Jump to content

INFO: Gå från Bevakingsgruppchef till MPSäk?

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag har ett liiiitet problem som jag hoppas kan lösas eller åtminstone redas ut en aning här =)

Jag är 86:a och fyllde precis 21 nu i April och vill oerhört gärna göra min tjänstgöring i Sverige. Hade helst sett framemot Statsskyttesoldat men för ett tag sedan när jag ringde Plikverket (vilka jag anser ha personal som oprofessionell och otrevlig) skrattade de i princip och sa, baserat på mina mönstringbetyg och att jag är närsynt (använder kontaktlinser men funderar på laseroperation) att jag a l d r i g skulle kunna bli stadsskyttesoldat. Jag försökte förklara att jag nu har tränat s t e n h å r t i nästan 2 år och springer lite över 1 mil två gånger i veckan, men det verkade inte spela någon roll, för "om-mönstring" gör de inte längre(!). Att de sedan skär ner mycket vet jag och att flertalet 89:or förlorar sina tjänstgöringar gör det ju bara svårare för mig.

Men.

För ett par dagar sedan hörde jag att en gammal klasskompis (Osman, värdens roligaste människa B-)) hade blivit inkallad som Bevakningsgruppchef (vilket Pliktverket erbjud mig men som jag nästan irriterat avböjde), men då han hade alldeles för bra mönstringbetyg blev han förflyttad till en tjänst som MPSäk i Kungsängen(!).

Mitt kallnat intresse för lumpen som hade dött ut efter samtalen med Pliktverket (go figure) blossade plötsligt upp och jag började fundera på om jag kanske skulle tacka jag till tjänstgöringen som Bevakningsgruppchef och därinne väl kunna visa att min fysiska förmåga och uthållighet (med stor säkerhet) skulle kunna tillåta mig att "gå upp" som MPSäk eller MPJäg (heter det så?), bara jag får chansen att visa att jag är så mycket starkare än vad jag var för ett bra antal många år sedan?

Tror ni det skulle fungera? Att söka en annan tjänst och i det här läget där mina mönstringbetyg suger (3:a i Isokai *gråter av skam*, 9:a i kondition, 7:a i intelligens). Vad som kan anmärkas är att jag på "kropps-undersökningen" fick ett D(!) vilket jag tycker är orättfärdigat då jag inte har n å g r a som helst problem med rygg, något jag bara antydde att jag haft när jag var yngre. Detta berodde givetvis på att jag var så sjukt tanig (såg ut som ett anorexi fall) och att muskelaturen runt ryggraden var - obefintlig.

Så snälla. Kom gärna med förslag och era egan tankar runt detta, ty jag vill v e r k l i g e n tjänstgöra - och det hårt! ;-)

Alla svar

Guest Sandström

Jag är hemskt ledsen men med dom mönstringsvärdena, samt att du har dålig syn ger dig nog ingen vidare hygglig chans att bli MP...

Refererar till befattnigsbeskrivningen på mil.se - http://www.livgardet.mil.se/attachments/pa..._sak_grpbef.pdf

Härur drar jag ett stycke: "Befattningen ställer höga krav på kondition och styrka. Du skall under utbildningen klara löpa en mil

på 48 minuter, fälttest om 2000m med full stridsutrustning (ca 25kg med kängor) på 10min 15 sek,

göra ca 35 push-ups, ca 55 sit-ups, ca 60 rygglyft liggandes på marken, ca 60cm vertikalt upphopp

samt ca 60 sek bomhäng med bommen uppe under hakan. Det kommer även att genomföras längre

löptest om 20km i stridsutrustning på tid."

Dom har säkerligen samma krav som andra hårdare stridande befattningar, alltså en sexa eller sjua (kommer inte ihåg vilket).

För övrigt ska jag bara säga att bevakning inte är så hemskt som du kanske tror, och att du ska vara glad över att du får chansen att göra lumpen nu. trots alla nedskärningar och dyl.

Lycka till

Det är ju precis vad Plikverket också säger.

MEN och ett stort men i fråga, är att dom värdena är ju felaktiga. De är inte ens i närheten att beskriva (framförallt) den fysiska förmåga jag nu besitter. Det var därför min fråga om möjligheten att gå upp till MPSäk - precis som min kamrat - OM jag visar hos Bevakningsgruppen att det inte är något som helst fel på min rygg, att jag springer en mil på 44 minuter och att jag fixar de andra kraven likaså. Jag vet att synen kan se ut som ett problem, men när jag pratade med en soldat på gymmet, som nu utfärdar utlandstjänst, så finns det även närsynta befäl OCH värnpliktiga (då nämndes det inom Statsskytte). Och om jag nu genomgår en operation bör det ju inte alls vara ett problem?

Tack för ditt snabba svar förresten ;-)

Edited by Swe.Stars

Guest Sandström

I och för sig inte, du får väl ta det efter inryck då...

Kan inte mer än önska dig lycka till, har ingen egen erfarenhet av byten och sånt tyvärr...

Tack för tipsen ändå Sandström!

.. andra åsikter får gärna ventileras här också :)

Tjena, vad fick du för synstatus.. tror man får en siffra. Om du har B, eller A som är perfekt, så ska det iaf inte vara några problem med skytte eller MP..

Det du kan göra är ju, som du själv säger, att gå till någon på ditt förband sen när du ryckt in.. Det gjorde min bror när han låg inne och då kunde de kolla lediga tjänster som han fick söka om han ville. Jag vet inte hur din tjänst är men du kanske kommer att trivas där också.. Glassigt att vara bäst på milen ;)

Lycka till!

Nja.. jag skrev tidigare att jag är närsynt. Det är en bit ifrån perfekt syn. Tycker jag i alla fall =P

Jag använder alltså kontaktlinser och så vitt jag förstår finns det såväl värnpliktiga som befäl (inom Jägartjänsten också) som använder kontaktlinser (kanske även glasögon, men det är jag osäker på).

Någon som blivit MPSäk på en "indirekt väg", ungefär den väg som jag beskriver att jag kanske kan ta?

Tack för ditt tips om din bror där också ViktorC!

Fortsätt slänga in dina synpunkter på ärendet om att "byta upp sig"!

Det ligger något i det som Pliktverket säger, delvis i alla fall. Med tanke på att så oerhört många 89:or som vill göra lumpen fått avslag, ska du isåfall ha riktigt jäkla bra anledningar till att överhuvudtaget prövas igen. Och MP/Säk (det som hette MPJ) kan du glömma direkt. Inte för att vara nedlåtande/negativ, men det är nästan omöjligt i din situation. Just MP/Säk har ju även skurit ner till 70 inryckande per år, vilket ökar genomsnittliga statusen väldigt mycket. Du har ju läst om de officiella kraven som MP har, glöm dem. Med sådan status kommer man inte långt. Det är sjukt många som söker just MP och 2.skvadron ("MPJ") så att dina odds är mycket, mycket små. Tyvärr....

Mitt tips är att du tjatar på och försöker få i alla fall en bevakningstjänst eller liknande.... Då får du åtminstone göra värnplikten.

Lycka till!

Tacke Calle_P.

Det är inte kul att höra, men sanningen kan inte alltid vara annat än bitter. Och i det här fallet är det det. Med tanke på alla nedskärningar så kan man inte förvänta sig allt för mycket. Det är en viss känsla av otillräcklighet, men med tanke på att det inte beror på det fysiska biten (i dagsläget) utan istället den genetiska biten (närsynt mamma, närsynt pappa..).

Jag får väl hoppa på Brandmansutbildningen istället (Skydd mot olyckor) =)

Två års utbildning är nästan lika lång tid som lumpen (okej.. inte riktigt då) plus att jag då är färdig inom 1 yrkeskategori. Då är det bara juristlinjen och Polisskolan kvar ^^

Tack för era svar allesammans!

hm... vill ju inte vara en messershmitt men det heter Stadsskytte...

Lycka till med Pliktverket ;-)

Edit: Lycka till med vilken utbildning det än må vara:)

Edited by CQB

Tror kanske pliktverket är lite småtjuriga på den här punkten då de flesta har bättre värden när de rycker in mot själva mönstringstillfället, vilket om det blev praxis skulle resultera i stora omgrupperingar bland vpl som vill byta tjänster.

Men vad fan, gör ett försök. Värnplikten var nog det roligaste jag gjort hittils, Kan slå ett slag för säktjänsten här :rockon:

Får man gör vpl mer än en gång ;-)

Lycka till

Tack för alla svar!

Jag verkar göra kovändningar stup i kvarten men efter Adam Wilhelms inlägg så ska jag ta mig en lång funderare på om jag verkligen inte kan försöka komma in som Bevakningsgruppchef och därifrån övergå till en "hårdare" och (som Jag ser det) mer krävande utbildning.

Adam, kan du berätta mer om just det där fallet? Du känner inte personen i fråga?

Hej tänkte dela med mig lite av dom erfarenheter jag har angående ämnet..

Mitt tips är att du rycker in med den tjänst du kan få därefter försöker du byta internt kan gå! men som sagt ingen garanti...

Vi hade några fall på Bassäk 1997 på Berga där vi fick folk från bla bevakning deras chef hade rekomenderat dom samt att dom gick via vpl detaljen så vist går det om det finns vilja samt platser att fylla.Dock så kan jag tilläga att jag tror att dessa personer som kom till oss hade dom mönstrings krav som tjänsten oss krävde...

Men som sagt försök iallafall tycker jag!

rangermust...

Ps.mycket ha ju ändras detta va ju som sagt 10år sen men men..ds.