Jump to content

Nu har nån klantat till sig

Recommended Posts

Jag tycker inte det spelar så stor roll om någon skjuter eller ej på klippet. Det är ändå högst olämpligt och jäkligt sorligt att det överhuvudtaget förekommer, jag kanske är kosnervativ men jag har lite svårt att förstå att allting hela tiden ska filmas. Vem tror att det som filmas inte kommer till allmänhetens kännedom?

Vikström

Ja det är nog inte helt omöjligt med tanke på sensationsjournalistiken i Yxpressen och Aftonblodet...nåväl...undrar förresten vad som isof hände om nått hände överhuvudtaget....

Edited by Renown

Skit i om det skjuts eller inte! :surprise:

Även om han inte skjuter ska han väll inte knata runt i uniform med en AK5 i handen mitt inne i ett samhälle och rikta den mot hus? Synd att ingen av de boende i husen var en jägare med lite stake. Det är ju "en aning" hotfullt att rikta en Ak5 mot nåns hus. :)

Han bör undvika sådana fasoner om han kommer hit till min skog :D

Skit i om det skjuts eller inte! :surprise:

Även om han inte skjuter ska han väll inte knata runt i uniform med en AK5 i handen mitt inne i ett samhälle och rikta den mot hus? Synd att ingen av de boende i husen var en jägare med lite stake. Det är ju "en aning" hotfullt att rikta en Ak5 mot nåns hus. :)

Han bör undvika sådana fasoner om han kommer hit till min skog :D

Nu vet vi ju inte riktigt omständigheterna kring filmen (i alla fall inte jag). Det kan ju vara vid en övning i SIB i just civil bebyggelse och med lösskjutningsanordningen monterad. Då är det väldigt svårt att öva utan att sikta på något hus. Dock brukar i alla fall vi bli instruerade att vara övertydlig med att inte sikta på personer. Dvs demonstrativt vinkla bort/ned pipan när civilpersoner ska passera.

/Dexter (som frr längs bla Bondegatan och Valhallavägen och riktat sitt automatvapen mot olika byggnader)

Haha så töntigt.

Vi körde SIB i Centrala Kalmar och då var det rätt myket civila ifarten på shoping gatorna och garanterat riktades vapen mot alla hus och fönster.

Det skötts öven AK4, KSP58 mm inne i stan och det var ingen som brydde sig särskilt myket.

Tidningarna skrev bara bra saker om det.

http://barometern.se/bildspel/070426-kriget22/index.php

Aftonblaskan som letar skandaler igen...

Måste tyvärr meddela att jag vet vem personen i fråga är då han ligger på samma våning som mig och på grannplutonen under GSUn.. Och jag kan säga att jag inte är förvåbad över hans aggerande då man nästan dagligen märker det omogna beteendet från honom.. Tråkigt bara att detta ska ske med en soldat från Lv6.. man skäms verkligen. Frågan är bara vad som kommer att hända med honom nu?

Ska bara tillägga att inga skott avfyrades då jag såg filmen igår utan han bara säger "pang" typ..

edit: Stavning

Edited by Minus

Jo men vem här inne har inte under övning/fältkoma mm skämtat runt lite varit lite väl fånig uttan att mena något med det? Skillnaden är väl att det oftast inte fins en kamera med i bilden.

Sjunga Amrikanska march sånger? Tja det är ju inte heller direct ovanligt :P

Six hundred black berets

Caught in a valley

Billy was worried, didn't know what to do

So he called on me and you

We jumped them in the middle of the night

Looks like another bloody fire fight

I set my weapon on Rock n Roll

I boogied and woogied and continued to stroll

Killing Communists just for fun

High body count now two for one

If you got trouble in the world today

Just call on the men of the black beret!

Någon som inte gjort detta under sin GU? :dribble:

Det är väl klart att man inte ska springa runt o peka med vapnet åt folk.

Är lite skillnad på när man har SIB inne istan. Då får man som sagt ta ner vapnet när det är civila i närheten. Samt att då är det befäl i närheten som kan gå in o säga till om man misssköter sig.

Men att själv springa runt o peka AKn åt alla håll o kanter är inte OK.

Det skulle inte förvåna mig om den soldaten blir hemskickad.

Nån som vet var detta sker nånstans?

Mina fem ören.

/Trident

Hittade klippet på youtube men det är raderat. Någon som lyckats få tag i det på annat sätt. RUMINT säger mig att det inte skjuts nått i klippet, trots expressen och aftonbladets rubriker.

http://www.youtube.infamousx.com/

Ska gå att få tag på raderade klipp därigenom iom att de ibland ligger kvar i databasen.

Ska väl gå att få ut den men hjälp av id't till filmen.

hehe jaaa men har du någon nåt ID då? :P fast så jävla värt är det väl ändå inte att se, väcker väl bara frustrationer på ett eller annat sätt, antingen har median överdrivit saken för att dom inte verkar gilla försvarsmakten så värst mkt, eller så är det verkligen en fjant som springer runt som stannade i 12 årsåldern som skämmer ut hela FM

• 1 month later...
Luftvärnsregementet har beslutat om löneavdrag för den värnpliktige som i en film på sajten Youtube riktade sitt vapen åt olika håll och låtsades skjuta.

Regementets rättsbefäl har funnit att mannen som riktade sitt vapen på filmen bröt mot säkerhetsinstruktionen vad gäller vapenhantering. I den står att man inte får rikta vapen i onödan, oavsett om vapnet är laddat eller inte.

Den som filmade mannen som sköt var också värnpliktig vid Lv 6. Han har brutit mot kompaniinstruktionen som säger att man inte får fotografera eller filma på militärt område eller under övningar utan tillstånd. Även han får löneavdrag som disciplinpåföljd.

Händelsen ägde rum under en av vårens övningar vid luftvärnsregementet.

Lyckad filminspelning :baskerKav: