Jump to content

Ryska miniubåtar m m

Recommended Posts

helloj

På en rysk webbsida om sovjetiska/ryska ubåtar hittade jag lite spännande om miniubåtar. Det finns beskrivning av några olika typer. Men jag fattar ju inte ett ord. Här är skiss och beskrivning på "projekt 908" Finns det någon här som kan sprida lite ljus över vad som sägs i texten?

908s.jpg

ГПН Проект 908 "Тритон-2" (Увеличенная cхема)

Подводный транспортировщик "Тритон - 2"

1 - электромоторный отсек

2 - кормовая кабина легководолазов

3 - аккумуляторная яма

4 - приборный отсек

5 - носовая кабина

6 - пульт приборов управления

7 - проницаемая носовая оконечность

Головной транспортировщик "Тритон-2" (проект 908) был построен в 1971-73 гг., успешно завершил испытания в 1974 году. Всего были сданы ВМФ СССР 13 единиц.

"Тритон-2" имеет две прочные непроницаемые кабины, заполняемые водой при погружении и герметизируемые у поверхности. Благодаря герметизации, легководолазы находятся в кабинах в воде, но при постоянном давлении независимо от глубины погружения.

В носовой кабине размещаются два человека, осуществляющие управление, в кормовой – четыре. В составе корпуса имеются следующие непроницаемые объемы: пульт управления в носовой кабине, приборный отсек между кабинами, аккумуляторная яма под приборным отсеком, электромоторный отсек в корме. Выход легководолазов осуществляется через люки в верхней части корпуса.

"Тритон-2" имеет длину 9,5 метров, ширину 1,9 метра, водоизмещение 5,7/15,5 тонн. Скорость подводного хода 5 узлов, дальность плавания 60 миль (111 км). Глубина погружения 40 метров. :blink:

Nu är min Ryska jädrigt knackig men ungefär så är det en beskrivning av ”Projekt 908” undervattenstransport av dykare.

1 Elektrisk motor

2 utrymme för dykare

3 batteri

4 instrumentering

5 förpik

6 instrument och kontrollpanel

7 (förlig sändare)?

Sen kommer det lite historia om projektet som tydligen gick 1971-73 och testades 1974 och det byggdes totalt 13 enheter. Farkosten har två trycktankar som vattenfylls vid dykning. Farkosten är 9,5m lång och 1,9m bred samt väger 5,7/15,5 ton. Farkosten gör 5 knop i u-läge och har en räckvid på 111 km. Max dykdjup 40m.

Någon av tolkarna här på forumet kan nog göra en betydligt bättre översättning då min ryska är rätt så kass som sagt innan…

Nu är min Ryska jädrigt knackig men ungefär så är det en beskrivning av ”Projekt 908” undervattenstransport av dykare.

1 Elektrisk motor

2 utrymme för dykare

3 batteri

4 instrumentering

5 förpik

6 instrument och kontrollpanel

7 (förlig sändare)?

Sen kommer det lite historia om projektet som tydligen gick 1971-73 och testades 1974 och det byggdes totalt 13 enheter. Farkosten har två trycktankar som vattenfylls vid dykning. Farkosten är 9,5m lång och 1,9m bred samt väger 5,7/15,5 ton. Farkosten gör 5 knop i u-läge och har en räckvid på 111 km. Max dykdjup 40m.

Någon av tolkarna här på forumet kan nog göra en betydligt bättre översättning då min ryska är rätt så kass som sagt innan…

Fullständigt lysande Isgubbe :unsure: Jag är imponerad. Din ryska verkar det inte vara nåt fel på :dribble:

Orkar du med lite till?

Det är först om "projekt 865" / Phiranya / LOSOS

865LOSOS.jpg

t316.jpg

t315.jpg

865s.jpgt317.jpg

Det är jädrans mycket text. Det räcker jättebra om du eller nångon annan hittar när dom byggdes och hur många. Då blir jag lycklig :-P

"...Интерес, проявляемый к подводным "малюткам" военно-морскими силами ряда капиталистических государств, еще раз свидетельствует об агрессивных намерениях империализма, который даже в условиях разрядки международной напряженности нацеливает свои ВМС на создание средств проведения диверсионно-разведывательных операций", писал советский журнал в 1976 году.

Примерно в это же время командование ВМФ СССР выдало ленинградскому Специальному морскому бюро машиностроения "Малахит" техническое задание на проектирование современной отечественной сверхмалой лодки. Оно определяло, что такая лодка предназначена для использования на морском театре с обширной мелководной акваторией шельфа, в диапазоне глубин от 10 до 200 метров, где должна решать задачи противодействия противнику и вести разведку. На ней следовало разместить соответствующее радиоэлектронное вооружение, минно-торпедное оружие, а также водолазный комплекс для выполнения специальных задач на глубинах до 60 метров. При этом водоизмещение лодки, согласно заданию, не должно было превышать 80 тонн.

Главным конструктором проекта 865 назначили Л. В. Чернопятова, в 1984 году его сменил Ю. К. Минеев. Опыт проектирования и создания подобных технических средств отсутствовал, поскольку наработки Остехбюро были засекречены и прочно забыты. Вновь требовалось начинать все с нуля. Новизна инженерной задачи обусловила необходимость выполнения значительного объема опытных работ, модельных и натурных испытаний, экспериментов по отдельным конструкциям, устройствам и технологическим процессам.

Разведывательно-диверсионная СПЛ проект 865 "Пиранья"

1 - поворотная насадка с вертикальным рулем

2 - вертикальный стабилизатор

3 - гребной электродвигатель

4 - дизель-мотор с электрогенератором

5 - электромеханический отсек

6 - центральный пост

7 - входной люк

8 - антенна РЛС

9 - перископ

10 - шлюзовая камера

11 - антенна ГАС

12 - носовая дифферентная цистерна

13 - аккумуляторная батарея

14 - аккумуляторная яма

15 - топливные цистерны

16 - кормовая дифферентная цистерна

17 - упорный подшипник

Закладка опытной подводной лодки состоялась в Ленинградском адмиралтейском объединении в июле 1984 года. Ее габариты составили: длина 28,2 метра, ширина 4,7 метра, средняя осадка 3,9 метра, водоизмещение – 218 тонн. Таким образом, данная лодка оказалась далеко не сверхмалой.*

Корпус был выполнен из титанового сплава и рассчитан на глубину погружения 200 метров. Полная подводная скорость достигала 6,7 узлов, надводная – 6 узлов. Дальность плавания под водой экономическим ходом (4 узла) – 260 миль, в надводном положении – 1000 миль.

Комплекс оружия, размещаемого в средней части надстройки, состоял из двух грузовых контейнеров для транспортировки водолазного снаряжения (четырех буксировщиков типа "Протон" или двух транспортировщиков типа "Сирена-У") и двух устройств минной постановки, в которых размещались две мины типа ПМТ, либо две решетки для торпед "Латуш", используемых "самовыходом" на всем диапазоне глубин. Прочный грузовой контейнер, заполняемый забортной водой, представлял собой цилиндрическую конструкцию длиной около 12 метров и диаметром 62 см. Для погрузки, выгрузки и крепления водолазного снаряжения предусматривался выдвижной лоток. Его привод и органы управления располагались внутри прочного корпуса.

Устройство минной постановки состояло из пусковой проницаемой решетки с направляющими дорожками пневмомеханического выталкивающего устройства, обеспечивающего выталкивание мины вперед по ходу подлодки. Второй вариант предусматривал возможность размещения торпеды вместо мины.

В центральном посту располагались пульт оператора, приборные стойки и средства отображения информации, органы управления основными системами и устройствами. Под настилом палубы ЦП размещалась аккумуляторная яма. Ближе в нос от пульта оператора находились входной люк, перископ, шахта выдвижного устройства комплекса РЛС. Ограничивающая центральный пост носовая сферическая переборка имела входной люк в шлюзовую камеру, которая могла служить и как декомпрессионная. На переборке располагался иллюминатор для наблюдения за водолазами и шлюз для передачи предметов из ЦП в камеру. Здесь же находились приборы управления системой шлюзования водолазов.

Плоская кормовая переборка с газоплотной дверью отделяла центральный пост от электромеханического отсека, где на амортизированной платформе, отключенной от прочного корпуса, стояли на амортизаторных дизель-генератор мощностью 160 кВт, гребной электродвигатель постоянного тока в 60 кВт, насосы, вентиляторы, компрессор и другое оборудование. Система двухкаскадной амортизации в сочетании с шумопоглощающими покрытиями на корпусных конструкциях обеспечивала подлодке минимальное акустическое поле. Электромеханический отсек являлся необитаемым помещением, в походе его посещали только для проверки состояния технических средств. Винт, размещенный в поворотной кольцевой насадке, выполнял также функции вертикального руля.

Экипаж состоял из трех офицеров: командира-штурмана, помощника по электромеханической части и помощника по радиоэлектронному вооружению. Кроме них, на борт принималась разведывательно-диверсионная группа из шести человек, которая и являлась основным "оружием" корабля. Выход боевых пловцов мог осуществляться на глубинах до 60 метров и на грунте. Находясь вне лодки, они имели возможность использовать подаваемую с нее по проводам электроэнергию, а также пополнять запас газовой смеси в дыхательных приборах. Автономность лодки – 10 суток.

20 августа 1986 года опытная лодка, получившая тактический номер МС-520, была спущена на воду. Затем целых два года (!) она проходила заводские и государственные испытания, которые завершились лишь в декабре 1988 года. С 1989 года МС-520 находилась в Лиепае, где подчинялась командиру 22-й бригады подводных лодок. Особого энтузиазма командование соединения от присутствия лодки спецназначения не испытывало, так как выходы ее в море были сопряжены с определенными трудностями, а боевая подготовка, в силу своей специфики, оказалась весьма сложной.

Дальнейшее строительство сверхмалых лодок в Советском Союзе застопорилось, а потом и "власть сменилась". В результате серия ограничилась двумя единицами – опытной МС-520 и головной МС-521, сданной флоту в декабре 1990 года. Для каждой лодки сформированы по два сменных экипажа. Существовал еще и технический экипаж, предназначенный для обслуживания обеих лодок.

В марте 1999 года МС-520 и 521 отбуксировали в Кронштадт для разделки на металлолом. Прослужив менее десяти лет, они так и не нашли себе применение. Причин тому много: недостаток финансирования, мнение ряда флотских специалистов о ненужности таких кораблей, а также явные недостатки проекта (слишком большое водоизмещение, трудности эксплуатации и другие).

* - В настоящее время сверхмалыми подводными лодками считаются такие, водоизмещение которых не превышает 120 – 150 тонн.

907s.jpg

В 1966 году в Советском Союзе были начаты работы по созданию групповых подводных носителей (ГПН) типа "Тритон". Их вели конструкторы проектного бюро "Волна" под руководством Я. Е. Евграфова, а затем Е. С. Корсукова. В 1972-73гг. двухместный аппарат "Тритон-1М" (проект 907) прошел испытания, после чего началось его серийное производство на Новоадмиралтейском заводе (Ленинград). Всего было построено 32 единицы

Betyder det där att man 1972-73 byggde 32 st?

907s.jpg

В 1966 году в Советском Союзе были начаты работы по созданию групповых подводных носителей (ГПН) типа "Тритон". Их вели конструкторы проектного бюро "Волна" под руководством Я. Е. Евграфова, а затем Е. С. Корсукова. В 1972-73гг. двухместный аппарат "Тритон-1М" (проект 907) прошел испытания, после чего началось его серийное производство на Новоадмиралтейском заводе (Ленинград). Всего было построено 32 единицы

Betyder det där att man 1972-73 byggde 32 st?

Fra Milforum.net:

Det betyr at det ble bygget 32 totalt, og at 72-73 var testene ferdig

Det betyr at det ble bygget 32 totalt, og at 72-73 var testene ferdig

NORGE :unsure:

Jätte kul. Tack för all snabb hjälp! Fantastiskt många sånna där grejer dom byggde. Men det visste vi i och för sig redan.

Synd att jag inte hittade någon med band på, men det kanske dycker upp någonstans :dribble:

Jag hade glömt att det fanns sån där översättningshjälp. Bra tipps! Tack killar. :rockon:

I övrigt har jag hittat en bild, riktigt foto alltså, på en "908/Triton-2" med tillhörande spetsnazgrupp poserande framför. Med påtagen dykarutrustning :banana Ubåten ligger på en stor trailer. Det i sig är jäkligt intressant. Men kruxet är att det inte går att kopiera nåt alls från den sidan. varken text eller bild. :angry: Är det någon som vet hur man kan kringå det problemet?

Webbsidan med bilden. http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45...ss/908/list.htm

Jag hade glömt att det fanns sån där översättningshjälp. Bra tipps! Tack killar. :rockon:

I övrigt har jag hittat en bild, riktigt foto alltså, på en "908/Triton-2" med tillhörande spetsnazgrupp poserande framför. Med påtagen dykarutrustning :banana Ubåten ligger på en stor trailer. Det i sig är jäkligt intressant. Men kruxet är att det inte går att kopiera nåt alls från den sidan. varken text eller bild. :angry: Är det någon som vet hur man kan kringå det problemet?

Webbsidan med bilden. http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45...ss/908/list.htm

Lite granskning av htmlkoden gav länken till bilden :)

http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45...es/image001.jpg

image001.jpg

Jag hade glömt att det fanns sån där översättningshjälp. Bra tipps! Tack killar. ;-)

I övrigt har jag hittat en bild, riktigt foto alltså, på en "908/Triton-2" med tillhörande spetsnazgrupp poserande framför. Med påtagen dykarutrustning :mellow: Ubåten ligger på en stor trailer. Det i sig är jäkligt intressant. Men kruxet är att det inte går att kopiera nåt alls från den sidan. varken text eller bild. :baskerHV: Är det någon som vet hur man kan kringå det problemet?

Jag körde med opera och då gick det att markera och kopiera bäst man ville.

Jag körde med opera och då gick det att markera och kopiera bäst man ville.

Aha. Så bra. Jag är inte så teknisk på det här med internet. Så länge allt funkar är det bra :baskerPa:

Men visst är det en förträfflig bild på den där Triton-2 och spetsnäzorna. Den skulle man ha haft på 80-talet. Kvällstidningarna skulle ha bjudit hur mycker som helst för den :baskerFN:

Jag har hittat två sidor som mer ingående beskriver Pyranjan. Båda kör med samma maskirovka babbel som den officiella ryska bilden. Att man inte hade någon kunskap alls om miniubåtar och hur man skulle bygga sånna. Och att det därför tog så lång tid. Och att alla var väldigt missnöjda med resultatet så de båda Pyranjorna MS-520 och MS-521 skrotades i stort sett genast :baskerHV: Jo tjenare!

Det framgår nämligen att dom beställdes 1976. Och något som jag uppfattar som en prototyp sjösätts 1984. Därefter kommer de båda andra som är namngivna. Dessa upges ha ett "utvecklat" eller kanske "vidareutvecklat" torn, där spetsnäzorna kunde ha sinna grejer i två cylindriska behållare. I så fall skulle det ha funnits 1 prototyp + 2 "serie versioner" av pyranjan. Minst. Anledningen att dom överhuvudtaget har visats upp är ju den att Ryssland har drabbats av kapitalism. Företaget "Malakit" i St. Petersburg som har konstuerat dom, vill gärna sälja så mycket som möjligt nu när järnridån är borta.

Det står inget exakt om moderubåtar. Annat än att Pyranjan kunde ha med sig dykarfarkoster modell mindre. 2 st "Sirena" eller 4 st ""proton". Undrar om en Pyranja kunde släpa på en Triton-2 ?

Tack blågul. :D

Jag har också funderat på det där med skisser av torn och master som förekom i pressen. Man får ta sig en tripp till tidningsarkiven.

jag hitatde en anna intressant sak. En miniubåt för undervattensarbete. Den kallas projekt 1839 och 1839.2 "Zirbus"

1839 byggdes i 7 exemplar åren 1971-82. 1839.2 byggdes i 4 exemplar 1983-? Totalt 11 st. 13,5 meter lång, 3,5 meter bred. 3 mans besättning. Har robotarmar för att genomföra arbeten på botten. Kan på egen hand lyfta föremål som väger upp till 500 kg.

Tänkvärt är att 1981-83 stals 2 sjöminor utanför Sundsvall. Minorna har en vikt om kring 500 kg om jag inte är ute och cyklar. Inget man hissar upp i utombordaren. Statens Kriminaltekniska Laboratorium kunde berätta att kablarna som låg kvar på bottnen var avklippta, inte avslita.

Zirbus-farkosterna uppgraderades 1985 med nya sonarer och navigeringsutrustning.

1839-2.gif

m912-1839ZibrusAPC-10.jpg

Det där med "moderfarkoster". Jag hittade den här bilden på en Whiskey. Den uppges ha varit försöks-platform för luftoberoende maskineri ( sv/eng AIP ) och heta S-273. Varför det skulle behövas fyra jättebehållare på utsidan framgår inte. EN behållare med flytande syre på akterdäck skulle jag köpa.Efter som att det kanske inte får plats med en tank inne i en Whiskey. Men fyra...? Och stora är dom.

Dom här grejerna på bilden skulle mycket väl kunna vara transportbehållare för undervattensfarkoster. Garage rätt och slätt. För att inte dykarfarkosterna ska synnas när man går i ytläge tex nära hemmabasen. Både Triton-1 och Triton-2 borde få plats. Mitt bildmontage nedan något så när skalenligt.

S237.jpg

WhiskeymedTriton-2.jpg

Den här bilden på Spetsnaz-gruppen och deras Triton-2. Har någon lagt märke till vilken rejäl buckla dom har fått i plåten?

Triton-2bulan.jpg

Är det måhända ett "Stolt-grupp-efter-genomfört-uppdrag-med-lite-sjunkbombsfällning-foto" vi tittar på? man kan ju undra. Bucklan sitter dessutom lite mysko till. Ytan är vinklad uppåt. Svårt att lyckas med själv genom att köra i botten eller kajen. Mja.. fundera kan man ju.

Det där med "moderfarkoster".

Jag har för många år sedan sett bilder på en Sovjetisk moderubåt till miniubåtar. Nato-namnet var India. Om jag minns rätt så hade den plats för 2-3 stycken miniubåtar som var randiga (ja, faktiskt). Tror dock att det var en mer oceangående modell. Har för mig att det då (sent 80-tal) bara fanns en eller ett fåtal bilder på denna ubåtsklass.

Det där med "moderfarkoster".

Jag har för många år sedan sett bilder på en Sovjetisk moderubåt till miniubåtar. Nato-namnet var India. Om jag minns rätt så hade den plats för 2-3 stycken miniubåtar som var randiga (ja, faktiskt). Tror dock att det var en mer oceangående modell. Har för mig att det då (sent 80-tal) bara fanns en eller ett fåtal bilder på denna ubåtsklass.

Jo det var räddningsubåtar som den bar på bilderna, Som på den här. Men om Alzheimer minns rätt så var den klassen aldrig aktuell för Östersjön. :navy:

Edit: Det var tydligen samma designbyrå som låg bakom INDIAn och Whiskeyn med behållarna på ryggen :ph34r:

Lazurit Central Design Bureau

Edited by lanrezac

• 4 weeks later...

Hjälp

Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek - SMB känner nog de flesta här till. Den har en medlems tidskrift som heter "Pennan & svärdet". Där tar man mest upp böcker och filmer men även reseberättelser från de militärhistoriska resor man arrangerar till olika platser. I en sådan reseberättelse från Ukraina ( osäker på var exakt ) skriver en av deltagarna att han på ett övergivet hamnområde ( möjligen gammal flottbas från sovjettiden ) plötsligt står öga mot öga med en rostig miniubåt upplagd på kajområdet. Lite nervöst fotograferar han tingesten och en bild finns med i "pennan & Svärdet". Om jag mins rätt skriver han också att den var försedd med larvband. Men jag är osäker. Om jag minns rätt så inträffade detta under lite "dö tid" i en fd sovjetisk flottbas som numera inte användes till något alls. resegruppens medlemmar strövade runt lite på egenhand i väntan på transport eller liknande. Det är min minnesbild.

Är det någon annan här som känner igen den här berättelsen? Jag har letat bland mina "Penan & Svärdet" men förgäves. Tiden är slutet på 90-talet början på 2000 skulle jag tro.

För att förtydliga det fogel02 säger: Efter någon av ubåtsincidenterna på 80- och 90-talen påträffades spår efter larvband på botten som inte kunde ha uppkommit på naturlig väg. Jag vill minnas att jag sett film av dem på någon av Marinens informationsfilmer från den tiden. Annars finns en avbildning av dem på sidan 442 i boken "Marinhistoria".

/mdn

Jodå jag känner till det där med bottenspåren. Det är därför jag inte kan släppa den här bilden ur skallen.

Min förhoppning är att någon annan kan bekräfta min minnesbild angående just den bild som publicerades i "pennan & svärdet" eller till och med scanna in bilden om man råkar sitta på just det exemplaret av tidskriften. Jag håller tummarna och letar vidare.

För att förtydliga det fogel02 säger: Efter någon av ubåtsincidenterna på 80- och 90-talen påträffades spår efter larvband på botten som inte kunde ha uppkommit på naturlig väg. Jag vill minnas att jag sett film av dem på någon av Marinens informationsfilmer från den tiden. Annars finns en avbildning av dem på sidan 442 i boken "Marinhistoria".

/mdn

Emil Svensson skriver om de här spåren i "Under den fridfulla ytan". Det var efter incidenten på (eller ska man säga under?) Hårsfjärden i september/oktober 1982 som man hittade spår efter larvband.

Edited by Skoog