Jump to content

M90 brallan

Guest 326kiruna

Recommended Posts

Guest 326kiruna

Mönstringen i (var det Rosersberg?) gick inte som jag tänkt kan jag lugnt konstatera en sisådär en 14 år efter muck. Min ambition var att liksom alla mina klasskamrater på livsmedelsteknisk linje söka en tjänst på en isbrytare vilken skulle ge ett bra avstamp till kockyrket.

Under mönstringen sittandes i en sal där vi skulle fylla i diverse uppgifter på ett formulär ropar jag till mig en "funktionär" och frågar om man kan tillgodogöra sig värnplikten som kock på en båt till en civil erfarenhet och därmed lättare få ett kockjobb? "Funktionären" svarade att jag var för lång för en båt. Jag är över två meter och hade inte en tanke på detta. - Du skall cykla sade han. Vi traskade genom korridorer och jag fick sikta med en träbit som kanske skulle föreställt en bössa :angry: och man frågade mig om mina intressen. - Jag gillar friluftsliv säger jag, och vi traskar vidare och hamnar vid några killar som sitter på träningscyklar och trampar för glatta livet. Jag instrueras sätta mig på den lediga cykeln och trampa enligt instruktion.

Det blev ett trampande, mätande och f*n och hans moster och slutligen sitter man framför en man med allvarlig min.

- Du är erbjuden en tjänst vid lapplands jägarregemente som sjukvårdare vid förbandsplats. Tjänsten löper cirka tio månader.

Jag hade jäkligt kul, för att inte nämna alla naturupplevelser som Kalixfors i Februari ;) eller Kebnekaise i april!

Och då kommer vi inte helt osökt till M90 brallan........

Iallafall....Den byxa vi fick ansågs felkonstruerad då benfickans blixtlås stängdes bakåt, vilket resulterade i att "greppet" till blixtlåset fastnade i stolar mellan ram och "sittyta". Således kunde det ibland bli ett jäkla liv om ett högre befäl traskar in i lokalen och alla soldater reser sig med stolen vilt svängande bakom sig.

Byxan återkom i en version där fickan stängdes framåt, så var det problemet löst.

Sen är det ju så att det militära inte är känt för att hålla givna storlekar för rimliga, och förhoppningen var låg med mina 2.05 i strumplästen men det fick jag äta upp. Aldrig har ett par byxor suttit bättre, och jag har letat genom svindyra norska och alla möjliga märken av skalbrallor för att hitta ett par som höll längd och mått som M90 byxan men icke.

Jag vill minnas att jag hade ett par märkta med 200 längd och 80 eller 90 i vikt.

Nu är ju frågan: Går det att få tag på dessa byxor och var gör man det isåfall? Det vore helt guld att änttligen få tag på friluftsbyxor som håller i längd och inte har enochenhalv meter i midjeomkrets.

Tacksam för svar.

326

Det är inga som helst problem att få tag i m90 byxor.Det kan vara lite små strul att hitta i 200/??kg.

kolla på forumet efter webbshopar så hittar du flera ställen som säljer dom

/oak

Guest 326kiruna
Det är inga som helst problem att få tag i m90 byxor.Det kan vara lite små strul att hitta i 200/??kg.

kolla på forumet efter webbshopar så hittar du flera ställen som säljer dom

/oak

Hehe, inte 200 pannor, 200 centimeter och 80-90 kg. Jag skall kolla. Tack.

• 3 years later...

På tal om byxorna. Vilken storlek har dom i midjan?

Jag är en bastant man i mina bästa år. Och dock har inte mitt FRO lag fått några som helst kläder. Även fast vi kör med terrängbil (ibland grönreggad ibland inte) och hjälper till med diverse saker på övningar inom hv. Vi får bara i bästa fall en reflexväst. Så vet någon vilken midjevidd 180/115 har?

• 2 weeks later...

På tal om byxorna. Vilken storlek har dom i midjan?

Jag är en bastant man i mina bästa år. Och dock har inte mitt FRO lag fått några som helst kläder. Även fast vi kör med terrängbil (ibland grönreggad ibland inte) och hjälper till med diverse saker på övningar inom hv. Vi får bara i bästa fall en reflexväst. Så vet någon vilken midjevidd 180/115 har?

Jag har i ärlighetens namn aldrig funderat på det. Om du väger 110-120 kg och är runt 180cm lång "skall" du ha 180/115 ;) (stämmer inte riktigt iofs eftersom jag med mina ståtliga 185 sportade runt i 200cm-byxor för att komma ner i knästående)