Jump to content

Slipade solglasögon?

Recommended Posts

Hej

Då jag bär glasögon och inte använder linser så behöver jag ett par slipade solglasögon att bära under kommande verksamhet. Dessa kommer bl.a. att användas i Afghanistan.

Hur har ni som använder glasögon gjort med solglasögon då det känns som ett måste när man åker?

Jag söker tips på tillverkare, modeller och detaljer att tänka på vid köp. Glasögonen kommer att köpas in i Stockholm.

Tack på förhand :baskerKav:

Det finns glasögon inom orienteringsvärlden, både vanliga slipade och slipade

med solskydd, som är mycket tåliga och relativt billiga. Jag har ett par lätta, i princip

oförstörbara slipade vanliga orienteringsglasögon när jag springer och jag har sett

dem i mörk modell också. Tidigare fanns det en länk från min klubbs hemsida till

företaget men den tycks vara borttagen och jag kan inte hitta dem på nätet just nu.

Antingen har de slutat eller bytt namn men jag ska kolla vidare för det är väldigt bra

glasögon.

Jag tackar så mycket för svaren. ESS Ice med Vice RX Insert verkar ju riktigt bra. 395kr + 295kr + kostnaden som optikern tar för glasen verkar ju vara ett schysst pris.

Någon som har sådana som vet ungefär vad en optiker kan tänkas ta för linserna samt arbetet?

Jag får ta en sväng förbi Terräng och prata lite med dem helt enkelt.

Har ni andra tips och idéer är de självklart välkomna. :baskerPa:

Oakley erbjuder också möjligheten och är det jag utan tvekan skulle välja om jag skulle behöva slipade glas, vet inte riktigt hur de ligger till i pris dock.

Jag har Oakleys billigaste slipade och de kostade lite över 4000 kr...

De kan sätta slipade glas i de flesta av sina bågar och kostar då som solglasögon utan styrka + ca 2800 kr.

Jag pratade med min optiker och de sa att glas till Vice RX Insert skulle kosta från 750-1500kr beroende på om man ville ha de i plast, antireflexbehandling, hård yta osv. Även om Oakley är snygga så känns 4kkr ganska mycket om de från ESS landar på 1450-2200kr.. Dessutom erbjuder ju ESS splitterskydd vilket är trevligt.

Dock är jag fortfarande öppen för fler tips även om det lutar åt ESS Ice nu :)

Alla oakleys "sportglasögon" (M-frame, half-jacket, Jacket och säkert några till) från "ny tid" är skyddade.

Oakley´s glas är också bättre rent optiskt (säger de själva och några andra källor), personligen så tycker jag att det faktiskt finns en skillnad, jag har burit Oakley i över 8 timmar utan problem, när jag provade samma sak med övriga solglasögon i samma prisklass och var tvungen att ibland låta ögonen vila. Subjektivt? Kanske, men det fungerar för mig.

Jag skulle också vilja ha polariserade glas, är mycket bättre i min mening.

Edited by M00nStalker