Assar Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Under min GU på salig I22 i Kiruna 86/87 så träffade jag på fallskärmspojkarna som gjorde sin vinterutbildning hos oss, dom hade en uniform som såg ut som M/90 fast i grönt. Någon som vet mer, bilder? Assar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Under min GU på salig I22 i Kiruna 86/87 så träffade jag på fallskärmspojkarna som gjorde sin vinterutbildning hos oss, dom hade en uniform som såg ut som M/90 fast i grönt. Någon som vet mer, bilder? Assar Försöksuniform, finns bl.a på bild på omslaget till SoldF 86. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Under min GU på salig I22 i Kiruna 86/87 så träffade jag på fallskärmspojkarna som gjorde sin vinterutbildning hos oss, dom hade en uniform som såg ut som M/90 fast i grönt. Någon som vet mer, bilder? Assar Det borde ha varit förlagan till dagens uniform i camotyg. Var väl i princip likadan fast i helgrönt? Finns väl på första sidan av den gamla boken SoldF eller SoldMtrlP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Assar Posted May 8, 2007 Author Report Share Posted May 8, 2007 Tack så mycket....dock någon som har bilder det skulle vara intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 (edited) bara kika på framsidan av soldf 1986. kan bidra med en bild om så önskas, får ursäkta bildkvalitén Edited May 8, 2007 by Strv S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Assar Posted May 8, 2007 Author Report Share Posted May 8, 2007 Strålande!! Är det modellen med ficka på nedre delen av ryggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Ja, det är en bakre ficka med blixtlås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Uniformen finns även på en del bilder i boken "Sjölunds Gossar" om KJ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Innan den kom så var det poppis bland befäl att använda den utomordentliga m/69 i stället för m/59. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Efter att M90 kom var det fortfarande befäl som tyckte om att använda den utomordentliga M/69P... De brukade mumla något om "getter" "den andra vagnen" och "aaah det är sånt jävla bös fan" också iofs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Sedär, ganska ny Ak5 på bilden också Med tanke på bilden som Strv S postade så är det ju en väldigt speciell storlek på den.. Syddes den upp till personerna som skulle prova/använda dom eller..?? Det är inte ofta man ser att kroppslängden är 184 på en fältjacka i dagsläget.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 frågan är snarare... hur får man tag i en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Kontakter på rätt ställen och diskreta förfrågningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Sedär, ganska ny Ak5 på bilden också Med tanke på bilden som Strv S postade så är det ju en väldigt speciell storlek på den.. Syddes den upp till personerna som skulle prova/använda dom eller..?? Det är inte ofta man ser att kroppslängden är 184 på en fältjacka i dagsläget.. Man hade en annorlunda storleksindelning i början av det nya storlekssystemet. Det var samma sak med de sena m/59 som fick längd/viktangivelse. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted May 12, 2007 Report Share Posted May 12, 2007 (edited) Ja, det är en bakre ficka med blixtlås Kan du inte lägga upp en bild på ditt exemplar med baksida och blixtlåsficka? Jag har nämligen en variant som ser identisk ut med din men utan bakficka: Tillägg: har för mig att det fanns flera försöksvarianter, bl.a. en med "raka" dragkedjor för bröstfickorna (som m/90 idag) och inte de snedställda som på bilden ovan. Kan vara den som är på omslaget till SoldF 86. En variant hade också två separata dragkedjor/fickor på ryggen istället för en enda stor. Någon som har tydliga bilder på dessa varianter? Edited May 12, 2007 by Göta Lejon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted May 12, 2007 Report Share Posted May 12, 2007 (edited) Sedär, ganska ny Ak5 på bilden också Med tanke på bilden som Strv S postade så är det ju en väldigt speciell storlek på den.. Syddes den upp till personerna som skulle prova/använda dom eller..?? Det är inte ofta man ser att kroppslängden är 184 på en fältjacka i dagsläget.. Man hade en annorlunda storleksindelning i början av det nya storlekssystemet. Det var samma sak med de sena m/59 som fick längd/viktangivelse. The Swede Aha, det är taget! Tack för upplysningen.. Vilka förband hade den på provning? Tillägg: (Vad heter den mer än prototyp?) Edited May 12, 2007 by Schmutte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted May 12, 2007 Report Share Posted May 12, 2007 (edited) @ Göta Lejon, Bilder lär komma i snart. ska bara rota fram jackan. @ Schmutte. Har för mig att den benämndes Försök 86? Edited May 12, 2007 by Strv S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Term Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Nån som vet om det fanns motsvarande byxor också? I så fall såg dom ut ungefär som dagens M/90-byxor med dragkedja på utsidan av vaderna, fäste för krokar m.m.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Nån som vet om det fanns motsvarande byxor också? I så fall såg dom ut ungefär som dagens M/90-byxor med dragkedja på utsidan av vaderna, fäste för krokar m.m.? Ja, det fanns byxor. Såg väl ut som ett mellanting mellan m/59 och FU90. Se bilden från SoldF 1986 i ett tidigare inlägg. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertil Ludvig 1 Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Nån som vet om det fanns motsvarande byxor också? I så fall såg dom ut ungefär som dagens M/90-byxor med dragkedja på utsidan av vaderna, fäste för krokar m.m.? Ja, det fanns byxor. Såg väl ut som ett mellanting mellan m/59 och FU90. Se bilden från SoldF 1986 i ett tidigare inlägg. The Swede För länge sedan när jag gjorde grundutbildningen OMG 904 (jösses !) då hadde närskydd fått ut FU90 och deras befäl. Men många andra befäl på F5 UTB Bat sprang runt med m/59 byxor med bälgar på benfickorna och dragkedja samt att det satt en liten plast kula i snöre i dragkedjan. Det fanns ingen dragkedja vid vaderna vad jag kan minnas utan den vanliga remmen med krokarna. /BL1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 (edited) De byxorna som BL1 beskriver var det verkligen en försöksbyxa? Den fanns iaf på Dalregementet i slutet av 80-talet, och de byxorna jag hade - bytte till mig genom en kompis där - stod det inget om försök i. De byxorna jag hade var av mycket tveksam kvalitet. Tyget var mycket känsligt för t ex stark värme, och att t ex bränna hål på byxorna var inget problem. Edited May 21, 2007 by dalmas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 21, 2007 Report Share Posted May 21, 2007 Nej, de byxorna var inga försök utan den slutliga formen av byxa m/59. Det fanns dock en försöksbyxa till försöksuniform 86, exakt hur den såg ut kommer jag inte ihåg men någonstans mellan m/59 och FU90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts