Jump to content

Grekland och NH90?? :)

Recommended Posts

Fann en finfin bild här... :unsure:

"Verkar" som om Grekland "köpt" NH90 av Sverige... dock så verkar det vara en låg budget version... ;-)

http://greekmilitary.net/Greek%20Troops/OMOIOMA71.jpg

var bara tvungen att dela med mig...

edit: fick inte länken att funka... copy/paste kallas det...

Edited by koprolit

Vill inte vara glädjedödare, men flaggan är inte Svensk. Greklands flagga t om nångång på 1900-talet då den ändrades var en blå/vit korsflagga, som fortfarande används i militära sammanhang och som för övrigt kan hittas i det vänstra hörnet av Greklands nuvarande flagga.

Om jag inte förstod ironin så såga mig inte vid fotknölarna tack. :unsure:

HAHAHA! Årets bild? Jag garvade så mycket att jag grät (trött och lättroad, jag vet)! Jag tycker att kontrasten blir så påtaglig mellan de supertaggade soldaterna (speciellt den skitnödige ksp-skytten som antingen mantlar eller bara höjer knytnäven argt mot fi) och världens fulaste "träslöjdshelikopter", tagen direkt från den lokala byns mellanstadieklass. :unsure:

fasiken vad ful hkp! :(( det är nästan så man undrar om den är gjord så FI skrattia ihjäl sig :)

Eller så är den till för att öva uppsittning/ursittning i helikopter.

Om jag inte är helt fel ute som finns det något liknande åbäke på K3.

Funktion före utseende.

Funktion före utseende.

Precis. Det är ju insidan som räknas. Finns det någon som har en bild på den svenska motsvarigheten och kan bekräfta dess existens (gärna Xerxes Yngve på den också)?

Funktion före utseende.

Precis. Det är ju insidan som räknas. Finns det någon som har en bild på den svenska motsvarigheten och kan bekräfta dess existens (gärna Xerxes Yngve på den också)?

På F7 fanns en gammal utrangerad Hkp3/UH-1 som användes för det ändamålet. Även fallskärmsklubbar har ibland något liknande för övning/drill. Tycker det är en utmärkt idé att använda fullskalemodeller/övningsanordningar utan att behöva slita på de riktiga sakerna.

Funktion före utseende.

Missuppfatta mig inte, jag är en sådan typ som hellre har praktiska skor än dom finaste som kostar 7000 kr. Men den där hkp:n måste ju vara i särklass en av de fulaste jag sett. Men uppfyller den sin uppgift så ska jag vara tyst.

Funktion före utseende.

Missuppfatta mig inte, jag är en sådan typ som hellre har praktiska skor än dom finaste som kostar 7000 kr. Men den där hkp:n måste ju vara i särklass en av de fulaste jag sett. Men uppfyller den sin uppgift så ska jag vara tyst.

Det är ingen hkp, det är en hkp-atrapp.

Den fyller sin funktion och någon lustigkurre i det grekiska försvaret har fått för sig att spöka ut den lite, big deal.

Om syftet är att ha kul ang en bild så är inte Luckan rätt plats.

Om syftet är att diskutera attrappers funktion i utbildning så kan diskussionen fortsätta här.

Denna tråd hänger på en skör, vad Luckan anbelangar.

/Krook, blågul