därdugårharjagredanvarit Posted May 4, 2007 Report Share Posted May 4, 2007 Jag skulle vilja hävda att en stor del av marknaden för piratkopior tex CD/DVD har kopplingar till organiserad brottslighet. Och med det vill jag mena att vi/ni/de som köper detta tex på utlandsstjänst indirekt stödjer kriminell verksamhet. Som i ett senare skede kan slå tillbaka på oss själva när vi tjänstgör utomlands. Och detta gäller egentligen inte bara CD och DVD utan allt piratkopierat eller YXKOPIOR som en del vill kalla det. Så i slutändan anser jag att vi indirekt och eller direkt södjer vår "motståndare". Är det lämpligt att svenska soldater i utlandstyrkan köper piratkopierade prylar vad det än månne vara...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 Den handeln har väl stoppats av den nya uppförandekoden som nyligen kom ut? http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=28950 Utomlands är det nog lite värre men jag har tillverkat vad en del anser vara piratkopia. Jag känner mig inte speciellt organiserat brottslig... Ska man se på det lite seriösare så är det garanterat pengar som delvis åker ned i skumma typers fickor..speciellt utomlands enligt vad alla (BSA, antipiratbyrån..hmm ett mönster??) påstår. Ju längre söderut och österut så ska det finnas ännu mera läskiga typer, talibaner, jakuza? osv.. Fast hur ska svenska soldater kunna införskaffa lagliga kopior på ett ställe som är närmast laglöst? Beställa från svenska bibliotek, evert taubes hits? Eller från internet, hur funkar postgången dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 Fast hur ska svenska soldater kunna införskaffa lagliga kopior på ett ställe som är närmast laglöst?Beställa från svenska bibliotek, evert taubes hits? Eller från internet, hur funkar postgången dit? Man får väl försöka överleva utan, eller be mamma beställa på Ginza och skicka ner. Har fungerat förut och fungerar säkert nu också. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 Det borde väl gå att göra som man gjorde i bosnien, dryga ut inkommande post med ginzapaket! Diskussionen om CD-yxorna är lite märklig. Förbanden i kosovo har (eller i alla fall hade) som en av huvudupgifterna att bekämpa organiserad brottslighet. Det finns få områden som är så direkt sammankopplade med skalekonomier och organiserad brottslighet och i många fall också finansiering av terrornätverk som smuggling och just försäljning av piratkopierade produkter. Med bakgrund av detta är det märkligt att man tillåtit den här marknaden blomstra som den gör, det är ju ingen hemlighet att utländska soldater och annat löst folk står för en stor del av omsättningen av försäljningen, titta bara på utbudet och placeringen av försäljningställen. Det är ju inte bara det tidigare Albanska motståndet (bla terroriststämplade UCK) som gjort sig en hacka på det här utan i många fall större paraplyer av bankliknande organisationer med förgreningar i finansireing av terroristorganisationer. Dessa har förutom att skapa sig en inkomstkälla även i försämrat den legitima lokala ekonomins förutsättningar att återföra pengar in i samhället för tex sjukvård och utbildning. Det här kan ibland vara ett av målen för de högre skikten i den sk skalekonomin, för att tex skapa missnöje i ett område som i sin tur kan öka motståndsviljan mot en sittande regim eller underlätta rekrytering till motstånd. I Kosovos fall med den redan från början katastrofalt dåliga ekonomin och kriget i bakgrunden har man lagt grunden till en klassisk skalekonomi som förmodligen är större på vissa håll än den legitima. Att då se NATO-soldater leende aktivt stötta en ekonomi som man är i rak motsats till vad man är där för att skydda blir lite märkligt. Fredsbevarande NATO styrkor finansierar nätverk med dunkla motiv, samtidigt som man i andra delar av världen deltar i "kriget mot terroismen". Ett citat ur en känd rulle passar bra här: "The duality of man. The Jungian thing, sir." Vi både stöttar och bekämpar samma system på en gång, något som alla utom AMS borde vara bekymrade av..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koenigsegg88 Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 Fast hur ska svenska soldater kunna införskaffa lagliga kopior på ett ställe som är närmast laglöst?Beställa från svenska bibliotek, evert taubes hits? Eller från internet, hur funkar postgången dit? Finns det möjlighet till ladda ner det från internet, har de bredband på missionerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 Har säkert pumpat in en och annan $ till ekonomiavdelningen hos Hizbollah, Amal.. via kassetter, VHS, och övriga "äkta kopior" som man köpt till "special price only for you mister, buy today tomorrow to late".. This katjusha sponsored by.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
därdugårharjagredanvarit Posted May 5, 2007 Author Report Share Posted May 5, 2007 (edited) Posten ogillade tydligen att man skickade ner beställningar till tex Kosovo, detta gäller ju inte bara CD skivor ( som kanske är lite omodernt ) men även andra prylar. Jag tror även skattemyndigheten har ett finger med i spelet. Jag hade inte läst den nya policyn, men man tvingas nu till att skriva på detta. Jag håller med att det är ett ganska stort handlande på tex missioner som den i Kosovo... Snart slår det tillbaka på oss... Ja nedladding kanske fungerar om det inte strider mot upphovsrätten ...... men det är nog inte så populärt att ta upp så mycket plats på de få datorer som FM tillhandahåller Edited May 5, 2007 by därdugårharjagredanvarit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted May 5, 2007 Report Share Posted May 5, 2007 Posten ogillade tydligen att man skickade ner beställningar till tex Kosovo, detta gäller ju inte bara CD skivor ( som kanske är lite omodernt ) men även andra prylar. Jag tror även skattemyndigheten har ett finger med i spelet. Till viss del var det när folk började spåra ur och sätta det i system att skicka ned bla dykutrustningar och andra stora och dyra saker för att sedan skicka hem det igen för att på så sätt få sakerna momsfritt(?) som man drog öronen åt sig både från Försvarsmakten/Posten och Skattemyndigheten. Det går fortfarande att få privatpersoner att skicka ned filmer alt beställa det via welfareofficeren. Har man tur har welfareofficeren en bunt slantar som är avsatta för just fler/nya filmer. Ytterligare ett beprövat alternativ är ju att låta beställa ginzapaketen hem till nästa person som ska hem på leave och sedan ta ned det i bagaget. PersAsst Dexter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Om man nu skall köpa saker utan att bryta mot ev policys och lagar så kan man köpa skivor precis som man gör när man är hemma med tillägget att man beställer till sin hemadress och ser till att få posten vidarebefodrad. Vi är säkert många som köpt yxskivor men det är både moraliskt förkastligt och dirakt olämpligt ur vidare säkerhetssynvinkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M21 Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Det är inga som helst problem med eller fel i att beställa från ginza eller cdon eller vad man nu kan tänka sig, till sin fältpost adress så länge som man betalar ink moms. Det går faktiskt inrikespost. Det problem som uppstod, var att när man förr kunde lägga beställningar hemma och få saker tillsänt momsfritt och i många fall dessutom med ganska bra rabatter i övrigt om man gick i hop ett gäng och beställde, började gå överstyr och både skatteverk och försarsmakten drog öronen åt sig. Och så var det tyvärr slut på det. Sen lite om att ladda ner från nätet! Vi har en satelit uppkoppling med drygt 1 Mbit kapacitet idag. På denna bandbredd skall vi ha in telefoni, div data och wellfare internet. Wellfare hamnar ganska långt ner på prio listan över trafiken, så i slutändan så kan 8-10 datorer dela på 0.25 Mbit, alltså ingen vidare fart. Desstuom är det starka restriktioner i både inkommande och utgående trafik, med brandväggar på båda sidor om satcom:en. Vilket i många fall omöjliggör mer sofistikerade nedladdnings applikationer, som dessutom inte kan / får instsalleras på försvarsmaktens datorer. Och slutligen vi som jobbar med IS/IT på missionerna har i uppdrag att granska trafikloggar och ALL trafik loggas, det är inte lämpligt att använda datorerna till något som inte är ok enligt gällande policy. Och snälla låtbli, det är så tråkigt att hålla på att sammanställa mtrl till MP till onödiga och meningslösa porrsurffnings utredningar och annat. Det kan dessutom bli en dyr historia för den stackarn som inte kunde vänta till leaven för att få se ett par bröst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 11, 2008 Report Share Posted August 11, 2008 Nu verkar tullen ha börjat fundera i varför det går många och stora paket från Afghanistan till sverige... http://www.expressen.se/nyheter/1.1261358/...r-via-forsvaret jag kan förstå en klocka eller sjal...men en matta?? Det är ingen liten pryl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted August 11, 2008 Report Share Posted August 11, 2008 Nu verkar tullen ha börjat fundera i varför det går många och stora paket från Afghanistan till sverige...http://www.expressen.se/nyheter/1.1261358/...r-via-forsvaret jag kan förstå en klocka eller sjal...men en matta?? Det är ingen liten pryl? Jag tolkar artikeln som att man gjort stickprov på tjänsteposten. Dvs att någon skickat paket till sin tjänstgöringsplats i Sverige och då skickat med privata prylar och låtit Försvarsmakten betala porto. Tullen har koll på att det går många och stora paket från soldater hem till släkt/vänner men det är en helt annan sak. Förr i tiden kunde man skicka hem nästan vad som helst med SCACYPen så länge det fanns plats/vikt över. Har sett både det ena och det andra lastas in. Men numera går ju som sagt paketen via tullen. Synd att någon/några snåla Försvarsmaktsanställda ev ställt till det så att det blir svåra att skicka hem presenter. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted August 11, 2008 Report Share Posted August 11, 2008 Och så har FM skrivt vad som egentligen hände via www.mil.se I en kontroll av en materieltransport från Afghanistan som Försvarsmakten genomförde den 25 juni upptäcktes att flera av försändelserna innehöll vad som kan vara privata tillhörigheter. De bestämmelser som finns är tydliga, privata effekter ska skickas med det fältpostsystem som finns i samarbete mellan Försvarsmakten och Posten AB. Materiel som kom från den hemroterade styrkan från Afghanistan, är nu kvarhållen och ärendet utreds av Försvarsmaktens chefsjurist Stefan Ryding Berg. Den primära frågan för utredaren är att ta reda på varför privata saker som exempelvis sjalar, mattor och klockor, i strid mot gällande bestämmelser skickades tillsammans med en transport avsedd för tjänstemateriel. – Vi har begärt in en förklaring från de 30-40 personer som ärendet gäller. Först därefter kan vi utröna om och var fel begicks, berättar han. Tullverket har orienterats om vad som inträffat. Stefan Ryding Berg säger att de privata sakerna påträffades vid en stickkontroll av den hemskickade materielen från utlandsstyrkan FS 14. – Bestämmelserna är klara, privat- och tjänstemateriel ska separeras, och har vad vi vet inte missbrukats tidigare. Torbjörn Larsson, tidigare kontingentschef för FS 14, berättar att den materiel som skulle skickas lämnades in i öppna lådor. – Jag har utöver min personliga utrustning även fått gåvor från olika guvernörer som jag packade som tjänstemateriel. Det gäller tre mattor som ska pryda bland annat mässhallen på regementet. Jag kan i dagsläget bara uttala mig om vad jag har ansvar för, men min bedömning är att det i mångt och mycket är just gåvor som packats med tjänstematerielen. Åter halvt till topic: KS06 - många cd-shoppar runt CV och Main. Ginzapaket m "Best of XXX"-moralhöjandemtrl lyckades hitta sig ner internetbefriad bergspostering Inget förbud mot cd/dvd men UCK-märken var/blev kategoriserat som "terroriststöd" o förbjudet att köpa samt sy på väskor. KS14 - svårare att hitta cd-shoppar samt att inga paket från företag (företagspaket?) till fältpostadress, momsfuskambitioner eller ej, var tillåtna. Vanliga Sverigepaket (enl volym/vikt-krav på fältpostkontoret) fram o tillbaka var inga problem. Hyfsat utbud av orginalfilm hos Signal o nedladdningsmöjligheter (leave hemma) gör egentligen yx-cd/dvd överflödiga. Mvh, Foxtrotcharliegrg Innehvare av ett väldigt blygsamt antal äldre CD/DV av tveksamt ursprung men iaf hemskickat via posten/persedelpåsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syltryggen Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 (edited) Fridens liljor på er. Organiserad brottslighet i all ära (?) men jag tror faktiskt att majoriteten av inkomsterna för dessa kommer av cigarettsmuggling och sedvanlig brottslighet så som beskyddarverksamhet och harzardspel. Några intressanta tips om vad svensk brottslighet (och med internationella förgreningar) ägnar sig åt får man i boken "Svensk Maffia" (ISBN: 9173135224) och nu har jag förvisso inte läst hela boken ännu, men det handlar inte om piratkopierade album direkt... Edit: Tangentbordsboxhandskar Edited August 13, 2008 by Syltryggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted August 13, 2008 Report Share Posted August 13, 2008 Fridens liljor på er. Organiserad brottslighet i all ära (?) men jag tror faktiskt att majoriteten av inkomsterna för dessa kommer av cigarettsmuggling och sedvanlig brottslighet så som beskyddarverksamhet och harzardspel. Några intressanta tips om vad svensk brottslighet (och med internationella förgreningar) ägnar sig åt får man i boken "Svensk Maffia" (ISBN: 9173135224) och nu har jag förvisso inte läst hela boken ännu, men det handlar inte om piratkopierade album direkt... Edit: Tangentbordsboxhandskar Visserligen håller jag med dig men om man ser Kosovo som exempel där de gamla cd shopparna är helt borta och utbytta mot femvånings köpcenter med allsköns film, musik, skor, kläder mm. Där är det ganska tydligt hur den mindre ljusa affärsverksamheten verkligen frodas och med dess placering utanför kfor main dessutom. Sen ska man ju dessutom ha klart för sig att hela området kring Pristina växer med stora köpcentran, någonstans måste ju pengarna gå i slutändan. //Affe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts