Jump to content

INFO: Sjöbevakningsgruppbefäl

Recommended Posts

Hej

jag har nyss mönstrat (fredag 4/5-07) och blev placerad som sjöbevakningsgruppbefäl, men jag tycker att jag får ganska dåligt grepp om vad tjänsten innebär, papprena jag fick på plikverket sa inte så mkt, och när jag sen ser på lumpen.nu så ser jag inte ngn tjänst som heter sjöbevkaningssoldat, så vilka kommer jag egentligen bli befäl över?

det och vad jag kommer få göra hade jag blivit tacksam om ngn förklarat, har sökt och inte funnit ngn tråd som dirket berör tjänsten.

Mvh

"Coq Noir"

Det kan jag väll försöka göra.

Tjänsten som Sjöbevakningsgruppbefäl innebär att du kommer att sitta i en av Sveriges sjöcentraler och övervaka sjötrafiken runt Sveriges kust.

Att du kommer att föra "befäl" över någon är inte så troligt. Alla gör samma sak oavsett grad eller befattning i en sjöcentral.

Arbetet innebär mycket sittande och tittande på dataskärmar, registrerande mm. Kontrollera vart ett fartyg ska och vart det kommer från.

Du kommer att få utbildning inom.

Sambandstjänst

Ytövervakning

Signalskydd

Dom flesta kryptoaparater som används inom försvaret mm.

Jobbet är som sagt ganska lökigt och jag vet inte så mycket om rutinerna i centralen på Karlskrona.

Har du några fler frågor är det bara att skriva i tråden eller PM mig.

Mvh Slöbevakarn :)

Min GSU varade under 7 v Och befutb i 5 v. Så vitt jag vet ska all utbildning bedrivas i Karlskrona.

GSU:n gav grundläggande träning i skytte, sjukvård, NBC, skyddsvaktsutbildning mm. Bygg upp en bra grund fysik och det går som en dans.

Du kommer att bo på ett av Sveriges till det yttre vackraste kaserner på Kompani af Trolle, inne på örlogsbasen i vackra Karlskrona.

Och du bor antingen i 4 eller 8 manna logement.

Befattningsutbildningen ställde stora mentala krav med mycket pluggande.

Räkna med att du kan komma att behöva studera långt in på natten.

Du kommer även att få ta VHF-certifikat som gör att du kan prata med fartygen över radio.

Nu har jag rotat fram mina gamla papper och du kommer att få utbildning i följande under befutb.

Ytobservatörstjänst

Sambandstjänst

Stridsledning

telekrigföring

signalskydd

Ett tips är att du lär dig ordentligt hur man byter nycklarna på kryptomaskinerna, på så sätt slipper ni en massa krångel.

Host host Muskö host. :dribble:

Tjänsten annars i sig är ganska enkel.

Jag kan inte säga så mycket om vilka rutiner som gäller i Karlskrona eftersom alla centraler kör olika scheman.

Men räkna med att du kanske "jobbar" ca 8 h per dag och är ledig resten.

Sen kan du även få arbeta som bevakningssoldat, fick jag göra.

Det är bara och fråga om du har några frågetecken eller om jag lämnat några luckor.

Mvh SlöB

slöbevakaren, tack än en gång för informationen.

hm, ledningssytembiträden? är det dem man kommer jobba med? alltså gruppen består av en sjöbevakningsgruppbefäl och ett antal ledningsystembiträde?

I sjöcentralerna finns det sjöbevakare, ledningssytembiträden och Ledningssystemplutonsbefäl .

Man är indelade i grupper som PB har "befäl" över, dom skriver bla sceman.

Men som sagt alla gör samma sak, oavsett befattning.

Jag vill bara höja ett varningens finger.

Att sjöbevaka är en konst i den högre skolan som ställer oerhört stora mentala krav.

Specielt mellan kl 0200 och 0600 på morgonen när det inte sker någonting ute på havet.

Tv visar ingenting bättre än matlagningsprogram och din kamrat har tagid det sista fikabröddet. Då är det HÅRT. :/

Du kommer att få löka hårt för att förtjäna den ärofulla titeln, Slöbevakare. :-P:-P

lyckades tjänstegöra vid ssk Muskö under en veckas tid och där verkade det som att det var ganska uppdelat att ledsystarna pysslade med sitt och sjöbevarna pysslade med sitt. Kanske bara är på Muskö som uppdelningen är sådan.

Topp listan i lökning, listad av SSK gbgs sjöbevakare med muck 070621.

1. SSK Härnösand

2. SSK Visby

3. SSK Karlskrona

4. SSK Muskö

5. SSK Malmö

6. SSK Göteborg

För info:

SSK karlskrona jobbar 4 timmar e lediga 8 jobbar 4 ETC..

"Slöbevakarn" Du sa att du jobba som bevakningssoldat, hur i helsike gick det till, för det var väll på muskö isånafall?

Nej jag låg i Härnösand.

Och i Härnösand finns det några militära skyddobjekt som måste bevakas.

Därför finns det dygnet runt värnpliktiga bevakningssoldater i beredskap om någonting skulle hända.

Problemet är bara att det finns inga "rena" bevakningssoldater i Härnösand, så sjöbevakare, ledssytbitr mm får knäcka extra som bevakningssoldater.

Kunde ju valt att bli inskriven på sjöbevakning, nu när jag läser i denna tråden så ångrar man sig lite grann kanske... ;-)

Anledningen till att jag valde bort det var att det skulle va i Göteborg och det hade kanske blivit lite väl mycket grå arbetskraft att kunna dra hem på kvällspermissionen. :)

Jag kunde välja att bli Sjöbevakningsgruppbefäl när jag mönstrade, men jag tackade nej. Jag vill inte vara alldeles för negativ men att sitta vid ett skrivbord och dricka kaffe kan jag göra hemma. En av de lökigaste tjänsterna som finns. Jag känner flera gamla sjöbevakare och de hade det inte roligt. Även om sjöbevakare är en tjänst, så är det inte riktigt lumpen för mig. Men det är bara min personliga åsikt.

Hoppas jag i nte slog nån på tårna nu.

Jag själv trivdes alldeles utmärkt i tjänsten som sjöbevakare och kunde inte tänkt mig en bättre befattning. :-P

Själva tjänsten i sig är ju inte allt för stimulerande, utan det var allt annat omkring som gjorde allt till en sådan bra upplevelse.

Kamraterna, befälen, gröntjänsten osv är sådana saker som jag idag tänker tillbaka på med glädje. :)

Jag tror man kan sammanfatta det så här.

"Om du har ett arbete och arbetskamrater som du trivs med, då kommer du aldrig att jobba en dag i ditt liv."

• 2 weeks later...

bryr mig inte ett dug om det är skytteslusk i US, men jag vill bara inte hamna i ngt gömt ställe, man vill ju träffa lokalbefolkningen.

sen en till fråga, vilken beväpning har man som sjöbevakare, är det glocken?

cog noir när du sitter i berget ingen alls, vid gröntjänst ak5

Sen händer det att sjöbevakare får prova andra vapen bla glock men i grunden är det ak5 som gäller

Edited by fogel02

Det blir väll inte så mycket "komma ut" och träffa locals när du är i US.

Dom som har mest kontakt med lokalbefolkningen är väll LMT gubbarna. B-coy gör några socpatrols, vcp mm.

Jag förstår att du vill komma ut och inte sitta och stirra på ett kontor en hel mission.

En transporttjänst är ett tips, gör att du kan komma ut regelbundet.

Angående beväpningen så är det som fogel02 skriver.

• 2 weeks later...