Jump to content

Tomhylsjakt?


Guest Guest_Tobbe_*

Recommended Posts

Guest Guest_Tobbe_*

Jag är på jakt efter 7.62 NATO/.308/30-06-tomhylsor. Jag hittar ett fåtal i veckan på den lokala skyttebanan vid inskjutningen, men jag behöver mer!

 

Är det någon som ****************** har ni tips på några platser där jag garanterat kan hitta många?

 

 

//edit läs reglerna för detta forum innan du postar nästa gång // BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Hv använder såvitt jag vet enbart AK4B nuförtiden och då hylsbufferten inte längre används är alla tomhylsor efter användande deformerade.

 

Så den stora majoriteten av hylsor har enbart skrotvärde. De återstående är skjutna med PSG90 och borde således vara hela, men dem kan det omöjligen vara många av..

 

Så ska du ha hela hylsor får du nog leta någon annan stans.

 

JS

Link to comment
Share on other sites

Hv använder ksp 58 också och då är 7.62 hylsorna odeformerade

 

Förvisso. Men till omladdning duger dom dåligt. Eftersom toleransen i patronläget i kulsprutor är kraftigt överdimensionerat så expanderar hylsorna väldigt mycket vilket gör att man får kalibrera dom väldigt hårt. Dessutom Berdanhylsor. Och ytterligt skitiga. Inte värt jobbet i fall syftet är omladdning.

Link to comment
Share on other sites

Hv använder såvitt jag vet enbart AK4B nuförtiden och då hylsbufferten inte längre används är alla tomhylsor efter användande deformerade.

 

<pedant>

Alla tomhylsor blir inte deformerade men de kan bli det.

</pedant>

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Guest_Tax_Collector_*
jag och farsan brände av ca 50 hylsar var av 30-06 och 308w för nån vecka sedan men dom lämnade vi till en man på Ka4 som handladdade.

 

jagar du eller?

 

var nyligen ute med familjens båt och hittade en hel del tomhylsor i Göteborgsskärgård.. vet inte hur pigg du är på det men det låg säkert kvar 50 tomhylsor runt Dyröarna :P

Slarvigt värre...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...