysvenska.

 

När samtal utföres mellan människor bördiga från andra delar av riket. Nyttjas oftast ett överdrivet, gott och rent tungomål endast medelst Rikssvenska ord. (Efter klagomål från en Lumparpolare från Göteborg, som enligt egen utsago inte förstod vad jag sa.)

Link to comment
Share on other sites

verkar vara lite skåningar här på forumet och det är alltid bra :rolleyes:

själv kommer man ungefär så långt ner det går att komma i Sverige och där pratas det härlig skånska.

var annars kan man höra ordet "rullebör" ( det betyder skottkärra för alla som inte förstår)

Link to comment
Share on other sites

Har många gånger fått frågan vilket land jag kommer ifrån. :rockon:

Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma.

Fick senast frånga på en jobbintervjuv.

 

Vilket land tror dom du kommer från då?

 

 

Har fått alla möjliga konstiga förslag. Norge, Finland och Ryssland för att nämna några... :eeh:

Link to comment
Share on other sites

En annan talar grov(?) sydskånska, med tydliga inslag av lundensiska.. infödd skåning med far från norrbotten.. dialekter är kul :D

 

Sen att alla i Boden råmobbade mig ibland när jag gjorde vpl där var ju bara tramsigt, jag är stolt över min vackra dialekt och var jag kommer ifrån.

Link to comment
Share on other sites

talar någon sorts rikssvenska med starka inslag av småländska/jönköpingsdialekt och några rester av hälsingemålet från min barndoms Bollnäs

 

kan fixa ljudklipp senare men det är inte någe spännande alls

Link to comment
Share on other sites

Klåkkrän Bässchömål (Bergsjömål)

Blir förfrågad om jag kommer ifrån norrland varje dag. stolt som jag är svarar jag:

jo' fan, hä äre inge jävvla skånska häller! (inget ont om er skåningar)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jönköpingska tror jag stämmer bäst...Dessutom pratar jag Texanska :-P

 

Har ju vuxit upp här vid vätterns Södra ända så vackert pratar man nog inte....Kallas nog förresten Rikssvenska ha ha ha

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...