Jump to content

Hundfoder

Vc_90

Recommended Posts

Jag och sambon kommer förhoppningsvis att få en ny familjemedlem i sommar i form av en schnauzervalp (hane)

Tanken är att vi skall tävla med den i både uställningstävlingar och agility. Prion kommer ligga mot utställning då agilityn mest skall finnas som kul träning för hunden.

Nu håller jag och sambon på att diskutera foderval. Jag föredrar färskfoder medan sambon tycker det blir för dyrt att föredrar torrfoder.

Vad säger ni? Är det värt merkostnaden som färskfoder innebär?

Pengarna finns men det är bara en fråga om det är nödvändig extrakostnad eller ej.

Hos uppfödaren får valpen hemlagat med köttfärs, äggulor och diverse annat.

Följdfråga, Vad använder ni för foder?

Hmmmm detta kan vara lite svårt. Torrfoder har sina fördelar mer ekonomisk man kan köpa stora säckar och ja så vidare. Färskfoder är ju krångligare förvarings mässigt och så vidare. Det jag kan säga är att jag har själv varit med och tränat/umgåtts med hundar för skydd och vakt. Dom hundarna fick alla färsk foder någon form av korv (ser ut som sån där färdiglagad gröt som finns i affärer i korv förpackning) och sen "matrester" mycket avskilt efter midagen.

Jag har inga källor på detta förutom egna iakttagelser. Men jag tycker nog att jag kan se en skillnad i päls på hundar som äter färsk foder och kanske till och med starkare muskler. Läste även någon artikel för ganska länge sen (1 år eller mer) om att tarmsystemet kan ta "mer" stryk på torrfoder och att det till och med kan finnas risk för cancer. detta är inget jag kan bevisa eller likande men ja man kan ju ha det i åtanke.

Som sagt svårt val jag röstar för färsk foder om ni kan hitta en bra leverantör och det är mat som passar hunden!

Lycka till

Vår hund, en smålandsstövare, snart 4 år gammal, får Euroshoppers Paté, finns på ICA, c:a 7 kronor för 300 g. Detta blandar vi ut med leverpastej. Han har dessutom ständig tillgång till Purina Beneful och friskt vatten. Paté+leverpastej får han 2 ggr/dag. Torrfoder äter han när han känner för det. Sen äter han allehanda matrester och en och annan smörgås.

Vår hund är bara för sällskaps skull men har fin, blank päls och bra avföring så hans kost är det nog inget fel på.

Jag ser bara fördelar med torrfoder så länge hunden äter det. En del individer är väldigt petiga med maten, och en fråga som man tidigt ska ta ställning till är om hunden ska ha fri tillgång, eller om det ska vara serverad mat 2 ggr/dag. Detta är både en fråga om hundens aptit och hundens ämnesomsättning. Min Springer Spaniel är BESATT av mat och hon skulle utan problem äta ihjäl sig om hon fick fri tillgång, dessutom lägger hon lätt på sig trots hård Agilityträning 2-3 ggr/vecka. Därför var valet lätt för henne. Torrfoder NOGA uppmätt morgon och kväll. Inte uppblött, men alltid två skålar vatten framme. Sambon har en blandrashane (Schäfer-Bordercollie) och han var raka motsatsen. Helt fjantig med maten, man var tvungen att sitta och glo på honom för att han skulle äta upp och oftast lämnade han matskålen. Då åkte den obönhörligen bort också. Inte hungrig=ingen mat. Han var mager som en sticka och maten fick spetsas med matolja och andra feta saker för att han skulle hålla vikten.

Detta tog ett abrupt slut när han fick diagnosen epilepsi och blev satt på medicinering (Fenemal). Hundjäveln äter som en galning numera! Fenemal används tydligen bla till matvägrande katter också. Han har gått upp till normalvikt samtidigt som Springern var tvungen att sättas på diet med morötter och gurka som föda i fyra veckor och slutligen bytte vi torrfoder från Pedigree som var för energirikt.

Nu har vi hittat rätt för hundarna som båda äter bra och håller rätt vikt med Lightfoder.

Foder är inte helt lätt att komma rätt med, så var beredd på lite experimenterande och byt sort/märke om det behövs.

Vi har haft hund (Korthårig tax) alla min 16 korta år i livet och de har alltid fått Doggy torrfoder(finns för olika åldrar som valp vuxen osv.), förutom den sissta som inte gillade det. Men de andra 4 har gillat det ;-) Alla har varit vältränade jakthundar med grym kondis och muskler(för att va en tax då alltså) så att jag ser inget fel med torrfoder?

Imorn kommer det en ny liten taxvalp hem till Cesium :unsure:

Har en 14 veckors schäfer tik, ger henne torrfoder uppblött i vatten, fungerar alldeles utmärkt, växer fint.

Ger henne även råa morötter för pälsens skull ( blir riktigt fin av morötter, för er som vill ställa ut ).

Hunden jag hade under vpl fick torrfoder samt någon enstaka gång färskfoder för att lägga på sig lite mer vikt snabbt eller som komplement under längre övningar.

Min uppfattning är att hundarna klarar sig utmärkt med torrfoder av ett bra märke typ mera dog, royal canin mfl

problem med matvägran är nog större om man byter mellan foder såsom torrfoder, färskfoder, maatrester osv då hunden kanske fattar tycke för lagad mat o väntar tills det kommer igen

lycka till med valpen

Jag ger min hund Doggy orginal +plus att hon också får matrester som blir över. Torrfodret ger jag henne tort men hon har fri tillgång till vatten hela dagen. Hon skulle kunna äta upp allt hon ser

Det är en American blueticked coonhound, som är väldigt aktiv. Hon är fin i pälsen och har välutvecklade muskler, så jag tror inte att det är nått fel på den dieten.

Min fågelhund ( Gordon Setter) äter det mesta. Normalt får han torrfoder blandat med potatis samt kyckling eller andra matrester. Han är inte kinkig med mat

, men han äter när han är hungrig. Oftast på kvällarna eller en timme efter jakt eller motion. När grannhundarna löper - suck ! kan han däremot klara sig utan mat ett par dar.

:baskerHV::):baskerFN:

När grannhundarna löper - suck ! kan han däremot klara sig utan mat ett par dar.

Usch ja... Jag har både en hund och en tik i huset så det är riktig cirkus när hon löper. Inte äta, knappt inte dricka, ligga på rygg och yla är däremot favoritsysselsättning.

Han ska dock choppas snart dels av denna anledningen och dels att han har EP och inte ska

avlas på ändå. Blir förmodligen lite bättre koncentration i Agilityn också.

Tackar för alla svar!

Skall jag sammanfatta verkar det som att jag får ge mig, torrfoder med lite tillskott av typ leverpastej verkar vara bra för både hund o plånbok.

Får bara hoppas att han inte glufsar i sig hästbajs som tjejens förra rieser gjorde. Slank han ut när man inte märkte satte han av som ett skott mot svärföräldrarnas stall, sen var det party i gödselstacken! :)

Men det är en uppfostringsfråga också så det skall vi få ordning på.

Självklart fri tillgång till vatten, något annat är faktiskt helt otänkbart. Sen får man ta en och annan kisspöl inne i början men det är inga problem.

Läst en del på vovve.net de senaste dagarna och DÄR snackar vi spännvid. Vissa skämmer bort hunden totalt och andra idkar ren vanvård.

Om du vill ge hunden extragodis så behöver du inte köpa leverpastej, utan du kan köpa lever/andra go delar som du kan ge till hunden.

Jag spara alltid dom delarna när jag slaktar, lever, hjärta njurar lungor osv. Bara att koka och det blir Kalasgott för hundarna plus att det är billigt.

Tjabba!

När grannhundarna löper - suck ! kan han däremot klara sig utan mat ett par dar.

Usch ja... Jag har både en hund och en tik i huset så det är riktig cirkus när hon löper. Inte äta, knappt inte dricka, ligga på rygg och yla är däremot favoritsysselsättning.

Han ska dock choppas snart dels av denna anledningen och dels att han har EP och inte ska

avlas på ändå. Blir förmodligen lite bättre koncentration i Agilityn också.

Ehhhhh..........? Du har både en hund och en tik? Inte funderat på att skaffa en vovve också :dong:

Ehhhhh..........? Du har både en hund och en tik? Inte funderat på att skaffa en vovve också :rolleyes:

En del säger hund då de menar hanhund. Våra jyckar får Royal Canin torrfoder och kött som är rått som vi köper från ett ställe som säljer djurmat. De säljer bl a kycklinghalsar, vom och viltkött som slukas med god aptit. Burkmat känns mer som att man bär hem en massa vatten. /Gusten :dong:

Edit: Meningsbyggnad...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...