Jump to content

Hjälp med simulatorspel

Mellquist

Recommended Posts

Min tanke är att kunna träna grupper, plutonen virtuellt på olika moment. T ex övergång av vägkorsning. Mest för att visualisera allas plats i momentet för att sedan ta det med ute i den riktiga världen. Är den någon som har ett riktigt bra förslag på vilken simulator som är lämplig att jobba med OPF, VBS eller något annat. Tanken är att det ska gå rätt snabbt att sätta upp också. Är det någon här som har tillgång till dom simulatorer som används av FM idag. Tanken är inte att det ska bli fullt krig i det utan enkla moment som sedan kan gås igenom. Syftet är bara att alla ska få en målbild av det för att sedan kunna göra om det irl.

Hoppas att ni förstår vad jag är ute efter.

Min tanke är att kunna träna grupper, plutonen virtuellt på olika moment. T ex övergång av vägkorsning. Mest för att visualisera allas plats i momentet för att sedan ta det med ute i den riktiga världen. Är den någon som har ett riktigt bra förslag på vilken simulator som är lämplig att jobba med OPF, VBS eller något annat. Tanken är att det ska gå rätt snabbt att sätta upp också. Är det någon här som har tillgång till dom simulatorer som används av FM idag. Tanken är inte att det ska bli fullt krig i det utan enkla moment som sedan kan gås igenom. Syftet är bara att alla ska få en målbild av det för att sedan kunna göra om det irl.

Hoppas att ni förstår vad jag är ute efter.

Rent spontant skulle jag rekommendera OPF. Duger det åt MSS så duger det nog åt dig :rolleyes:. Eldöverfall funkar alltid även om jag inte vet hur väl realismen stämmer med verkligheten. Dessutom finns det ju redan en mod med svenska vapen, fordon och uniformer till OPF.

Fördelen med OPF är ju att man väldigt enkelt kan göra enkla scenarion. Att lära sig använda editorn till att göra mer avancerade grejer tar inte allt för lång tid om man har lite datorvana. Editorn till OPF är oslagbar, du kan ju i princip låta en pluton datastyrda soldater röra sig mellan (i teorin) obegränsat antal waypoints, sätta dom till att försvara det du vill anfalla. Eller varför inte bara ha två datorsoldater som patrullerar i en liten by som du och dina kamrater ska ta er igenom utan att bli upptäckta av dessa två? Möjligheterna är galet stora och jag har inte stött på något spel som är lika användarvänligt vad gäller att sätta upp egna scenarion.

Sedan är ju OPF både billigare och lättare att få tag i än VBS, en faktor nog så viktig.

Fast, handen på hjärtat: är det inte bättre att öva dessa enkla moment (iaf övergång av korsning m.m. ) på riktigt istället? Visualiseringen för den enskilde blir betydligt mer tydlig på riktigt än i OPF. När det kommer till tyngre och dyrare grejer (eldöverfall, "skarp" strid) kan nog OPF vara en annan femma. Någon annan grupp i plutonen kan ju vara b-styrka, så slipper man OPFs ibland halv-taskiga AI.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...