Jump to content

Ilägg


MastY

Recommended Posts

En normalperson behöver inte lägga en massa pengar på ortopediskt gjutna inlägg. För de som inte vill lägga ut en massa pengar och ändå få ett behagligare utrymme för foten kan testa tidningspapper.

 

Riv av en tidning (typ dagstidning) på tvären. se till att ingen häfta kommer med. Riv av hörnerna så papperet får ungefärlig fotsorlek. Spara gärna "viket" så de håller ihop bättre.

 

Stoppa ner i kängorna och passa till. När du sedan går gör fukten att pappret passas till och skapar ett inläggsliknande papper. Papperet suger till sig fukt så du håller fötterna torrare. I samband med strumpbyte byter du även pappret. Det gamla pappret, nu i form av ett inlägg, torkar lätt och kan återanvändas.

 

Detta kan även användas i kombination med kronans inlägg och på vintern ger pappret en extra isolering mot markkyla.

 

Skall du gå långt tänk då på hur du knyter kängorna. Att snöra som en sko ger större luftomväxling och därmed mindre risk för fukt och dess biverkningar. Man måste inte snöra hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par vanliga 200kronorsinlägg på intersport att stoppa i m90 kängorna. Det isärklass bästa tipset nånsin.

Jag har 41-42 i skostorlek i vanliga skor och bestämde mig för ett par m90 i 43 på infohelgen. Anledningen till detta var att jag helt enkelt inte fick ner foten i ett par 42or med stålgrå + vita yllestrumpor på.

I storlek 43 så glappade foten dock en del vilket gjorde det en smula obekvämt när det blev svettigt (detta gäller då i ynka 8 timmar om dagen och enbart med min egen kroppsvikt, vågar inte tänka på skavsåren jag hade fått efter en dagsmarsch i det militära). Kunde inte heller springa i dom särskilt bra.

 

Men när jag bytte från filtsulor till inläggsulor så förändrades allt. Skon sitter som _gjuten_ på foten. Det blev verkligen en otrolig förbättring och jag kan iaf tänka mig att dom kommer underlätta enormt under utbildningen.

 

Summa summarium: Även ni som inte har problem med kängorna, gå ner till intersport och testa inläggssulor.

Link to comment
Share on other sites

Ett gjutet inlägg som är gjort av en riktig ortopedtekniker är gjort efter din fot och din gångstil. Ett färdigt inlägg som du köper i en sportaffär är gjort efter en typ av fot och kanske inte passar dig eller så passar den jättebra ist.

 

Om du känner för att skaffa gjutna inlägg så gå till en ortopedtekniker som kan avgöra om du behöver ett eller om det funkar med ett färdigt.

 

En konsultation brukar kosta 200-300 kr.

Link to comment
Share on other sites

Ett gjutet inlägg som är gjort av en riktig ortopedtekniker är gjort efter din fot och din gångstil. Ett färdigt inlägg som du köper i en sportaffär är gjort efter en typ av fot och kanske inte passar dig eller så passar den jättebra ist.

 

Ok. Så det är ingen skillnad på materialet/kvaliteten?

 

Tack.

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad det är för tillverkare, gjutna inlägg är oftast gjorda i plast och hårda, detta pga att foten skall fungera som stötdämpare (vilket den är bygd för) och inte inlägget.

 

Kommersiella inlägg är oftast mjuka och ska funka som dom gjutna inläggen, dock så blir det aldrig lika bra som dom gjutna.

 

 

Tog fö och pratade med en ortoped om färdiga/egen gjorda inlägg, och han sa det att dom aldrig rekommenderade inlägg som man köpte färdiga över disk detta pga att dom inte är anpassade efter hur ens egna kropp är skapt. Och om man har riktig otur så kan man få problem med: knän, rygg, nacke och höften pga felställning i foten som kan bero på inläggen.

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad det är för tillverkare, gjutna inlägg är oftast gjorda i plast och hårda, detta pga att foten skall fungera som stötdämpare (vilket den är bygd för) och inte inlägget.

 

Kommersiella inlägg är oftast mjuka och ska funka som dom gjutna inläggen, dock så blir det aldrig lika bra som dom gjutna.

 

 

Tog fö och pratade med en ortoped om färdiga/egen gjorda inlägg, och han sa det att dom aldrig rekommenderade inlägg som man köpte färdiga över disk detta pga att dom inte är anpassade efter hur ens egna kropp är skapt. Och om man har riktig otur så kan man få problem med: knän, rygg, nacke och höften pga felställning i foten som kan bero på inläggen.

 

Ok tack! Har du något tips på en ortoped som är bra?

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad det är för tillverkare, gjutna inlägg är oftast gjorda i plast och hårda, detta pga att foten skall fungera som stötdämpare (vilket den är bygd för) och inte inlägget.

 

Kommersiella inlägg är oftast mjuka och ska funka som dom gjutna inläggen, dock så blir det aldrig lika bra som dom gjutna.

 

 

Tog fö och pratade med en ortoped om färdiga/egen gjorda inlägg, och han sa det att dom aldrig rekommenderade inlägg som man köpte färdiga över disk detta pga att dom inte är anpassade efter hur ens egna kropp är skapt. Och om man har riktig otur så kan man få problem med: knän, rygg, nacke och höften pga felställning i foten som kan bero på inläggen.

 

Ok tack! Har du något tips på en ortoped som är bra?

 

 

 

Hämtade nya ilägg idag på ortopedskotekniker "Gott på foten" i Örebro. Känns verkligen att kroppen får en hälsosammare hållning, speciellt för mig som har lågt fotvalv.

 

Har provat "över disk ilägg" (model intersport)förr och tyckte det var ganska bortkastat. Visst, tryckskadorna minskade en gnutta om man går långt men de sparar inte knän och rygg på samma vis som ett par stabila formanpassade gör.

 

Visst är ett par gjutna ilägg dyra(re) men hellre chansar jag och satsar en tusenlapp i tanke att minska risken för knä/ryggskador än riskerar att behöva betala en krona för mediciner o dyl ifall knänproblem eller ryggskador uppkommer.

Link to comment
Share on other sites

Äh är det något som känns värt att lägga pengar på så är det kroppens väl... jag pyntar gladeligen 1200 för fotinlägg (som jag köpte p.g.a benhinnorna som så många andra) och 1300 för ett par riktigt bra skor. Sen om man springer runt i illgröna brallor som hängt med i fem år och någon för liten t-shirt har liksom inte lika stor betydelse. Bara extra kul att studsa förbi folk med kläder för 2000 spänn, vindmössa och mp3spelare slängades runt halsen då.

 

Om jag p.g.a någon skada skulle tvingas sluta vara aktiv vill jag inte ha vetskapen om att jag enkelt kunde förebygga den gnagandes i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Äh är det något som känns värt att lägga pengar på så är det kroppens väl... jag pyntar gladeligen 1200 för fotinlägg (som jag köpte p.g.a benhinnorna som så många andra) och 1300 för ett par riktigt bra skor. Sen om man springer runt i illgröna brallor som hängt med i fem år och någon för liten t-shirt har liksom inte lika stor betydelse. Bara extra kul att studsa förbi folk med kläder för 2000 spänn, vindmössa och mp3spelare slängades runt halsen då.

 

Om jag p.g.a någon skada skulle tvingas sluta vara aktiv vill jag inte ha vetskapen om att jag enkelt kunde förebygga den gnagandes i huvudet.

 

 

Håller med föregående talare.

 

Du har bara en kropp och den ska hänga med ett tag (förhoppningsvis)

 

Slår ett slag för Superfeet även om priset ligger runt 400kr.

 

http://www.northcoastfootcare.com/store/images/superfeet.jpg

 

Bästa iläggen jag haft i ett par kängor!!

 

Rekommenderas starkt till de som marschar långt, exempelvis Nijmeegen, Dödsmarschen osv..

 

gick själv Nijmeegen för andra gången med ett par Superfeet i kängorna. Klockrent, då fettkudden i hälen hålls på plats.

 

//animal

Link to comment
Share on other sites

Slår ett slag för Superfeet även om priset ligger runt 400kr.

 

http://www.northcoastfootcare.com/store/images/superfeet.jpg

Var köper du dom?

stället du länkar till eller?

 

 

Enklast är Naturkompaniet här i Sverige, kanske inte bäst pris. Men troligtvis enklast.

 

Ångrar inte en sekund att jag införskaffade två gröna kompisar!! :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Köpte ett par vanliga 200kronorsinlägg på intersport att stoppa i m90 kängorna.

/../

Men när jag bytte från filtsulor till inläggsulor så förändrades allt. Skon sitter som _gjuten_ på foten. Det blev verkligen en otrolig förbättring och jag kan iaf tänka mig att dom kommer underlätta enormt under utbildningen.

 

Summa summarium: Även ni som inte har problem med kängorna, gå ner till intersport och testa inläggssulor.

 

 

Vilken bra tråd för det första.

Jag har funderat på iläggsulor, men jag har inga problem med leder eller annat.

Fick t.o.m beröm för mina knän av en sjukgymnast jag var hos (i ett annat ärende). Som hypnotiserad kände han på mina knän och frågade om jag spelade fotboll eller liknande. "Nej" svarade jag. "Det... borde du...". När han klämt lite till tyckte jag han var creepy så vi gick vidare.

Iallafall :)

Jag har väl ingångna kängor, de jag fick ut när jag började i HV för två år sen. Har gått långt, sprungit, hukat, marschtränat i dom, utan ett enda skavsår eller något sånt. De sitter überbra på foten. Dessa tänker jag givetvis använda i lumpen också.

Men! jag har märkt att under vissa s.k "övningar", när det varit mycket stand-by-tid, eller dagar med uppställningar i parti och minut (läs: insatsövn i Gbg på lördagen där massa övn-tid "försvann"), helt enkelt när jag bara står i kängorna, så får jag ont under foten, hela fotsulan börjar liksom värka. Det beror antagligen på ovanan av tyngden i all utrustning man har. Kängorna är inga mjuka historier från början och fötterna är väl som sagt inte så vana. "Civilt" är jag ingen tungviktare heller. Så fort jag rör på mig lättar det dock, oavsett tyngden på ev utrustning. När jag marschtränar känner jag inte av det trots att jag t.ex har ryggsäcken med vikter i på ryggen.

 

Jag vill ha ett par sulor som avlastar fotsulan när jag står still, och har hela kroppstyngden fördelad på hela foten. Jag har inga problem med hålfot eller plattfot eller liknande.

Finns det såna här sulor? Ortoped eller Intersport? Kanske räcker med en extra filtsula? Kanske bara är gnällig? :p

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Det är helt normalt att man får ont av att stå en längre stund på hårt underlag. Människan är helt enkelt inte byggd för en sådan belastning.

 

Om du vill skaffa dig ett inlägg så gå till en ortopedtekniker som kan gjuta inlägg eller rekommendera en modell som passar dig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...