Jump to content

Köp utav bärbar dator?

Minus

Recommended Posts

Hallo hallo!

Har tänkt mig köpa en bärbar dator att ha till framtida pluggande och så liknande! Och jag är inte den mest datorkunniga direkt.. Så jag hadde gärna mottagit lite tips på olika datorer som håller rimligt bra pris, max 10-11.000 kronor helst!

Några av de kraven som jag helst vill ha i datorn är:

Över 1.6 GHz processor

Över 1 GB ram minne

17" Skärm

~150GB hårddisk

Och ett grafikkort som man kan koppla in en sladd som går mellan datorn/TVn(om det finns?)+att det ska vara ett grafikkort som klarar någorlunda att spela på. Behöver inte vara något extremt bra.

Förutom det kvittar det mest. Tack på förhand!

Daniel

Allvarligt talat - utvärdera en MacBook med Parallels... Om du har en Windows-licens sedan tidigare. Mindre skärm men du kommer att ha en mycket driftssäker och stabil dator under hela studietiden. Och du kan med den kombinationen köra i stort sett alla program du behöver både på Windows- och Mac-sidan. Kör du dina vanligaste applikationer på Mac-sidan behöver du aldrig bry dig om säkerhetsluckor och trojaner mm.

Nackdelen är att skärmen är 13 tum. Men du kommer att uppskatta den mindre storleken om du ändå skall koppla upp datorn mot en extern skärm.

Går själv i tankar om att investera i en bärbar. Det jag har fastnat för är en Zepto Znote.

Dom har fått mkt bra recentioner från flera håll. (pc för alla 7 2006).

Enda nackdelen i detta fallet är väll att du vill ha 17" skärm, vilket jag inte tror dom har någon modell med. I slutet av denna månaden ska dom även släppa en ny modell med dom nya solid-state hårdiskarna som är snabbare och strömsnålare än befintliga HD:ar.

Zepto

Allvarligt talat - utvärdera en MacBook med Parallels... Om du har en Windows-licens sedan tidigare. Mindre skärm men du kommer att ha en mycket driftssäker och stabil dator under hela studietiden. Och du kan med den kombinationen köra i stort sett alla program du behöver både på Windows- och Mac-sidan. Kör du dina vanligaste applikationer på Mac-sidan behöver du aldrig bry dig om säkerhetsluckor och trojaner mm.

Nackdelen är att skärmen är 13 tum. Men du kommer att uppskatta den mindre storleken om du ändå skall koppla upp datorn mot en extern skärm.

Jag ska ju inte bara ha den i studiesyfte dock ska kunna använda den efter studietiden ochså sen vill jag ha smidigheten att kunna ta med datorn med.

Jag ska ju inte bara ha den i studiesyfte dock ska kunna använda den efter studietiden ochså sen vill jag ha smidigheten att kunna ta med datorn med.

En MacBook är en bärbar dator och i denna kan man installera en programvara som heter Parallels - med den lösningen kan man köra både MacOS X samt i stort sett alla Intel-baserade operativ i en dator. Riktigt intressant blir det att köra både OS X, Linux och Windows i samma bärbara dator samtidigt (om man installerar mer minne). Du har maximal flexibilitet med denna lösningen.

• Forumsledning

känns inte som parallels är specielt optimalt eller ens intressant med tanke på vad Minus ska ha sin dator till och hans datorkunskap.

Eftersom det var intressant med att spela lite så satsa på PC och glöm macen.

En mac Book Pro 17" uppfyller mer än väl din kravspec.

Vad Parallels är för något har jag inte en aning om, men Boot Camp är apples egna

officella program för att köra Windovs parallellt Länk

Haken är priset.... 27.500 spänn får man hosta upp, men då ingår systemet!! Smaka på det ni andra

datortillverkare:)

Hur som helst så utgår det nog som allternativ pga pris, även om funktionen finns.

/martinator

En mac Book Pro 17" uppfyller mer än väl din kravspec.

Vad Parallels är för något har jag inte en aning om, men Boot Camp är apples egna

officella program för att köra Windovs parallellt Länk

Haken är priset.... 27.500 spänn får man hosta upp, men då ingår systemet!! Smaka på det ni andra

datortillverkare:)

Hur som helst så utgår det nog som allternativ pga pris, även om funktionen finns.

/martinator

Parallels - www.parallels.com

http://www.parallels.com/products/coherence/

Med denna programvara kan du köra Windows och MacOS X parallellt med varandra (utan emulering). Den version som kommer snart kommer att stödja fullt ut multikärne-processorer och 3D grafik för avancerade spel.

En 13 - tums MacBook är ett mycket bra köp även om du inte har en 17 tums skärm - och den väger betydligt mindre, är mer hållbar, har en mycket bra skärm och mycket bra batterilivslängd. Gör dig själv en tjänst och titta närmare på det alternativet.

Stene

Hallo hallo!

Har tänkt mig köpa en bärbar dator att ha till framtida pluggande och så liknande! Och jag är inte den mest datorkunniga direkt.. Så jag hadde gärna mottagit lite tips på olika datorer som håller rimligt bra pris, max 10-11.000 kronor helst!

Daniel

Vet inte du har läst det här testet: http://www.idg.se/2.1085/1.106286

• 4 weeks later...

stjäler tråden lite!

Jag har kollat på dessa 2 datorer:

Acer:

http://ekdahls.emsbutiken.se/default.asp?s...ctID=11473&

Znote (power varianten)

http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=347

Finns det någon här som kan berätta för mig vilken som har bäst grafikkort och processor (amd vs. intel och ATI vs. GF)?

//Anoc

EDIT: stavning

• 4 weeks later...
stjäler tråden lite!

Jag har kollat på dessa 2 datorer:

Acer:

http://ekdahls.emsbutiken.se/default.asp?s...ctID=11473&

Znote (power varianten)

http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=347

Finns det någon här som kan berätta för mig vilken som har bäst grafikkort och processor (amd vs. intel och ATI vs. GF)?

//Anoc

EDIT: stavning

Har 2 Acer aspire i familjen och har inget att klaga på.

Köpte dock en Dell som jobbdator men fan skit i Vista ett tag till är min rekomendation.

köpte en Dell XPS m1710 med allt i för ungefär 30 loppor + moms men Vistaskiten är inte bra alltså.

Sitter här i stugan men min lilla Acer med 13" skärm som är ytterst portabel och duger bra.

Acer är en bra stabil dator är mitt intryck.

MVH

olaevil

• 2 months later...

Min flickvän ska köpa en bärbar dator, och trots att jag är insatt i datorer är inte laptops min starka sida. Jag har heller aldrig testat Vista.

Hur som helst, det är den här datorn som är den främsta kandidaten just nu.

Jag tycker den ser väldigt bra ut, det enda jag funderar över är processorhastigheten i kombination med Vista Home Basic. Datorn ska användas till surfande och mycket enkel fotoredigering i huvudsak.

Är processorn snabb nog? Vista home basic är väl inte särskilt krävande, i och med att den versionen saknar Aero?

Är tacksam för ett snabbt svar!

Edit: Det är inte aktuellt att köpa en dyrare dator.

Min flickvän ska köpa en bärbar dator, och trots att jag är insatt i datorer är inte laptops min starka sida. Jag har heller aldrig testat Vista.

Hur som helst, det är den här datorn som är den främsta kandidaten just nu.

Jag tycker den ser väldigt bra ut, det enda jag funderar över är processorhastigheten i kombination med Vista Home Basic. Datorn ska användas till surfande och mycket enkel fotoredigering i huvudsak.

Är processorn snabb nog? Vista home basic är väl inte särskilt krävande, i och med att den versionen saknar Aero?

Är tacksam för ett snabbt svar!

Edit: Det är inte aktuellt att köpa en dyrare dator.

Frågan som du borde ställa till din flickvän är... Vad skall du använda datorn till? surfa Spela musik och film?? och lite arbete!

Skall den användas till att spela senare spel? ja i så fall hamnar man på en prislapp bra över 10Kkr för en vettig maskin.

Jag har i dag suttit på jobbet kollat in dom nya modellerna i HP:s stall. Om det nu är en Hp dator som du har fått upp ögonen för så tycker jag att du skall kolla in deras DV2000 serie.. helt klart en kompetent maskin till en lagom prislapp (och SNYGG). från 6000:- och upp.

JAg har köpt en HP Nx9420 den kostade 10 lock med ett extra minneskort (vilket gav 2Gig internt)

Det är busenkelt att stoppa in det extra minnet så det är inget problem och med det så går maskinen riktigt snabbt.

priset är nere i 9,5K nu på dustinhome.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105763

• 2 weeks later...

Har en Fujitsu Siemens Amilo med amd proc, ganska bra med minne och 160 Gibi hdd.

Vad jag hade önskat mig idag vore mer usb uttag, att de inte satt anslutningen för hörlurar/högtalare precis under touchplattan (ganska jobbigt i längden att ha handen vilande på en kontakt).

Annars har den fungerat bra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...