Jump to content

Är forumet kapat??


Stocken

Recommended Posts

  • Forumsledning

Vi fick lite påhälsning från turkiet.

 

Det var ingen riktad attack mot just oss utan mer en slump. Det som utnyttjats ver en existerrande bugg i forumets källkod och ingen stöld av lösenord motsv. Det enda som gjorts var en massa svammel på turkiska som lades in i desertskin, och att han skapade sig en användare med lite mycket rättigheter.

Vi har koll på vem det var, men det är svårt att aggera med tanke på var hacket kom ifrån... tyvärr.

 

Allt är återställt och vi har passat på att fixa lite andra saker som uppgradera med ny patch osv. Det kan kommer lite andra driftstörningar under närmsta veckan då vi tillsammans med vårt webbhotell kommer se över serverns säkerhet osv.

 

Det dåliga - vi gick offline ett antal timmar, och jag var tvungen att gå upp tidigare än jag räknat med..

Det bra - väckarklockan som tydliggör att ingen går säker och att man måste se till att hålla sig uppdaterad och att backuper funkar för man vet aldrig.

 

Man går aldrig säker.

Link to comment
Share on other sites

Tydligen har dom varit ute på flera siter för jag med flera kom inte in på tre forum som besöks dagligen på hela förmiddagen. Dom forumen var nere utan anledning men det troliga var att webbhotellen ipbannade en hel nummerserie medan dom letade efter rätt skurk.

 

Jaja, skönt att det inte blev nån skada här iallafall.

Link to comment
Share on other sites

När skickar vi ut likvideringspatrullen efter den rackaren? :-P

 

Ja för ska man vara helt ärlig så hur dumma är dom/den? dom tar ett forum fyllt med semi militära nördar som i många fall har vapen hemma! jag menar om dom gav sig på typ "gotlands vänners" forum ja det kan man förstå och till och med uppskatta det!

 

men soldf måste ju vara sämsta valet!

 

jaja "they will learn the hard way"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mellom ti og femten daglige nyregistreringer av robot/spam brukere på Milforum som enten blir avvist av forum mods som avviser disse eller som jeg sletter selv. Da jeg godkjenner hver ny bruker er det sjelden spam problemer lenger, men for et halv år siden hadde jeg daglig besøk av spamroboter som "kuppet" forumet. Har som dere kjørt evaluering av forumsikkerhet i samarbeid med endel teknisk kapable forumbrukere og webhotell leverandør. Nå kjører vi på managed server og har god hastighet/lite nedetid/økt sikkerhet. But you never know...

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er et utstragt phpbb problem om dagen. Men det er ikke lenger noe praktisk problem. Sletter brukerne fortløpende så ikke antall medlemmer blir feil. Hadde jeg latt alle bootregistreringene gå igjennom hadde jeg hatt over 3-4.000 nye medlemmer årlig...

Link to comment
Share on other sites

vi har spår av det mesta.. och det var inte så svårt att städa upp.
Har du några, hur jag nu ska uttrycka mig, hackarkunskaper som gjorde att du kunde kolla vad turken gjorde, ip-address och annan information om honom eller var det killen som var dum och lämnade spår efter sig?

 

Nu blev jag lite nyfiken...

Edited by sportdykare
Link to comment
Share on other sites

Har du några, hur jag nu ska uttrycka mig, hackarkunskaper som gjorde att du kunde kolla vad turken gjorde, ip-address och annan information om honom eller var det killen som var dum och lämnade spår efter sig?

 

Nu blev jag lite nyfiken...

 

Är väl bara att kolla loggar. Har för mig att turkarna kör script som gör samma sak på flera olika forum/sidor, inte direkt så att de tar kontroll över hela lådan?

Link to comment
Share on other sites

För er som inte kan se bilden (funkar skitfint för mig) kommer här läsa lätt-versionen:

 

HacKed By Gurkan 142

 

SiStem of FAKID & BUS FAKID &ORTALIGIN FAKID

 

EGER TURK ISEN ACIGINI KAPAT BU BIR UYARIDIR!!

TURK DEILSEN SENIN AQ,SISTEMINI ZUKEM

GIT 2 REKAT NAMAZ KIL DA KENDINE GEL >:-(

SENDE TURKUM DIYE ARTISTLENME GIT SUKUR NAMAZI KIL

DUA ET TURKSUN

 

DOUBLEKICKX&ATEN&LEGOLAS&cAcA&TR_IP&EMRE_DANCER&KILICBEY&ETO&KATLIYAM&R

 

OHAAAA AQ SITEMI HEKLIYOZ YOKLAMAMI YAPIYOZ

 

TUM HEYQUIRS.ORG&ISTIKLAL-TEAM.ORG

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju en vecka inte så lång tid, men har vi någon prognos när översättningen kommer?

Så här har jag fått det översatt av en turkisk vän

 

Preliminär översättning:

"om du är turk stäng din sår (?), det här är en varning!!

 

om du inte är turk, jag k**llar din aq system

gå och be så du blir dig själv

lek inte turk, lek inte kändis, gå och be din bön, be att du är turk"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...