Jump to content

Kontrafaktisk Historia

Nestor

Recommended Posts

"Kontrafaktisk historia är en litterär genre som är baserad på att historien tog en annan väg än vad den gjorde. Till exampel, vad skulle hänt Hitler dött i första världskriget, hade då nazism ändå blivit till?"

Eftersom det kom upp lita ndra kontrafaktiska historiska tankegångar i denna tråd;

Hjälp Finland- Ryssen anfaller 1939

Så tänkte jag det skulle vara intressant och skoj med en tråd som behandlar ämnet lite mer generellt.

Jag är kass på kontrafaktiska tankegångar, men jag gör ett försök.

Ponera att dansken segrar vid Slaget vid Lund. Vilka konsekvenser får detta på Sverige?

Klart intressant ämne tycker jag. Inte minst genom det faktum att min pappa deltog i den svenska frivillighjälpen till Finland i andra världskriget.

Lite OT: Vad hade hänt om Slaget om Stångebro 1598, mellan Hertig Karl/sedermera Karl IX och Sveriges och Polens kung Sigismund, fått en annan vändning? Länktips http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_St%C3%A5ngebro

Väldigt OT: Tråden fick mig att tänka på en "fysikalisk teori" som säger att vi inte kan iaktta ett skeende utan att påverka det. Lyckligtvis lämnar allt (eller nästan allt?) som sker vissa detekterbara spår efter sig.

Åter till ämnet... *rättar in mig i ledet*

/Stocken

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...