Jump to content

Vad bänkar ni grabbar och tjejer?


Guest Predator

Recommended Posts

Guest Predator

Hur mycket tar ni i bänkpress? Kanske lite ointressant och ovidkommande fråga men jag skulle ändå vilja veta hur bra man står sig i jämförelse med er. Själv klarar jag inte mer än 65 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply
Guest Johannes

Kanske borde ha legat under marckan?, hur mycket man bänkar beror mycket på kroppsvikten, så om du väger lite så är det ej fyskam. Själv väger jag runt en 76kg och bänkar kanske en 85, kör inte så mycket bänk utan tränar mer hantelpressar... så vet inte exakt..

Link to comment
Share on other sites

Väger strax under 75 kg och bänkar dryga 100 pannor.

En fråga som dock tordes vara med relevant i militär-sammanhang;

- Vad har ni på milen? (ej terräng). Även detta kanske rätt oviktigt men ändå ;).

 

Själv vet jag inte riktigt. Har dock en tid på 15km som jag sprang på Götajoggen för 2-3 år sedan. Ca 1h 4min, kommer inte riktigt ihåg. Men 40 minuter har man väl på milen, kanske.. eller :).

Ha det gott

Link to comment
Share on other sites

Bänken vetifan, kanske 70-80, väger runt 77-78. Kör varken bänk eller nån liknande övning så det förklarar ju det :)

Milen kör jag på 44-45 min i sjuhelvettes kuperad bara (läs Skatåsbanan i Göteborg) Enligt mig är det den jobbigaste milen som finns :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Ganska imponerande, särskilt Björkman. Jag kan väl trösta mig med att jag bara väger 60 kg, vilket lite förklarar varför jag inte lyfter mer än 65. Sen antar jag att det bara är ni som är starka som har svarat och att jag inte är den ende lite klene typen här. Ni som gymar, på vilket sätt tränar ni, t.ex. hur många reps? hur många pass i veckan? tvådelat eller inte? Skulle tippa att jag klarar milen på 50 min, har dock aldrig tagit tid.

Link to comment
Share on other sites

mmm...jag håller med föregående inlägg, det skulle vara intressant att höra vilket träningsupplägg ni har såsom set reps m.m. Själv har jag ju bara tränat i ca 3 månader, så man har ju inte fått in någon jätterutin än...

 

Kan väl tillägga att jag springer milen på 40 blankt (inte så jättekuperad terräng)...

 

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Jag kan väl börja med att redogöra för mitt träningsupplägg. Jag tränar varannan dag med tvådelat system, dvs jag tränar triceps, axlar och bröst ena passet och mage, rygg, biceps och ben andra passet. Jag har pendlat mellan att köra med 6-8 och 10-12 reps. 6-8 är mer påfrestande för kroppen och ger bara explosivitet och ingen uthållighet, men är det sätt som gör att man snabbast ökar sin muskelmassa. För tillfället kör jag med 6-8 reps. Hade tänkt göra det tills dess att jag har fått en kraftig kropssbyggnad (målet är att klara ca 85 i bänk), då jag tänkte gå över till 15 reps för att träna upp uthålligheten. Jag brukar köra 3 set med varje övning. Hur tränar ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Bänkpress ja...  

Har inte ens tagit min egen vikt i den övningen.. (väger ca 95 kg, har maxat 92,5 en gång i tiden)   Men jag och de flesta andra som jag tränar med tycker att det är mer en "prestigeövning", det ser mest bra ut att vara stark i den. Dessutom har det mycket med teknik och "gener" att göra hur mycket man klämmer upp i olika övningar.

Kör just nu något veligt två eller tredelat program. Bröst/armar, Rygg/axlar, Ben/+ev. något mer.  Efterssom jag senaste månaden börjat ut och gå med ryggsäck i backar så har benträningen helt klart dragits ner.  Varje muskelgrupp körs 3-4 övningar, och 3x6-15reps

 

Det jag vill säga om styrketräningen är att det hänger inte speciellt mycket på hur mycket man slänger på stången, eller hur långt ner man gräver i viktmagasinen, utan om tekniken man använder när man tränar och vad man har för mål med träningen....

 

Kör man en övning så blir man stark i den, men kanske inte alls i en annan övning, inom samma muskelgrupp. (bänkpress/hantelpress/armhävningar)

 

Så, som någon sa tidigare.. att vara stark i bänkpress är skit i det militära. Man blir inte gladare över att man är ruggig på ett par bicepsövningar eller bänkpress när man ligger på kaserngården och inte pallar med att hänga med resten av plutonen när det ska göras armhävningar.. det vet jag!

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

Så man ska träna på de övningar man gör i lumpen? Armsträckningar, situps, ryggresningar mm.

 

Gympass är "överflödiga", eller?

Link to comment
Share on other sites

Nja... det är bra att träna på gym, det är det. Men i det militära (när du gör lumpen..) så är det mycket träning med egna kroppstyngden, d.v.s. armhävningar, benböj, situps m.m. Då ska man förbereda sig med de övningarna. Gymmet är bra för saker som man egentligen inte kan träna på kaserngården, om man vill träna sådant. ("stora" biceps å så.  ;) )

 

Ska jag vara lite duktig nu, och tala om vad jag tror är nyttigast träning för kroppen (särskilt innan lumpen, men även för "livet") så skulle jag nog inte rekommendera gym. Det är "bara" ett bra sätt att fortsätta träna efterssom det ofta är roligare än att ligga hemma i källaren och göra armhävningar.  

 

Men som sagt, man blir bra på det man gör.

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Saken är väl den att det är uthålliga muskler som premieras i lumpen. Alltså kan man mycket väl träna på gym för att komma i bättre form till inryckningen, men då bör man köra med 20-25 reps. Så att muskler som tränats upp på gym inte är användbara i lumpen stämmer inte. Det är bara så att de flesta som tränar på gym tränar explosiva muskler med 6-8 reps, och såna muskler är inte användbara i lumpen.

Link to comment
Share on other sites

Först vill jag påpeka att jag inte är det minsta imponerande ;).

 

Personligen så försöker jag variera min träning ganska mycket.

Iallfall 2-3ggr löpning/vecka, 2-3 ggr gym/vecka o ungefär 1 gång kampsport/vecka.

Detta kan naturligtvis variera men ungefär 5 träningspass per vecka är en hyggligt snitt. Alltså det är inte ofta jag hinner köra 3 löp o 3 gym o kampsport samma vecka. Men träningstillfällena varierar därimellan, Ni förstår nog.

 

Min gym-tid delar jag upp i två dagar. Har tränar ganska många år nu men först nyligen har jag fått ett program av en instruktör som skrivit upp något lämpligt. Inte för att det skiljde sig så oerhört från de program man snappat upp av "gymkompisarna". Att fråga erfarna hjälper !

 

Löpningen är alltid terräng (förutom vintertid). Försöker att springa (minst) 1 mil vid varje tillfälle. Inte för att det brukar bli så mycket längre men det är en god måttstock. Att dra lite längre sträckor på 15km är även bra..!

BRAK efter löppassen är nästan obligatoriskt :D. Då kör jag (då man har gott om tid / ork ); armhävningar, push-ups i stång, sit-ups och rygglyft. Ganska bra serie tycker jag. Om Ni har synpunkter/råd om detta så säg till !

 

Kampsporten är inte så mycket att berätta om, mest mitt egna intresse. Även det jobbigt ibland.

 

att Predator; Vart ska du göra/gör lumpen? alltså om du har mönstrat än.

 

Ni andra får gärna dela med er lite mer av era Tips & Råd !

Ha det bra // Björkman

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar från 6-7 gånger i veckan.

Försöker köra ett långlöpspass i veckan, minst 70-80 min, där jag håller ganska hög hastighet. Sedan kör jag olika varje vecka men det brukar bli ett löppass där jag springer 45-70 min i kuperad terräng (skogsstig). Springer med packning eller med kängor i runt 60-70 min i kuperad terräng (skogsstig).

Försöker köra ett marschpass i veckan med 25 kg i obanad/halvbanad(stigar) i allt från 1½h till 3h.

Försöker hinna med att spela vattenpolo 1 gång i veckan också, bra med simning och trampning. Fysdelen brukar variera kraftigt men jag gymar sällan på gym, om så bara 1 gång i veckan. Istället för gym kör jag träning med egna kroppen som vikt så ofta som möjligt, brukar bli 3-4 gånger i veckan, då kör jag armsträck/chins/situps/ryggresningar. På gymet blir det mest ryggövningar och benböj, har kört lite bänk oxå :D.

Som ni kanske märker är det kanske inget jättebra träningsprogram, men jag brukar göra det jag orkar med och det har gått bra hittils :)

Rycker in i sommar på Amf1. En månad kvar nu!

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Jag blev placerad som spaningsgruppbefäl vid LG med inryck 2003. Jag var dock inte alltför långt ifrån att bli jägare, bara sexan hos psykologen stoppade mig. Mycket besviken över detta. Har redan överklagat, men funderar på att överklaga igen men med ett annat tillvägagångssätt. Hur kommer det sig att du löptränar så hårt redan nu, för du har väl inte inryck förän nästa år om jag minns rätt? Själv tänkte jag fortsätta med mest styrketräning och bara lite konditionsträning fram till ca ett halvår innan inryck för att då träna lika mycket styrka som kondition. Man bygger ju lättare upp muskler om man inte springer har jag hört.

Link to comment
Share on other sites

att Predator;

Löptränar hårt och hårt.. Rätt härligt att springa ibland och så är det ju den årliga familje/släkt/vän -tävlingen man måste hålla sig i form till.

Vi har ett lag som deltagit i Tjurruset,Karlstad, 3 år i rad nu (2:a lag 2001), så det är en rätt fin morot.

Sen blir det för enformigt för mig att bara köra gym.. sen kan man ju inte ha en farsa som springer ifrån en ;).

*Förresten, när jag var inne och mönstrade så var de mycket hårda med att man var tvungen att väga minst 70 kg för Jägartjänst, med tanke på att man bär så tungt.

Hade en kompis (f.d "elit"löpare) som var inne och mönstrade samtidigt som mig och han klarade alla värden för Jägare. Inte för att han ville bli jägare men mönstringsförättaren sa när han hörde att han vägde 63 kg; "Jägartjänsterna kollar vi inte ens på!".

Det kanske inte brydde sig om att du vägde mindre eller? Rätta mig gärna! Vart mönstrade du?

 

att Viktor;

Lycka till på Amf1! antar att det är KJ.

Önskar jag kunde ha varit där nästa år men det går ju inte så bra..

 

Lev väl //Björkman

Link to comment
Share on other sites

Det kan nog stämma att man inte blir riktigt lika stor om man kör mycket styrka, men vad tror du att du kommer ha för nytta av stora muskler i lumpen, om det är det du tänker på?  Att vara stor och tung är inte mycket till fördel.. hellre hyffsat stark seg har jag fått erfara. Så satsa du på att ut och marcha/löpa också. Kondition tar tid att få!!!

Link to comment
Share on other sites

Att: Björkman

Tackar! Japp det är KJ, kommer bli ett jävla äventyr! :D

 

Det där med att väga si och så mycket för jägartjänst vet jag inte så mycket om, speciellt inte 70kg gränsen. Men Kompanichef på KJ samt regLäk sa till mig att ja borde lägga på mig lite mer på överkroppen. Väger 77-78kg och är 1.86m lång. Så det beror nog mer på vilken tjänst!

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Förrättaren sa att jag inte kunde bli jägare pga psykologvärdet och nämnde inget om att jag vägde för lite. Men det är möjligt att det skulle ha hindrat mig om jag hade haft tillräckligt hos psykologen. Jag mönstrade i Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Att: Snowman

Jo jag vet! :D Ska köra hårt nu 2-3 veckor till sedan skall jag vila åtminstone 2 veckor innan inryck, blir väl lite jogging å lätt fys då men inget jobbigt.

Sedan så tror jag att jag hinner återhämta mig någorlunda, jag kör inte stenhårt på alla delarna utan ibland blir det enbart löpning på en dag eller ibland enbart lätt fys.

Link to comment
Share on other sites

Att: Björkman

Njaaa, vet inte hur jag skulle tolka det riktigt, dom tyckte att jag borde bli lite större, men man hinner ju inte direkt göra någonting åt det på 4 månader.

Link to comment
Share on other sites

Klart att man hinner gå upp i vikt. Om man nu vill det. Vad man väger eller borde väga är också väldigt inviduellt. Sjlälv är jag 1,79 och väger 82 kg. Detta låter väldigt mycket men de flest tror att jag väger 5 kg mindre än vad jag gör. Rycker in som plutonsbefäl på Amf 4 nästa år. Jag har på senare tid börjat gymma rätt mycket. Bänk som från början kändes som den viktigaste övningen är nu inte alls rolig att träna. Bröstmuskeln är för mig den svåraste muskeln att komma åt. Framstegen tar långt tid och blir det ett uppehåll i träningen, är bröst det som man tappar snabbast. Detta är dock min personliga erfarenhet. Det viktigaste tror jag är vad man pallar på rygg, axlar och knän utan att få ont.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

Hmm... själv är man 1.90 lång och väger in på ca 80 kg.

anser personligen detta vara lite lite så jag tränar och käkar för att vid förtest väga ca 85 kg.

har alltid haft svårt för att lägga på mig vikt men är det någon som har några tips på hur jag skulle kunna ändra på detta skulle det uppskattas!

Link to comment
Share on other sites

Gå upp i vikt är inte ett problem som jag oroar mig över. Har dock gympolare som har problem med detta. Vi två köpte kosttillskott, jag köpte ett för att jag tränade hårt och min polare för att gå upp i vikt. Han gick upp från 80 till 85 kg på en vecka. Vikten har han behållt fast att han har slutat käka tillskottet. Vi köpte olika tillskott. Jag köpte Twinlab Super Mass Fuel och min polare köpte Twinla Super Gainers Fuel. Dyrt men effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Predator

Vad är det som dessa kosttillskott innehåller som man inte får i sig via vanlig mat? Själv funderade jag ett tag på att köpa en gainer men då sa någon att bara man käkade ordentligt av vanlig mat så behövde man inte det. Men om det nu är så effektivt som du säger kanske jag borde göra det ändå, jag väger ju bara drygt 60 kg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lindman

Att: JOnas. Men tänk om befälen på förtestet tycker jag är för tanig? Kan detta vara anledning nog för att neka mig plats?

Link to comment
Share on other sites

Prova att träna tungt och med få reps på gymmet, käka var tredje eller varannan timme. Undvik för mycket fett, men undvik det inte helt. (Man behöver vissa fettlösliga vitaminer bl a). Käka mycket potatis, pasta, bröd och annat med kolhydrater och träna hela kroppen. Detta funkade för mig när jag ville gå upp...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...