Jump to content

SAS får lämna in uniformerna

twintip

Recommended Posts

Nu har de iallafall vett nog att gå tillbaka till jobbet. Skönt för resenärerna. En och annan fot i röven på de som uppmanade till strejk kan kanske behövas också.

Kabinpersonalen strejkar för att de tycker att bemanningen är för dålig.

Den lär ju inte bli bättre ifall SAS börja sparka folk...

De strejkar väl för att SAS vill minska bemanningen på flighterna? Personalen på SAS är helt enkelt rädda för att få jobba för hårt på flygningarna. Lagen säger att det måste finnas en kabinpersonal per 50 stolar oavsett antal pax på flyget. SAS har haft andra regler med mer personal men eftersom man måste börja jaga kostnader så är jud etta en naturlig del.

• 4 weeks later...

Och ännu en "Lyxstrejk" (nytt ord, ska utnyttjas oftare).

Kanonbra facket, lockar in sina medlemmar i arbetslöshet och ett av sveriges (skandinaviens) flaggskepp riskerar att ramla ner i sörjan precis när företaget börjar få bottenkänning och kunna ta sig uppåt.

Helt rätt. Strejken är olaglig och det finns ingen anledning att dalta med fack eller personal isåfall.

Strejken olaglig??

Hur då?

SAS och HTF sitter ju i förhandlingar och strejkvarslet är lagt i rätt tid.

Läs Expressen

Skulle DU vilja jobba enligt de arbetsvillkoren??

• BlåGul -1
Helt rätt. Strejken är olaglig och det finns ingen anledning att dalta med fack eller personal isåfall.

Strejken olaglig??

Hur då?

Läs Expressen

Om du hade orkat titta på datum och läst artikeln som originalposten länkade till, så hade du förstått att det handlade om förra månadens olagliga strejk i Danmark.

Strejken olaglig??

Hur då?

Läs Expressen

Om du hade orkat titta på datum och läst artikeln som originalposten länkade till, så hade du förstått att det handlade om förra månadens olagliga strejk i Danmark.

OK, missade när det citerade inlägget var skrivet

Men jag reagerade på Borns inlägg om "lyxstrejk" med anledning av den strejk som är varslad tills imorgon.

Strejken olaglig??

Hur då?

Läs Expressen

OK, missade när det citerade inlägget var skrivet

Men jag reagerade på Borns inlägg om "lyxstrejk" med anledning av den strejk som är varslad tills imorgon.

Är det inte en lyxstrejk då? Precis som gruvstrejken var. Från 27000kr till 31000kr i månaden... En sjuksköterska tjänar typ 21000, dom strejkar ofta har jag hört... Kanske blev lite skevt nu men det är ju strejk hela jävla tiden.

Det är nu vi ska slå till mot storbritannien, när SAS är nere......

Och mer seriöst: Strejkerna detta året verkar ta alla pris? Varför är det just i år de strejkar? Är det för att visa missnöje mot borgerliga regeringen tro?

Jag har svårt att se den nuvarande SAS strejken som något annat än en lyxstrejk!

Med de lönerna och traktementena så är det en samling överbetalda servitriser som har en felaktig självbild gällande sin egen betydelse ombord på ett flygplan.

Tyvärr leder det bara till att de kommer förlora sin arbeten snabbare de det finns alltför många alternativ för att man skall ens överväga att åka med dem.

Att det är strejker i år har nog mer att göra med att väldigt många tre års avtal skrivs i år samt att vi har en högkonjuktur i Sverige.

Jag har svårt att se den nuvarande SAS strejken som något annat än en lyxstrejk!

Med de lönerna och traktementena så är det en samling överbetalda servitriser som har en felaktig självbild gällande sin egen betydelse ombord på ett flygplan.

Tyvärr leder det bara till att de kommer förlora sin arbeten snabbare de det finns alltför många alternativ för att man skall ens överväga att åka med dem.

Att det är strejker i år har nog mer att göra med att väldigt många tre års avtal skrivs i år samt att vi har en högkonjuktur i Sverige.

Hur stor är lönen/månad och vilka tillägg har de??

Vilka arbetstider har de?

Finns det någon begränsning i hur mycket de får/måste jobba per vecka

Traktamenten är ersättning för fördyrade omkostnader när man reser i tjänsten.

Får man fria måltider så dras en stor del av traktamentena av.

Större delen handlar om arbetsmiljö, vill du jobba 7timmar isträck utan en lunchrast?

http://www.city.se/Nyheter/1.692761

Eller ha 50min på dig att tömma planet, städa, fixa säkerhetsrutiner innan nästa grupp passagerare ska ombord.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1077091,00.html

För mig så låter det som att sas sparat på fel sätt.. dom sliter ut personalen i förtid genom underbemanning.

Och det är olagligt :lala:

Arlanda - London tar 1 tim och 40 min. En halvtimmas jobb innan start och en halvtimmas jobb efter landning. 2 landningar blir 2 timmars markjobb och 3 tim och 20 min flygning. 5 tim och 20 min, ungefär så lång tid jag själv jobbar innan lunch på dagarna. Dessutom 1 tim och 40 min lunchrast (om man nu ska gå på damen i city.se´s uppgifter om 7 tim jobb för en t-o-r flygning till London) är betydligt mer än vad jag någonsin haft.

SAS har städpersonal som städar planen, och säkerhetsarbetet som utförs torde vara förberedelse för den avancerade genomgången innan start (utgångarna finns osv osv), viss upppiffning i pentryt och lite småpill mellan landning och ny start klaras gott och väl av på 1 tim.

Sen finns det vissa saker som är mer avancerade än normalt serveringsarbete, viss kunskap i "Safety onboard", det är lite trångt och jävligt, det finns ett visst riskmoment då man inte befinner sig på marken osv. Men en snittgrundlön på 26 900 (år 2005 enligt SCB genom GP.se) uppväger en del av det något obekväma arbetet jämfört med en "normal" servitris som får sissådär 20 000 + lite dricks.

Toabesök är förövrigt inte förbjudna för personalen vad jag vet.

Utan tvekan årets mest träffande kommentar!! :rolleyes:

Hatten av!

//Nisse

Läspå VARFÖR det är strejk.

http://www.htf.se/templates/HTF_Informatio...in.aspx?id=8817

Och kläck inte ur er käcka kommentarer om arbetssituationer som ni uppenbarligen inte har en aning om.

@FkN

Med ditt resonemang så ska exempelvis dom i SVENSKA utlandsstyrkan få samma lön som det land i Fn insatsen betalar minst till sina soldater..

Visst skulle du bli glad att få en lön i nivå med exempelvis Pakistan?

Guest koenigsegg88

Konsekvenserna av strejken blev att vi fick köra vår vän till Sundsvall(från Umeå) så han kunde flyga där ifrån. Det är nog första gången jag påverkas av en strejk.

Det är nu vi ska slå till mot storbritannien, när SAS är nere......

Och mer seriöst: Strejkerna detta året verkar ta alla pris? Varför är det just i år de strejkar? Är det för att visa missnöje mot borgerliga regeringen tro?

För att det är nu det är löneförhandling kanske?

Angående flygvärdinnor så tycker jag inte man ska underskatta deras arbetsinsats och säga att de bara är överbetalda servitriser, det är inte riktigt så. De får plugga in säkerhetsrutinerna för varje flygplan, skriva tenta minst en gång per år för att kontrollera deras kunskaper och om de blir sjuka en längre period så försvinner deras "cert." för olika flygplan och då måste de skriva prov igen. Så de är knappast bara "servitriser", de är där för att maximera resenärernas säkerhet. Om de ska ha högre lön eller inte är jag dock inte rätt man att avgöra. Ville bara påpeka att man kanske inte ska kasta skit på andra om man inte har en aning om deras situation.

Och kläck inte ur er käcka kommentarer om arbetssituationer som ni uppenbarligen inte har en aning om.

Läs på varför HTF anser att det är strejk menar du... SAS Sverige har en annan uppfattning.

Intressant på ett företag som gjorde ett dundersucceår förra året med bara 450 miljoner back.

Vägrar flyga SAS, känns som mycket bättre service på en del lågprisflygbolag

450 mille back var resultatet av första kvartalet 2007... Även om SAS börjar gå bättre nu så har bolaget dragits med enorma förluster sedan 2001. Tillgångar har sålts ut för att täcka förlusterna men SAS går uselt och snart är det nödvändigt att ta ett rejält tag för att modernisera flygplansflottan, något som inte är gratis.... Frågan är om det finns något löneutrymme och i synnerhet efter denna strejk...

Jag vägrar också SAS pga usel service. Droppen var när de lämnade allt bagage på plattan i Geneve och personalen sedan blånekade till att bagaget blivit kvar. Inte blev det bättre av att alla passagerarna fick stå timtal i kö på Arlanda för att anmäla till SAS att SAS lämnat bagaget...

Hursomhelst kommer ju arbetsvillkoren, om de nu är så dåliga, att påverka SAS negativt i slutändan iaf. Missnöjd och sjuk personal påverkar organisationen negativt, bl a genom strejker men även genom att personalen jobbar sämre.

Läs på varför HTF anser att det är strejk menar du... SAS Sverige har en annan uppfattning.

Intressant på ett företag som gjorde ett dundersucceår förra året med bara 450 miljoner back.

Vägrar flyga SAS, känns som mycket bättre service på en del lågprisflygbolag

450 mille back var resultatet av första kvartalet 2007... Även om SAS börjar gå bättre nu så har bolaget dragits med enorma förluster sedan 2001. Tillgångar har sålts ut för att täcka förlusterna men SAS går uselt och snart är det nödvändigt att ta ett rejält tag för att modernisera flygplansflottan, något som inte är gratis.... Frågan är om det finns något löneutrymme och i synnerhet efter denna strejk...

Jag vägrar också SAS pga usel service. Droppen var när de lämnade allt bagage på plattan i Geneve och personalen sedan blånekade till att bagaget blivit kvar. Inte blev det bättre av att alla passagerarna fick stå timtal i kö på Arlanda för att anmäla till SAS att SAS lämnat bagaget...

Är SAS handling agent i Geneve????????

Om nej så skyll inte på SAS, utan skyll på ansvarig handling agent.

Är SAS handling agent i Geneve????????

Om nej så skyll inte på SAS, utan skyll på ansvarig handling agent.

Varför skulle jag göra det? Nu var det på intet sätt handling agents fel men även om så vore spelar det ingen roll. Jag hade köpt en tjänst av SAS att förflytta mig och mitt bagage från A till B. SAS uppfyllde inte detta avtal och hanterade dessutom den uppkomna situationen uruselt. Jag struntar fullständigt i vem som sköter bagagehantering, annan markservice eller vad det vara månde. Det är SAS som har ansvaret för att det blir utfört. Har de valt klantiga entreprenörer är det deras problem.

Är jag inte nöjd kan jag som tur är välja bort SAS (vilket jag också gjort)

Jag måste säga att jag personligen tycker att sas har skött strejken på ett bra sätt mot sina kunder. Jag skulle flyga från ume imorgon. Jag tog kontakt med med sas kundservice och de var väldigt vänliga och hjälpsamma. Dessutom har de bra service på marken.

Det är även inte så konstigt att de vill ha bättre villkor, de har inte den bästa arbetsmiljön i ett flygplan så som strålning, och dyl.

Större delen handlar om arbetsmiljö, vill du jobba 7timmar isträck utan en lunchrast?

.....

Under de perioder i mitt liv när jag arbetat treskift har vi alltid haft 8-timmars arbetspass utan några schemalagda raster. Man fick passa på att äta eller vila när tillfälle gavs. Vi fick betalt därefter och det var ingen som klagade. Ville man äta på bestämda tider fick man skaffa sig ett annat jobb. Det måste ha funnits hundratusentals industriarbetare med liknande arbetsförhållanden.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...