Jump to content

Maskering av patrullhund motsv

Recommended Posts

En sak jag funderat på en tid, illustrerad av den här bilden

vs07_hvslut_hund.jpg

Soldaten på bilden syns inte i vinterterräng, medan hunden har klart avvikande färg. Min tanke är att den avvikande färgen på hundens päls lätt röjer förbandet/gruppen. Snödräkt för hundar finns inte, mig veterligt, men vad gäller i ett skarpt läge?

/Stocken

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är en bra tanke :) Att ha ett vitt "täcke" till hunden är bra i flera avseenden efter som den då inte röjer possisionen och det värmer hunden som annars inte skulle vara lika glad när det är kallt.

Det är en bra tanke :) Att ha ett vitt "täcke" till hunden är bra i flera avseenden efter som den då inte röjer possisionen och det värmer hunden som annars inte skulle vara lika glad när det är kallt.

håller med. Har ett liknande "täcke" till min hund på vintrarna. En mycket god idé täcket skyddar mycket mer en vad man tror, hela ryggen förblir torr vid snö/regn och ger ett utmärkt kammoflage. Dessutom är det en mycet simpel och billig konstruktion(lite tyg är i princip allt som behövs). Det är viktigt att se till att hunden inte vår svårt att röra sig och att den inte är ivägen annars är det en barnlek att tillverka själv.

tvivlar starkt på att ha ett täcke till hunden, i de flesta fall smälter hunden in bra i alla miljöer, ett vitt täcke som rör sig en bit ovan mark skulle göra det än lättare att upptäcka ekipaget.

hundtäcken som finns i FM idag är mig veterligen fodrade och används enbart vid uppstallning vid minusgrader

En sak jag funderat på en tid, illustrerad av den här bilden

Soldaten på bilden syns inte i vinterterräng, medan hunden har klart avvikande färg. Min tanke är att den avvikande färgen på hundens päls lätt röjer förbandet/gruppen. Snödräkt för hundar finns inte, mig veterligt, men vad gäller i ett skarpt läge?

/Stocken

Att soldaten inte är perfekt vintermaskerad beror på att bilden är tagen precis innan Vintersol.

Det är likadant på hela högen bakom..(jag är en av dom som står bakom någonstans.) Alla har precis tagit på sig snödräkt efter sista måltiden på I19.

Hundförarna har täcken, huruvida dom är vita det vet jag inte, ska fråga henne ikväll. (blev nyfiken)

En schäfer borde nog synas ännu mera än hennes hund.

Men samtidigt är det inte mer uppenbart att en hund med täcken och koppel är något suspekt om man spanar än en jycke som med lite ruffsig päls luffsar omkring?

Guest Sandström

Jag trodde att malinoisen och schäfern var de enda hundraserna som användes av försvaret idag... Med undantag av hemvärnet då, är det en hemvärnsövning eller? I annat fall, vilket förband tillhör hunden?

Jag trodde att malinoisen och schäfern var de enda hundraserna som användes av försvaret idag... Med undantag av hemvärnet då, är det en hemvärnsövning eller? I annat fall, vilket förband tillhör hunden?

Japp det är Hemvärnet som skall ut på övning Vintersol

Soldf tråd om Vintersol: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...mp;hl=vintersol

Man kan ju också tänka sig att eftersom hunden är mycket lägre än hundföraren kommer nog fi att se denne före hunden. Som någon redan har skrivit så behöver inte heller hunden få ögonkontakt med fi för att "se" dem vilket också kan vara en bidragande faktor.

Rickard N: SV2k kan ju vintermaskeras med hjälp av vita tygremsor (jag har f. ö. sådana själv) som träs i de olika "kanalerna", och vapnet genom att man fäster vit eltejp och/eller vita tygremsor i lämplig längd/bredd på det.

BuddhaSWE: Ett tunnt vitt "täcke" i samma material som i varselvästar tar inte upp nämnvärd fukt och gör den ändå det så bör den torka ganska fort av hundens kroppsvärme.

/Stocken

Edited by Stocken

Här ser jag att hundenerfarenheten verkligen är hög...

Om hunden är så nära så att den blir problemet över att inte vara maskerad, då har något gått fel... Samma sak om hunden markerar rörelser i terräng med syn. Hundens främsta instrument är näsan följt av hörsel. Syftet med hund är att få spår eller doftmarkeringar. Uppstår en doftmarkering är fi ungefär 200m bort (ja det finns typfall när hund fått doftmarkeringar på 1km.) När Hunden får en doftmarkering och om denna markering skall följas upp finns det ett flertal olika metoder att nyttja, och ingen av dessa kräver att hunden är maskerad.

När man arbetar med hund är det sällan dolt uppträdande som efterfrågas, utan det handlar om öppenhet och att visa närvaro. Om ni ser att fi använder sig av hund så måste ni vidtaga komplicerade, tidskrävande och stridsvärdessänkande åtgärder. Hundptrl (hundgruppen) är inte den som skall sköta skjutandet utan det löses med andra tekniker som jag inte tänker gå in mer på här.

En stor del av arbete med hund är omgärdat av mycket höga "murar" av säkerhetstänkande, vi som är vana att arbeta med hund ser helst att så få som möjligt får ta del av dessa kunskaper och tekniker.

Så att maskera hunden är totalt onödigt. Men om det är kallt etc så kan det vara bra med ett täcke till hunden och att då har ett i signalrött är kanske lite dumt. Däremot är ett mattsvart ganska praktiskt. En annan sak som hundförare kan behöva ha med sig ut är mängder med handdukar för att torka hunden lite torr om det regnar ute innan täcket dras på. Att även ha med någon form av hundfilt som hunden kan ligga på, exempelvis en liten bit liggunderlag.

Ok Fk Satan. Då förstår jag att man inte alls maskerar en hund. Att en hund har enormt kännsligt luktsinne vet jag, men inte att den kan känna dofter på så långt håll som 1 kilometer. Klart imponerande att den kan det...

/Stocken

Ok Fk Satan. Då förstår jag att man inte alls maskerar en hund. Att en hund har enormt kännsligt luktsinne vet jag, men inte att den kan känna dofter på så långt håll som 1 kilometer. Klart imponerande att den kan det...

/Stocken

Allt är frågan om extremfall. och Ja, jag har varit med när hund har haft doftmarkeringar på 1km avstånd.

Hör inte hundar ganska bra? Vad händer med hunden när ak tjejen drar iväg ett 30 magasin.?

Har den öronproppar????

När man övar går det väl till som så att när någon skjuter första skottet, "fryses" momentet medan hundföraren leder bort hunden en bit. Sedan fortsätter pangandet. I verkligheten... ja, alla lär väl inte gå omkring med hörselkåpor hela tiden, så den blir nog inte ensam om att riskera hörselskador. Och en hund som FM ska ha, har väl vissa krav på sig gällande att inte bli rädd när det smäller i närheten. Detta har förresten diskuterats i en annan tråd, har jag för mig.

Guest Sandström

Kan tala om att i en krigssituation släpps hunden fritt och får klara sig på egen hand. "I krig är hundar en förbrukningsvara", som en löjtnant en gång sade.

Har en vit hund, han har på sig en "väst" gjort av M90 tyg och den funkar bra.

Nu är det inte så att hunden är tjänstehund (än) men när han är klar så kommer han ha m90 västen på sig i tjänst.

Och nej, det är ingen liten tax eller så det är en vitherdehund.

:)

Guest Sandström

Nu är det ju så att när man sätter på t. ex spårselen så är det ett tecken på att hunden ska sätta igång att jobba. Med ett täcke så tar man ju bort den effekten som selen annars fått. Antingen så får man ju ta av täcket, vilket kommer ta en massa tid, alternativt så får man ha en inbyggd spårsele i täcket, och då kickar min ovanstående poäng in... Med andra ord är nog ett täcke ingen höjdare i strid iallafall... Hundar är trots allt utomhusdjur och dom har päls av en anledning.

Hör inte hundar ganska bra? Vad händer med hunden när ak tjejen drar iväg ett 30 magasin.?

Har den öronproppar????

Ja, på sätt och vis !

Hundar påverkas i princip inget alls av höga ljud. En hund kan sortera bort höga ljud och då även höra låga ljud på samma tid. Dom är också bättre på att selektera och koncentrera sig på en sak i taget.

Dom har inte heller så känsliga en hörsel som en männeiska. Så ett högt ljud, som kan medföra skador på en människas hörsel, medför sansynligvis inga skador på en hund.

Nu när vi snackar täcke så ska man så klart ha en sådan här Väst när man kör sib med vovven. :happy:

i övrigt så tycker jag att man inte ska ha något mer än spårsele på hunden.

(iofs är detta i södra sverige, om det behövs norröver kan nog någon annan avgöra)

Edited by Sebbe stålkula

Dom har inte heller så känsliga en hörsel som en männeiska. Så ett högt ljud, som kan medföra skador på en människas hörsel, medför sansynligvis inga skador på en hund.

Vet man något om var gränsen för vad en hunds hörsel egentligen tål går? Stod klar med en övningsgranat i en betongbunker för ett tag sedan med avsikt att langa in den i angränsande rum när ett gäng rusade in. Skulle just till att lobba då jag hörde att det var en hund med.

Jag tog det säkra före det osäkra och skjutsade granaten med sprinten kvar. Om inte hade granaten gått i ett betongrum på kanske tio kvadrat med hunden därinne. Hade det varit OK? Om inte känns det som om det finns ett problem med att genomföra övningsmoment på det sättet, det var i sista stund som jag hörde jycken.

Kan tala om att i en krigssituation släpps hunden fritt och får klara sig på egen hand. "I krig är hundar en förbrukningsvara", som en löjtnant en gång sade.

Löjtnanter säger mycket konstiga saker....

Om man som förband har hund i ledet så kan jag sätta en slant på att hundförarna kommer hålla rätt hårt i sina håriga polare...har inte träffat många hundförare som ser sin kompis som ett rent verktyg......och om kriget skulle komma så är det inte direkt så att man kvittera ut jycke i närmaste förråd......

Löjtnanter säger mycket konstiga saker....

Enig med Pansardvärg. Man kan jo också säger så här: "I krig är soldater en förbrukningsvara" :D

Faktisk tar det längre tid att utbilda en bra hund end det tar att utbilda en bra soldat.

Har själv jobbat som hundförare i 10 år i kungliga huvudstaden. jag hade under den tiden 2 hundar som jag jobbade med parralelt, och som jag ser det så var hunden hemma min bäste vän men när uniformen åkte så kom inte ens hustrun in närheten för då var det jobbet som gällde. :D

Att hunden ses som en "förbrukningsvara" är ur min synvinkel helt rätt under den förutsättningen att det är värt priset. Min tjänstehund har bokstavligen räddat livet på mig några gånger och skulle hunden i en sådan situation förolyckas så skulle det vara helt ok. Kan låta väldigt grymt men det är trots allt ett djur. Dock så ska man jju ha klart för sig att men måste hjälpa hunden då det hettar till och inte ställa sig "på sidan" ( ska hunden bita så måste man gå på med batong samtidigt)

Vad det gäller ljud så har jag aldrig märkt av att hunden led av smällar osv, däremot så blev de ordentligt trötta efter att ha ex. skingrat en folkmassa. Man gick då in mot folket med munkorg på hunden och då tjafset började så tog man helt sonika bort munkorgen varvid det fick en helt annan effekt att ha hund. (tänk själv en 50 kilos vältränad kolsvart schäfer med kritvita tänder som morrar och gläfser så att det hörs rakt igenom :) )

Och som Fk satan säger så kan man vid optimala förutsättningar få vindmarkering på 1 km håll. (då ska vinden komma i ett lungt jämt flöde i sida och inte vara allt för mycket vegitation som sönderdelar luktmolekylerna)

Att använda hund inne i byggnader kan ha sina sidor vill jag påstå. Ett tips om man ska genomsöka en byggnad där det finns ventilation är att försöka stänga den så snart som det går för annars sprids vittringen med ventilationen. (har varit med om att hunden har markerat uppe i taket där ventilationen har kommit ut)

Oj skulle kunna hålla på och skriva hela natten käns det som. Men har ni hundfrågor så kan ni PM:a mig så ska jag försöka besvara dem så gott jag kan.

II63

klart att man ska maskera hunden.

//Bild på hund i väst borttagen av moderator för att spara bandbredd//

Kanske bättre med en annan färg, som grön kanske, den sägs ju dölja bättre under rörelse :D

Eller någon mer naturlig färg, så den smälter in, de är ju inte de största varelserna..

Edited by Krook
Ballt och combat inlägg klarar vi oss utan tack!