Jump to content

TBE-vaccin?

effte

Recommended Posts

Facit visar att jag genom HV spenderar en del tid varje år liggande i gräs och lingonris (för att inte nämna snö och lera, i kombination när det är som bäst - men det har jag förträngt). Detta i trakter där borreliasmittade fästingar är en realitet, och fästingar tätt som oftast hittas på oss som är med.

Att få i mig en omgång TBE-vaccin låter i mina öron inte som den sämsta idé jag har haft den här veckan.

Hur ser det ut runtom i landet? Har ni vaccinerat er?

Verkar som om kalaset med tre skott går på ca tusenlappen. Pengar jag definitivt hade kunnat ha roligare för. Nog för att jag kallt räknar med att gå back en bra slant på engagemanget i HV varje år, men ändå... finns det någonstans i vårat avlånga land enheter där TBE-vaccin ingår som en del av "friskvårdspaketet", förutom den vanliga motionen, krutröken och kaffet?

Här uppe i norrland så finns det oxå fästingar...

fast främst runtom jordbruk, hästar mm..

Tror inte på att någon lyckats få det mer än kanske nån som snikat till sig det via nått regementes sjukstuga om dom vaccinerar vpl?

Däremot vid krig så är du nog prioriterad. :banghead:

@The Swede,

det är nog just HV-perspektivet jag vill åt. Allmänna trådar om fästingar, TBE och borrelia finns redan. Jag vill egentligen ha på fötterna för att gå till kompanichefen och säga "...men DOM får ju...", på det sätt som bara tioåringar och HV-män behärskar till fullo. Han är så duktig på det han gör att han riskerar att bli uttråkad om man inte jävlas med honom då och då. ;)

Skämt åsido, det vore trevligt om vi t ex kunde erbjudas vaccin till självkostnadspris genom "företagshälsovården". Jag tror inte FM betalar 300 spänn sprutan. Att då inte få gå till en läkarmottagning med marmorgolv och bli utan kalle anka-plåster kunde jag leva med.

Finns säkert någon bestämmelse som förhindrar en så smidig lösning dock...

@tinhead,

jag är exilnorrlänning så jag har erfarenhet av såväl svenska som de nordtyska fästingarna här. Och tro mig, härnere i den förtappade södern är de värre. Stora som hundar, och så många att de hänger i klasar i lyktstolparna och väntar på nya offer! :/ Näe, kanske inte riktigt så heller, men de är fler än hemmavid och dessutom smittbärare.

Vid krig så är det för det första försent och för det andra skulle smitta genom fästingar inta en hedervärd 77.224:eplats på min lista över tänkbara hot mot min hälsa och välbefinnande. :-P

Hur ser det ut runtom i landet? Har ni vaccinerat er?

Verkar som om kalaset med tre skott går på ca tusenlappen. Pengar jag definitivt hade kunnat ha roligare för. Nog för att jag kallt räknar med att gå back en bra slant på engagemanget i HV varje år, men ändå... finns det någonstans i vårat avlånga land enheter där TBE-vaccin ingår som en del av "friskvårdspaketet", förutom den vanliga motionen, krutröken och kaffet?

Har en liten anekdot om hur svårt det kan vara att få sin spruta i ett "fästingfritt" område:

Jag har en halvdan (2 av 3 sprutor) vaccination som jag fick via FM:s försörj i värnplikten, har försökt få den sista spruta här uppe i norrland på den lokala vårdcentralen men efter att jag först beställt en vaccination en månad i förväg och sen knallade jag dit, pratade med en läkare som också tyckte (delvis p.g.a. HV-aktiviteter) att jag skulle ha min sista spruta. Så var det bestämmt. Gick ut träffade sjuksköterskan och gav henne lappen som jag fått av läkaren där det stod TBE på (han ville inte ge mig sprutan för att han var hårdhänt), då tittade hon frågande en stund och till sist frågade hon mig vad TBE var. Sen förklarade jag vad det var och att jag skulle få sprutan av henne nu och då skämdes hon lite grand. Hon och de andra lediga sköterskorna kilade in i "sprutförrådet" och letade sen kom de fram och sa att de inte hade ngt sådannt vaccin hemma, trots min beställning en månad tidigare. Suck, gick därifrån och det blev inget fullgott skydd. Ska se om jag orkar göra ett nytt försök, blev lite besviken på dem sist.

...

Vid krig så är det för det första försent och för det andra skulle smitta genom fästingar inta en hedervärd 77.224:eplats på min lista över tänkbara hot mot min hälsa och välbefinnande. :/

Om du frågar någon som haft hjärninflammation hur han mådde så skulle du flytta upp det till åtminstone 75.465:e plats. :-P

År 1 tar man två sprutor à 250:-

År 2 tar man en spruta

År 5 tar man en spruta

Efter det fyller man på med en spruta vart 5:e år.

Om FM betalar vaccinationen för värnpliktiga, borde HV rimligtvis kunna subventionera en del av vaccinationen för de vars verksamhet är förlagd i fästingområde. Som effte sa, till självkostnadspris, vilket är runt 125:- per spruta.

Det här är klipp från FASS:

"Vaccination mot TBE-infektion med avdödat TBE-virus ges med 3 doser. Grundimmunisering innebär att de första doserna ges med 1-3 månaders intervall (lämpligen i mars- april). Den tredje dosen ges efter 9-12 mån för barn och 5-12 mån för vuxna. Därefter ges ytterligare en dos efter 3-5:e år.

Vid snabbimmunisering ges andra dosen efter 2 veckor."

Jag tolkar det som att du bör vara skyddad mot TBE efter andra sprutan. Men det ger inget skydd mot borrelia, så det bästa skyddet är att ta bort fästingarna så fort som möjligt.

Jag har fått berättat för mig att om man bara tar bort fästingen inom runt 4-6 timmar, och inte trycker sönder den, så är risken liten att du smittas överhuvudtaget. Det som kan hända om du trycker sönder den är att du sprutar in fästingens maginnehåll (tillsammans med smittoämnena) i dig själv, vilket annars tar lite tid.

• 3 years later...

Hej!

(Lånar denna tråd, för att inte skapa ett nytt)

Ska tydligen gå att få TBE-vaccin idag gratis på KavKas (även för Hv/friv.org).

Någon som har info på tider?

Är det bara att gå till vakten och legitimera sig för att sedan bli hänvisad till rätt byggnad?

Är som sagt oskuld när det gäller TBE-vaccin, men någon gång ska det ju bli av.

Hej!

Är det bara att gå till vakten och legitimera sig för att sedan bli hänvisad till rätt byggnad?

1630-2000

Vaccinera er!

Jag har haft TBE och det är ingen lek kan jag lova. Det var redan på 80-talet innan det var allmänt känt och symptomen satt kvar i åratal.

För övrigt är det ypperligt och väldigt roligt att FM står för TBE-vaccin även för oss hobbyknektar. Jag är sjukligt spruträdd och dessutom ruskigt snål så jag har undvikit att vaccinera mig hittills (trots att Gudfarsan drabbades för ett par år sedan och genomled "the suck") men nu när FM står för fiolerna har jag ingen ursäkt. Tack, Kungen!

Hej!

Jag drar dit om nån timme, får hoppas det inte är alltför svårt.

Jag drar dit om nån timme, får hoppas det inte är alltför svårt.

Hur smidigt som helst, det tog längre tid att få P-tillståndet än vaccinet.

kom just hem därifrån jag med.

Gick hur bra som helst.

Dos 2 om en månad bokad.

• 1 month later...

Visserligen lite OT, men jag har faktiskt aldrig funderat på att ta TBE-sprutorna av två anledningar, den första är att jag är snål och den andra och största anledningen är att fästingarna skyr mig som pesten, dom försöker ta sig bort från mig gallopperande. Släpp en fästing på mig och den får jättebrottom att ta till flykten. :Malaj:

Undrar om det kan vara all diesel och all hydraulolja mm. som cirkulerar i blodomloppet (och undrar hur många promille blod jag fortfarande innehåller efter alla år bland alla kemikalier.) :blink:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...