pjäsmannen Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Jag hörde såg Tv(Västnytt) i går att man kanske skall flytta Pansarmuseum i Axvalla till strängnäs.Då kan man undra varför man skall göra så nu när det finns både Flygvapenmuseum i Linköping och Armémuseum i Stockholm? Har det med att göra med gamla P10? Försvinner Musköbasen så lär väl Marinmuseum flytta dit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Jag hörde såg Tv(Västnytt) i går att man kanske skall flytta Pansarmuseum i Axvalla till strängnäs.Då kan man undra varför man skall göra så nu när det finns både Flygvapenmuseum i Linköping och Armémuseum i Stockholm? Har det med att göra med gamla P10? Försvinner Musköbasen så lär väl Marinmuseum flytta dit Ligger ju redan något militärfordonsmuseum i Malmskogen, inte allt för långt därifrån. Någon koppling? De har alltid stängt när jag har vägarna förbi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Pratade faktiskt med en kapten igår som har med muséet i Strängnäs att göra. Vad jag förstod av vårt samtal var att deras fordon (som är i rullande skick) ska utökas med en statisk samling. Dock inte fordon från Axvalla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Tror inte allt är sagt ännu om Axvall... Att det inte kommer ligga i Axvall längre är Klart. Ev kanske möjligen att det hamnar i Skövde, det är önskemålet, men inge vill betala Blir det strängnäs, finns risken att alla Icke-svenska vagnar skrotas (enligt gamal uppgift) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 ...Blir det strängnäs, finns risken att alla Icke-svenska vagnar skrotas (enligt gamal uppgift) Vad är anledningen? Platsbrist eller politik? Jag tror det skulle vara ett lyft för muséet att flytta till Strängnäs. Förstås då med förutsättningen att utställningshallarna blir mer besöksvänliga, OCH - att alla vagnar behålls. Och framför allt att man fortfarande får klättra omkring på och i dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Enligt samma uppgift, för att de bara var intresserad av svenska vagnar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Att utländska vagnar blir gem får bara inte hända. Thord, du brukar vara en hejare på att lösa pansarfrågor, skall SoldF ta över ägandet av dessa kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Finns fina lokaler i Skövde, i samband med Volvomuseumet... problemet är det vanliga i Sveriga... alla vill, bara någon annan betalar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Det är mycket rykten och ideér i luften avseende pansarmuseet. Vad som är sagt är att det inte ska/bör/kan vara kvar på nuvarande plats. Detta har dock sagts förut vid ett antal tillfällen. I Strängnäs har dom en aktiv och levande museiförening med en eldsjäl som styr. När det blev klart att regementet skulle läggas ner började dom arbeta för att skapa ett nytt museum, en ihopslagning av pansarmuseet i Axvall och hjulfordonsmuseet i Malmköping. Hjulfordonsmuseet är försatt i konkurs och igenbommat. I Strängnäs har man trumpetat ut vitt och brett att museet KOMMER att flyttas dit men inget är klart. Frågan håller på att utredas och även Skövde har sent om sider börjat intressera sig för museet. Vad gäller fordonsbeståndet så har man från Statens försvarshistoriska museer (SFHM) sagt sig endast vara intresserade av att betala för en flytt av linjefordonen, dvs de som varit krigsplacerade inom FM. Inga prototyper och försöksvagnar eller utlänska fordon. Vad detta i slutänden innebär vet man inte. Inom Svensk Pansarhistorisk Förening (SPHF) och Föreningen Pansarmusei vänner (PMV) har vi tryckt på vikten av att bevara samlingarna intakta. Just nu händer inget och museet jobbar vidare som vanligt. Läs mer på pansarmuseets hemsida om ev. flytt: http://www.pansarmuseet.se/utredning.htm http://www.pansarmuseet.se/ Läs även vad man skriver i Stängnäs: http://www.pansarmuseum.se/ The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjäsmannen Posted May 10, 2007 Author Report Share Posted May 10, 2007 Som kuriosa kan jag nämna att hos den killen jag skall försöka hjälpa med en J35B finns det även en fullt fungerande Polsk T55 med extraskydd. Har haft turen att vara med om när den startas. När jag fyller jämt nästa gång kanske jag får mig en åktur . Lite utsvävande men var tvungen att skriva detta. Om jag har fatta rätt så är väl personalen på Pansarmuseumet i Axvalla betald genom Försvarsmakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 15, 2007 Report Share Posted May 15, 2007 Komplettering: Här är en länk till inslaget i västnytt: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?queryA...62&a=714784 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 (edited) [undran] Eftersom det för mig som utomstående är lite oklart - finns det eller finns det inte ett museum i Strängnäs? I så fall, var? // residerar i nämnda samhälle [/undran] Edited May 16, 2007 by Kaliber600 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 Det finns ett museum, eller tja fanns iaf. Det låg på kasernområdet och tillhörde vad jag minns P10. Nu står fordonen i något skjul som de fått låna av Vasallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 16, 2007 Report Share Posted May 16, 2007 [undran] Eftersom det för mig som utomstående är lite oklart - finns det eller finns det inte ett museum i Strängnäs? I så fall, var? // residerar i nämnda samhälle [/undran] Testa att följa den länk som finns i mitt första inlägg i tråden så får du lite info om Strängnäs museiförening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts