Jump to content

HKP 10B (De tre modifierade Helikoptrarna för NBG)


3924

Recommended Posts

HUEY har väl visat sig vara en mycket mångsidig helikopter som snabbt fick sitt elddop i det fuktiga och varma Vietnam.

USA opererar fortfarande med HUEY, särskillt USMC.

Synd att inte Sverige fortsatte flyga Bell 412.

 

Dock är väl kanske inte HUEY den optimala helikoptern att flyga med på högre höjder och samtidigt försöka lyfta tungre utrustning.

 

Däremot är väl den mycket större Boeing Chinook en typ som presterar mycket bra i Afganistan.

Den typen har dessvärre aldrig varit aktuell för Sverige, förmodligen av ekonomiska skäl.

 

Den heter faktiskt Iroquis egentligen, och jag är tveksam till om ens USMC idag flyger med samma UH-1A som man hade i 'nam. Jag är tämligen säker på att få delar som satt i en UH-1A passar i en UH-1Y, som är den senaste versionen. Likheterna mellan första versionen av UH-1 och sista är väl ungefär lika stora som likheterna mellan UH-1Y och vilken annan medeltung transporthelikopter som helst. Den har en rotor, stjärtbom, stjärtrotor och dörrar mitt på...

 

Jag vet att vi har haft denna diskussionen förut, men jag tycker fortfarande att vietnamkriget är en dålig värdemätare på hur bra en sen UH-1 är i krig.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här är nedan är några bilderlänkar på amerikanska UH-1H fotade i Afganistan häromåret. De tillhör USAs Utrikesdepartement.

Själv tycker jag de påminner mycket utseende mässigt om de UH-1 man sett bilder på från Vietnamkriget.

 

 

 

 

http://www.airliners.net/photo/Bell-UH-1H-Huey/1214229/L/

 

http://www.airliners.net/photo/Bell-UH-1H-Huey/1201719/L/

Link to comment
Share on other sites

Här är nedan är några bilderlänkar på amerikanska UH-1H fotade i Afganistan häromåret. De tillhör USAs Utrikesdepartement.

Själv tycker jag de påminner mycket utseende mässigt om de UH-1 man sett bilder på från Vietnamkriget.

 

 

 

 

http://www.airliners.net/photo/Bell-UH-1H-Huey/1214229/L/

 

http://www.airliners.net/photo/Bell-UH-1H-Huey/1201719/L/

 

 

Det där är DOS/INL. 2000talets svar på Air America, eller tja, en av dem. De är "trimmade" på ett flertal sätt som skulle få Tek FLYG i Sverige att gå i synkroniserad spinn. De håller till i låglandet då en UH-1 är värdelös uppe i tex Hindu Kush.

 

Prestandan är inte jämföbar med 412, som är en helt annan maskin.

Link to comment
Share on other sites

Vilka tyngre heikoptrar presterar bra på högre höjder i Afganistan?

 

 

Kungen av bergen är Chinook, sedan troppar det av nedåt. Tyskarnas och USMC:s 53:or har väl varit hyfsade.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Då var de här!

 

Äntligen här: HKP 10B

 

Efter lång väntan kom två modifierade HKP 10B till Sverige. Onsdagen den 22 oktober hördes ljudet av två HKP 10B som gjorde en överflygning över Malmen i Linköping innan de kom in för landning.

 

En av maskinerna kommer nu att finnas i Linköping för validering och verifiering i Försvarets materielverks regi och den andra helikoptern anlände på torsdagen till tredje helikopterskvadronen i Ronneby i väntan på validering och verifiering.

 

De modifierade helikoptrarna tillhör fortfarande Försvarets materielverk och har ännu inte levererats till Försvarsmakten. Efter överlämning och driftsättning kommer utbildning av personalen att påbörjas.

 

HKP 10B kommer på sikt att utgöra stommen i den planerade Medevac-insatsen inom ISAF i Afghanistan.

 

De modifierade helikoptrarna, som ursprungligen var tänkta att användas redan under 2008 av Nordic Battlegroup, är specialutrustade för transporter med medicinsk vård.

Mil.se

 

Vi får hoppas att inte validering och verifiering tar för lång tid.

Link to comment
Share on other sites

Vi får hoppas att inte validering och verifiering tar för lång tid.

Vi får hoppas att det tar tillräckligt lång tid....

 

När de kommer ut på förband får det inte finnas en antydan till frågetecken någonstans.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hur ska flygvapnet få HKP10 till Afganistan?

Flyga dem dit lär ju inte vara helt lätt och förmodligen en diplomatisk mardröm.

Blir det båt eller flygtransport?

 

Vilka fraktflygplan kan komma ifråga för att transportera HKP10 till Afganistan från Sverige?

Link to comment
Share on other sites

För att summera följande inslag...

 

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=683360...epartment=2.757

 

Eftersom dom ännu inte är överlämnade och driftsatta har FM inte kunnat träna upp piloter för mörkerflygning. Således ser inte Flygtaktiska kommandot att det blir några HKP 10B i Afghanistan förrens under 2010.

 

Och dom här skulle vi haft redo för insats 1 Januari 2008 eller? Jo man tackar. Kompensation från industrin är såklart inte att tänka på...

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

hur är det med kontrakt som fmv skriver, har de rabattskrivelser som täcker förseningar, förkommer på den civila marknaden. (om en produkt blir försenad så säger avtalet att pris avdrag ska ske med överenskommen procentsatts, kopplat till förseningstiden)

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

hur är det med kontrakt som fmv skriver, har de rabattskrivelser som täcker förseningar, förkommer på den civila marknaden. (om en produkt blir försenad så säger avtalet att pris avdrag ska ske med överenskommen procentsatts, kopplat till förseningstiden)

 

http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2008/0...-om-hkp-14.html

Link to comment
Share on other sites

hur är det med kontrakt som fmv skriver, har de rabattskrivelser som täcker förseningar, förkommer på den civila marknaden. (om en produkt blir försenad så säger avtalet att pris avdrag ska ske med överenskommen procentsatts, kopplat till förseningstiden)

 

http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2008/0...-om-hkp-14.html

 

 

Jo om man ska denna mans ord som sanning så verkar det ju ganska dystert!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Man har lagt en beställning på avionikuppgradering och NVG på 2 st till. Men det sägs inget om egenskydd, filter och sådant så kommer dom bli B eller A modell?

 

December 15, 2008

http://www.marketwatch.com/news/story/Heli...5BC3504DB467%7D

 

Allt kanske inte görs i Norge. Men behövs det en uppdragsgivare för att montera ksp-fäste och byta luftintagsfilter?

När det kommer till VMS så har jag ingen aning.

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Det verkar som om den första Hkp10C, en modifierad Hkp10 men utan Medevac-utrustningen, nu har levererats till Ronneby för inflygning och utbildning:

 

http://www.blt.se/nyheter/ronneby/helikopt...tan(1768186).gm

 

Eller har jag fattat fel?

 

Den helikoptertypen kan nog lämpa sig bra för olika syften, om inte annat som eskort till en 10B med plats för exvis undsättningsstyrka eller för ren trupptransport.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om den första Hkp10C, en modifierad Hkp10 men utan Medevac-utrustningen, nu har levererats till Ronneby för inflygning och utbildning:

 

http://www.blt.se/nyheter/ronneby/helikopt...tan(1768186).gm

 

Eller har jag fattat fel?

 

Den helikoptertypen kan nog lämpa sig bra för olika syften, om inte annat som eskort till en 10B med plats för exvis undsättningsstyrka eller för ren trupptransport.

Du har fattat lite rätt, men destå mer fel.

 

Helikoptern som benämns HKP 10D är en ren övningsmaskin. Den är inte utrustad för att kunna operera i exempelvis Afghanistan.

Men ja, den har precis överlämnats till Försvarsmakten.

 

Det står lite mer här.

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om den första Hkp10C, en modifierad Hkp10 men utan Medevac-utrustningen, nu har levererats till Ronneby för inflygning och utbildning:

 

http://www.blt.se/nyheter/ronneby/helikopt...tan(1768186).gm

 

Eller har jag fattat fel?

 

Den helikoptertypen kan nog lämpa sig bra för olika syften, om inte annat som eskort till en 10B med plats för exvis undsättningsstyrka eller för ren trupptransport.

Du har fattat lite rätt, men destå mer fel.

 

Helikoptern som benämns HKP 10D är en ren övningsmaskin. Den är inte utrustad för att kunna operera i exempelvis Afghanistan.

Men ja, den har precis överlämnats till Försvarsmakten.

 

Det står lite mer här.

 

 

//Y

 

Vad är poängen med en renodlad övnings visp? Rent ekonomiskt kan jag se en vinst, men det är det enda. Borde inte FM försöka komma bort ifrån tänket med 'oskyddad plattform mot sovjetisk invasion' och 'skyddad plattform för nyttjande på insats'.

Link to comment
Share on other sites

Du har fattat lite rätt, men destå mer fel.

 

Helikoptern som benämns HKP 10D är en ren övningsmaskin. Den är inte utrustad för att kunna operera i exempelvis Afghanistan.

Men ja, den har precis överlämnats till Försvarsmakten.

 

Det står lite mer här.

 

 

//Y

 

OK tackar, även om jag tyckte jag fattade mer rätt än fel ;-)

 

Den är alltså utrustad som en 10B avseende avionik och teknik, men saknar medevac-inredning, ballistiskt skydd och självskydd.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte FM försöka komma bort ifrån tänket med 'oskyddad plattform mot sovjetisk invasion' och 'skyddad plattform för nyttjande på insats'.

 

Nej det tycker jag absolut inte. Oavsett om man skall kriga för att man blir invaderad eller om man skall kriga i internationell insats långt hemifrån så skall beslutet inte tas lättsinnigt. Om det är viktigt nog att göra så gör man det. Och då är det viktiga att man når hög militär effekt. Bästa militära effekt för sina pengar får man inte om man skall försöka säkerställa att egna soldater är skyddade med det absolut nyaste och bästa som finns. Krigar man så kommer det kosta människoliv. Och krigar man så måste det militära målet vara i fokus. Hellre 50 inte helt moderna helikoptrar än 5 super moderna. Och detta eftersom vi gör mer militär nytta med 50 än med 5, och det oavsett om det gäller Afganistan eller hemma.

 

Krigsmålet är det viktiga. Krigsmålet är viktigare än människoliv, både ens egna och fiendens. Krig är inte rekreation. Så den som sitter med beslutsfattandet måste ha insikten att krigsmålet är det som gäller. Om det behövs 50 helikoptrar och pengarna bara räcker till 5 toppmoderna, då tar man 50 gamla istället och inser att det kommer kosta människoliv. Människoliv är viktigare än allt annat förutom en sak, krigsmålet. Och om man inte kan säga den frasen och mena den i ett specifikt fall, om krigsmålet inte känns värt ett visst antal människoliv, då skall man inte ta det kriget.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Borde inte FM försöka komma bort ifrån tänket med 'oskyddad plattform mot sovjetisk invasion' och 'skyddad plattform för nyttjande på insats'.

 

Hellre 50 inte helt moderna helikoptrar än 5 super moderna. Och detta eftersom vi gör mer militär nytta med 50 än med 5, och det oavsett om det gäller Afganistan eller hemma.

 

 

Försök hitta någon irakisk vagnförare som håller med dig om det. Om det är svårt att hitta kan det ha att göra med.. ja just det, de satt i de 50 omoderna. Tycker inte det går att generalisera mellan kvantitet och kvalitet på det sättet du gör, precis lika lite som jag anser att "krigsmålet" är detsamma där som här.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Försök hitta någon irakisk vagnförare som håller med dig om det. Om det är svårt att hitta kan det ha att göra med.. ja just det, de satt i de 50 omoderna. Tycker inte det går att generalisera mellan kvantitet och kvalitet på det sättet du gör, precis lika lite som jag anser att "krigsmålet" är detsamma där som här.

Nej just det, och nu generaliseras det åt andra hållet. Vi kan inte ta dit helikpotrar till den svenska insatsen eftersom de inte är super duper. Det anser jag är nys. Behövs helikopter så tar man dit det man har, direkt.

Link to comment
Share on other sites

Nej just det, och nu generaliseras det åt andra hållet. Vi kan inte ta dit helikpotrar till den svenska insatsen eftersom de inte är super duper. Det anser jag är nys. Behövs helikopter så tar man dit det man har, direkt.

 

Det måste väl ändå bero på hur desperat man är. En oskyddad (ballistiskt och/eller VMS), obeväpnad helikopter har inte i en krigszon att göra. Å andra sidan har en helikopter som inte har i en krigszon att göra inget existensberättigande i en försvarsmakt. Att ha två kvaliteter, eller rent av tre, på krigsmaterielen (fredstida bruk vs nationellt försvar vs internationella insatser) tycker jag är totalfel. Jag tycker att all vår materiel ska kunna användas i krig. Oavsett om kriget förs långt borta eller på hemmaplan.

 

Sen kanske man får sätta en gräns för vad som är "good enough". Vi kanske inte behöver tävla med Nightstalkers om att ha pimpade helikoptrar. Fast å andra sidan är det väl tragiskt nog det vi gör med Hkp 14. Fast Nightstalkers helikoptrar är moddade med basis av erfarenheter i krig. Våra helikoptrar blir pimpade med utgångspunkt att vi ska ha det fräckaste "infotainmensystemet".

 

Så för att spinna vidare på Rokares exempel så är 50 T-55or snarare en belastning än tillgång om motståndaren har 5st M1A2 SEP eller Leopard 2A6 med extra allt. Men de 5st "superleoparderna" hade fortfarande kunnat få det svårt om de hade mött 10 st Strv 121.

 

Bort med fredstänket i FM, se till att materiel och inte minst personal har en rimlig chans att verka i en krigsmiljö. Bedöms utrustningen inte hålla måttet för en insats i tredje världen, hur ska den då kunna försvara oss mot en mer teknologiskt utvecklad fiende?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag minns i lumpen när kapten berättade att i krig så kan det hända att för att kunna lösa en uppgift så kan det hända att han måste fatta ett beslut där han vet att om inte all så i allafall de flesta av oss kommer att dö.

Inte så att vi riskerar att dör utan att det är en kalkulerad risk, for the greater good så att säga.

Jag köper det argumentet när det kommer till det stora fosterländska kriget för nationens väl och frihet. Jag köper det dock inte när det kommer till insatsen i Kosovo eller Afghanistan.

Så många svenskar som det bara går ska när insatsen är över vara vid liv, få fortsätta rösta på vad dom vill och fortsätta leva under de lagar som våra folkvalda stiftar... I mina ögon så innebär det mindre kvantitet men bättre kvalitet på matriel och soldater i exempelvis Afghanistan, så många som bara går ska komma hem, hela, rena och vid liv. Men om kriget kommer till Sverige, ja då blir det ju fler än våra soldater helt plöstligt och jag ser det absolut som en gångbar ekvaktion att inte all våra stridsfordon kommer funka när kriget är över, jag förväntar mig nästan att de som är satta att fatta beslut fattar beslut som leder till att så många som möjligt kommer vara vid liv och i frihet efter kriget även om detta beslut leder till att man måste skicka soldater i döden. Soldater som försvarar våran nation på hemmaplan ska inte ställas inför en omöjlig uppgift och rida cykel mot pansartäter, det är inte alls det jag menar, men i nationens försvar så räcker good enough, medan utanför riket så ska man banne mig ha det bästa.

 

är dock bara min åsikt

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...