Jump to content

Filma under GU

Recommended Posts

Hej!

Vi i våran pluton vill göra en film, som de flesta som gör lumpen vill..?

Men hur ska man göra för att filma på bästa sätt? Någon som har några tips?

Jag vill få tag på en så kallad "Combat Camera", en liten kamera som man kan sätta på hjälmen (domarna har det på hockeymatcher).

Någon som vet vart man kan få tag på en sådan kamera?

Jag antar att det är samma som en "on-board cam" som används när man gör mc-film osv.

Så här är en länk fresh of google till ett ställe som säljer hjälm kameror :baskerKav:

http://www.x-sportscam.nl/?gclid=CLPn3KGF-YsCFRt6ZwodI2mzVg

EDIT: Hoppas du är rik för dom är fett dyra ;)

Edited by Cesium

VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/11769739.htm?ca=23_3_s

Den e billig B-)

ingen aning hur bra den är, men den är billig :banghead:

VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/11149887.htm?ca=23_3_s

Lite dyrare

Edit:lade till en länk? eller ja.....

Edited by FireEagle

• 2 months later...

Jag har en Samsung SC-X300L som jag provat lite med.

Den är ömtålig. Ska ju inte vara det, men jag har bockat till en plåtlåda för hemvärnsaktiviteter. Dock har jag inte kunnat prova den i busken. Själva hjälmkameran skall vara "vädertålig". Hm.

Den funkar alldeles utmärkt till gokart, så den bör duga till strid. Karting på Youtube. Videon är bara 320x240. Originalet är 720x.... Men den filmen är 800 MB stor. Ska göra några småklipp i högsta kvalitét för jämförelse.

Dock, igen, den är usel i dåligt ljus, Jämfört med Canon Ixus filmläge som är ljust och fint.

Elgiganten hade den för runt 4000 för någon månad sedan. Om någon i plutonen har en vanlig kamera med videoingång, så rekommenderar jag nog en riktig hjälmkamera med som ligger i skyddsrör. Med externa mikrofoner.

Kräver ju lite mer, men kvaliteten är nog lite bättre.

Edit:

har gjort en lite bättre version i Ulead, 355x288 pixlar. Vet inte riktigt hur Youtube minskar den, men förhoppningsvis blir den bättre än exemplet ovan, som är riktigt uselt.

Edited by 709

Härlig film 709, nu vill jag se en ifrån HV.

Det vill jag också. Men kameran införskaffades efter BatÖvningen på Revinge, det har inte varit någon förbandsaktivitet efter det och jag kom inte in på någon stridskurs i somras, jobbet förhindrade mig att vara med på SIB-torsdagen v28 i Mästocka... och det dröjer väl ett tag till nästa FUSA el dyl.

Men så fort det blir av, så kommer det upp här. Om nu inte något befäl/instruktör misstycker.

Har gjort en gokart-film till. Musiken är lite...fjortis, men det är Dennis också...

• 1 month later...
Guest koenigsegg88
Actioncam

Säkert inte vassaste på marknaden mht priset, men de säljs en del Oregon-prylar här på jobbet, och det brukar inte vara skärp..

//KNI

Hade varit intressant med en recension på den här modellen, kanske är ett bra alternativ till de dyrare versionerna.

Av filmen man ser på hemsidan så verkar det skapligt, men verkar fungera riktigt dåligt i mörker.