Jump to content
Sign in to follow this  
Raptor

Ak5 vs AK4

144 members have voted

1. 1. Ak5 vs AK4

• AK 5
      100
    • AK 4
      31

Recommended Posts

OPersonlige tror jag det kommer bli Ak5D som gäller.. Detta för att kunna slussa ut all annan am än 5,56 och 7,62.

Glömde säga en sak.. Duger MP5 till Norrmänen så skall den väl funka för Sverige med?? :D

Ammo känns som en svag ursäkt då FM har ett 9mm vapen som ska hänga med ett tag till nämligen pistol 88

Vilka som har den????

All avtalspersonal i HV

Stora delar av flygvapnet (antar de utbildar flygmekar och annat på den fortf eller har jag fel?) med undantag av Säkförbanden..

Flottan utbildar väl fortfarande besättningar ombord på fartygen på Kpist. I vilket fall som helst så har de den när de går högvakt ;)

vaktpatrull_.jpg

Tror det var de mesta :D

AK 5 lämplighet som ersättare till K-pisten???

HUmm... Skulle inte vilja vara meck och ha 5:an... Men en Ak5D skulle säkert funka...

Det har gjorts en hel del tester i FV avseende ersättare och MP 5 var favoriten...

OPersonlige tror jag det kommer bli Ak5D som gäller.. Detta för att kunna slussa ut all annan am än 5,56 och 7,62.

Glömde säga en sak.. Duger MP5 till Norrmänen så skall den väl funka för Sverige med?? :blink:

Stora delar av flygvapnet....allt är kraftigt minskat nu..behövs inte många vapen.

Men det finns/fanns väl flera hundra rusen M/45 i förråd.

Några ord om k-pist debatten.

Har skjutit ett 10 tal skott med m/45 så jag är ingen expert alls på den. Har egentligen inte bildad mig en uppfattning om den. Men vad jag hört om Mp5 (Från kamrater, vapentidningar och dyl) så verkar ju den onekeligen vara en fullvärdig ersättare. Förmodligen dyrare men smakar det så kostar det. :D

Annars är ju Ak5 ganska smidig i närstrid tycker jag personligen. En ren gräddsemla i trånga utrymmen när man helt enkelt fäller kovlen. Mmmm... fällbar kolv.

Snabbladdare

Den modellen jag såg var i princip en grej med 32 skott och ett handtag. Man placerade magasinet i konstruktionen och pressade ner handtaget. Patronerna matades då in i magasinet. Vad jag fick höra från en kamrat om det var att m/45 var lite mer benägen att få eldavbrott när man använt snabbladdare. Men hur som helst. Om man nu ända ska preparera snabbladdaren med 32 skott och kånka omkring på vikten av dessa + laddaren, vore det inte enklare att bara ha ett extra magasin? Eller?

Snabb laddaren väger ingeting nästa. Eldavbrottet beror på att man glömt att knacka magasins ryggen mot något hårt. K-pisten har vikbar kolv om du inte visste det. Extra ammo bär man ju ändå med sig oavsett vapen framör allt vid SIB då ammunitions förbrukningen är väldigt hög.

Några ord om k-pist debatten.

Har skjutit ett 10 tal skott med m/45 så jag är ingen expert alls på den. Har egentligen inte bildad mig en uppfattning om den. Men vad jag hört om Mp5 (Från kamrater, vapentidningar och dyl) så verkar ju den onekeligen vara en fullvärdig ersättare. Förmodligen dyrare men smakar det så kostar det.  :D

Annars är ju Ak5 ganska smidig i närstrid tycker jag personligen. En ren gräddsemla i trånga utrymmen när man helt enkelt fäller kovlen. Mmmm... fällbar kolv.

Snabbladdare

Den modellen jag såg var i princip en grej med 32 skott och ett handtag. Man placerade magasinet i konstruktionen och pressade ner handtaget. Patronerna matades då in i magasinet. Vad jag fick höra från en kamrat om det var att m/45 var lite mer benägen att få eldavbrott när man använt snabbladdare. Men hur som helst. Om man nu ända ska preparera snabbladdaren med 32 skott och kånka omkring på vikten av dessa + laddaren, vore det inte enklare att bara ha ett extra magasin? Eller?

K-pistmaggen håller 36 ptr, inte 32.

Dessa sitter redan i asken monterade på en fyrkantig ram med sex ptr i sex rader. Sätt snabbladdaren ovanpå magasinet, för in ramen i sidan på snabbladdaren och tryck ner laddarens stav 6 ggr: presto, fullt mag! Knacka det mot hjälmen och du undviker eldavbrott.

En helt otroligt bra konstrunktion. Skulle vilja påstå att laddaren i kombination med ramarna är den bästa i sitt slag. Onekligen någon man borde infört till Ak4/5.

Däremot anser jag inte att m45 har något egentligt existensberättigande år 2003. Moderna k-pistar är mindre, lättare (m 45 och Ak4 har nästan samma vikt!!) och mer lättskjutna.

Varför inte ersätta den med något i stil med MP5K? Släng på ett Aimpoint och vapnet är perfekt för den typen av personal.

Eller varför inte Hk:s nyare PDW:

02_01_weapon_03.jpg

Åh härligt en debatt om min favorit M/45.

Först och främst får jag väl ställ amig till dem som tycker snabbladdare är grymt bra, förstår inte varför det inte finns till övriga vapen. Kan tänka mig att det är för att det skulle kosta lite mer att göra "kottar" med 7.62 och 5.56. Men man får väga det mot att man kan ladda ett mag. på 1-2sek. K-pistens list större mag gick ju att ladda på max. 5sekunder. Det är en egenskap jag skulle vilja ha när det viner kulor och jag behöver fylla ett magasin.

Att man skulle kunna använda M/45 i SIB är inga som helst problem. De som tror att man kan skydda sig bakom en gipsvägg när det sprutar 39b. Får gärna pröva och bevisa mig fel.. Risken är att ni inte kommer uppfatta att ni har fel bara.. :ph34r:

Svagheten med M/45 är att den har ganska kort räckvidd.. Men man kan ju säga att den är effiktiv upp till ca. 150-200m beroende på skytt. Men jag hade inga problem att träffa ett mål på 300m under min värnplikt.

Å andra sidan i skogen får man ju sällan mål på de avstånden och i staden.. Njaa. Knappast.. Så jag tror nog den skulle funka fint.

Nu är ju som sagt K-pistarna rätt gamla och åldern har tagit ut sin rätt, men fick jag välja mellan en ny kpist och en ny ak4, skulle det inte vara svårt..

Ak5b då.. Absolut. Med en snabbladdare... \:D

Och vad jag tycker om mp5?? Som jag brukar säga till min släkt och vänner, jag tänker inte dö förrens jag fått skjuta mp5... Så man kan väl säga att vapnet ligger lite på plus. Kommer aldrig att förlåta mina kollegor på Karlberg som fick skjuta Mp5SD... :D

Edited by Jonte11

Har efter 12mån vpl tid med AK5 fortfarande mest förtroende för Ak4. Tycker igentligen inte alls om Ak5. Ska man ha ett 5,56mm vapen skall det vara lätt, ex som M16A1. En hel del av mina befäl har förståelse för det och de föredrar själv 4:an. Det man träffar det stannar nere..!!

För övrigt så utbildas fortfarande flottisterna på m/45!

Varför köpa mp5 när samma firma tillverkar UMP? Nyare och väsentligt billigare är argumenten för UMP. Klassisk design och hög ballfaktor (många filmer)talar för mp5. Valet är enkelt för mig.

Det finns helt klart ett behov av ett vapen i m/45ans klass. m/45 har helt klar sina ljusa sidor, det är märkligt att vår dumsnåla FM inte gett sig på ett remo-projekt på m/45. Jag kunde nog tänka mig ett par förfiningar av den i och för sig sunda grundkonstruktionen...

Ang: 45b...som Hvu på 80-talets tidigare del kan jag intyga

att snabbladdaren var FET......36 nya bulor på ca4-5sek.

Man fick inte ut så många magasin på övningarna sååå..

man var snabb med "rickracken" istället B)

Sen var 45:an fantastisk när man hade värnrensning i lumpen. :)

Får fortfarande en liten darr på underläppen när jag ser den på bild...

HUmm... Skulle inte vilja vara meck och ha 5:an... Men en Ak5D skulle säkert funka...

Det har gjorts en hel del tester i FV avseende ersättare och MP 5 var favoriten...

Glömde säga en sak.. Duger MP5 till Norrmänen så skall den väl funka för Sverige med?? :D

Dem kommer aldrig att kunna slussa ut all annan am än 5,56 och 7,62. För vad skall man ladda pistol 88 och 88B med då?

Oj missade att någon redan påpekat detta :=o

Edited by Nifelhel

Dem kommer aldrig att kunna slussa ut all annan am än 5,56 och 7,62. För vad skall man ladda pistol 88 och 88B med då?

P88 existerar knappast inom Armén... På T2 hadde inte ens Officerarna kvar pistol...

Glömde säga en sak.. Duger MP5 till Norrmänen så skall den väl funka för Sverige med?? :=o

P88 existerar knappast inom Armén... På T2 hadde inte ens Officerarna kvar pistol...

Vad har du fått det ifrån? Pistolen finns visst inom armén. T2 är mig veterligen inte ett stridande förband, så då är dem väl inte prioriterade på samma sätt som ett förband som är stridande. T2 slåss väl med soppslevar, stora telefonlurar och skiftnycklar :D

Edited by Nifelhel

Ett alternativ till K-pist är ju AK5D om inte FM har råd/lust att skaffa nytt.

AK5D är mycket större och klumpigare än tex MP5....

Har du ens provat dessa 2? Jag har gjort det och tycker inte att AK5D är så mycket större än Mp5. Visst lite mer vikt och lite längre men annars är det inte så jättestor skillnad. Hade jag fstått inför valet mellan MP5 och AK5D så väljer jag en AK5D direkt. \:D

Vad jag syftade på att var att inom krigsförband används inte glocken i någon större utsträckning... Förövrigt har alla Officerare på T2 byt iväg glocken mot Ak5...

I krig är pistol oftast inget annat en penisförlängare, SPECIELLT bland vanliga stridande förband....

I krig är pistol oftast inget annat en penisförlängare, SPECIELLT bland vanliga stridande förband....

Jag hade gärna haft en pistol som backup-vapen. Även om eldavbrotten på Ak5 är snabba att rätta till (som regel) så har jag hellre en pistol i näven direkt än står och meckar med ak5 när strider rasar omkring mig. Skitsamma om den inte är standardutrustning inom FM men ge mig chansen att på egen väg bekosta den. (Givetvis bara i krig).

Ska man ha ett 5,56mm vapen skall det vara lätt, ex som M16A1. En hel del av mina befäl har förståelse för det och de föredrar själv 4:an. Det man träffar det stannar nere..!!

Jag vet inte riktigt var myten om att Ak5 inte skulle fälla sina mål kommer ifrån.

Nu har jag inte räknat på anslagsenergier och sådant men vågar ändå påstå att ett rent skott mot Torso eller huvud kommer utan tvekan att stoppa en fiende soldat. Armar och ben är kanske inte dödande, men lär försätta fienden i ett tillstånd där han har ett mycket lågt stridsvärde.

Hade FM Ak5:or haft tre-skottsläge (eller eventuellt 2-skotts som tycks var populärt på vissa H&K vapen) så hade fler fiender blivit dödade. (Min övertygelse förvisso :=o).

Debatten ak5 vs. Ak4 har jag redan diskuterat på andra trådar så jag avstår att göra det mer här. Det är bara att konstatera att folk har olika preferenser.

Vad jag syftade på att var att inom krigsförband används inte glocken i någon större utsträckning... Förövrigt har alla Officerare på T2 byt iväg glocken mot Ak5...

De flesta befäl på kompani-nivå har idag en ak. (Eller hade iaf på min tid 97/98.) Pistolen är och kommer att vara en längre tid, ett kortdistans vapen att användas som ett sekundärt vapen. Inte som många tycks tro att den är en ersättare för k-pist, ak osv.

Undrar fortfarande var ifrån du har fått påståendet att pistolen inte används inom krigsförbanden?? :huh:

Själv kommer jag i händelse av ofred att utrusta mig med en pistol som sekundärt vapen. :)

En dåligt formulerat påstående,mitt fel, givetvis finns det i organistaionen, men den används inte aktivt av några förband, nästan... (sedan finns det ju vissa befäl som använder den under mer tvivelaktiga grunder, hota vpl och liknande...)

Givetvis så skulle jag också tacka ja till en pistol om jag blev erbjuden en under krig, jag hadde nog tackat ja till dom flesta vapnena, bara dom var fysiskt möjliga att släpa med, jag menar, en sabel hadde också funkat bra, tänk det i närstrid :)

Vad frågan handlade om i grunden var ju amtransp. och jag hadde heller tat en låda 5,56 alt 7,62 än en låda 9mm....

FM väntar fortfarande på att NATO skall ta beslut om ny kaliber till sina PWD och pistoler, för att där efter anskaffa FN P90 e.d. som PWD.

Angående treskottsspärr på Ak5 hoppas jag att den inte är lika värdelös som på M16.

Tacka vet jag ryssarnas lösning.

Som är..?

Du kan ju inte lämna oss med en sådan "Cliffhanger". \:blink:

PWD och pistoler, för att där efter anskaffa FN P90 e.d. som PWD.

PDW, PDW heter det ju... :blink:

(Personal Defense Weapon)

Angående treskottsspärr på Ak5 hoppas jag att den inte är lika värdelös som på M16.

Du menar att du vill ha en treskottsspärr som nollställs när du släpper avtryckaren, även om du bara avlossat ett eller två skott av de tre?

Varför då blänga efter ryssarnas järnskrot? Är det nått fel på HK nu helt plötsligt? :)

Enligt min mening, så är AK4:an helt outstanding. Visst, med tanke på vikten, så är 5:an smidigare, samt större kapacitet i magasinet. Men 4:ans tyngre ammunition och genomslagskraft, samt räckvid, särskilt nu när Aimpoint skall monteras, så föredrar jag good ole 4:an.

Edited by Benny

Enligt min mening, så är AK4:an helt outstanding. Visst, med tanke på vikten, så är 5:an smidigare, samt större kapacitet i magasinet. Men 4:ans tyngre ammunition och genomslagskraft, samt räckvid, särskilt nu när Aimpoint skall monteras, så föredrar jag good ole 4:an.

Rödpunktsiktet är avsett för instinktivskytte och inte för skytte på längre avstånd. För en vanlig skyttesoldat är den tekniska skillnaden i räckvidd mellan AK4 och AK5 inte av någon större vikt.

En Ak5 har förutom (eller snarare på grund av) mindre vikt och mer amm den fördelen att det är betydligt mer lättskjutet än en AK4. Med tanke på hur lite genomsnittssoldaten i Sverige faktiskt övar tillämpad skarpskjutning, så skulle kombinationen rödpunktsikte och Ak5 göra underverk.

Det spelar ju ingen roll hur bra genomslag en AK4 har när du ändå inte har någon praktiskt precision vid snabb eldgivning.

Rödpunktsiktet är avsett för instinktivskytte och inte för skytte på längre avstånd. För en vanlig skyttesoldat är den tekniska skillnaden i räckvidd mellan AK4 och AK5 inte av någon större vikt.

En Ak5 har förutom (eller snarare på grund av) mindre vikt och mer amm den fördelen att det är betydligt mer lättskjutet än en AK4. Med tanke på hur lite genomsnittssoldaten i Sverige faktiskt övar tillämpad skarpskjutning, så skulle kombinationen rödpunktsikte och Ak5 göra underverk.

Det spelar ju ingen roll hur bra genomslag en AK4 har när du ändå inte har någon praktiskt precision vid snabb eldgivning.

Rödpunktssikte ger dig inga fördelar i instinktivskytte. Du menar troligen att man snabbare kommer till siktat skott i snabba lägen.

Att överhuvudtaget tänka riktmedel under instinktivskytte är förkastligt.

Casca

Du menar troligen att man snabbare kommer till siktat skott i snabba lägen.

Precis så menar jag ju! :)

Att överhuvudtaget tänka riktmedel under instinktivskytte är förkastligt.

Casca

Aj fasen... *häftar fast underläppen i bordskivan som straff* :)

Kimster skriver

AK5 helt klart.

Fördelar:

Storleken

Vikten

Magasinstorlek

Smidig

Nato Ammo

..är saker som jag tycker är viktiga under strid. Inte lika slagkraftig som 7,62 men fler bulor i magget kompenserar det. AK4 e något mer robustare men inte så det skriker. Ak5 har utmärkta vinterförhållanden också

Jag frågar

Är inte 7,62 nato standard?

För övrigt tycker jag att AK4 är ett bra vapen.

Jag frågar

Är inte 7,62 nato standard?

Softfeel svarar

7,62 NATO är standard, det är väl därför den kallas 7,62 NATO?

Förövrigt så används den sällan för modernare AK helt enkelt pga: högre massa, mer rekyl och inte mycket "bättre" än 5,56 NATO.

Edited by softfeel

Aj fasen... *häftar fast underläppen i bordskivan som straff* :ak:

Ajdå. Med mitt inlägg ville jag inte uppmana till självstympning och negativ inlärning på något vis. Även om smärta är en snabb väg till inlärning så har vi tid på oss.

Casca

Hmm. Om vi säger så här, har jag fiende 300-500 meter bort, så väljer jag AK4 alla gånger. 7,62 har mindre avdrift (vind o,dyl) än 5.56, samt att den är mindre känslig för beskjutning genom ex buskage. AK5:an är möjligen bättre på kortare avstånd, då den är lättare att hantera i sk burst eldgivning. Med AK4:an kan fiende påskjutas med goda resultat på längre avstånd. Vid strid i bebyggelse är ett smidigare vapen med större mag kapacitet möjligen att föredra. Men i öppen terräng, eller skog, så vill jag nog ha AK4, den tappar i allafall inte botten plattan i magasinet om man laddar fullt. Hehe. Man kan dryfta detta i evighet, så det är nog mer en smaksak. Har man mångårig erfarenhet av sitt vapen, så kan man det, och är nog så effektiv. Jag fick den stora förmånen att provskjuta en AK4 med Aimpoint på en kurs för c:a 2,5 år sen, då man inte bestämt vilket fabrikat som skulle köpas. Jag fick gott om tid att skjuta in vapnet. Sen, i dålig sikt, och på c:a 450 meter plockade jag utan problem kvarts figur efter kvarts figur. Var nästan som ett halvt, efter att ha kört med orginal riktmedlen i alla år. =)