Jump to content

Försvarsmaktsdag i Malmö 3 Juni 2007


Recommended Posts

  • Forumsledning

Tyvärr blev det ju bakåt på ett större jippo med FM-dagar på flera ställen och lite annat uppvisningsståhej. Nu blev det bara Malmö och lite i på Nolia mässan den 11 augusti senare i år.

 

Ska bli intressant att se responsen nu iaf, gentemot den succé som var i fjol, dock med en helt annan budget.

 

http://www.mil.se/article.php?id=16838

 

I programmet

 

# Ur programmet i Västra hamnen, Malmö, den 3 juni 12-17:

# Tävlingar för ungdomar med chans att vinna helikopterflygning och andra upplevelser.

# Flyguppvisningar med JAS 39 Gripen, transportflygplanet Hercules och uppvisningsgruppen Team 60.

# Fallskärmshoppare, hundförare och motorcyklister visar upp sina färdigheter.

# Träffa militärpolisen.

# Se hur sjukvård i fält fungerar.

# Titta närmare på det nya toppmoderna artillerisystemet Archer.

# För den som är nyfiken på hur mönstringen går till, värnplikten, utlandstjänst eller kanske frivilligorganisationernas ungdomsverksamhet finns personal på plats som kan svara på frågor. Dessutom deltar personal från en mängd förband, skolor och centra som kan berätta om just sin verksamhet.

# Mat tillagad av Försvarsmaktens prisbelönta kocklandslag samt fika med nybakade wienerbröd finns för försäljning.

# För den musikaliska underhållningen svarar fältartister och musikkårer.

Link to comment
Share on other sites

Verkar lovande dethär. Trevligt att de kommer till just min hemstad :)

 

Men flyguppvisning blir det tydligen i år med, borde det inte vara det som kostar mest?

Link to comment
Share on other sites

Men flyguppvisning blir det tydligen i år med, borde det inte vara det som kostar mest?

Flyga ska de ju göra ändå, så den merkostnaden är marginell.

Link to comment
Share on other sites

Blir nog rätt stort om enheterna från slutövningen tittarförbi under dagen?

 

Vissa enheter från combined challange kommer att närvara under dagen, främst en massa pansar! Det framgår tydligt att det är armèn som har planerat tillställningen, då hela 35m kaj har bokats åt marinen. Ska bli intressant att se hur dom har tänkt sig klämma in HMS Visby där - akterförtöjning kanske... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Missade FM-dagarna förra året, och kommer självklart att vara i Malmö i år, fem dagar innan FM-dagen i år. :baskerKav:

 

Var de tvugna att lägga den längst söderut i landet? :rockon:

 

Eftersom årets slutövning genomförs i syd så finns ju all "mjuk och hårdvara" på plats. Därför valde man nog just att genomföra i Malmö.

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men vore det inte ganska bra ifall försvarsmakten gjorde diverse kortfilmer om olika utbildningar, som våra finska grannar har gjort. Såg en film om de finska attackdykarna (tror jag) och det gav en ganska bra insikt om vad de sysslade med och hur utbildningen var. Personligen tycker jag att de "berättelser" man får höra om lumpen skiljer sig MYCKET. Hade det inte varit ganska bra om man hade typ en försvarsmaktens dag om året och visade kortfilmer året runt? För jag menar alla kan ju inte komma på försvarsmaktens dag men tänk er hur många som sitter och trycker i sig chips i soffan framför tv:n varje dag. Tex som under melodifestivalen. Om det hade dykt upp en kortfilm om pansar/amfibie/jägare i pausen så hade många fler fått information och insyn i hur dessa fungerar och opererar än försvarsmaktens dag själv kan ge ut. Vore inte det ett bra komplement till försvarets strama budget?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Förutom att det kostar en massa och göra en film, så visst. Sen ska den läggas upp och man ska kunna ta hem den och bandbredden kostar en del också. Sen händer ibland att saker omstruktureras och uppgifter förändras, då måste man skapa en ny film.

 

Jag är helt med på idén med korta informationsfilmer, men det finns lite hinder på vägen.

Nu när Combat Camera finns med i organisationen (iaf som försök), så kanske det kommer bli lite mer iaf.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är synd. För annars hade det ju varit kanon med såna filmer. Hade ju även kunnat ge lite svar på frågor för de som ska mönsta om hur det är på den och den tjänsten. Om inte annat så hade det ju kunnat bli något att visa på infodagen som alla som ska rycka in. Jag var ju uppe igår på just en sådan dag och då fick vi ett papper att skicka in med de inriktningar som vi ville hamna på och även en blankett med de olika inrikningarna. Jag hade gärna sett en kortfilm som visar lite mer vad de olika tjänsterna gör. De behöver ju inte vara längre än några minuter bara så att man får en liten inblick i hur det är. För det är en sak att läsa det på ett papper och att se det "in action". Men sen ändras väl inte alla inriktningar hela tiden utan en del filmer måste väl kunna hålla sig ganska bra i tiden. Sen är det ju som du skriver väldigt smidigt ifall man kunde börja nyttja combat cam som också hade kunnat ge ett bra perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Var det några där och kollade? själv jobbade jag där under mässan och demonstrerade vapen. fick lära mig av conterstrikegenerationen att man kan ladda P-skott 86 5 gånger :D en annan stående komentar var -urk vad tunga alla vapen är! ska man dessutom ha på denna packning också.

 

Det har varit mycket folk där och kollat och vi har fått in många intresseanmälningar till hemvärnet, vilket är glädjande. Ungdomarna fick in ett hundratal intresseanmälningar.

Skulle 50% av de som anmält intresse komma skulle vi ha ett angenämt problem med ungdomsledare.

 

Vidare kan man konstatera att folks fördomar om hemvärnet är stora. många blir förvånade då man får höra att medelåldern i kompanierna är så låga som de är, dessutom var det många som inte trodde att det var den utrustningen som visades som var den gällande.

 

II63

 

Edit: stavfel

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

 

 

Jo jo...

 

Inte nån som har egna bilder?

 

Såg ett Hillebergstält på en av bilderna (bild) nån som vet om försvarsmakten köper in sådana eller om det bara var en tillfällighet? Ser ut att vara typ Nammatj GT alt. Nallo GT. nån som vet mer? Äger slälv ett Nallo och är grymt nöjd!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jo jo...

 

Inte nån som har egna bilder?

 

Såg ett Hillebergstält på en av bilderna (bild) nån som vet om försvarsmakten köper in sådana eller om det bara var en tillfällighet? Ser ut att vara typ Nammatj GT alt. Nallo GT. nån som vet mer? Äger slälv ett Nallo och är grymt nöjd!

Bilden är från AJB som visade en O-plats, tältet var maskerat med den nya typen av maskeringsnät (baracudanät?) stod närmanst mot artbat. Översiktsbild syns lite dåligt kanske på bilden men det var alldeles vid den högra av tvärställda sjukvårdstältet längst bort i bilden.

II63

Edited by II63
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr var jag bortrest på annat, annars hade jag haft ett ett gäng bilder. Nu har jag bara några stycken.

 

Så ni får nöja er med två misslyckade bilder här på soldf.

 

 

th_Nolia-122-800-1.jpg

 

Ibland trycker pansarfolket på gasen lite för snabbt... Tanken var att hamna snett bakom vagnen och fota in mot publiken.

 

 

th_nolia-vy800.jpg

 

En bild där jag skulle köra med liten bländare och lång exponeringstid för att få suddiga människor men skarpa människor i montern.

 

Denna dag var en dag när jag, kameran och omgivningen inte cyklade i takt :D

Edited by HelgeIvar
Link to comment
Share on other sites

FM har Hilleberg Keron tält, används bla på K3,AJB mm.

 

:blink:

 

Ah... Kreon GT fanns i grönt med :rolleyes::)

 

Bilden är från AJB som visade en O-plats, tältet var maskerat med den nya typen av maskeringsnät (baracudanät?) stod närmanst mot artbat. Översiktsbild syns lite dåligt kanske på bilden men det var alldeles vid den högra av tvärställda sjukvårdstältet längst bort i bilden.

II63

 

 

Tack för infon! Kul att veta att dessa tält även håller i försvarssamanhang! :rockon:

 

 

 

Tyvärr var jag bortrest på annat, annars hade jag haft ett ett gäng bilder. Nu har jag bara några stycken.

 

Så ni får nöja er med två misslyckade bilder här på soldf.

 

BILD

 

Ibland trycker pansarfolket på gasen lite för snabbt... Tanken var att hamna snett bakom vagnen och fota in mot publiken.

 

BILB

 

En bild där jag skulle köra med liten bländare och lång exponeringstid för att få suddiga människor men skarpa människor i montern.

 

Denna dag var en dag när jag, kameran och omgivningen inte cyklade i takt :mellow:

 

Bilden på 122an var ju grym! Är det en kraftig inbromsning vi ser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...