Jump to content

Skadad i Utlandsstyrkan

Recommended Posts

Hej !

Jag är en snart 42 år gammal svensk man. Då jag tjänstgjorde i utlandsstyrkan 2002 skadade jag min högra armbåge. Skadan har gjort att min högra arm har nedsatt styrka. Och då jag använder den mycket får jag värk. Och måste regelbundet äta värktabletter.

Jag har gjort EMG (neurologisk undersökning). För att undersöka om jag har en nervskada. Dessutom har man gjort en MR (magnetröntgen).

Trots detta har man inte kunnat fastställa vad som är fel på min arm. Värken gör att jag år tvungen att ständigt äta värktabletter.

År 2006 byttes mina sjukskrivningar ut mot en tillfällig sjukersättning på 25%.

Detta var, tack vare att med försäkringskassans och arbetsförmedlingens hjälp. Samt mycket hårt arbete av mig själv. Med att söka jobb och arbetspröva på olika ställen. Så hade jag äntligen kunnat hitta ett jobb. Som jag klarade på 75%.

Ett stort framsteg tycker jag.

Men vad som händer, då man istället för sjukpenning får sjukersättning är. Att man mister den ersättning ifrån AFA som ersätter förlorad arbetsinkomst.

DVS mellanskillnad mellan den lön jag hade haft. Och den lön jag hade haft.

Normalt sätt, så är inte detta ett problem Eftersom man då är berättigad till livränta.

Men hör och häpna! För när jag ansökte om livränta. Så avslog försäkringskassan min ansökan. Med motiveringen att, det måste finnas något jobb i Sverige. Som jag kan klara på heltid.

För en nedsatt arbetsförmåga innebär inte som man kan tro.

Att man inte längre klarar jobb som man tidigare klarat av. Utan att om det finns något jobb. Som man kan klara på heltid. Då har man en arbetsförmåga på 100%

Men hallå!!! Jag är utbildad CNC operatör. Och har jobbat som truckförare i flera år. Dessa jobb klarar jag ju inte längre av. Innebär inte detta, att jag har en nedsatt arbetsförmåga. NEJ Inte om det finns något annat jobb som jag kan klara på heltid. Men jag hade ju bara kunnat slå upp två av de lokala tidningarna där jag nu bor för att kunna hitta ett heltidsjobb. Om jag hade varit helt frisk. Och inte skadat mig då jag tjänstgjorde i Kosovo.

Men detta är alltså inte en nedsatt arbetsförmåga. I alla fall inte om Försäkringskassan får göra bedömningen.

Som om detta inte är nog. Så menar försäkringskassan, att jag skall söka ett jobb som jag kan klara på heltid. Om detta sedan innebär att jag skall säga upp min tillsvidareanställning på 75%. Så är det vad jag måste göra. Ja, Ni hörde rätt!

Jag skall säga upp en fast anställning. För att kunna söka det där jobbet som FK menar, att jag kan klara på heltid. Jag har arbetstränat, arbetsprövat, varit med på allt som försäkringskassan och arbetsförmedlingen krävt. Och nu skall de alltså slå undan benen på mig. Om jag säger upp en fast anställning. Så mister man ju a-kassan.

Till saken hör, att då jag fick en tillsvidare anställning så flyttade jag. Jag köpte även ett hus. Vad händer om jag blir arbetslös och måste söka jobb igen? Troligtvis måste jag flytta igen. Och jag blir troligtvis tvungen att sälja huset.

Ni som skall söka till utlandsstyrkan kanske skall tänka efter en gång till. Under så´na här omständigheter. Är det värt det?

Försäkringar som försvarsmakten tecknar, täcker invaliditet. Men de täcker inte för förlorad arbetsinkomst. I synnerhet inte, om man inte kan bevisa. Att man har en nedsatt arbetsförmåga. Och att bevisa det då FK gör bedömningen att man var invalid från början. Är ju faktiskt helt omöjligt. För det är ju det man har gjort i mitt fall. När det gäller försvarsmaktens skyldighet att ställa upp med rehabilitering. Så kan jag meddela, att de inte gör detta. Förrän det är fastställt, att man har en arbetsskada. Och detta blev ju för min del färdigt år 2006. Och eftersom jag skadade mig år 2002. Så har de tre år, som försvarsmakten har skyldighet att ställa upp med rehabiliteringen redan löpt ut. Försvarsmakten menar, att de kan ställa upp med att den skadade skall få en utbildning. För att förbättra möjligheterna att få jobb. Men det som jag hört är. Att det mesta de ställt upp med, är förhöjda levnadskostnader. För de som studerat på annan ort.

Magnus Norrman tel 070-39 42 100