Jump to content

Kortare kolv på ak5

Guest Guest_hannibal_*

Recommended Posts

Guest Guest_hannibal_*

Rycker in i slutet av juli och har en fråga angående ak5an, den verkar vara väldigt lång, då jag inte är allt för lång (1,70) så jag undrar har försvaret olika längder på kolven så man kan byta till en kortare? eller finns det bara i "onesize"

Guest aoeu

Dom kan "beställa in" kortare axelstöd för personer som har svårt att hantera AK 5A i standardutförande. Så som vi fick göra så frågade befälen om vilka som ville ha kortare axelstöd och dom som hade giltiga skäl fick kortare.

Med AK 5C så kan man fixa längden själv och därför inget problem.

Ja, medelst måttligt ansträngande insats av vapentekniker (Gäller AK5 "A")

Ja, medelst egen handkraft (gäller AK5C - med inskjutbar kolv - som kan bli aktuell för din del)

Rycker in i slutet av juli och har en fråga angående ak5an, den verkar vara väldigt lång, då jag inte är allt för lång (1,70) så jag undrar har försvaret olika längder på kolven så man kan byta till en kortare? eller finns det bara i "onesize"

Det finns 25 mm kortare och 50 mm kortare till ak5. Du kvitterar ut ett kortare axelstöd som har egen förrådsbeteckning och dessutom ett individnummer. När det är dags att lämna in vapnet så skall orginalaxelstödet monteras igen. Själva bytet på vapnet tar någon minut men jag brukar rengöra i "leden" till axelstödet och kontrollera så att funktionen är bra så det tar kanske någon minut till.

De som fått kortare axelstöd brukar vara nöjda speciellt när man har komplett stridsutrustning med kroppsskydd och det hela. "Populärast" är väl 25 mm modellen men det beror ju helt på hur kroppen är konfigurerad.

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...