Jump to content

Grej på finsk Ra 145/146

Stocken

Recommended Posts

Någon som vet vad det sitter för liten låda på sidan av radion?

1085659852_LV217.jpg

Den lilla sladden går ju till "externkraftkontakten" (tror jag det är; radion på bilden ser ju inte riktigt exakt ut som våra 146:or på manöverpanelen) som används när radion sitter monterad i fordon.

Edit: det ser ut som sitter en Ra 135 på sidan.

/Stocken

Edited by Stocken

Hummm,

Det verkar som om handmickrofonen är kopplad till den "lådan". För kontackten på 146/145 är tom.

Kan det vara så att det är "lådan" blir kanalväljare och att "lådan" är en annan radio som utnyttjar 145/146 som sändare bara?

Nån som fattar vad jag menar :P

Ja jag funderade först på att skriva på mtrlplatsen först men tänkte att mitt inlägg inte "platsade" där.

/Stocken

Så du menar att en radio passar bättre bland automatkarbiner och kanoner än bland uniformer och tält?

Nä, all materiel utom vapen, vapensystem, ammunition och fordon diskuteras i mtrl-platsen.

Så, åter till den finska radion.

The Swede

BLÅGUL

Jo så kan det ju vara. Och den lilla lådan kanske gör att radion går att använda på annat frekvensområde.

Hummm,

Det verkar som om handmickrofonen är kopplad till den "lådan". För kontackten på 146/145 är tom.

Kan det vara så att det är "lådan" blir kanalväljare och att "lådan" är en annan radio som utnyttjar 145/146 som sändare bara?

Nån som fattar vad jag menar :P

Någon som vet vad det sitter för liten låda på sidan av radion?

Den lilla sladden går ju till "externkraftkontakten" (tror jag det är; radion på bilden ser ju inte riktigt exakt ut som våra 146:or på manöverpanelen) som används när radion sitter monterad i fordon.

Edit: det ser ut som sitter en Ra 135 på sidan.

/Stocken

Ra146 med tillkopplad kryptoapparat. :ph34r:

både krypto grejs och effekt förstärkare låter sannolikt för mig

Effektförstärkare borde rimligtvis sitta mellan antennen och radion... Tror mest på någon form av krypteringsutrustning, det hela påminner mycket om den kryptoapparat som en gång fanns till ra 138.

Min (kvalificerade) gissning är att det inte är en effektförstärkare. Då borde antennen vara kopplad på lådan istället för på radion. Så jag sätter mina slantar på att det är någon form av krypto eller (mindre troligt) scrambler.

edit: puck2

Edited by Vikström

Jag har "sovit på saken" och när jag vaknade för fem minuter sedan så tänkte jag just också att den lilla lådan på sidan måste vara någon sorts krypteringsanordning :ph34r:. Men varför har inte svenska försvaret sådan utrustning... hemligt kanske.

/Stocken

Men varför har inte svenska försvaret sådan utrustning... hemligt kanske.

Det har man haft. Det fanns en kryptoapparat till ra 138 som kopplades in istället för den vanliga monofonen. Den har dock utgått.

Sedan så har ju ra 180 inbyggt krypto. Att det dock är så uselt att det numera inte uppfyller någon som helst signalskyddsgrad är en annan sak. Ryktesvägen så är det dock på gång ett nytt krypto till ra 180 och då kan det bli frågan om en liknande lösning med extern kryptoapparat.

Ryktesvägen så är det dock på gång ett nytt krypto till ra 180 och då kan det bli frågan om en liknande lösning med extern kryptoapparat.

Verkar inte så troligt iom att TSny och Rany inte ligger långt bort. Dessutom så fungerar kryptot och hoppfrekvens fortfarande så pass bra att endast en kvalificerad motståndare kan avlyssna Ra180. Vid den typ av skarpa insatser vi har idag duger den mer än väl på taktisk nivå.

Ryktesvägen så är det dock på gång ett nytt krypto till ra 180 och då kan det bli frågan om en liknande lösning med extern kryptoapparat.

Verkar inte så troligt iom att TSny och Rany inte ligger långt bort. Dessutom så fungerar kryptot och hoppfrekvens fortfarande så pass bra att endast en kvalificerad motståndare kan avlyssna Ra180. Vid den typ av skarpa insatser vi har idag duger den mer än väl på taktisk nivå.

Ra 180 i läge skydd är idag klassad som UNCLASSIFIED vilket innebär att den ine ger något textskydd.

Däremot gör hoppfrekvenserna att Ra 180 är svår att störa ut.

1. Eftersom ryktet kommer från TSS så tillmäter jag det en viss trolighet. :baskerKav:

2. Det är länge sedan ra 180 kom som ersättare till ra 145/146. Hur många av den senare är fortfarande i bruk? Jag tror nog att ra 180 kommer att finnas kvar under många år.

3. Det spelar ingen roll om man tycker att ra 180 "duger mer än väl på taktisk nivå", den uppfyller ingen signalskyddsgrad idag. Alltså får man inte använda den för att sända ens restricted information på.

Jag har "sovit på saken" och när jag vaknade för fem minuter sedan så tänkte jag just också att den lilla lådan på sidan måste vara någon sorts krypteringsanordning :((. Men varför har inte svenska försvaret sådan utrustning... hemligt kanske.

/Stocken

Svenska försvaret har haft något som heter DART en snabbsändare, vet ej om den finns kvar är knappast "up to date" gjorde GU för läääänge sedan.

det ser ut om en krypto enhet som sverige också har (har haft) då jag set 2 st låg ute på tradera för nån månad sen. Så jag skulle med 99% säkerhet säga att det är en krypto modul.
Va? Jag har aldrig stött på eller hört talas om att Sverige skulle ha en kryptomodul till Ra 145/146. Och då är jag ändå grundutbildad signalmekaniker.

1. Eftersom ryktet kommer från TSS så tillmäter jag det en viss trolighet. :D

2. Det är länge sedan ra 180 kom som ersättare till ra 145/146. Hur många av den senare är fortfarande i bruk? Jag tror nog att ra 180 kommer att finnas kvar under många år.

3. Det spelar ingen roll om man tycker att ra 180 "duger mer än väl på taktisk nivå", den uppfyller ingen signalskyddsgrad idag. Alltså får man inte använda den för att sända ens restricted information på.

Svar på påstående 2.

Ra 145/146 är det som används i HV. Ra 180 finns kanske i ett exemplar på bataljonsstab.

Svar på påstående 3.

Jodå det får man visst göra OM meddelandet är täckt med TTA.

TTA är godkänt för SG R

Edited by larsev

Va? Jag har aldrig stött på eller hört talas om att Sverige skulle ha en kryptomodul till Ra 145/146. Och då är jag ändå grundutbildad signalmekaniker.

Om jag inte minns helt fel så kan MGK anslutas direkt till ra 145/146. Fast det går ju inte att sända tal via den, bara text.

Svar på påstående 2.

Ra 145/146 är det som används i HV. Ra 180 finns kanske i ett exemplar på bataljonsstab.

I rest my case...

Svar på påstående 3.

Jodå det får man visst göra OM meddelandet är täckt med TTA.

TTA är godkänt för SG R

Jag omformulerar mig då... Man får inte skicka sekretessbelagd information på ra 180 som inte krypterats på något sätt. Om det sedan är med TTA, MGK, engångskoder eller något annat spelar ingen roll.

Edited by KD803

Glöm inte RA195 för kortvåg.

Ra utrustning i HV:

Bataljonsstab:

• Ra 180
  • Ra 145/146
  • Ra 763 PC-Dart/SwALE

Kompanistab:

• Ra 145/146
  • Ra 763 PC-Dart/SwALE

Hemvärnspluton:

• Ra 145/146
  • Ra 135

Insatskompaniledning

• Ra 195
  • Ra 763 PC-Dart/SwALE
  • Ra 145/146 alt. Ra 420
  • Ra 180 (osäker)

Insatspluton:

• Ra 195
  • Ra 145/146
  • Ra 135

PC-dart på kompstab är en utopi än så länge, oklart om det finns kv-radio heller.

Samtliga kompanier i den bataljon jag tillhör har fått ut Ra 763 samt "kors i taket" PC-Dart/SwALE kablage :)

PC-dart på kompstab är en utopi än så länge, oklart om det finns kv-radio heller.

Hej

Varför tror du det?

mvh Christer

Mest för att pc-dart inte finns :)

PC-Dart/SwALE finns och används i den bataljon jag tillhör.

Däremot saknas det datorer.

Stationära datorer kommer ut på förband under våren/sommaren.

Bärbara datorer enligt RU kommer också, vi vet bara inte vilket år.