DavvE Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Hej! Vi i våran pluton vill göra en film, som de flesta som gör lumpen vill..? Men hur ska man göra för att filma på bästa sätt? Någon som har några tips? Jag vill få tag på en så kallad "Combat Camera", en liten kamera som man kan sätta på hjälmen (domarna har det på hockeymatcher). Någon som vet vart man kan få tag på en sådan kamera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 (edited) Jag antar att det är samma som en "on-board cam" som används när man gör mc-film osv. Så här är en länk fresh of google till ett ställe som säljer hjälm kameror http://www.x-sportscam.nl/?gclid=CLPn3KGF-YsCFRt6ZwodI2mzVg EDIT: Hoppas du är rik för dom är fett dyra ;) Edited May 6, 2007 by Cesium Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 (edited) Är det en sådan?: Obs ! Det är viktigt att din videokamera eller annan inspelningsenhet har en analog ingång (AV in). Kontrollera detta innan köp. Läs mer på Cyberphoto Finns även på Iceman.se Edited May 6, 2007 by RaVeN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Även känd som helmet-camera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavvE Posted May 6, 2007 Author Report Share Posted May 6, 2007 Jajamen det stämmer, då är det ju bara att dela en kamera på hela plutonen. Blir ju inte så dyrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattep83 Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Ett alternativ är samsung sportcam vp-x300l som trots sitt pris fungerar hyfsat ligger på runt 5000kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Den här kan vara något http://www.dontdosocks.co.uk/product_info....CFQQvlAod4WxmXg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philip_88 Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 glöm inte att fråga befäl osv innan du filmar, kan vara förbjudet ibland ju.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Ett enkelt alternativ är att fråga om något befäl kan tänka sig att filma. Oftast finns det någon som ställer upp, fast då kanske mer mot slutet av utbildningen och inte under GU:n Ex: Filmat av ett befäl http://video.google.com/videoplay?docid=55...32337&hl=en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 6, 2007 Forumsledning Report Share Posted May 6, 2007 Ändrade titeln, och tog bort Combat Camera då Combat Camera är något helt annat än en hjälmkamera. / BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FireEagle Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 (edited) VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/11769739.htm?ca=23_3_s Den e billig ingen aning hur bra den är, men den är billig VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/11149887.htm?ca=23_3_s Lite dyrare Edit:lade till en länk? eller ja..... Edited May 6, 2007 by FireEagle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wärme Posted May 13, 2007 Report Share Posted May 13, 2007 Sony Ericsson k610i + eltjep, problemet löst grabbar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 (edited) Jag har en Samsung SC-X300L som jag provat lite med. Den är ömtålig. Ska ju inte vara det, men jag har bockat till en plåtlåda för hemvärnsaktiviteter. Dock har jag inte kunnat prova den i busken. Själva hjälmkameran skall vara "vädertålig". Hm. Den funkar alldeles utmärkt till gokart, så den bör duga till strid. Karting på Youtube. Videon är bara 320x240. Originalet är 720x.... Men den filmen är 800 MB stor. Ska göra några småklipp i högsta kvalitét för jämförelse. Dock, igen, den är usel i dåligt ljus, Jämfört med Canon Ixus filmläge som är ljust och fint. Elgiganten hade den för runt 4000 för någon månad sedan. Om någon i plutonen har en vanlig kamera med videoingång, så rekommenderar jag nog en riktig hjälmkamera med som ligger i skyddsrör. Med externa mikrofoner. Kräver ju lite mer, men kvaliteten är nog lite bättre. Edit: har gjort en lite bättre version i Ulead, 355x288 pixlar. Vet inte riktigt hur Youtube minskar den, men förhoppningsvis blir den bättre än exemplet ovan, som är riktigt uselt. Edited July 29, 2007 by 709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted July 30, 2007 Report Share Posted July 30, 2007 Så. Har lagt upp filmen i sina fulla prakt, "bara" 450 MB stor.... RARad Skall göra ett klipp med bara olika sorters verksamhet också. Ska bara jobba först. /709 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted July 30, 2007 Report Share Posted July 30, 2007 Härlig film 709, nu vill jag se en ifrån HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted August 2, 2007 Report Share Posted August 2, 2007 Härlig film 709, nu vill jag se en ifrån HV. Det vill jag också. Men kameran införskaffades efter BatÖvningen på Revinge, det har inte varit någon förbandsaktivitet efter det och jag kom inte in på någon stridskurs i somras, jobbet förhindrade mig att vara med på SIB-torsdagen v28 i Mästocka... och det dröjer väl ett tag till nästa FUSA el dyl. Men så fort det blir av, så kommer det upp här. Om nu inte något befäl/instruktör misstycker. Har gjort en gokart-film till. Musiken är lite...fjortis, men det är Dennis också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted August 8, 2007 Report Share Posted August 8, 2007 Actioncam Säkert inte vassaste på marknaden mht priset, men de säljs en del Oregon-prylar här på jobbet, och det brukar inte vara skärp.. //KNI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koenigsegg88 Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Actioncam Säkert inte vassaste på marknaden mht priset, men de säljs en del Oregon-prylar här på jobbet, och det brukar inte vara skärp.. //KNI Hade varit intressant med en recension på den här modellen, kanske är ett bra alternativ till de dyrare versionerna. Av filmen man ser på hemsidan så verkar det skapligt, men verkar fungera riktigt dåligt i mörker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Nimitz, du behöll väl din kamera? Hur är din inställning till den? Jag lämnade tillbaka min efter någon minuts filmande. Jag anser inte att den duger i annat än solljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts