Jump to content

HMS Gävle besöker Stockholm 30 April


Recommended Posts

Fartyget HMS Gävle är under förflyttning hemåt och beräknas förtöja på Muskö under nästa helg. Måndagen den 30 april stävar hon in mot Stockholm där hon förtöjer nedanför slottet, för att genomföra en hemkomstceremoni och medaljutdelning, vilken beräknas ta sin början 14.00 samma dag.

 

Om jag har förstått det här rätt, så är det IKS06/ML01s personal som kommer att vara besättning.

 

Hela texten.

Link to comment
Share on other sites

Fartyget HMS Gävle är under förflyttning hemåt och beräknas förtöja på Muskö under nästa helg. Måndagen den 30 april stävar hon in mot Stockholm där hon förtöjer nedanför slottet, för att genomföra en hemkomstceremoni och medaljutdelning, vilken beräknas ta sin början 14.00 samma dag.

 

Om jag har förstått det här rätt, så är det IKS06/ML01s personal som kommer att vara besättning.

 

Hela texten.

Det stämmer.. det är ML01 bestäningen som är besättningen för samtidigt dom är i stockholm ska dom ha medaljcermonin..

Link to comment
Share on other sites

Anm: HMS Gävle förväntas komma hem till Sverige och Stockholm måndagen den 30 april. Alla planer är ännu inte färdiga men som det ser ut just nu förväntas hon förtöja nedanför det kungliga slottet cirka 14.00. Mer information om HMS Gävles hemkomst publiceras när den är tillgänglig här på hemsidan. /C Info 4.sjöstridsflj

Från 4.es hemsida

 

Kan nog blir rätt festligt med alla anhöriga os på kaj. Lite extra salut och en fladdrande hemlängtan.

Link to comment
Share on other sites

Vilken MÖP-dag i stockholm! Sjövärnskåren skjuter salut, konungen fyller år och detta ;-)

 

Är du säker på att Sjövärnskåren skjuter salut från Skeppsholmen?

Har för mig att Amf1 ska bemanna pjäserna, jag kontrollerar i morgon.

Dock så kommer jag att vara där.

Link to comment
Share on other sites

Rysansvärt kraftfull hemlängtan dom hade hissat. :Malaj:

Är det typ 1 m per vecka, eller vad är det som gäller där?

 

Måste säga att jag blev lite besviken på tilläggningen vid Skeppsbron. Hade väntat mig 20 knop in, med avslutande bredsladd in till kajen :)

Nu var det nästan så det luktade bränd koppling (jag är landkrabba, jag vet). :huh:

Link to comment
Share on other sites

I masten var såväl FN-flagga, HMS Gävles vapen och den vimpel man kallar "hemlängtan", vars längd avgörs av hur många dagar fartyget befunnit sig hemifrån, hissade.

 

Källa: ML 01 och korvetten Gävle hemma igen (mil.se)

 

Enligt 1.ubflj så beräknas hemlängtan på detta viset:

Längden på vimpeln, som kallas hemlängtan, anges i en formel där fartygets längd, besättningens storlek och hur länge man varit borta beräknas.

 

Någon sjöbjörn som har formeln? :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Någon sjöbjörn som har formeln? :rockon:

För att räkna ut längden på "Hemlängtan", så tar man längden på fartyget och dividerar den med antalet dagar på året. Resultatet multipliceras sedan med antalet dagar man har varit borta - och därefter är det bara att sy... :-P

 

Så, för HMS Gävle borde alltså "Hemlängtan" varit omring 28m lång... :happy:

Edited by PB-Syte
Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att det är besättningens storlek, inte fartygets längd man dividerar med antalet dagar på året.

 

Hemlängtan har sitt ursprung i RN (var annars) och Hongkong eskadern. Hemlängtan beräknades efter hur långtid man överskridit sin normal kommendering på 3 år på Hongkong Stationen.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att det är besättningens storlek, inte fartygets längd man dividerar med antalet dagar på året.

 

Hemlängtan har sitt ursprung i RN (var annars) och Hongkong eskadern. Hemlängtan beräknades efter hur långtid man överskridit sin normal kommendering på 3 år på Hongkong Stationen.

Kanske det, finns förmodligen fler än ett sätt att räkna ut längden på "Hemlängtan". Men ovanstående är hur jag har lärt mig den... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...