Jump to content

Fråga om armbågen

Squaddy

Recommended Posts

Hej!

Har en liten fråga: Är det normalt att armbågen ibland (när man är ouppvärmd) knäcks? Den knäcker till ganska ordentligt ibland när armen böjs under belastning. Har någon upplevt liknande fenomen och är detta något att bekymra sig över?

Aj! Jag trodde av överskriften att förf. hade brutit armbåde, vilket väl inte händer allför ofta...

Knakar i lederna eller i brosket gör det ju ibland, och än mer med tilltagande ålder och slitage. Hursomhelst, medicinska frågor som oroar en skall man ta upp med sin läkare, jag tycker inte att man skall följa råd man får på ett forum.

Som sagt kolla upp med en läkare, men det som du beskriver är inte helt ovanligt bland gymnaster.

Min syssling tränade tidigare väldigt mycket gymnastik, siktade på OS innan han fastnade med underarmen i bygeln under slutrotationen på bygelhästen, och kort sagt så låter/rör sig de flesta av hans leder (hyfsat partytrick).

Orsak, spekulation: överrörlighet i leden på grund av träning/förslitning?

/M

Min armbåge "knäcker" jämt. Visserligen lite högre under uppvärmning men det fortsätter även under hela gympasset.

Jag har gymmat i över ett år och aldrig haft några komplikationer.

Vet någon vad det är som knäcker förresten?

Jag har samma problem med att det knäcker till i armbågen vid belastning. Jag for till en sjukgymnast och kollade upp saken och fick den informationen att så länge det inte gör ont så är det ingen fara. Han hade även samma "knanljud" i sin armbåge och det knastrade i hans knän precis som det gör i mina vid belastning. Men som sagt, ingen större fara så länge det inte gör ont, gör det ont så bör du kolla upp det så fort som möjligt. Fast det ska du nog göra ändå för att vara på den säkra sidan

Har samma ''problem'' och har haft det hela livet typ, inget jag har lidit av men det kanske är individuellt. Det är läskigare när ryggen gör ett liknande knak när man kör knäböj eller något. :)

Är det inte oftast senor som hoppar rätt?

// SSK-student med begränsad ortopedikunskap. :baskerKav:

Det är det egentligen ingen som vet. En teori (som är dokumenterad vad gäller vissa leder) är att ett vacuum uppstår i leden, vilket gör att gas i ledvätskan formar en bubbla, som expanderar mot ledkapseln. Eftersom detta sker väldigt fort uppstår det ett "poppande/knakande" ljud.

Har också detta "problem". Men ännu värre är min rygg. Knakar som fan när jag sträcker ut ryggraden, dock gör det inte ont det heller som tur är.

Att ryggraden knakar när den sträcks ut är ingen fara (det är bra), de knakande ljudet kommer när ledvätskan pressas tillbaka in mellan kotorna.

Ja har också de här med krasande armbåge de gör inte ont men de är läskigt för de låter inte bra :)

• 4 weeks later...

Kan göra en kort avrapportering att mina armbågsknak i princip har lagt av helt sedan jag påbörjade tråden för två månader sedan. Jag antar att det beror på en mera frekvent utövning av armböj och pull ups, typ lite extra styrka på morgonen och eftermiddagen utöver mina ordinarie träningspass.

Allmänt till er som har problem med detta rekommenderar jag att köra pull ups (där handflatorna är vända från kroppen) istället för chins (handflatorna mot kroppen), eftersom man avlastar biceps med pull ups. Testa även att som jag utföra lite spontan styrka ett par gånger om dagen, t ex ner och kör 20 armböj NU! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...