Jump to content

Ing2 Eksjö 2008

Recommended Posts

• Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ni har många svettiga timmar framför er på Ränneslätt övningsfält mina herrar

I'm looking forward to it! Förresten du råkar inte veta hur det är med indelning när man väl kommer dit? Har hört att vissa blir pijonärer medan andra placeras på andra saker som brobygge osv. Hur är det egentligen med det?

Försök komma på 5.komp, bästa kompaniet om du vill strida (såvida du inte vill leka med bussar på 3e kompaniet), om du vill bygga bro försök hamna på 2.komp. Om du vill röja minor och ammunition sök 4.komp. Rekommenderas INTE, dock får de ganska fräna prylar. =)

EDIT

Du kommer givetvis få bygga en del bro på 3e och 5e också, och röja lite minor där med, men 06/07 har vi mest sysslat med strid iallafall. Kul!

Edited by bartil

Försök komma på 5.komp, bästa kompaniet om du vill strida (såvida du inte vill leka med bussar på 3e kompaniet), om du vill bygga bro försök hamna på 2.komp. Om du vill röja minor och ammunition sök 4.komp. Rekommenderas INTE, dock får de ganska fräna prylar. =)

EDIT

Du kommer givetvis få bygga en del bro på 3e och 5e också, och röja lite minor där med, men 06/07 har vi mest sysslat med strid iallafall. Kul!

Tack så mycket ! Precis vad jag ville veta :worthy: F.ö. så antar jag chansen att välja blir större om man presterar bra under GSU eller?

Lite fakta:

I utb.bat 06/07 har de placerat allt bataljonsaktigt i Stab och Tross samt Ledningspluton på 2.komp och det är första gången de har gjort så. Så de som hamnar i någon av dessa plutoner får ett enormt ansvar eftersom det är dessa två plutoner som får bataljonen att fungera (i bataljonen ingår också kompaniet som utbildas vid I.19). Detta kommer nog bli standard framöver.

EDIT

Bara för att 5:e utbildar ing i år innebär det inte att dom gör det nästa år.

Bussarna ska förövrigt bort, det blir två kompanier med 302 nästa år.

The Swede :lala:

För mig blev de lite konstigt vid inryck 05, vi var typ 70 pers som ryckte in som amröjare, men dom gjorde om am röj till en 15 månaders så vissa av oss, jag bland annat hamna på minröjpluton, sen insåg dom att ännu en liten skara inte hade körkort vilket omöjligjorde minröj utb , men eftersom GSUn var klar så ville dom ju inte bara kasta bort oss, så vi fick granatillsatser o ksps, sen kalla dom oss Närskydd/Rek grp o så fick vi skjuta oss igenom värnplikten, jag blev helnöjd med resultatet.

För mig blev de lite konstigt vid inryck 05, vi var typ 70 pers som ryckte in som amröjare, men dom gjorde om am röj till en 15 månaders så vissa av oss, jag bland annat hamna på minröjpluton, sen insåg dom att ännu en liten skara inte hade körkort vilket omöjligjorde minröj utb , men eftersom GSUn var klar så ville dom ju inte bara kasta bort oss, så vi fick granatillsatser o ksps, sen kalla dom oss Närskydd/Rek grp o så fick vi skjuta oss igenom värnplikten, jag blev helnöjd med resultatet.

Där snackar vi flyt! :blink:

EDIT

Vadå rekommenderas inte? :-P Visst ni på 5e är jättehårda o tuffa o allt vad det är. Men hur kul är det att käka isolerad mat varenda jävla kväll i typ 7 månader utanför ert kompani? Vi tyckte faktiskt lite synd om er.

Om jag vill strida och göra roliga grejer så skulle jag vilja hamna på EOD-pluton på 4e. Att de bara röjer ammunition är inte riktigt sant. Deras senaste övning nere i Skillingaryd (inte bat2an...en enskild efteråt) var ungefär på samma skala som en slutövning för en skyttepluton med jävligt avancerade stridsmoment blandat med skarp röjning av OXA på skjutfältet :dribble: Sjukt bra befäl har de också :)

//Max *som inte är en gnutta partisk :unsure: *

Lite fakta:

I utb.bat 06/07 har de placerat allt bataljonsaktigt i Stab och Tross samt Ledningspluton på 2.komp och det är första gången de har gjort så. Så de som hamnar i någon av dessa plutoner får ett enormt ansvar eftersom det är dessa två plutoner som får bataljonen att fungera (i bataljonen ingår också kompaniet som utbildas vid I.19). Detta kommer nog bli standard framöver.

Helt klart att det är ett stort ansvar vi har. Ingår själv i Charlie Papa (Ledningspluton) och det märks att arbetssättet är förändrat sedan föregående år, det kan vår fänrik (gammal KB-elev) intyga. Men det verkar som om att det fungerar väldigt bra än så länge.

Vadå rekommenderas inte? :worthy: Visst ni på 5e är jättehårda o tuffa o allt vad det är. Men hur kul är det att käka isolerad mat varenda jävla kväll i typ 7 månader utanför ert kompani? Vi tyckte faktiskt lite synd om er.

Om jag vill strida och göra roliga grejer så skulle jag vilja hamna på EOD-pluton på 4e. Att de bara röjer ammunition är inte riktigt sant. Deras senaste övning nere i Skillingaryd (inte bat2an...en enskild efteråt) var ungefär på samma skala som en slutövning för en skyttepluton med jävligt avancerade stridsmoment blandat med skarp röjning av OXA på skjutfältet :rockon: Sjukt bra befäl har de också :)

//Max *som inte är en gnutta partisk :rolleyes: *

Haha, nej det har jag absolut inte sagt, och det är inte heller min personliga åsikt att vi skulle vara (tuffast och hårdast alltså, sånt går ju för övrigt inte att jämföra så det blir en ganska meningslös diskussion hur man än vrider och vänder på det)... men det är nog sant som du säger att man är ju "lite" partisk. :P

På bat.övningarna har vi på 5:e hittills inte gjort nånting alls utav värde, förutom att sitta postering dygn ut och dygn in i skogen, förutom ett moment på Batövning1 som visserligen var rätt roligt. Men vi hade ju faktiskt turen att få åka till Skövde och vara med på deras bat.övning vilket var RIKTIGT roligt, dock kan man ju inte garantera att det kommer hända nästa år iofs. Håller med om att EOD-plutonen verkar ha det rätt kul, om man bortser från am- och minröjandet då. =)

nexs: Så som jag har fattat det var det i stort sett ett lotteri vilket kompani man hamnade på vid inryck, i vår ing-pluton har vi både uttagna lastbilsförare, amröjare, brobyggare mm. De enda som i princip går säkra är väl dykarna, eller den uppfattningen har iaf. jag fått. Inget kompani är bättre än ett annat, så det spelar ingen roll hur bra du presterar under GSU:n så kommer du ändå få vara kvar på samma pluton, om du inte meddelar din PC i början att du inte trivs och vill byta kompani eller motsv. Sen måste det ju finnas plats på det kompaniet du söker till också. Ett tips är att höra med Ing2 och kolla om det går att "bestämma" vilket kompani man ska hamna på, ju tidigare desto enklare kan jag tänka mig. Men sen är det ju lite så som The Swede säger, att bara för att ett kompani utbildar ingenjörer ett år så behöver de inte göra det nästa år.

Likadant vid inryck 05, då fanns dock inget 5 kompani men det var en jävla runt skickande av soldater både hit och dit.

Men som den 4 kompanist jag var så kan jag nog hålla med om att EOD plutonen verka ha det bra, mest pengar, fetast utrustning och mycket strid också.

Men det beror väldigt mycket på dina befäl, jag hade en kompis sm låg på Sjukvård på 2 komp o dom va fan först med sim fire strid, SIB o annat kul för att deras plut chef tyckte de va kul, det blir nog bra var än ni hamnar ska ni se.

PS Är man sugen på mission så är duktiga Min o Amröjare både eftertraktade och välbetalda

... jag hade en kompis sm låg på Sjukvård på 2 komp o dom va fan först med sim fire strid, SIB o annat kul för att deras plut chef tyckte de va kul, det blir nog bra var än ni hamnar ska ni se.

I år är det nog ingenjörplutonerna (3:e/5:e komp) som varit hetast på "häftiga" grejer. Men som sagt det kan ändras år från år.

... jag hade en kompis sm låg på Sjukvård på 2 komp o dom va fan först med sim fire strid, SIB o annat kul för att deras plut chef tyckte de va kul, det blir nog bra var än ni hamnar ska ni se.

I år är det nog ingenjörplutonerna (3:e/5:e komp) som varit hetast på "häftiga" grejer. Men som sagt det kan ändras år från år.

Ja, det beror mycket på Befälen, jag gillade ioförsig EODs fyrhjulingar o deras lilla Robot, mycket småkul, o så sov dom även i ett aggregatvärmt stabstält..kräk..

Jahapp, hittade ingen tråd för Eksjöarna! Valde att slå ihop 2007 och 2008 p.g.a. det är ju ett lite mindre ställe. Själv rycker jag in som fältarbetssoldat jan 2008!

Rycker in som Ammunitionsröjsoldat på Ing.2 i januari 2008. Någon mer som rycker in som Ammunitionsröjsoldat?

Ok, rättar in mig i ledet av dom som "hyllar" EOD-plutonen. De ska tydligen sammanverka med LBB på vår Bat.övning 3 nästa vecka, och få ha helikoptertjänst, sen på CC07 ska de vara med tyska fallskärmsjägare och LBB och luftlandsättas med helikopter... jävla svin. :P

Dock så övade vi MRT (MineRescueTeam) med den plutonen igår, vilket inte var speciellt roligt om jag får säga det själv. Så deras uppgifter är nog lite blandat både roligt och tråkigt, men så är det ju även för vårt kompani, och de andra antagligen också för den delen.

Det e kul att vara ing2:are till det blir övning, då är det bara massa beredduppgifter och sitta i halvkoma i en svettstinkande patgb/pbv utan att få göra nåt vettigt överhuvudtaget.

Att vara ingenjör på övning hör till det tråkigaste.

Det e kul att vara ing2:are till det blir övning, då är det bara massa beredduppgifter och sitta i halvkoma i en svettstinkande patgb/pbv utan att få göra nåt vettigt överhuvudtaget.

Fy fan..

Ska själv in där i januari 2008. Är allt tråkigt där eller får man göra något som är kul?

Då måste ni haft en jävla otur.

De ingenjörplutoner vi utbildade när jag jobbade på Ing 2 fick göra rätt mycket ballt, både på bat-övningarna och slutövningen.

Spränga vägbank, trumma, bro.

Visst, det kan komma tillfällen när man som enskild soldat uppfattar det som trist men då ska man förstå att en slutövning inte är till för att öva enskild soldat utan förbandet.

Sen är det även så att krig inte är så glamouröst, det är mycket väntan, fördelen med väntan är att det oftast inte är någon som skjuter på en, det är inge hälsosamt nämligen.

The Swede :navy:

Bara för att 5:e utbildar ing i år innebär det inte att dom gör det nästa år.

Bussarna ska förövrigt bort, det blir två kompanier med 302 nästa år.

The Swede :baskerPa:

Jag antar att bussarna betyder Patgb 203, eller? Någon särskild anledning till det beslutet, eller har The Swede bara spritt 302-fantismen även till Eksjö? :rolleyes:

Intressant är dock att jag på mönstringen tydligen var för lång för en skyttetjänst, pga det det begränsade utrymmet i stridsfordon/pbv/etc, men på Ing2 funkar det utmärkt att trycka in mig i en konservburk ... :rockon:

Jaja, jag är inte den som klagar, band är tufft.

• 1 month later...

Jahopp. Tydligen blev jag en av dem 614 vars tjänst försvann (som sagt var inskriven som fältarbetssoldat). Var dock tidigt ute och ringde och lyckades byta till bevakningsoldat/bilförare, även det i Eksjö med samma inryck. Efter att ha läst verkar det som alla bevakningssoldater på Eksjö hamnar på insats och har bland annat 4 veckors rotation varav 2 veckor är FSU. Är nästan ännu mer taggad nu! Otrolig tur i oturen om jag får säga så själv! Att man sen får en väktar utbildning bland annat som kan leda till extrajobb under studierna efter muck är ju bara kanon. :rockon:

• 2 weeks later...