Schmutte Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Tja.. Jag börjar mer och mer undra hur alla andra pratar (dialekt) Med tanke på min ringa ålder så känner jag inte till särskilt många dialekter.. Då fick jag idén att starta en tråd där vi samlar alla dialekter.. Jag som är från värmland kommer inom kort tid att lägga upp min dialekt Tips: Det behövs inga program för detta (förutom standrad) 1. Kolla så att micken fungerar 2. Gå in på Start> Alla program> Tillbehör> Underhållning> Ljudinspelning.. 3. Prata in någon mening eller mer, välj själv vad du ska säga.. 4. Spara ljudfilen och lägg upp på Speedyshare 5. Kopiera länken och lägg in i ett inlägg i denna tråd //Schmutte (BlåGul; om tråden ligger fel så flytta gärna) Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Finlandsvenska är en härlig dialekt som kommer i flera varianter. Finska språkarkivet har ett gäng olika finlandsvenskor (?) här http://www.sls.fi/svenskfinland_4.html Själv talar jag Ståkålmska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Här finns ett urval av dialekter att börja med. http://swedia.ling.gu.se/ Edit: länken kan vara bra att skicka med Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Pratar som man gör i Landskrona/Svalöv. Har inga problem eller komplex för det... /martinator Edit: ljud kommer måste byta dator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted May 15, 2007 Author Report Share Posted May 15, 2007 @ Martinator, ska bli intressant att höra, har nämligen ingen aning om hur de pratar där.. Jag planerar att spela in en mening imorgon då jag är så förkyld just nu att ni nog inte kommer förstå ett ord om ni inte är av samma rötter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Jag har så varierande dialekt (beroende på vilken del av Sverige jag längtar till och från vilken del av landet människor jag möter kommer; jag har väldigt lätt att ta efter olika dialekter jag hör pratas) att jag inte tycker det är idé att jag spelar in någonting här. Men jag kan ju berätta att min dialekt är en blandning av dalmål (jag bor i Dalarna sedan omkring fyra år), nord-småländska, sydväst-östgötska, värmländska, västerbottniska och lite norska(!). Och det händer faktiskt ibland att människor på fullt allvar frågar mig om jag är norrman. Och det tar jag som en komplimang . /Stocken Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Alla hävdar att jag låter som en Stockholmare, så jag får rätta in mig i det. Men bor i Uppsala, och kommer ursprungligen från Hofors i Gästrikland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
herman30 Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Hittade en länk med min dialekt. http://city.porvoo.fi/STROHO/tema/karleby.wav Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Sverige runt är ett tips för att få höra dialekter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Svenska dialektmysterier (Fredrik Lindström) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 den som inte vet hur västgötska låter är nog knappt född än jo, jag pratar västgötska... och har fått komplimanger av en infödd västgöte att man knappt kan tro att jag bara bott här i 11 år och före det 12 år i Dalsland (fö fulaste dialekten i sverige) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Dalsland (fö fulaste dialekten i sverige) Örebro, någon??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Pratar rätt grovt pitemål med mina vänner samt folk i härikring men försöker hålla ner pitemålet så mycket som möjligt när jag pratar med folk från andra delar av landet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Dalsland (fö fulaste dialekten i sverige) Örebro, någon??? örebor dialekt är skönsång i jämförelse med Dalsländska... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Vilken halvnorrman från Dalslandsskogarna som helst framför Bert Karlsson. Alla dagar i veckan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Pratar rätt grovt pitemål med mina vänner samt folk i härikring men försöker hålla ner pitemålet så mycket som möjligt när jag pratar med folk från andra delar av landet. Fast jag slår av dialekten så effektivt när jag inte är hemma att det är svårt att positionsbestämma mig... http://swedia.ling.gu.se/Norrland/Norrbotten/Pitea/om.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted May 17, 2007 Report Share Posted May 17, 2007 Har många gånger fått frågan vilket land jag kommer ifrån. Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma. Fick senast frånga på en jobbintervjuv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
E-Sign Andersson Posted May 19, 2007 Report Share Posted May 19, 2007 Östgöte Guskelov! Nevars det är inte alls rart, bara ibland. Fast jag talar inte sådär grov Norrköpings dialekt eller Linköpings varianten heller. Utan den mindre grova Finspångskan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted May 21, 2007 Author Report Share Posted May 21, 2007 Har många gånger fått frågan vilket land jag kommer ifrån. Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma. Fick senast frånga på en jobbintervjuv. Vilket land tror dom du kommer från då? Eftersom min mik gått sönder så kommer ett ljudklipp inte upp på ett tag.. Kanske nån annan kan bli först med att lägga upp ett eget ljudklipp med sin dialekt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hårdkår Posted May 22, 2007 Report Share Posted May 22, 2007 Själv e'ja föddå uppvuxen i Ståkkålm. Snackar nånform av Ståkkålmska övefylld me söderslang. Allså inge fina i elle rinkebysvenska. När samtal utföres mellan människor bördiga från andra delar av riket. Nyttjas oftast ett överdrivet, gott och rent tungomål endast medelst Rikssvenska ord. (Efter klagomål från en Lumparpolare från Göteborg, som enligt egen utsago inte förstod vad jag sa.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted May 23, 2007 Report Share Posted May 23, 2007 sydväst-östgötska, med vissa skånska inslag. Fast skåningarna brukar kunna positionsbestämma mig till LKPG-trakten, trodde inte jag pratade så bred öschötska Link to comment Share on other sites More sharing options...
uppe Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Talar mild skånska. Dragen ligger åt det lundensiska hållet, men de flesta lumparpolare har t ex undgått att jag faktiskt är en infödd skåning. Lite pinsamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 verkar vara lite skåningar här på forumet och det är alltid bra själv kommer man ungefär så långt ner det går att komma i Sverige och där pratas det härlig skånska. var annars kan man höra ordet "rullebör" ( det betyder skottkärra för alla som inte förstår) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted May 28, 2007 Report Share Posted May 28, 2007 Har många gånger fått frågan vilket land jag kommer ifrån. Tydligen är min blanddialekt av Jämtland och Västgötland svårt att komma positionsbestämma. Fick senast frånga på en jobbintervjuv. Vilket land tror dom du kommer från då? Har fått alla möjliga konstiga förslag. Norge, Finland och Ryssland för att nämna några... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skanefane Posted May 29, 2007 Report Share Posted May 29, 2007 En annan talar grov(?) sydskånska, med tydliga inslag av lundensiska.. infödd skåning med far från norrbotten.. dialekter är kul Sen att alla i Boden råmobbade mig ibland när jag gjorde vpl där var ju bara tramsigt, jag är stolt över min vackra dialekt och var jag kommer ifrån. Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted May 30, 2007 Report Share Posted May 30, 2007 talar någon sorts rikssvenska med starka inslag av småländska/jönköpingsdialekt och några rester av hälsingemålet från min barndoms Bollnäs kan fixa ljudklipp senare men det är inte någe spännande alls Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted May 31, 2007 Report Share Posted May 31, 2007 Klåkkrän Bässchömål (Bergsjömål) Blir förfrågad om jag kommer ifrån norrland varje dag. stolt som jag är svarar jag: jo' fan, hä äre inge jävvla skånska häller! (inget ont om er skåningar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 Jamska så klart Link to comment Share on other sites More sharing options...
olaevil Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Jönköpingska tror jag stämmer bäst...Dessutom pratar jag Texanska Har ju vuxit upp här vid vätterns Södra ända så vackert pratar man nog inte....Kallas nog förresten Rikssvenska ha ha ha MVH Olaevil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Triggerpuller Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Na tôcke hânn "talmating" fo ji'nt tå jeg. 'E jer te ommafållt. Var kommer jag ifrån? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.