Soneson Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Jag blev placerad som sambandsman i Skövde med inryck den 28 januari 2008, men jag är inte alls motiverad. :( Jag vill göra lumpen men det jag önskat att få är en stridande tjänst med lite "action" så att säga. Jag kan inte byta heller på grund av min syn och att jag fick kasst resultat av psykologen. Någon som gjort lumpen som sambandsman som kan muntra upp mig lite eller i värsta fall bekräfta mina farhågor om att det är en skittråkig tjänst? Jag har kontaktat pliktverket och jag kan få byta till bevakningssoldat, underhållssoldat eller lastbilsnisse om jag vill, är någon av dem att föredra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Då skulle jag vilja fråga dig en sak. Varför utgår du ifrån att tjänsten kommer vara skittråkig om du inte vet något om den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Om det är en stridande befattning du vill komma åt så är väll Bevakningssoldat det närmsta du kan komma i alla fall, Så vitt jag förstår? //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Jag gjorde lumpen som närskyddsgruppchef på ett stabskompani i artilleriet och även om sambandsgruppen inte direkt lekte Lucky Luke så har de en viktig funktion. Jag tycker att du ska se till helheten istället för att bara inrikta dig på hur mycket du får strida under din vpl. I en bataljon är det minst lika viktigt att en kock drar sitt strå till stacken som att en pansarskyttesoldat gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soneson Posted May 2, 2007 Author Report Share Posted May 2, 2007 dxl: Ledsen om jag förhastar mig, jag är lite modbruten bara. Kanna: Jo, men så vitt jag förstår det så kommer jag att sitta i ett tält och knappa på en radio i elva månader. Visst, det är säkert viktigt (utan stab och samband fungerar så klart ingenting) med det låter inte heller så kul. De flesta männen i min släkt har gjort lumpen i en stridande befattning och de har gillat upplevelsen, jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av tjänsten, förutom mina misstankar då. Samarbetar man med andra förband och får se vad de gör iaf? Får man spana mål åt artilleri eller något liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finkel Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Nja. Är väl inte helt införstådd i det men jag tror att du tänker mer på eldledningspluton/grupp som ligger vid fronten och ser till att artilleriet etc. träffar där det ska. Samband, om jag har fattat det rätt, är mer såna nissar som upprättar master av olika slag så att signalisterna kan nå basen mm. Signalist/radioman är väl en typ av samband men då tror jag att din "placering" hade kallats signalist/radioman. Rätta mig ngn om jag har fel men jag tror att detta ska stämma ganska bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 (edited) Finkel har förhållandevis rätt i sina antaganden. En SB-man får bland annat resa master och tatta en sjuhelsikes massa kabel mellan diverse punkter både inom grupperingen och från grupperingen till exempelvis telestationer. Signalering sköts av eldledningssignalister och centralbiträden, åtminstone på ett stabskompani. Det finns säkerligen SB-grupper ute på de mer stridande kompanierna också så det är ju inte omöjligt att du får skjuta lite ändå. En del av det jag skriver är eventuellt inaktuellt eftersom jag gjorde lumpen 93-94. Edited May 2, 2007 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 (edited) Jag blev placerad som sambandsman i Skövde med inryck den 28 januari 2008, men jag är inte alls motiverad. :( Jag vill göra lumpen men det jag önskat att få är en stridande tjänst med lite "action" så att säga. Jag kan inte byta heller på grund av min syn och att jag fick kasst resultat av psykologen. Någon som gjort lumpen som sambandsman som kan muntra upp mig lite eller i värsta fall bekräfta mina farhågor om att det är en skittråkig tjänst? Jag har kontaktat pliktverket och jag kan få byta till bevakningssoldat, underhållssoldat eller lastbilsnisse om jag vill, är någon av dem att föredra? Det finns två regementen i Skövde - P4 och T2 (TrängReg), och du skriver inte på vilket du ska tjänstgöra. Eftersom inget som står på pliktverkets papper är hugget i sten innan inryck (mer än till vilket förband man ska) så innebär det i stort att du kan komma att hamna i annan befattning än vad som sagts till dig nu om så anses lämpligt. Vilka befattningar det kan röra sig om är svårt att svara på, men eftersom bägge regementena har en annan huvudsyssla än ledning/samband så råder jag dig till att surfa runt på respektive hemsida (www.p4.mil.se och www.t2.mil.se) för att få en uppfattning om vad de sysslar med. (TrängReg:s hemsida har idag - lämpligt nog även en berättelse om ledningssoldater och deras närkontakt med krutrök.) EDIT: Glömde viktigt ord Edited May 2, 2007 by C DK012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 (edited) Jag blev inskriven som underhållsgruppchef. Inte direkt den mest krigande tjänsten man kan hamna på¨så att säga. Och visst var det lite si och så med motivationen. Men då ställer jag mig frågan; "Vad händer om inte underhållet fungerar?" Då brukar det kännas lättare. Pröva att ställa dig själv frågan; "Vad händer om inte sambandet fungerar?" Alla behövs:) Edited May 2, 2007 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 utan samband ingen ledning Alla behövs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Oavsett hur viktig tjänsten är så ska det kännas rätt för individen. Det gör det uppenbarligen inte i ditt fall och då tycker jag att du ska byta om du har möjlighet. Bevakningssoldater får betydligt bättre utb numera även om en del av tjänsten är skittråkig. Dock så tror jag att det är den mest stridande befattningen av dem du räknade upp. Nu när det inte är många procent som behöver göra lumpen så tycker jag att såna som du, som inte är nöjda med sin befattning och har möjlighet att byta skall utnyttja det. Varför nöja sig om det inte känns rätt från början. Ring pliktverket igen o tjata på dem, det kan faktiskt fungera. Slutligen, alla behövs - ja. Men rätt man på rätt plats är viktigare, och är man inte motiverad för just den typen av tjänst är man inte rätt man... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted May 2, 2007 Report Share Posted May 2, 2007 Word, Ghostface! Gör ett (eller flera!) försök att byta, finns inget som är mer fel än att 1. aldrig försöka. 2. ge upp. lycka till i tjänstbytandet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raveomaniac Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Jag blev placerad som sambandsman i Skövde med inryck den 28 januari 2008, men jag är inte alls motiverad. :( Jag vill göra lumpen men det jag önskat att få är en stridande tjänst med lite "action" så att säga. Jag kan inte byta heller på grund av min syn och att jag fick kasst resultat av psykologen. Någon som gjort lumpen som sambandsman som kan muntra upp mig lite eller i värsta fall bekräfta mina farhågor om att det är en skittråkig tjänst? Jag har kontaktat pliktverket och jag kan få byta till bevakningssoldat, underhållssoldat eller lastbilsnisse om jag vill, är någon av dem att föredra? Soneson, Du beskriver att du hade nedsatt syn och "kasst"(?) resultat av psykologen. Utifrån de prestationer och de tester som du genomförde gjorde man en bedömning vilket ledde till din tjänst. Antingen så överklagar du eller så får du köpa läget. Jag menar inget illa, men försök att se det som att du är en av de lyckliga få som faktiskt får genomföra GU. Om jag inte minns fel så har man även ett par alternativ när man väl hamnar hos inskrivningsförrättaren, fick du inte denna möjlighet? Jag tycker som sagt att du eftersom du ej är nöjd eller osäker, antingen kan ringa till förbandet (man brukar få nåt infonummer vid frågor) eller kontakta plikterket, överklaga eller ställ frågor. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr_Confused Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Någon som gjort lumpen som sambandsman som kan muntra upp mig lite eller i värsta fall bekräfta mina farhågor om att det är en skittråkig tjänst? Jag har kontaktat pliktverket och jag kan få byta till bevakningssoldat, underhållssoldat eller lastbilsnisse om jag vill, är någon av dem att föredra? Nu gjorde jag visserligen lumpen i Flygvapnet så det här kanske är en äpplen-och-päron-situation, men jag tror ändå jag har lite koll. Jag var på en Stab/Underhållspluton, vi hade alltså både sambandsmän (signalister), underhållssoldater (som också körde lastbil) och rena "lastbilsnissar". Min rent subjektiva uppfattning är att båda de andra tjänsterna är att föredra framför signalist, liksom många andra. Våra signalisters befattning gick i huvudsak ut på att gå och dra kabel, sitta vid stabens telefonväxel och prata i radio ibland, vilket jag inte tror att någon av dem var direkt förtjust i. Därmed inte sagt att de inte var med om en hel del andra saker under lumpen som var desto mer kul och som nog fick vissa av dem att tycka att lumpen överlag var en positiv upplevelse. Med andra ord: Mitt tips är att du försöker så gott du kan att byta befattning till något som tilltalar dig mer, men inte deppar ihop ifall det inte skulle lyckas eftersom du nog kommer göra en hel del kul under lumpen ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holstrup Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Tjena!. Är i en liknande situation, klarade av jägarkraven på allt utom psykologen där jag bara fick en 4,vilket ledde till att jag bara fick liknande tjänster som dig att välja på. Jag valde Bevakningssoldat vilket var den enda av tjänsterna, av dom jag fick som val som jag kunde tänka mig.Jag har överklagat psykologbeslutet och jag väntar på svar från pliktverket. Det ända jag kan säga är att jag inte tror att jag skulle kunna leva med mig själv om jag visste att jag inte ens försökte få det ändrat. Så mitt råd är : Go for it. Man ångrar bara det man aldrig gjorde, vet du. Holstrup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Tjena!. Är i en liknande situation, klarade av jägarkraven på allt utom psykologen där jag bara fick en 4,vilket ledde till att jag bara fick liknande tjänster som dig att välja på. Jag valde Bevakningssoldat vilket var den enda av tjänsterna, av dom jag fick som val som jag kunde tänka mig.Jag har överklagat psykologbeslutet och jag väntar på svar från pliktverket. Det ända jag kan säga är att jag inte tror att jag skulle kunna leva med mig själv om jag visste att jag inte ens försökte få det ändrat. Så mitt råd är : Go for it. Man ångrar bara det man aldrig gjorde, vet du. Holstrup Helt rätt. Man gör så mycket man kan så behöver man inte fundera sen om man kunnat göra något annat i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 De flesta männen i min släkt har gjort lumpen i en stridande befattning och de har gillat upplevelsen, jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av tjänsten, förutom mina misstankar då. Varför vill du göra lumpen? För att "ha gjort lumpen"? För att kunna bidra till Sveriges internationella insatser? För att växa och utvecklas som människa? För att kunna berätta för släkten hur du krigat till det och därigenom ses som jämlik av dina manliga släktingar? Fundera på det, på varför och för vems skull, och håll det i medvetande när du ryckt in, så tror jag att du kommer att få ut mer av dina elva månader i uniform, oavsett var du hamnar och vilken tjänst du får. Min grupp och min befattning var inte på något sätt inriktad mot strid, men jag stormtrivdes ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soneson Posted May 3, 2007 Author Report Share Posted May 3, 2007 (edited) Faktum är att jag tjatat på pliktverket en hel del, men de vill inte ändra sig. Jaja, jag får väl försöka överklaga igen, skam den som ger sig. Jag är inte helt deppig för att jag fått den tjänsten, hellre sambandsman än att inte göra lumpen alls, men som sagt så är jag inte så motiverad som jag skulle vilja vara. Tack för alla tips och råd. Eldledning känns intressant, är det någon som vet om kraven för det mycket högre än sambandsman/bevakning? Det stod inget om kraven på lumpen.nu. Edited May 3, 2007 by Soneson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Faktum är att jag tjatat på pliktverket en hel del, men de vill inte ändra sig. Jaja, jag får väl försöka överklaga igen, skam den som ger sig. Jag är inte helt deppig för att jag fått den tjänsten, hellre sambandsman än att inte göra lumpen alls, men som sagt så är jag inte så motiverad som jag skulle vilja vara. Tack för alla tips och råd. Eldledning känns intressant, är det någon som vet om kraven för det mycket högre än sambandsman/bevakning? Det stod inget om kraven på lumpen.nu. Har du tjatat om att få en stridande befattning eller har du tjatat generellt om att få göra något annat? Jag mailade pliktverket när jag inte var nöjd med min tjänst och fick en lista på tjänster jag kunde välja istället. Inget som var bättre än det jag fått från början så jag behöll det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soneson Posted May 3, 2007 Author Report Share Posted May 3, 2007 Jag kontaktade dem om att få en stridande befattning, men jag fick bara de alternativen som jag gav i första posten (sambandsman, bevakning, kock eller lastbilsnisse). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Fundera också på vilka kunskaper har du nytta av efter värnplikten. tex: Kör du lastbil i lumpen så har du helt klart lättare att ta ett civilt lastbilskort sen. Tror inte att man får det nuförtiden av fm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Godafton Soneson. Trist att höra att du inte är nöjd med din befattning. Jag måste dock instämma med vad många andra har skrivit; Vad jag har kunnat läsa mig till har på forumet så har du tidigare blivit placerad i utbildningsreserven men på något vänster ändå lyckats få en plats som sambandsman. Du borde vara glad över att ha lyckats få en plats, idag är det få som får göra lumpen och bara att få göra den är en förmån. Det verkar onekligen svårt för dig att byta tjänst och det bästa vore väl om du funderade över om du vill göra lumpen över huvud taget. Antingen så gör du den som sambandsman och gör det bra, eller så kanske det vore bäst om du lämnade platsen till någon mer motiverad (För killar som vill göra finns det gott om). /ignis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 3, 2007 Report Share Posted May 3, 2007 Tror inte att man får det nuförtiden av fm. Man brukar beredas möjlighet att köra upp på förbandet. Däremot så måste man själv klara av teoriprovet och uppkörningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson Posted May 4, 2007 Report Share Posted May 4, 2007 Jag kontaktade dem om att få en stridande befattning, men jag fick bara de alternativen som jag gav i första posten (sambandsman, bevakning, kock eller lastbilsnisse). Det går inte att veta på förhand vilken befattning som är kul eller inte och alla fyller ju sin plats men om du tycker att det känns helt fel på förhand så bör du definitivt försöka byta. Det jag hörde från en kompis som låg på signalbataljonen i Boden (nedlagd) så hade de mer avsutten strid än vad mitt kompani hade (stridsvagns komp.) men när GSUn var över så blev det mer resa antenn och mindre combat. Framåt slutet hade det spårat ur totalt jag och han känner att det kanske inte var en så seriös eller bra värnplikt men det kan ju vara föratt det var den sista kullen som skulle utbildas och befälen satt och drömde mer om pensionen och mindre om att utbilda soldater i skogen. Min kompis på bevakning i P4 sade att han hade skittråkigt stor del av tiden MEN de när de väl gjorde nått annat än att bevaka regementet så krigade de till det rätt så rejält. De aggerade ofta b-styrka och de hade visst övat lite mot några utländska förband (minns inte vilket eller från vart) och haft allmänt kul. Det behöver inte nödvändigtvis vara likadant på alla regementen men jag hoppas att det hjälper lite ändå. Jag kan ju inte säga till dig vad du ska göra men JAG hade valt bevakning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daddlar Posted May 4, 2007 Report Share Posted May 4, 2007 (edited) "Vad händer om inte underhållet fungerar?" "Vad händer om inte sambandet fungerar?" Kocken skriver: Min motivation för min befattning har aldrig varit så låg som den är nu! Verkligen hatar min skitsura befattning. (Plutonchef. vet om detta) Men den gången jag gick patrull med en från Ledningspluton insåg jag att (för stunden) har en jättebra befattning. Hans jobb var att stressa sig sönder och samman i en bil med radio, bokhylla, trästol och skrivbord, nästan 10 timmar om dagen/natten. "Vad händer om koket i 21. Ingbat inte fungerar alls?" Får piss av alla kokgb. och kvartersmästaren Förbannade BlåGula Lessna/arga värnpliktiga Tjurig bat.stab (vet inte... de simmar ju i läsk, godis och tårtor) Grön påse eller guldburk till alla eller så kommer troppköken fram. Varför är min motivation så låg i fält? Jag får inte skjuta! Aldrig spana! Aldrig springa i skogen och delta i en offensiv! Får aldrig erövra en yta! Blir aldrig utsatt för eldöverfall! Definitivt inte lämna den "säkra" zonen! Inte gräva värn! Inga eldställningar! Jag lagar mat till 700 personer! Allt som har med GSU att göra är mycket motiverande och skoj! Edited May 4, 2007 by daddlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MVJ Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Du kanske redan vet detta men på Trängregementets hemsida så delar sambandsman och kabelman befattningsbeskrivning. Som jag har förstått det så dubblar samband/kabel lite grann som närskydd. Skyddar logbasen, masten, kabeln och grejer. Jag kanske har fel, men det låter som om det inte är en helt icke stridande tjänst. Dessutom har jag hört att Nsky inte ska utbildas på TrängR nästa år, så vem ska ta hand om deras uppgifter? (Eskort, kanske... men ändå!) Och nu lite "shameless self promoting" som de säger i Amerikas Förenade Stater. Här är TrängR tråden om du vill diskutera vidare om regementet etc. (Den är allmänt död just nu, verkar ju inte vara så många blivande trängare här) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggsork5 Posted May 6, 2007 Report Share Posted May 6, 2007 Fan sluta gnäll, se dig själv som utvald istället. Det kommer vara en merit att ha genomfört lumpen längre fram i arbetslivet. Get a hold of yourself Partnah! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Allt är inte vad det låter som... Jag gör lumpen som jägare på K3 och trodde vid inryck att det skulle bli massa skjuta med allt från ak-5 till prickskyttegevär. Jägarna är ju hur fräna som helst liksom. Stämde inte alls, vi har inte skjutit särskilt mycket och har inte speciellt fräna vapen heller. Allt som oftast ligger vi still och spanar vilket i sig inte är så kul. Lyckas vi med uppgiften har inte ett enda skott avfyrats. Men visade sig finnas annat som var spännande och utmanande och ångrar mig inte ens sekund. Fick inte den befattning jag ville heller. Blev signalist på gruppen så har fått min beskärda del av kabeltattande också. Kanske inte det roligaste men det absolut viktigaste och kan vara riktigt utmanande ibland. Ångrar inte det heller. Summand av kardemumman, du får väl se hur det blir. Du vet egentligen ingenting nu. Det du tycker låter tråkigt behöver inte vara tråkigt, för du har inte provat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unbeliver Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Tror inte att man får det nuförtiden av fm. Man brukar beredas möjlighet att köra upp på förbandet. Däremot så måste man själv klara av teoriprovet och uppkörningen... Känner en kille som gör värnplikt som nån form av tekniker och befälen skulle tydligen ha frågat vilka som hade civila lastbilskörkort och han sa Ja (vilket dock inte är alldeles sanningsenligt). Och om jag förstått det rätt får han behålla det även efter MUCK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Känner en kille som gör värnplikt som nån form av tekniker och befälen skulle tydligen ha frågat vilka som hade civila lastbilskörkort och han sa Ja (vilket dock inte är alldeles sanningsenligt). Och om jag förstått det rätt får han behålla det även efter MUCK. Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Har han C-kort eller inte? Och varför skulle han inte få behålla ett C-kort efter sin GU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts