konane Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 ( http://www.liveleak.com/view?i=6be_1176214386 ) <--- nybörjare. Jag undrar om vi har något liknande här i det svenska försvaret? Alltså en fet maskin som "launchar" en massa raketer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Nix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Men det gjordes någon gång i forntiden försök med (tyskt raketartilleri) LARS (?) på bv 206. Dessutom ska, ur ett ännu mer historiskt perspektiv, Per-Albin-orgeln inte förglömmas: 10,5cm Salvkanon m/46! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
konane Posted April 21, 2007 Author Report Share Posted April 21, 2007 Ok, som jag trodde så har vi inte det. Men varför införskaffar vi inte? Har vi helt enkelt ingen användning av en sådan maskin eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 Ok, som jag trodde så har vi inte det. Men varför införskaffar vi inte? Har vi helt enkelt ingen användning av en sådan maskin eller? www.ekonomi.se? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
konane Posted April 21, 2007 Author Report Share Posted April 21, 2007 Ok, som jag trodde så har vi inte det. Men varför införskaffar vi inte? Har vi helt enkelt ingen användning av en sådan maskin eller? www.ekonomi.se? Tsss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 OT: de BM 21orna som finns i Afganistan som man grävt fram , kanske nått o få/ ta hit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted April 21, 2007 Report Share Posted April 21, 2007 (edited) Tja ännu en solig dag i landet mordor som rustar som om det inte fanns ngn morgondag. Skuggan i öst bara växer... Edited April 21, 2007 by TForce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nhaub Posted April 22, 2007 Report Share Posted April 22, 2007 Hade förmånen att i "forntiden" få se bandvagnsmonterat raketartilleri avfyras på ArtSS. 15 eldrör monterat på bakvagnen. Varje raket kostade 150 000 kr (1988) och man avlossade 2 st. Ett par år senare hade försöken avslutats och de drog iväg allt som fanns kvar 8 raketer eller nåt sånt. Det var hursomhelst imponerande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gordon78 Posted April 22, 2007 Report Share Posted April 22, 2007 MLRS har utvärderats och officerare har utbildats i Norge på systemet. Dock gick de inte vidare med projektet, anskaffning av MLRS för utvärdering var mycket nära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted April 22, 2007 Report Share Posted April 22, 2007 MLRS har utvärderats och officerare har utbildats i Norge på systemet. Dock gick de inte vidare med projektet, anskaffning av MLRS för utvärdering var mycket nära. Innebär det att raketartelleri delen av ARTDEMO (eller vad det nu heter idag) är nerlagd helt?? Mil.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gordon78 Posted April 22, 2007 Report Share Posted April 22, 2007 MLRS har utvärderats och officerare har utbildats i Norge på systemet. Dock gick de inte vidare med projektet, anskaffning av MLRS för utvärdering var mycket nära. Innebär det att raketartelleri delen av ARTDEMO (eller vad det nu heter idag) är nerlagd helt?? Mil.se Det kan jag inte ge ett 100%igt svar på, däremot verkade det så när jag pratade med en av de officerare som utbildade sig i Norge. Ska tilläggas att det är nog minst 3 år sen jag pratade med honom, har inte hört något om MLRS efter det. Artdemo är nedlagt och Bekdemo är upprättat nu istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t0be Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Tycker hur som helst att ryssarna ska ha lite cred för den sköna musiken som dom ofta lyckas få till i sånna här filmer. Alltid denna sköna blandning mellan gammal porr och chipmusik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts