Jump to content

Flottbesök i Göteborg maj -07

Recommended Posts

Här pratar vi om utlandstjänstgöring och det som rör svenskar som tjänstgör utomlands i/genom Försvarsmakten.

Passar bättre i Luckan. Flyttar.

/Vargas, blågult underbefäl

Finns det någon möjlighet att besöka de utländska flottbesöken i Göteborg? Bland annat engelska hangarfartyget Ark Royal.

Nästan garanterat så får man besöka fartyget. Gå ned och kolla vid hamnen när hon lagt till och fråga killen som står vid landgången när/om de kommer ha "open ship". När brittiskt hangarfartyg besökte stockholm för ett par år sedan så var jag ombord, tyvärr hade de inga harriers med sig då, bara helikoptrar.

Edited by Pal

Nästan garanterat så får man besöka fartyget. Gå ned och kolla vid hamnen när hon lagt till och fråga killen som står vid landgången när/om de kommer ha "open ship". När brittiskt hangarfartyg besökte stockholm för ett par år sedan så var jag ombord, tyvärr hade de inga harriers med sig då, bara helikoptrar.

Så vitt jag har läst i GP så kommer de att ha dubbla avspärrningar runt Skandiahamnen, där HMS Ark Royal ligger. De är livrädda för anti-kärnvapen-aktivister, och vad jag har hört kommer de inte att släppa ombord någon allmänhet på något av fartygen. På gt.se finns istället tips på från vilka utsiktspunkter man kan se fartygen.

Visserligen mycket möjligt att jag har fel, då jag bara följt medias rapportering.

Var nere o kikade på fartygen idag, från dom jag pratade med så verkar det högst osannolikt att någon typ av "openship" kommer att förekomma så man får hålla sig till att kika utifrån avspärningarna.

Guest koenigsegg88

Det verkar högst osannolikt, men innebär skyddsobjekt att inga fina foton får tas från Göta älvbron?

Marinens talesman Ulf Öberg, ombord på marinens stabsfartyg HMS Carlskrona, förtöjt vid Bananpiren, säger att allmänheten inte får någon chans att gå ombord på något av de 37 fartyg som kommer till Göteborg:

- Svaret är nej, och det beklagar man. Normalt vid örlogsbesök, inte minst i Göteborg, brukar det alltid vara visningar. Men nu är det speciellt med den här styrkan (läs

Natos snabbinsatsstyrka) och kravet på bevakning och säkerheten. Det framgår inte minst av alla avspärrningar. Det går inte att släppa ombord allmänheten.

Edited by koenigsegg88

På gt.se finns istället tips på från vilka utsiktspunkter man kan se fartygen.

Du har inte länk till den, hittar tyvärr inte.

Va nere och kikade lite på HBMS Albion och HMS Carlskrona, ska ta en utförligare runda imon me!

(observera att jag tog mig friheten att ändra till Her Brittish Majesties Ship Albion, rätt ska vara rätt!)

Va nere och kikade lite på HBMS Albion och HMS Carlskrona, ska ta en utförligare runda imon me!

(observera att jag tog mig friheten att ändra till Her Brittish Majesties Ship Albion, rätt ska vara rätt!)

Är du skyddsvakt, eller har annan funktion och var i tjänst???

Om nej, så har någon skyddsvakt gjort fel.

Sen när har RN ändrat från HMS till "HBMS"?

För de som känner igen namnen på de besökande fartygen så går det att se när de skall komma och gå.

https://www.ebusiness.portgot.se/arrdepjava/

Och om de har AISen på:

http://www.hamntjanst.se/got.htm

http://www.hamntjanst.se/got_close.htm

Med lite tur går det att se om någon passerar Älvsborgsbron:

http://goteborg.trafiken.nu/wap/Images/Alvsborgsbron_BIG.jpg

Är du skyddsvakt, eller har annan funktion och var i tjänst???

Om nej, så har någon skyddsvakt gjort fel.

Har ingen funktion, och det är inte heller nån skyddsvakt som gjort fel.

Det är jag som gjort fel, medvetet, av anledningen jag anger nedan!

Sen när har RN ändrat från HMS till "HBMS"?

De har inte ändrat, men jag tog mig fritiden att ändra själv eftersom de svenska skeppen också har HMS, lite ordning och reda får det vara! :unsure:

Hmm... naturligtvis, borde jag ha tänkt på... http://www.gt.se/nyheter/1.671609

Tack ska du ha!

Kvällspressen har ju ingen koll!

Bilden på Ark Royal är ju på fel fartyg det där fartyget skrotades i början på 80-talet.

Reagerade ockspå på det. Skulle nog vilja påstå att de inte har någon koll över huvudtaget, HMS Ark Royal ligger inte i Skandiahamnen och går inte att se.

Kvällspressen har ju ingen koll!

Bilden på Ark Royal är ju på fel fartyg det där fartyget skrotades i början på 80-talet.

Reagerade ockspå på det. Skulle nog vilja påstå att de inte har någon koll över huvudtaget, HMS Ark Royal ligger inte i Skandiahamnen och går inte att se.

Ligger inte i Skandiahamnen? Stealth-funktion på Ark Royal?? Hmmm...såg henne tydligt vid 9-fikat idag, väl förtöjd i....Skandiahamnen!

(Trollvarning på dig??)

Ligger inte i Skandiahamnen? Stealth-funktion på Ark Royal?? Hmmm...såg henne tydligt vid 9-fikat idag, väl förtöjd i....Skandiahamnen!

Uppenbarligen inte när jag och mina kompisar tänkte ta en titt på henne runt 6 tiden, vi besökte bå Tångudden samt så nära Amf4 man kan komma från båda håll.

Hur som helst kunde inte vi se henne, tyvärr! Kul för dig att du kunde.

(Trollvarning på dig??)

Nej! § 7. Du skall behandla andra med respekt.

@hedin arken ligger i skandiahamnen har kort på spektaklet om fler frågos reses.

Ifrågasätter inte att den inte ligger där, längre, utan kan bara konstatera att vi inte kunde se den.

Varifrån har alla sätt den? Jag kan iaf rekomendera att inte åka till Tångudden! Fick iofs första parkett när

delar av danska flottan löpte in i hamnen.

Jag såg den från hisingssidan, det fans en stoppplats där man kunde stanna o kila in en kamera mellan maskorna poå staketet, detta var ungerfär raktframför arken o det var ju inte jättemycket man såg då det var på rätt långt håll, men man såg den ju iaf.

För oss som befinner oss på gamla Amf4 just nu så är det litet skoj, logementet har blivit invaderat av amerikaner, fransoser, norskar och danskar och annat löst folk, alla verkar vara hyvens typer dessutom, även om ingen form av kängreglemente verkar praktiseras hos några av dem (gympaskor eller motsvarande till uniformen är inte helt ovanligt). Att se de stackarna försöka förstå sig på frukosten som serverades första dagen var också en smula humoristiskt (tallriksmodellen à la US Navy, 1/3 müsli, 1/3 jordgubbssylt, 1/3 äppelmos), men nu verkar de ha acklimatiserat sig, även om det var en norsk som tyckte det var lustigt att det alltid var gröt. HMS Ark Royal har jag dock tyvärr inte sett.

Vissa försökte iaf genmföra ett besök på egen hand....

Två personer greps tidigt på söndagen i Göteborg sedan de försökt ta sig in på Natos marinövning med en gummiflotte.

De båda gripna, en svensk man och en dansk kvinna, misstänks för brott mot lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar.

Lite snabbt vad jag funderat över under veckan:

Jag blev väldigt förvånad över hur många fartyg som amerikanarna och brittrerna kom med som var civila. Inget av de riktigt stora fartygen d.v.s underhåll/tank/transport hörde till Royal navy, respektive U.S navy. En annan sak jag ibland roade mig över var att på de två fartyg som låg utanför våran "förläggning" så hade hela NBG gått in.

Ark Royal var inte alls den monsterbåt som jag trodde den skulle vara. Stor javisst, större än de de andra brittiska fartygen, ja, men inte såå mycket större..

Ville man se Ark Royal så skulle man tagit sig ut till OscarII fort, tror man fick bäst titt därifrån.

Det var en kul upplevelse samtidigt som den var fruktansvärt frustrerande.

edit:

en rad som ska formuleras om i ett annat inlägg och antagligen i en annan tråd

Edited by dxl

Jag blev väldigt förvånad över hur många fartyg som amerikanarna och brittrerna kom med som var civila. Inget av de riktigt stora fartygen d.v.s underhåll/tank/transport hörde till Royal navy, respektive U.S navy.

De brittiska fartygen torde ha tillhört Royal Fleet Auxiliary. De är inte riktigt militära, men heller inte riktigt civila. Som vanligt gör britterna inte riktigt som andra, skulle man kunna säga. Fartygen ägs, och personalen är anställd, av det brittiska försvarsdepartementet. Det brukar även finnas viss personal ur Royal Navy ombord, bland annat för att sköta den beväpning som flera av fartygen ofta har. Man skulle kunna likna RFA vid ett sjögående FMLOG...

Edited by KD803

Man skulle kunna likna RFA vid ett sjögående FMLOG...

Hemska tanke.... :baskerPa:

Angående HMS Ark Royal bör man komma ihåg att hon är ett förhållandevis litet hangarfartyg. Hon är närmast (i storlek) de amerikanska Wasp och Tarawa-klasserna, som man bland annat skulle kunna kalla små hangarfartyg.

Edited by Skoog

De brittiska fartygen torde ha tillhört Royal Fleet Auxiliary. De är inte riktigt militära, men heller inte riktigt civila. Som vanligt gör britterna inte riktigt som andra, skulle man kunna säga. Fartygen ägs, och personalen är anställd, av det brittiska försvarsdepartementet. Det brukar även finnas viss personal ur Royal Navy ombord, bland annat för att sköta den beväpning som flera av fartygen ofta har. Man skulle kunna likna RFA vid ett sjögående FMLOG...

Ja, det stämmer, dom jobbar åt försvarsdepartementet och inte marinen. Dom var väldigt noga med att få fram att dom inte hörde till RN och att det var RN som stod för slagsmål och bråken i land. (fritt ur minnet) "We are civilans not military not navy, no problems with our people. But the navy oh you gonna have probs with them" :baskerPa: Enligt en besättningsman så var det inte ovanligt med gruff mellan besättningen och de Royal marines som fartyget fraktar. Marinsen var inte ombord i Göteborg dock utan det var bara ca 60 ur fartygsbesättningen.